Slavernij in de Bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
writer
Bevlogen

Re: Slavernij in de Bijbel.

Bericht door writer »

Karssenberg schreef: Jij denkt dat God fictief is, alleen omdat je zelf tot die ontdekking gekomen bent. En iedereen die er anders over denkt schrijf je de meest gruwelijke dingen toe. Hopeloos.
Niet iedereen hoor, alleen degenen die er geen eigen mening op na houden maar elke gruweldaad in opdracht van een God per definitie goedkeuren.
En tot nu toe voeg jij jezelf ook onder hen.
Karssenberg schreef: Als God aan de mensen van zijn volk verbiedt om op sabbath te werken dan kan een houthakker, die zich openlijk tegen dit verbod verzet op last van God de doodstraf krijgen.
Ik neem aan dat die houthakker niet naar de hemel is gegaan.
En het ligt voor de hand dat hij zich dan nu in de hel afvraagt waarom er toen niet op zondag gewerkt mocht worden en nu wel.
Of kan het soms zo zijn dat hij wel in de hemel is en dat God tegen hem heeft gezegd dat het niet Zijn idee was hem te doden?

Hoe weet jij zo zeker dat wanneer iemand zegt dat hij op last van een God moet doden dan zijn God daar achter staat?
En hoe kan ik er zeker van zijn dat jij nooit zal doden als het op last van jouw God is?

Of ben je meer een fan van zijn Zoon?
Neem hier dan even afstand van zijn Vader (en vele passages in het OT), dan zijn we eruit.
NB: Doe wel en zie niet om.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

writer schreef:
Karssenberg schreef: Jij denkt dat God fictief is, alleen omdat je zelf tot die ontdekking gekomen bent. En iedereen die er anders over denkt schrijf je de meest gruwelijke dingen toe. Hopeloos.
Niet iedereen hoor, alleen degenen die er geen eigen mening op na houden maar elke gruweldaad in opdracht van een God per definitie goedkeuren.
En tot nu toe voeg jij jezelf ook onder hen.
Karssenberg schreef: Als God aan de mensen van zijn volk verbiedt om op sabbath te werken dan kan een houthakker, die zich openlijk tegen dit verbod verzet op last van God de doodstraf krijgen.
Ik neem aan dat die houthakker niet naar de hemel is gegaan.
En het ligt voor de hand dat hij zich dan nu in de hel afvraagt waarom er toen niet op zondag gewerkt mocht worden en nu wel.
Of kan het soms zo zijn dat hij wel in de hemel is en dat God tegen hem heeft gezegd dat het niet Zijn idee was hem te doden?

Hoe weet jij zo zeker dat wanneer iemand zegt dat hij op last van een God moet doden dan zijn God daar achter staat?
En hoe kan ik er zeker van zijn dat jij nooit zal doden als het op last van jouw God is?

Of ben je meer een fan van zijn Zoon?
Neem hier dan even afstand van zijn Vader (en vele passages in het OT), dan zijn we eruit.
De passages uit de TeNaCH die heden ten dage als immoreel worden beschouwd betreffen richtlijnen voor een specifiek volk in een specifieke tijd, heel lang geleden. Als christenen of joden die richtlijnen als wetten door willen voeren in de huidige tijd is dat niet erg verstandig. Gelukkig ken ik ook maar erg weinig christenen en joden die dat willen. Het overgrote deel van de christenen en joden lezen de Bijbel helemaal niet op die manier. Ze ontdekken er een diepere betekenis in die nog steeds relevant is, ook in onze tijd. Als je per se wilt aantonen dat de Bijbel slavernij goedkeurt moet je wel even voorbijgaan aan het feit dat de hoofdboodschap in die Bijbel juist is de verlossing uit slavernij.
Hallo meneer God, met Anna.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

writer schreef: Ik neem aan dat die houthakker niet naar de hemel is gegaan.
Ach, bekijk het positief, hij hoeft ten minste geen hout meer te sprokkelen. :roll: :lol:
deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet »

Karssenberg schreef: De kerk verwacht al 2000 jaar de wederkomst van Christus, die zal oordelen over levenden en doden. Wij zien uit naar die dag, niet naar de berechting, wel naar de gerechtigheid. Daar maken wij geen geheim van en kun je elke zondag in elke kerk horen.
Als jij een verband wilt suggereren met wat terroristen doen moet je dat niet nalaten. Je bent de enige niet. Willens en wetens ontgaat jou dat het in de bijbel gaat om een geestelijk oordeel, dat niets te maken heeft met zwaarden en geweren.
Als je niet in God gelooft heb je geen enkele reden om bang te zijn, dat christengelovigen zich iets zullen inbeelden. Als je wel in God gelooft ook niet trouwens.
Zwaarden en geweren zijn niet de ergste zaken. Een eeuwige straf zoals in de bijbel genoemd, is vele malen verschrikkelijker. Dus volgens de bijbel is er zeker een reden om bang te zijn als je niet in God gelooft.
Bovendien hebben gelovigen (de heiligen) wel een taak in het oordelen van de wereld en zelfs het oordelen van engelen.
(1 Korinthiërs 6:2 en 3) Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken? Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

deugniet schreef: Bovendien hebben gelovigen (de heiligen) wel een taak in het oordelen van de wereld en zelfs het oordelen van engelen.
Ik hoop dat K. dan geen al te goed geheugen meer heeft of hij moet een oogje dicht doen als wij door willen lopen, bekenden onder elkaar.....
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

deugniet schreef: Zwaarden en geweren zijn niet de ergste zaken. Een eeuwige straf zoals in de bijbel genoemd, is vele malen verschrikkelijker. Dus volgens de bijbel is er zeker een reden om bang te zijn als je niet in God gelooft.
Er zijn twee mogelijkheden:
1) het is niet waar wat de bijbel zegt op dit punt. In dat geval hoef je ook niet bang te zijn, het is loos alarm.

2) het is wel waar wat de bijbel zegt op dit punt. In dat geval moet je mij niet kwalijk nemen, dat ik de boodschap doorgeef en ben je misschien achteraf blij dat je het op tijd gehoord hebt.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef:... het is wel waar wat de bijbel zegt op dit punt. In dat geval moet je mij niet kwalijk nemen, dat ik de boodschap doorgeef en ben je misschien achteraf blij dat je het op tijd gehoord hebt.
Waarom zou jij wel weten of het waar is wat de bijbel zegt en wij niet?
Karssenberg
Banned

deugniet schreef: Zwaarden en geweren zijn niet de ergste zaken. Een eeuwige straf zoals in de bijbel genoemd, is vele malen verschrikkelijker. Dus volgens de bijbel is er zeker een reden om bang te zijn als je niet in God gelooft.
1) het is niet waar wat de bijbel zegt op dit punt. In dat geval hoef je ook niet bang te zijn, het is loos alarm.

2) het is wel waar wat de bijbel zegt op dit punt. In dat geval moet je mij niet kwalijk nemen, dat ik de boodschap doorgeef en ben je misschien achteraf blij dat je het op tijd gehoord hebt.
Karssenberg
Banned

writer schreef:
Karssenberg schreef:... het is wel waar wat de bijbel zegt op dit punt. In dat geval moet je mij niet kwalijk nemen, dat ik de boodschap doorgeef en ben je misschien achteraf blij dat je het op tijd gehoord hebt.
Waarom zou jij wel weten of het waar is wat de bijbel zegt en wij niet?
Omdat ik er geloof hecht. Het geloof is het bewijs van de dingen, die men niet ziet.
En misschien ook omdat je er toch door geraakt wordt, in tegenstelling tot Hans en Grietje, waarvan het waarheidsgehalte volgens jouw zeggen ongeveer even groot is als de bijbel. Als dat zo zou zijn dan hoef je nergens bang voor te zijn en kun je het gewoon negeren. Maar jij gaat verder dan de boodschap gewoon naast je neer te leggen en over te gaan tot de orde van de dag. Jij houdt de waarheid met geweld van je af, zoals je moeite moet doen om een bal onder water te houden.

Je verwijt mij en andere gelovigen misschien intimidatie. Maar bedenk wel, dat van loze berichten die kant noch wal raken uiteindelijk geen echte dreiging uit kan gaan.
Dus: als het niet waar is: geen vuiltje aan de lucht. En als het wel waar is dan is het verstandig om het ter harte te nemen en zijpaadjes even te verlaten. Ik kan die keuze voor jou niet maken.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

deugniet schreef:
Zwaarden en geweren zijn niet de ergste zaken. Een eeuwige straf zoals in de bijbel genoemd, is vele malen verschrikkelijker. Dus volgens de bijbel is er zeker een reden om bang te zijn als je niet in God gelooft.
Bovendien hebben gelovigen (de heiligen) wel een taak in het oordelen van de wereld en zelfs het oordelen van engelen.
(1 Korinthiërs 6:2 en 3) Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken? Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?
Het is HET ULTIEME totalitaire regime. Je kunt zelfs voor je gedachten gestraft worden door die God. EN dat is nog erger dan in Noord Korea wonen onder die andere dictator. Die kan je gedachten niet lezen!

God Jung Un!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:

Er is nog een derde mogelijkheid. Dat SATAN de schepper van de wereld is iedereen die voor god kiest later zal straffen.
Er is een vierde mogelijkheid: Dat Allah bestaat en jij zal branden
Er is een vijfde mogelijkheid: Dat het VSM bestaat
Er is nog een miljardste mogelijkheid: Dat de Hindoegoden allemaal bestaan!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waarom K weet dat het waar is wat in de bijbel staat antwoord hij:
Omdat ik er geloof hecht. Het geloof is het bewijs van de dingen, die men niet ziet.
Voldoet dat aan onderstaande stelling?

Een verantwoordelijk integer intellectueel wereldbeeld moet wat betreft feitelijke kennispotenties gebaseerd zijn op betrouwbare en goed gevalideerde kenmethoden.

Je hebt deze nog steeds niet ontkracht met al je verbale krachten.

Is geloof een betrouwbare goed gevalideerde kenmethode??
Want dan heeft Achmed ook gelijk. EN DAT KAN NIET K !!!!!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef:... Als dat zo zou zijn dan hoef je nergens bang voor te zijn en kun je het gewoon negeren. Maar jij gaat verder dan de boodschap gewoon naast je neer te leggen en over te gaan tot de orde van de dag. Jij houdt de waarheid met geweld van je af, zoals je moeite moet doen om een bal onder water te houden....
Probeer je me nu angst aan te praten, waar zou ik bang voor moeten zijn?
Suggereer je nu dat jij weet wat de waarheid is en ik niet?

Maar mijn verwijt aan jou, het goedkeuren van het om de haverklap in grote getale doden in opdracht van jouw God, omzeil je hier weer mee zoals gebruikelijk.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

dikkemick schreef: Er is nog een derde mogelijkheid. Dat SATAN de schepper van de wereld is iedereen die voor god kiest later zal straffen.
Een niet denkbeeldige aanverwante mogelijkheid is dat er opnieuw een engel in opstand is gekomen, de coupe beter voorbereid heeft dan Satan destijds en de strijd met God heeft gewonnen.
De eerste opstand had God ook niet voorzien, God had de engelen allemaal evengoed geschapen neem ik aan anders heeft Hij wel wat uit te leggen.
Dus welke garantie hebben de gelovigen dat de engelen die in de hemel mochten blijven zich tot nu toe koest hebben gehouden?
En is het niet verdacht dat God al 2000 jaar niets meer van zich heeft laten horen?
K. moet er blindelings op vertrouwen dat er geen machtswisseling in de hemel heeft plaats gevonden wanneer hij daar arriveert.........
Jezus heeft hem wel van alles beloofd en die geloofde ook in een uiteindelijke overwinning maar het is allemaal nog afwachten wat we daarboven zullen aantreffen. :smilebox:
Laatst gewijzigd door writer op 10 jan 2015 23:07, 7 keer totaal gewijzigd.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Karssenberg schreef: Dus: als het niet waar is: geen vuiltje aan de lucht. En als het wel waar is dan is het verstandig om het ter harte te nemen en zijpaadjes even te verlaten. Ik kan die keuze voor jou niet maken.
Sja we kunnen bij jou, IS en Boko Haram wel denken: acht, wat ze denken is toch niet waar.
Maar daar wordt van de andere kant helaas anders over gedacht.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie