Vertrouwen in de bijbelgod verdedigd door Willempie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

writer
Bevlogen

Re: Vertrouwen in de bijbelgod verdedigd door Willempie

Bericht door writer »

Rereformed schreef:
writer schreef:God wist dat er in de kuil leeuwen waren, hij sloot hun bek bij Daniël maar toen de kleine kinderen omlaag zweefden richting leeuwen had God zich al omgedraaid, ik begrijp dat niet, jij wel?
Dat zou toch niet moeilijk moeten zijn voor zo'n bijbelkenner als jij. De God van het OT spreekt maar over twee mensen uit dat hij ze liefheeft. Daniel was één van die twee.
Jij neemt de bijbel wel erg letterlijk, Johannes spreekt over ons!

Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft. (1Joh. 4:19)

Blijft dus de vraag of en waarom God de onschuldige kinderen niet lief had.

Wie verstaat Johannes onder ons?
Alleen de christenen?
Hoe merk je dat God je lief heeft?
De kinderen die in de kuil geworpen werden vielen in elk geval niet onder zijn liefde lijkt mij.
NB: Doe wel en zie niet om.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Wiilempie schreef
Als we een gedeeltelijk met water gevulde wasbak zien met een daarboven druppelende kraan, kunnen we uitrekenen hoelang die kraan al druppelt. Er is niets mis met de berekening, vooral niet als we verdamping dan ook nog als variabele meenemen. Maar kunnen we met honderd procent zekerheid zeggen dat de uitkomst van onze berekening klopt? Of hebben we dan één of meerdere aannames gedaan? En nee, de stop lekt niet.
Hazo dus radio activiteit verdampt en verdwijnt dan in het niets? Een wasbak met een druppelende kraan is een vergelijking voor dateringsmethoden die over eeuwen gaan? Ik denk dat je wasbak het niet zolang uithoudt, dat terzijde. Welke aannames ? Pardon, als we naar fossielen gaan kijken zien we onmiddellijk dat een zesduizendjarig bestaan van deze planeet bs is. Daarvoor hoef je zelf geen technologische methodes toe te passen. Er zijn bv fossielen gevonden van raptors en andere dino soorten, zie jij hier nog een t-rex rondlopen?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

LordDragon schreef:Wiilempie schreef
Als we een gedeeltelijk met water gevulde wasbak zien met een daarboven druppelende kraan, kunnen we uitrekenen hoelang die kraan al druppelt. Er is niets mis met de berekening, vooral niet als we verdamping dan ook nog als variabele meenemen. Maar kunnen we met honderd procent zekerheid zeggen dat de uitkomst van onze berekening klopt? Of hebben we dan één of meerdere aannames gedaan? En nee, de stop lekt niet.
Hazo dus radio activiteit verdampt en verdwijnt dan in het niets? Een wasbak met een druppelende kraan is een vergelijking voor dateringsmethoden die over eeuwen gaan? Ik denk dat je wasbak het niet zolang uithoudt, dat terzijde. Welke aannames ? Pardon, als we naar fossielen gaan kijken zien we onmiddellijk dat een zesduizendjarig bestaan van deze planeet bs is. Daarvoor hoef je zelf geen technologische methodes toe te passen. Er zijn bv fossielen gevonden van raptors en andere dino soorten, zie jij hier nog een t-rex rondlopen?

MVG, LD.
Willempie doelde op de veranderlijkheid van de constanten. Het stokpaardje van de creationisten. Maar de methode is o.a. getest onder hoge druk, in water, zonder druk, bij hoge/lage temperaturen etc. etc.
Maar ik wacht nog even op de uitleg van de volgende Nobelprijs winnaar.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
LordDragon
Bevlogen

Dikkemick schreef
Willempie doelde op de veranderlijkheid van de constanten. Het stokpaardje van de creationisten.
Hoezo, volgens hen is de hele kosmos in een oogwenk gecreëerd, of beter gezegd “geschapen”, en dat geeft constante waarden. Een mens stamt niet af van een aap of eender welke andere voorouder neen hoor, we zijn abracadabra zomaar uit het niks gecreëerd (geschapen)? En sindsdien blijft die vorm constant, er is geen mutatie, er is geen evolueren van soorten? Je (of willempie) mag mij dat eens uitleggen hoor een constante is een constante, de veranderlijkheid van de constante lijkt me geen goed concept; tenzij we de variabelen gebruiken, die dan geen constanten zijn maar kunnen muteren en adapteren en evolueren? Of niet? Een variabele kan geen constante zijn. Geschapen is geschapen, en dus niet geëvolueerd. En creëren is niet hetzelfde als scheppen, ik kan een mooi kunstwerk creëren, maar ik kan geen hout noch doek noch klei of verf scheppen. Bij creëren is er dus geen almacht in het spel, ze zouden zich beter de “sheppers” noemen, die zogenaamde creationisten, ze weten nog niet eens wat hun naam betekent :?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Niet zo hard van stapel lopen Lord Dragon. Willempie is geen creationist maar wilde "aantonen" dat de constanten inderdaad geen ......constanten zijn, maar veranderlijken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
LordDragon
Bevlogen

Dikkemick schreef
Niet zo hard van stapel lopen Lord Dragon.
Kwas nog maar aan het opwarmen hoor :angel12:

Dan wacht ik effe op uitleg van willempie, np.

MVG, LD.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

LordDragon schreef:Dikkemick schreef
Niet zo hard van stapel lopen Lord Dragon.
Kwas nog maar aan het opwarmen hoor :angel12:

Dan wacht ik effe op uitleg van willempie, np.

MVG, LD.
Het is maar een vorm van "vrijdenken hoor. :) De betreffende dateringsmethode gaat uit van tenminste twee of drie aannames:

1. De oorspronkelijke hoeveelheid koolstof (weten we niet zeker)
2. Een constante afneming van de hoeveelheid gedurende een lange tijd (weten we ook niet zeker)

De derde aanname is dat tijd constant is. Gezien tijd "slechts" bestaat als een menselijke denkconstructie en als enige houvast heeft de huidige snelheid van bepaalde hemellichamen, lijkt het me zelfs onwaarschijnlijk dat we onze huidige ervaring van tijd zomaar mogen extrapoleren in het verre verleden.
Met andere woorden: De natuurwetenschappen proberen mysteriën te ontrafelen en we moeten wetenschappelijke uitspraken op de juiste waarde schatten. De meeste wetenschappers beseffen dat zelf trouwens ook heel goed. Een gevaar van sommige wetenschappelijke uitspraken is dat niet-wetenschappers ermee aan de haal gaan om hun eigen overtuigingen te staven, zonder de waarde van die uitspraken te doordenken of zelfs ook te begrijpen.
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

writer schreef:
Willempie schreef:
PietV. schreef:Welkom Willempie in het hol van leeuw?
En zonder enige angst. Met Daniël als voorbeeld. :)
Succes Willempie, ik hoop alleen niet dat wanneer jij hier met succes je geloof verdedigd dat wij als ongelovigen met onze kinderen er aan gaan.....

Toen beval de koning, en zij brachten die mannen voor, die Daniël overluid beschuldigd hadden, en zij wierpen in den kuil der leeuwen hen, hun kinderen, en hun vrouwen; en zij kwamen niet op den grond des kuils, of de leeuwen heersten over hen, zij vermorzelden ook al hun beenderen (Dan. 6:17)

Heb jij enig idee waarom de God van Daniél Daniël wel beschermde maar de onschuldige vrouwen en kinderen van de beschuldenaars niet?
God wist dat er in de kuil leeuwen waren, hij sloot hun bek bij Daniël maar toen de kleine kinderen omlaag zweefden richting leeuwen had God zich al omgedraaid, ik begrijp dat niet, jij wel?
Nee. Ik begrijp dit ook niet. En er zijn nog veel mee zaken die ik niet begrijp. Waarom help God de één wel en de ander niet? Of helpt Hij ons uiteindelijk allemaal zonder dat we dat nu kunnen zien? Ik hoop op het laatste en vertrouw er ook een beetje op. Maar weten of snappen doe ik het echt niet.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
Het is maar een vorm van "vrijdenken hoor. :) De betreffende dateringsmethode gaat uit van tenminste twee of drie aannames:

2. Een constante afneming van de hoeveelheid gedurende een lange tijd (weten we ook niet zeker)

De derde aanname is dat tijd constant is. Gezien tijd "slechts" bestaat als een menselijke denkconstructie en als enige houvast heeft de huidige snelheid van bepaalde hemellichamen, lijkt het me zelfs onwaarschijnlijk dat we onze huidige ervaring van tijd zomaar mogen extrapoleren in het verre verleden.
Met andere woorden: De natuurwetenschappen proberen mysteriën te ontrafelen en we moeten wetenschappelijke uitspraken op de juiste waarde schatten. De meeste wetenschappers beseffen dat zelf trouwens ook heel goed. Een gevaar van sommige wetenschappelijke uitspraken is dat niet-wetenschappers ermee aan de haal gaan om hun eigen overtuigingen te staven, zonder de waarde van die uitspraken te doordenken of zelfs ook te begrijpen.
Er worden controles uitgevoerd met andere radio-actieve stofjes (met andere vervalconstanten) en die komen dan op eenzelfde ouderdom uit. Ook bekende hele oude voorwerpen zijn m.b.v. deze methoden getest.
Maar zoals met iedere wetenschappelijke theorie, het staat je vrij met een betere te komen. Die is er niet! Nog niet, dus het zou kunnen dat de constante geen constante is en dat de tijd bovendien anders verliep in het verleden. het zou zomaar kunnen, maar ik zet er mijn leven niet op in.
Wat ik me afvraag: Waarom twijfel jij aan deze methoden? heb je er verstand van? Wat zou je graag zien? Dat de emthode volkomen corrupt is? En waarom twijfel je aan de juistheid van de metingen? Weet jij iets dat de weteschappers niet weten? Hoe komt het dat alle wetenschappen elkaar met feiten/metingen ondersteunen voor wat betreft de ouderdom van de aarde? Was de plaattectoniek vroeger ook anders? Allemaal aanamen die niet hard gemaakt kunnen worden!
Het is misschien niet leuk, maar we hebben ons aan de feiten te houden. En mocht er reden zijn die feiten ooit te herzien, dan zal de goede wetenschapper de laatste zijn, dit te ontkennen.
Maar ALS de lichtsnelheid vroeger anders was, zal de hele wetenschappelijke/fysische wereld op haar kop staan. Reken er nogmaals niet op.
Wat ik me altijd afvraag: Waarom is het wel geoorloofd met blind vertrouwen in een God te geloven middels faith (waar de rede totaal geen vat meer op heeft), en zonder kennis van zaken de wetenschap aan te vallen? Die wetenschap waar je iedere dag gebruik van maakt. En als je eerlijk bent, zie je dat je alleen die wetenschap aanvalt welke je (blinde) geloof tegenspreekt. Of maak jij je wel eens druk over chlorofyl? Over de verbrandingsmotor? AB-kuurtjes? De quantummechanische technieken welke voor je mobieltje gebruikt zijn?

Kijk, Willempie. Het KAN zijn dat de mens hier door een buitenaardse beschaving neergezet is is. Het KAN zijn dat we een computerprogramma zijn met een ingeprent/geprogrammeerd geheugen van 10-20-30 etc jaar maar dat we nog maar 10 minuten bestaan. het KAN.
Maar je zal met meer moeten komen dan alleen maar zeggen: het zou wel eens kunnen zijn dat...
Zo werkt wetenschap nl. niet. Niet dat je niet zou mogen twijfelen aan de theorieen, maar als je denkt een betere te hebben, moet je de wetenschappelijke methode hanteren. Waarom? Omdat ze werkt!

En zo kan het uiteindelijk zijn dat de bijbelgod (welke jij verdedigd) voor dit alles gezorgd heeft, maar je zal met iets meer moeten komen dan "faith" alleen.
Einstein/Mick
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef: Er worden controles uitgevoerd met andere radio-actieve stofjes (met andere vervalconstanten) en die komen dan op eenzelfde ouderdom uit. Ook bekende hele oude voorwerpen zijn m.b.v. deze methoden getest.
Maar zoals met iedere wetenschappelijke theorie, het staat je vrij met een betere te komen. Die is er niet! Nog niet, dus het zou kunnen dat de constante geen constante is en dat de tijd bovendien anders verliep in het verleden. het zou zomaar kunnen, maar ik zet er mijn leven niet op in.
Wat ik me afvraag: Waarom twijfel jij aan deze methoden? heb je er verstand van? Wat zou je graag zien? Dat de emthode volkomen corrupt is? En waarom twijfel je aan de juistheid van de metingen? Weet jij iets dat de weteschappers niet weten? Hoe komt het dat alle wetenschappen elkaar met feiten/metingen ondersteunen voor wat betreft de ouderdom van de aarde? Was de plaattectoniek vroeger ook anders? Allemaal aanamen die niet hard gemaakt kunnen worden!
Het is misschien niet leuk, maar we hebben ons aan de feiten te houden. En mocht er reden zijn die feiten ooit te herzien, dan zal de goede wetenschapper de laatste zijn, dit te ontkennen.
Maar ALS de lichtsnelheid vroeger anders was, zal de hele wetenschappelijke/fysische wereld op haar kop staan. Reken er nogmaals niet op.
Wat ik me altijd afvraag: Waarom is het wel geoorloofd met blind vertrouwen in een God te geloven middels faith (waar de rede totaal geen vat meer op heeft), en zonder kennis van zaken de wetenschap aan te vallen? Die wetenschap waar je iedere dag gebruik van maakt. En als je eerlijk bent, zie je dat je alleen die wetenschap aanvalt welke je (blinde) geloof tegenspreekt. Of maak jij je wel eens druk over chlorofyl? Over de verbrandingsmotor? AB-kuurtjes? De quantummechanische technieken welke voor je mobieltje gebruikt zijn?

Kijk, Willempie. Het KAN zijn dat de mens hier door een buitenaardse beschaving neergezet is is. Het KAN zijn dat we een computerprogramma zijn met een ingeprent/geprogrammeerd geheugen van 10-20-30 etc jaar maar dat we nog maar 10 minuten bestaan. het KAN.
Maar je zal met meer moeten komen dan alleen maar zeggen: het zou wel eens kunnen zijn dat...
Zo werkt wetenschap nl. niet. Niet dat je niet zou mogen twijfelen aan de theorieen, maar als je denkt een betere te hebben, moet je de wetenschappelijke methode hanteren. Waarom? Omdat ze werkt!

En zo kan het uiteindelijk zijn dat de bijbelgod (welke jij verdedigd) voor dit alles gezorgd heeft, maar je zal met iets meer moeten komen dan "faith" alleen.
Beste Dikkemick,

Ik ben van plan om hier nog op te reageren, maar even geduld a.u.b. Soms is het nuttig om even afstand te nemen, dingen te overdenken en te proberen tot een reactie te komen die boven het welles nietes uitkomt. Ik volg met grote belangstelling de discussie die momenteel op een andere locatie plaats vindt. Ik denk dat je wel weet welke dat is. Ondertussen wil ik je alvast meegeven dat jouw conclusie dat ik wetenschappelijke ontdekkingen en metingen niet serieus neem, volkomen onterecht is.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik heb geduld Willempie. Je wekte echter de indruk de wetenschap zeer selectief serieus te nemen. Misschien zag ik dat fout.
Einstein/Mick
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Oh jongens, is het alweer zo laat?
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Willempie schreef:Het is maar een vorm van "vrijdenken hoor. :) De betreffende dateringsmethode gaat uit van tenminste twee of drie aannames:

Uiteraard zijn die aannamen getest door onafhankelijke methoden.
Ik zou nu kunnen gaan praten over de experimenten van het Suigetsumeer in Japan, de ijsboorkernen en dendrologie waarmee men die aannamen heeft kunnen bevestigen als zijnde boven twijfel verheven correct.
Maar ik doe het niet want ik weet nu al wat Willempie gaat doen als hij die informatie verneemt.
En zo lang geen moderator hem op zijn plicht wijst om zindelijk te redeneren en zo lang geen moderator hem eruit trapt omdat hij dat obstinaat weigert, in naam van zijn debiele god, doe ik het niet.
Ik kan maar een tegenstander tegelijk aan.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef:Ik heb geduld Willempie. Je wekte echter de indruk de wetenschap zeer selectief serieus te nemen. Misschien zag ik dat fout.
Mijn eerste impuls was om helemaal niet te reageren in dit "evangelisatiehoekje" zoals dat door onze zeer geëerde moderator Reformed wordt genoemd. Je weet dat zowel dit "hoekje" als de wat kolderieke titel van dit "hoekje" niet van mij zijn maar van Reformed. Ik gun hem zijn lolletje wel en hoop dat hij er nog veel naplezier aan mag beleven maar het zet natuurlijk wel iedereen op het verkeerde been en het dwingt mij in een positie waarom ik helemaal niet heb gevraagd en waar ik ook geen zijn in heb.

De reden dat ik hier toch reageerde was vooral uit respect voor jou en jouw volkomen redelijke vraag aan mij.

Bij nader inzien heb ik nu besloten om die "hoekje" te laten voor wat het is en hier niet meer te reageren. Ik wil het gesprek met jou graag voortzetten maar aangezien je vrij actief bent in verschillende andere "hoekjes" zal dat wel lukken.

Diegenen die zich willen verdiepen in "verdediging" van "het christelijke geloof" wil ik graag verwijzen naar mensen die dat duizend keer beter kunnen dan ik, zoals John Lennox, Ravi Zacharias, G.K. Chesterton en C.S. Lewis, om er maar een paar te noemen.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Willempie schreef:....... Probeer me echter niet te sparen als ik onzin uitkraam of iets verkeerd zie. Indien mijn geloof (in de zin van een hogere vorm van weten, alsook vertrouwen) daar niet tegen opgewassen zou zijn zou het niet veel voorstellen.....
Willempie schreef:......
Diegenen die zich willen verdiepen in "verdediging" van "het christelijke geloof" wil ik graag verwijzen naar mensen die dat duizend keer beter kunnen dan ik, zoals John Lennox, Ravi Zacharias, G.K. Chesterton en C.S. Lewis, om er maar een paar te noemen.
Kunnen we nu concluderen dat jouw geloof niet veel voorstelt?
NB: Doe wel en zie niet om.
Plaats reactie