Waar ligt de grens. Anekdote: In Noord-Ierland werd een man aangehouden bij een wegblokkade. De gewapende mannen vroegen hem of hij Katholiek of Protestants is. Hij antwoordt dat hij Atheïst is. De mannen vragen hem vervolgens "Okee, maar ben je dan een Katholieke Atheïst of een Protestantse Atheïst?" Wat ik maar wil zeggen is dat het begrip moslim of christen zijn veel ruimer is dan wat menigeen zou willen. Wij kennen haarfijn uit eerste hand de verschillende denominaties van de Nederlandse kerken, maar de meesten zullen niet eens weten wat het verschil is tussen Soennieten, Sjiïeten of Alevieten. Terwijl deze onderling enorm verschillen en echt niet onder één term te scharen zijn.vegan-revolution schreef:Dat zijn natuurlijk geen ware moslims.pallieter schreef:Die moslims die ik ken, willen dit niet.![]()
Nee, ik zit te dollen, ik vind het best interessant wat je hier vertelt. Ik ben wel benieuwd wat ze aan zichzelf nog moslimachtig vinden en waarom.
Aanslag tegen Charlie Hebdo
Moderator: Moderators
Re: Aanslag tegen Charlie Hebdo
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
-
DiMensie
Blijkbaar ben ik niet de enige en wordt het wel degelijk als provocatie opgevat dat Mo zo wordt afgebeeld:DiMensie schreef:appelfflap schreef:je begrijpt de cartoon echt niet héDiMensie schreef:Waar is de handreiking naar de Moslims dan?
NOS schreef:
Kritische reacties op Charlie in Midden-Oosten
Vandaag, 19:39 Buitenland
Islamitische geestelijken in het Midden-Oosten reageren kritisch op de nieuwste editie van Charlie Hebdo, die vandaag verscheen. Ze vinden de spotprent over de profeet Mohammed op de voorpagina beledigend en provocerend.
Veel geestelijken hebben de aanslag van vorige week op het Franse satirische weekblad scherp veroordeeld. Maar dat betekent niet dat de nieuwe cartoon, waarin een huilende profeet een bordje met 'Je suis Charlie' draagt en zegt: "Alles is vergeven", op hun goedkeuring kan rekenen.
"Zulke cartoons voeden gevoelens van haat en wrok", zegt de grootmoefti van Jeruzalem en de Palestijnse gebieden, Mohammed Hussein, in een verklaring. Hij vindt dat uit de tekening "minachting voor moslims" blijkt.
"Hatelijke frivoliteit"
In Iran zegt grootayatollah Makarem Shirazi dat de cartoon "bijdraagt aan een oorlogsverklaring aan alle moslims". Het gezaghebbende islamitische instituut al-Azhar in Egypte, dat de aanslag in Parijs crimineel noemde, omschrijft de tekening als "hatelijke frivoliteit".
De Saudische geestelijke Ameen Madani van de Organisatie voor Islamitische Samenwerking omschrijft de cartoon als "beledigend, onwetend en absurd".
Madani waarschuwt dat vrijheid van meningsuiting geen vrijheid van haat-uiting moet worden. "Geen normaal mens, ongeacht zijn ideologie of religie, accepteert het wanneer zijn geloof belachelijk wordt gemaakt."
Tegencartoon
De onafhankelijke Algerijnse krant Echorouk heeft een anti-Charlie-cartoon gepubliceerd. Daarop staat iemand die een 'Je suis Charlie'-bordje draagt, naast een tank die borden met de namen van Mali, Gaza, Irak en Syrië verplettert. Daarboven staat: "Wij zijn allemaal Mohammed."
Bron
- vegan-revolution
- Superposter
Het ligt er vooral aan waarin ze verschillen en vooral ook waarin ze overeenkomen. In theorie kunnen stromingen voor 99% van elkaar verschillen, maar als ze voor 1% overeenkomen en in die ene procent zit nou net het mensenrechtenschofferende element, dan kunnen al die stromingen, hoezeer ze ook van elkaar verschillen, even fout zijn!Henry II schreef:de meesten zullen niet eens weten wat het verschil is tussen Soennieten, Sjiïeten of Alevieten. Terwijl deze onderling enorm verschillen en echt niet onder één term te scharen zijn.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- Beagle1831
- Ervaren pen
Ja hoor, 'religieuzen'Henry II schreef:Wij kennen haarfijn uit eerste hand de verschillende denominaties van de Nederlandse kerken, maar de meesten zullen niet eens weten wat het verschil is tussen Soennieten, Sjiïeten of Alevieten. Terwijl deze onderling enorm verschillen en echt niet onder één term te scharen zijn.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
M Smeets
- Mahalingam
- Ervaren pen
Er zijn (grof genomen) vier rechtscholen (Madhhab) in de (sunni)Islam.
Allen zijn het er over eens dat homo's dood moeten . Ze verschillen in de opvatting hoe en hoe openbaar die dood gemaakt behoren te worden.
Allen zijn het er over eens dat homo's dood moeten . Ze verschillen in de opvatting hoe en hoe openbaar die dood gemaakt behoren te worden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
- vegan-revolution
- Superposter
Kijk, dat bedoel ik dus. En waarom politici dan alsmaar blijven volharden in "de islam is geen probleem" is mij een raadsel.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Moslims kiezen ook politici.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Inmiddels al weer een week geleden. Maar hoe nu verder?
Uitgezonderd door extremistische groeperingen wordt het geweld door iedereen veroordeeld. In westerse landen en in islamitische landen.
In de veroordeling door moslims hoor ik een maar: We veroordelen de aanslagen, maar laten we er iets van leren. Ze zijn te ver gegaan. Bekritiseer, laat staan bespot Allah, Mohammed en de islam niet.
De nieuwe cartoons (in mijn ogen een handreiking richting moslims) worden dan ook gezien als een oorlogsverklaring.
In de veroordeling door niet-moslims hoor ik twee meningen: We moeten doorgaan met de kritiek en juist cartoons e.d. stimuleren. Ze moeten maar wennen aan onze ideeën over vrije meningsuiting. Maar ook veel: Het ligt nu eenmaal erg gevoelig bij moslims, houdt daar rekening mee en laat kritiek en zeker bespotten achterwege.
Tja, wat is wijsheid, ter wille van de lieve vrede maar wat concessies doen en ons wat aanpassen aan islamitische normen en waarden of vasthouden aan onze eigen ideeën over een (vrije?) samenleving.
Uitgezonderd door extremistische groeperingen wordt het geweld door iedereen veroordeeld. In westerse landen en in islamitische landen.
In de veroordeling door moslims hoor ik een maar: We veroordelen de aanslagen, maar laten we er iets van leren. Ze zijn te ver gegaan. Bekritiseer, laat staan bespot Allah, Mohammed en de islam niet.
De nieuwe cartoons (in mijn ogen een handreiking richting moslims) worden dan ook gezien als een oorlogsverklaring.
In de veroordeling door niet-moslims hoor ik twee meningen: We moeten doorgaan met de kritiek en juist cartoons e.d. stimuleren. Ze moeten maar wennen aan onze ideeën over vrije meningsuiting. Maar ook veel: Het ligt nu eenmaal erg gevoelig bij moslims, houdt daar rekening mee en laat kritiek en zeker bespotten achterwege.
Tja, wat is wijsheid, ter wille van de lieve vrede maar wat concessies doen en ons wat aanpassen aan islamitische normen en waarden of vasthouden aan onze eigen ideeën over een (vrije?) samenleving.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Het is bijna een knieval in hun richting als ik kijk naar de voorkant van het blad. Maar als een bepaalde groep zo gemanipuleerd is dat een afbeelding van hun profeet, waar geen afbeelding van te vinden dus hoe ziet deze gast er eigenlijk uit?, zoveel frustratie en geweld doet uitlokken dan vertellen ze in duidelijke bewoordingen dat hun opvattingen geen cent waard zijn.Vilaine schreef: De nieuwe cartoons (in mijn ogen een handreiking richting moslims) worden dan ook gezien als een oorlogsverklaring.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Turkije, Afganistan, Egypte, enz. reageren allemaal verontwaardigd op een simpele afbeelding van hun profeet.
Misschien moeten we toch wat voorzichtiger zijn? Ze zijn met meer dan een miljard, de moslims. Is een cartoontje het waard om in een oorlog te gaan en daarbij heel wat averij op te lopen? Kwestie van met wijsheid afwegen of het sop de kolen waard is.
Misschien moeten we toch wat voorzichtiger zijn? Ze zijn met meer dan een miljard, de moslims. Is een cartoontje het waard om in een oorlog te gaan en daarbij heel wat averij op te lopen? Kwestie van met wijsheid afwegen of het sop de kolen waard is.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Van de Paus mogen we het geloof niet belachelijk maken.
http://www.nu.nl/buitenland/3973239/pau ... ligie.html
Gelukkig voor de paus en de gelovigen hier, zij mogen hun eigen geloof wel belachelijk maken.Er zijn grenzen aan de vrijheid van expressie, stelde Franciscus. Vooral als die expressie het geloof van iemand anders belachelijk maakt of beledigt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
- Beagle1831
- Ervaren pen
"Paus Franciscus heeft donderdag bij aankomst op de Filipijnen in antwoord op vragen over Charlie Hebdo benadrukt dat "moorden in de naam van God" niet kan."Bonjour schreef: http://www.nu.nl/buitenland/3973239/pau ... ligie.html
"Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels."
M Smeets
M Smeets
Natuurlijk kan moorden uit naam van een god niet. Dit zou immers impliceren dat er een god zou bestaan. Op grond van het handboek van een religie kan het wel natuurlijk. Dat wordt immers telkens bewezen. Dat dat niet de voorkeur van de meeste religieuzen (meer) heeft is mooi meegenomen. Maar ja op grond van dergelijke boeken blijft de mogelijkheid wel bestaan, en daarmee zullen we nog wel even mee geconfronteerd blijven.Beagle1831 schreef:"Paus Franciscus heeft donderdag bij aankomst op de Filipijnen in antwoord op vragen over Charlie Hebdo benadrukt dat "moorden in de naam van God" niet kan."Bonjour schreef: http://www.nu.nl/buitenland/3973239/pau ... ligie.html
"Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels."
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf geloof ik ook en ik vind dat iedereen mijn geloof belachelijk mag maken. Voor zover dat lukken wil, uiteraard.Bonjour schreef:Van de Paus mogen we het geloof niet belachelijk maken.Gelukkig voor de paus en de gelovigen hier, zij mogen hun eigen geloof wel belachelijk maken.Er zijn grenzen aan de vrijheid van expressie, stelde Franciscus. Vooral als die expressie het geloof van iemand anders belachelijk maakt of beledigt.
Het is zoiets als zelfspot.
Menig geloof hoeft niet bespot te worden, want menig geloof is bespottelijk van zichzelf.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
- Beagle1831
- Ervaren pen
Behoort jouw geloof daar ook bij ?Samante schreef: Menig geloof hoeft niet bespot te worden, want menig geloof is bespottelijk van zichzelf.
M Smeets
M Smeets