Is het minder erg om een gelovige te vermoorden?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

A. T. Jist
Ervaren pen
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 jan 2015 10:56

Re: Is het minder erg om een gelovige te vermoorden?

Bericht door A. T. Jist »

DiMensie schreef:
A. T. Jist schreef:Nee, je snapt de stelling niet helemaal.
Jawel, dat doe ik wel, en jij begrijpt mijn vraag ook heel goed volgens mij,
anders zou je hem niet zo opzichtelijk proberen te ontlopen.
Nee dimensie je begrijpt het echt niet. Het punt is dat de 1 gewoon een moord pleegt, en de ander een moord en de mogelijkheid ontneemt om je plek in de hemel te verkrijgen(ongelovig, nog niet bekeerd). Daarnaast hebben de ongelovige nabestaanden niet de troost van het hiernamaals en de gelovige nabestaanden wel.
Maar ik zal mijn vraag aan jou reframen zodat hij past bij jouw zogenaame ethische dilemma.
Dat hoeft niet, ik snap je vraag wel. Maar dat is niet wat ik bedoel.
A. T. Jist schreef:is het moreel erger een niet gelovig persoon te vermoorden dan een gelovig persoon?
Is het moreel verwerpelijker dat een gelovige een ongelovige vermoord dan dat een ongelovige een gelovige vermoord?

Zou je iets aan je manier van quoten willen doen?
Wie schrijft er nou wat en wanneer en waar reageer jij nu op?
Lees t10 van het regelement.
Hier kun je de snelcursus quoten vinden.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 222#p44115" onclick="window.open(this.href);return false;
Maria
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
A. T. Jist
Ervaren pen
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 jan 2015 10:56

Re: Is het minder erg om een gelovige te vermoorden?

Bericht door A. T. Jist »

zennie schreef:Je wilt niet inzien dat je er niet met behoud van standpunt op kan antwoorden, beetje sneu dat je er onder uit probeert te komen.
Nee hoor, het is helder genoeg.
Dan schiet ik hem dood die mij voor de keuze stelt.
Doe keuze was er niet. Jij most kiezen, nergens staat dat jij mocht schieten volgens mij. De gijzelnemer zal schieten, maar jij moest kiezen. Dus dit antwoord kan niet. Is het nou echt zo moeilijk?

En nu jubel je, want denk je, hij heeft gekozen dus zennie vind het leven van de een minder wwaard dan van de ander.
Nee, ik jubel niet. Ik sta eerder met verbazing te kijken dat je elke keer moeite hebt met begrijpend lezen.
[/quote]
Ik heb bewezen dat het ene leven minder waard is dan de ander en dus kan mijn argument opgeld doen dat het leven van een gelovige minder waard is dan dat van een niet gelovige, mooi he?
:lol: :lol: Je snapt er echt geen biet van.

Dit voorbeeld staat volledig los van gelovig of ongelovig.
Nee dus en dat om twee redenen....

Ten eerste zal ik dat doodschieten vreselijk vinden. Ook de gestoorde gek was een mens hij was alleen onwetend van de menselijke staat (maar wetend van zijn slechte daad, zie je twee verschillen) en was hoe dan ook een mens.
In vredesnaam, wat bedoel jij met menselijke staat? Ik vibd het heel erg vaag, leg het eens uit.

Wat is er zo vreselijk aan iemand doodschieten? Het doodschieten op zich is niet erg, wie er doodgeschoten word, waarom en en wat er uit voort komt zijn de bepalende factoren die die emotie er aan geven.

Wanneer je de gijzelnemer van de joodse supermarkt doodschiet en daarmee meer slachtoffers voorkomt, wat is daar erg aan?

Hij had het niet erg gevonden. Hij wilde sowieso al sterven als martelaar. Dus je doet hem nog een plezier ook. Je red mensen die gegijzeld werden van hun dood. Wat is het probleem? Zelfs de gijzelnemer vind het niet erg, wie ben jij dan om het beter te weten?

De vader van An Marchant heeft wat mij betreft groot gelijk als hij Marc Dutroux afknalt. Zeker wanneer hij vrij mocht komen(maar dat is de vraag), of mocht ontsnappen en weer verder gaat met z'n absoluut verwerpelijke daden.

Wie pleegt een verwerpelijker daad? Marc Dutroux die vele jonge meisjes heeft ontvoerd, verkracht/laten verkrachten en vermoord

Of de vader van 1 van de meisjes die Dutroux doodschiet als hij vrijkomt?

Wanneer jij zegt "iedereen heeft even veel recht om te leven" klinkt dat mooi, maar er zitten complicaties aan.

Door de moordenaar of pedofiel die zijn daden voort zal blijven zetten evenveel recht op leven te gunnen, neem je op de koop toe dat het gevolg is dat anderen daarvan slachtoffer worden en daardoor hun leven kwijtraken.

In jouw geval gaat het recht van de moordenaar niet samen met het recht op leven van de komende slachtoffers.

En als je dan vraagt, moet je de moordenaar doodschieten als je weet dat hij gaat moorden en ontsnapt als je hem niet doodschiet?

Zou ik zeggen jazeker, op het moment dat jij iemand anders het recht op leven ontneemt zonder dat het slachtoffer daar enige verwijtbaarheid aan heeft. Heeft de moordenaar wat mij betreft al zijn rechten verspeeld om gelijkwaardig behandeld te worden.

Feitelijk is dat ook zo aangezien hij zelf niet het recht van anderen om te leven honoreeert. En als je daarmee "onschuldige" slachtoffers voor de dood weghaald, zou ik niet in zien wat je tegen zou kunnen houden?

Stel je jouw eigen levensvisie waar je op dat moment aan vast wilt houden vind ik je erg heel erg egoistisch.

Leg maar eens uit aan de nabestaanden, Ja ik het de dood van jullie geliefden kunnen voorkomen doordat ik de kans had om de dader waarvan zeer aannemelijk was dat hij ze dood ging schieten, zelf dood te schieten.

Maar ik vind dat ieder leven even veel recht heeft op leven, dus ik ben achter mijn principes blijven staan en heb me omgedraaid en ben weggelopen.

En nu kunnen jullie wel boos zijn op mij, maar ik heb hem niet doodgeschoten, ik had het slechts kunnen voorkomen. Sterkte met het verlies van jullie kind, vader, moeder, etc.


Op dat moment vind ik de morele verplichting om de gijzelaars te redden als je daar eenvoudig de kans voor hebt groter
dan het vasthouden aan je principes.

Principes zijn mooi als je er door anderen geen kwaad mee doet, maar op het moment dat je principes in de weg laat staan van het voorkomen van zeer ernstig leed ben je voor mij niet veel waard.
en was hoe dan ook een mens.
Hitler was ook een mens. Maar wat voor mens!!!
het vreselijk vinden, nachtmerries en twijfel achtervolgen mij lange tijd. Want , ik heb hem wel doodgeschoten omdat de situatie mij er toe drong,
Is dit werkelijk zo? Of wil je het graag zo zien? Geen moment zie ik je iets schrijven over de mensen die je gered hebt.
dat wil niet zeggen dat ik dat persoon niet als gelijkwaardig beschouwde. Ik stond onder dwang van de situatie. Dit is het aspect van jouw geweldadige dilemma, ik sta onder dwang en moet onder dwang iets doen wat ik niet wil.
Hmm, dus jij vind je zelf gelijkwaardig aan de moordenaar? Of Dutroux? Of Hitler? Daar zeg je nogal wat dan.
En ik maak dan een arbitraire keus. Het doodschieten van het persoon zegt helemaal niets van mijn visie op gelijkwaardigheid van mensen.
De keuze die je maakte kon niet. Die optie was er niet.

Zo je de moordenaar ook voor de keuze stellen, neem mijn leven inplaats van die anderen?
Het doodschieten was tegen wil en dank onder grote mentale druk.
Maar je hebt een keuze gemaakt, stelde dus dat de moordenaar de beste keuze was. En dat is een waarde oordeel, hoe je het ook wendt of keert.

Er komt dus wel een punt bij jou dat je zegt, dan jij maar want doordat je mij voor de keuze stelt en ik daar anderen mee kan redden moet jij het leven laten. Een hele terechte keuze(hoewel die optie er dus niet was) overigens. Maar het is wel een waardeoordeel, een afweging die je hebt gemaakt en daardoor een keuze hebt gemaakt.

Het probleem is alleen, je wilt zo graag vasthouden aan je stelling dat je het niet WILT zien, hoewel het toch echt een waardeoordeel was.
Ten tweede is het een valse analogie, immers als je met dit dilemma hard wil maken dat gelovigen minder waard zijn dan moet je gelovigen met gestoorde mensen vergelijken die een misdaad begaan.
Nee dat staat er los van. OP was niet om het recht te verkrijgen of morele grond om gelovigen te vermoorden, gekkie.

Het was een vraag vanuit welk aspect het moreel verwerpelijker is
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
A. T. Jist
Ervaren pen
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 jan 2015 10:56

Re: Is het minder erg om een gelovige te vermoorden?

Bericht door A. T. Jist »

Dit soort dilemma's komen zelden voor het feit dat iemand dit verzint zegt iets van een gewelddadige geest lijkt mij.
Ik vind je nu wel erg ver gaan. Dit komt trouwens helaas te vaak voor, denk aan schietpartijen op scholen, Gijzelingen in vliegtuigen, etc. Het is helaas de staat van de wereld waarin we leven.

Daarnaast, lees eens een bijbel. Dan kun je eens een zieke geest zien.
Ik zou er alles aan doen om hem geen zelfmoord te laten plegen en hem psychische hulp aanbieden
Maar dat is geen optie, ook daar zal hij opgesloten worden en zelfmoord plegen.
De stelling is
Als je moest kiezen, Dutroux geeft aan door te draaien in zn cel en dreigt met zelfmoord als je hem niet vrijlaat. Zou je kiezen hem vrij te laten?

Daar graag een keuze uitmaken.
Nee ik ga gewoon niet mee met die onzin van jouw net zo min als dat ik meega met die abjecte onzin van je openingspost.
:lol: :lol:
Dat is niet geloofwaardig meer als je de vele reacties van je hier inmiddels bekijkt. Je gaat er wel degelijk op in, maar op het moment dat je steeds weer vastloopt ga je kleineren e.d.
Nou ga er dan eens dieper op in, tot nu toe heb ik niets zinnigs van je gehoord.


Nee dat klopt, het is een forum gebaseerd op text. Misschien moest je eens gaan LEZEN!!! Dan is het wel te vinden, ook al wil je het niet ZIEN.

Moreel gezien is wat jij poneert gewoon verwerpelijk
Doorgaans is moord verwerpelijk ja. Hoewel er uitzonderingen zijn.

De vraag is ook niet of deze moorden verwerpelijk zijn, maar welke VERWERPELIJKER is. Omdat de een de ander het leven ontneemt, en de ander het leven en de mogelijkheid op een plek in het hiernamaals. Daarnaast is er de troost voor de ene familie in het hiernamaals die er voor de andere niet is.

In mijn visie gaat er niemand naar de hemel en jij kan als moordenaar niet inschatten hoeveel verdriet nabestaanden hebben.
In mijn visie bestaat er geen hemel, maar dat is niet het punt. Het gaat er om dat de gelovige 2 daden pleegt vanuit zijn overtuiging. Namelijk moord en de kans om tot god te komen aangezien het leven volgens die gelovige er is om tot god te komen, anders kom je niet in die hemel.
Het is gewoon vreselijk abject.
Nee, het is gewoon een vraag.
Jij verwart gelijkheid met gelijkwaardigheid
Is er een verschil in deze context?
Iets dat gelijk is aan het ander is ook gelijkwaardig anders is het niet gelijk aan elkaar. Iets dat gelijkwaardig is hoeft niet gelijk te zijn maar heeft wel de zelfde waarde(maar in deze context maakt dat niet echt een verschil)

Maar leg eens uit wat jij bedoelt
Lol zij de dwaas,
\
Dwaas? een waardeoordeel? Schelden als je er niet meer uitkomt? Ego?
maar de illusie dat wij allemaal een afgezonderd ik zijn waardoor wij de wereld verdelen
Jaja
daar maar even een topic voor openen? Daar wil ik best dieper op in gaan.

en slachtoffer worden van ons ego laat ons dingen doen die andere mensen schaden.

Iemand uitschelden voor dwaas en iemands topic afzeiken omdat je het niet snapt/wilt snappen enzo bedoel je?
Want je kunt veel zeggen, maar niet dat je je ego in de hand hebt zennie. Maar inhoudelijk wil ik er wel op in gaan, maak jij anders ik maar een topic ervover.

Natuurlijk ben je het hier niet mee eens,

O, ok. Waarom niet?
vervolg reactie op zennie
en kom je met nog meer agressieve dilemma's en abjecte stellingen om te demonstreren dat ik uiteindelijk gelijk heb.
Agressief? sorry, maar waar ben ik agressief? Jij bent hier degene die gaat schelden, niet ik.
Snappen dat een gelovige minder waard is dan een ongelovige?

Nogmaals, daar heb ik het nergens over. Toon mij 1 reactie waar ik dat beweer? Het gaat er om dat beiden een moord plegen, maar door dat de gelovige overtuigd is van een hiernamaals heeft zijn daad extra gevolgen die niet relevant zijn voor de ongelovige die hetzelfde doet.

De gelovige neemt ook de mogelijkheid voor de ongelovige weg om ook in dat hiernamaals te komen omdat de gelovige er van overtuigd is dat je daar enkel komt als je tot zijn god bent gekomen. Aangezien hij ongelovig is. Doordat hij de ongelovige vermoord is hem de mogelijkheid ontnomen tot inkeer te komen. Daarmee neemt hij niet alleen het leven, maar verdoemd hij de ongelovige tot het niets, of het hellevuur.

Nergens, MAAR DAN OOK NERGENS zeg ik dat de gelovige minder waard is of andersom. Dat maak jij er van!!
Gelukkig snap ik dat niet en jij kunt het ook niet hard maken
Iets wat ik niet beweer hoef ik niet hard te maken. Ik stel niet de gelovige is minder waard. je snapt het echt totaal niet.
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
A. T. Jist
Ervaren pen
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 jan 2015 10:56

Re: Is het minder erg om een gelovige te vermoorden?

Bericht door A. T. Jist »

Zou je iets aan je manier van quoten willen doen?
Ja
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
zennie
Forum fan
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 jan 2014 21:56

Re: Is het minder erg om een gelovige te vermoorden?

Bericht door zennie »

Ik denk dat je naast quoten ook niet veel van je eigen morele dilemma begrijpt. Bij mij is de "bullshit meter" zover uitgeschoten dat ik het bij het laatste houd.
We zijn onze herrinneringen
DiMensie

Re: Is het minder erg om een gelovige te vermoorden?

Bericht door DiMensie »

.
Ik haak ook af, onzinnige discussie zo
.
A. T. Jist
Ervaren pen
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 jan 2015 10:56

Re: Is het minder erg om een gelovige te vermoorden?

Bericht door A. T. Jist »

zennie schreef:Ik denk dat je naast quoten ook niet veel van je eigen morele dilemma begrijpt. Bij mij is de "bullshit meter" zover uitgeschoten dat ik het bij het laatste houd.
Is het nou echt zo moeilijk om toe te geven dat je het niet begreep? Ik hou het op je ego.
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Is het minder erg om een gelovige te vermoorden?

Bericht door Jagang »

Goed, mensen. Ik denk niet dat deze draad een constructief vervolg gaat krijgen. Ik doe er een slotje op.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gesloten