Da's toch iets heel anders dan wat je in het begin zei.MaartenV schreef:Ja, dat is misschien wel juist ja. Je betaalt hem tenslotte ook als ie ziek is.A. T. Jist schreef:Dat is ook wat ik je de hele tijd al aangeef. Maar wat vind je nu van de volgende situatie.MaartenV schreef:ja, dat is natuurlijk wel juist. Als je privéleven van invloed is op je functioneren op het werk, dat is natuurlijk wat anders.
Een werkgever wordt gewezen door een werknemer dat een andere werknemer die zich ziek had gemeld op facebook openbaar loopt te schreeuwen dat hij/zij de baas in de zeik heeft genomen met een ziek melding en lekker de stad in gaat om te gaan shoppen.
Vindt je dat de werkgever het recht heeft om eens te kijken op FB bij die ziekgemelde werknemer? En wanneer hij constateert dat het waar is, deze werknemer ontslaat?
Facebook ontslagen.
Moderator: Moderators
-
- Ervaren pen
Re: Facebook ontslagen.
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
Ja idd. Als die Facebookpagina gehackt wordt, da's een misdrijf natuurlijk.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Ik moet eerlijk toegeven: ik had niet heel het artikel gelezen en wond me nogal op over het argument dat je als werkgever mag weten wat iemand in z'n privéleven doet. Als dat openbaar is en een werkgever komt er op die manier op uit, da's een ander paar mouwen natuurlijk.A. T. Jist schreef:Ja, dat is misschien wel juist ja. Je betaalt hem tenslotte ook als ie ziek is.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 17 jan 2015 03:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Controle arts.Ja, dat is misschien wel juist ja. Je betaalt hem tenslotte ook als ie ziek is.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
-
- Ervaren pen
Niemand heeft het over hacken hoor, het staat openbaar op de FB van de persoon, maar stel hij heeft een printscreen gehad, of hij stuurt een vriendenverzoek ofzo en kan daarna alles zien.pallieter schreef:Nee. Een werknemer heeft geen recht zich toegang te verlenen zonder uitdrukkelijke toestemming. Die FB pagina mag hij niet hacken, net zoals hij niet mag inbreken.A. T. Jist schreef: Vindt je dat de werkgever het recht heeft om eens te kijken op FB bij die ziekgemelde werknemer? En wanneer hij constateert dat het waar is, deze werknemer ontslaat?
Heeft iemand anders dat gelezen en vertelt die dat aan de baas, tja leren wat privé is.
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
Het is wel chapeau van Pallieter dat hij duidelijk de twee kanten van het verhaal kan zien: zowel die van de werkgever als de rechten van de werknemer respecterend. Daar gaat het natuurlijk om.
-
- Ervaren pen
Daarom zei ik ook ondoordacht daar. Maar je bent wel oprecht genoeg om mee te gaan in tegen argumentatie en te herzien,MaartenV schreef:Ik moet eerlijk toegeven: ik had niet heel het artikel gelezen en wond me nogal op over het argument dat je als werkgever mag weten wat iemand in z'n privéleven doet. Als dat openbaar is en een werkgever komt er op die manier op uit, da's een ander paar mouwen natuurlijk.A. T. Jist schreef:Ja, dat is misschien wel juist ja. Je betaalt hem tenslotte ook als ie ziek is.
da's een eigenschap die ik mooi vindt.
We werken samen. Er is zeker een band. Maar we zitten niet in een relatie. We moeten objectief blijven.MaartenV schreef:Het is wel chapeau van Pallieter dat hij duidelijk de twee kanten van het verhaal kan zien: zowel die van de werkgever als de rechten van de werknemer respecterend. Daar gaat het natuurlijk om.
iddDaarom zei ik ook ondoordacht daar. Maar je bent wel oprecht genoeg om mee te gaan in tegen argumentatie en te herzien,
da's een eigenschap die ik mooi vindt.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Nooit 1 vriendschapsverzoek van een werknemer aanvaard, laat staan uitgestuurd. En zo hoort het.of hij stuurt een vriendenverzoek ofzo en kan daarna alles zien.
-
- Ervaren pen
En wat zou je doen als je hoort dat een van je werknemers allerlei verwerpelijke shit over jou en/of je familie rondbazuint op facebook? Zou je dat dan niet met eigen ogen willen zien?pallieter schreef:Nooit 1 vriendschapsverzoek van een werknemer aanvaard, laat staan uitgestuurd. En zo hoort het.of hij stuurt een vriendenverzoek ofzo en kan daarna alles zien.
-
- Ervaren pen
Ik heb meegemaakt dat was op hyves, dat mn werkgever failliet ging, en dat was een zeer redelijke man (om niet te zeggen veel te goed voor zn personeel) hoe men hem afzeek en de grond in trapte, terwijl niemand een cent te kort is gekomen.
Daar werd ik echt pislink om.
Feit is dat mensen rare wezens zijn, en dat velen erg moeite hebben om te gaan met hun vaak enorme ego en kudde gedrag.
En ik vind dat mensen daar best af en toe op afgerekend mogen worden.
Daar werd ik echt pislink om.
Feit is dat mensen rare wezens zijn, en dat velen erg moeite hebben om te gaan met hun vaak enorme ego en kudde gedrag.
Eerlijk? Nee.En wat zou je doen als je hoort dat een van je werknemers allerlei verwerpelijke shit over jou en/of je familie rondbazuint op facebook? Zou je dat dan niet met eigen ogen willen zien?
Als ik hoor dat een werknemer een probleem heeft zal ik hem dat op de man af vragen.
En dat gebeurt dan ook. Die rijden zich vast in hun job zelf, daar hebben ze meestal hun privéleven zelfs niet voor nodig.Feit is dat mensen rare wezens zijn, en dat velen erg moeite hebben om te gaan met hun vaak enorme ego en kudde gedrag.
-
- Ervaren pen
En dan zegt hij ja dat klopt, maar daar heb jij niks mee te maken dat die ik op FB in mn vrije tijd. Wat dan? Stel hij maakt je dochter uit voor hoer op FB, reden voor ontslag wegens verstoorde werkverhouding?pallieter schreef:Eerlijk? Nee.En wat zou je doen als je hoort dat een van je werknemers allerlei verwerpelijke shit over jou en/of je familie rondbazuint op facebook? Zou je dat dan niet met eigen ogen willen zien?
Als ik hoor dat een werknemer een probleem heeft zal ik hem dat op de man af vragen.
Als hij zegt ja dat klopt? Vliegt hij buiten.En dan zegt hij ja dat klopt, maar daar heb jij niks mee te maken dat die ik op FB in mn vrije tijd. Wat dan? Stel hij maakt je dochter uit voor hoer op FB, reden voor ontslag wegens verstoorde werkverhouding?
Anders kan ik hem misschien niet ontslaan maar heel leuk zal het toch niet worden. Ben ook maar een mens.