Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Maria
Moderator

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Maria »

Karssenberg schreef: OK, dan heb ik je niet helemaal goed begrepen. Ik dacht dat je dat gehoorzamen zonder vragen negatief vond.
Maar dat hoort zeker ook bij geloven.
Als ik 100% vertrouw op degene die ik ken als integer en intelligent, grote kennis hebbend en zonder afwijkend gedrag, zal ik die persoon ook eerder geloven, als die iets zegt als een voor mij onbekende.

Maar als er twijfels zijn aan de situaties, die overkomen als volkomen abnormaal voor mij, zal ik zeker eerst vragen voor ik klakkeloos volg.
Ik vermoed, dat dat de meest gezonde opstelling is die kunt hebben in een leven, waar veel dreigingen en afwijkend gedrag is.
Een gezond kind zal dan ook niet heel lang argeloos blijven, als het een aantal keren het deksel op de neus heeft gehad.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

writer schreef: In welk opzicht, op wat voor manier, laten gelovigen meer dan ongelovigen blijken dat het leven eindig is?
En is dat een kenmerk van wijsheid?
Ik wil nu eerst antwoord op mijn vraag.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Karssenberg
Banned

Re: Geloof is gevoel

Mariakat schreef: Op zich een vrij verstandige beslissing van de familie.
Zou later nog zeer vaak worden herhaald nog in deze tijd.
Nederlanders kennen die krapte op de arbeidsmarkt voor boeren en waaierden ook uit naar Canada. Australië, Niuew Zeeland, Later Frankrijk en nu weer Canada.

Het wordt een ander verhaal als God van de vader vraagt zijn zoon te slachten en te offeren.
Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend, dat een gelovige, maar ja en amen zou zeggen.
Ik zou toch minstens een "waarom" hebben.
Zelfs bij een kind zijn er grenzen.

Ik geloof niet dat één normaal gezonde persoon dit ooit aan een vader zou kunnen vragen zonder voor gek of ziek versleten te worden.
Maar nee, de christelijke god presteert het zelfs bij zijn zoon.

Ik geloof, dat het niet anders kon. De mensen hadden zich moedwillig overgegeven in de macht van de duivel. Je kent het verhaal. Er was kennelijk maar één manier, waarop er redding kon komen. Althans waarbij ook recht gedaan werd aan Gods rechtvaardigheid. God offerde zijn enige Zoon op Golgotha en toen was er (gelukkig voor ons!) niemand, die ingreep. Abdurde boodschap, ik geef het toe. Een aanstoot voor de Joden en een dwaasheid voor de niet-Joden, maar eeuwig behoud voor degenen, die het geloven.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Karssenberg schreef:
Mariakat schreef: Het wordt een ander verhaal als God van de vader vraagt zijn zoon te slachten en te offeren.
Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend, dat een gelovige, maar ja en amen zou zeggen.
Ik zou toch minstens een "waarom" hebben.
Zelfs bij een kind zijn er grenzen.
Ik geloof, dat het niet anders kon. De mensen hadden zich moedwillig overgegeven in de macht van de duivel. Je kent het verhaal. Er was kennelijk maar één manier, waarop er redding kon komen. Althans waarbij ook recht gedaan werd aan Gods rechtvaardigheid. God offerde zijn enige Zoon op Golgotha en toen was er (gelukkig voor ons!) niemand, die ingreep. Abdurde boodschap, ik geef het toe. Een aanstoot voor de Joden en een dwaasheid voor de niet-Joden, maar eeuwig behoud voor degenen, die het geloven.
Wij, jij begon, hadden het over Abraham, die zonder twijfels gehoorzaamde als een kind.
Mijn verhaal gold Abraham, die zijn zoon moest slachten van God.

Dat ik Jezus erbij noemde was slechts toegift en een bevestiging van het absurde van het eerste verhaal.
En dat eerste verhaal had helemaal niets te maken met "ons eeuwige behoud"

Waarom ga je daar op door?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:
En je gelooft dit op de wijze van zeker weten? Inderdaad: "Absurde boodschap". Je gelooft ook letterlijk in de duivel?
Heb je ook enig idee waarom God een offer nodig had? Waarom had God dit niet anders kunnen doen? Zie je overeenkomsten met dieroffers? Waarom komen offers toch steeds weer terug? Wat hebben die goden daarmee?
Wat schiet een god op met een verbrand schaap? Met een geofferd kind? Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Offer_%28religie%29 wat er allemaal geofferd kan worden ter ere van goden!
Vind je al deze offerandes onwerkelijk? Onzin misschien? Overbodig? Waren de goden hier werkelijk content mee? OF...Is alleen jouw god content geweest met Zijn offer (zichzelf aan zichzelf?)
En dan het meest absurde: Je bent slechts gered (waarvan vraag ik me dan af) ALS je dit gelooft? God works in mysterious ways indeed!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Mariakat schreef: Dat ik Jezus erbij noemde was slechts toegift en een bevestiging van het absurde van het eerste verhaal.
En dat eerste verhaal had helemaal niets te maken met "ons eeuwige behoud"

Waarom ga je daar op door?
Omdat ik meende dat je daarop doelde. En er is sowieso een verband. Mensen zeggen gauw: dat moet wat geweest zijn voor Abraham om zijn zoon te moeten prijsgeven. Maar wat moet het geweest zijn voor God om Zijn zoon over te geven voor mensen, die Hem de rug hadden toegekeerd.

En wat heeft dat narcisme ermee te maken? Ik heb het eerst maar genegeerd.

Zo langzamerhand begin ik in te zien dat discussiëren op dit forum weinig zin heeft. En ik doe liever wat anders. Dus ik ga het afronden, ook in 'mijn eigen' topic dat de moderatoren in hun oneindige goedheid mij ter beschikking hebben gesteld.
Dit is overigens niet persoonlijk tegen jou gericht. Maar ook wij praten langs elkaar heen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Karssenberg schreef:
Zo langzamerhand begin ik in te zien dat discussiëren op dit forum weinig zin heeft. En ik doe liever wat anders. Dus ik ga het afronden, ook in 'mijn eigen' topic dat de moderatoren in hun oneindige goedheid mij ter beschikking hebben gesteld.
Dit is overigens niet persoonlijk tegen jou gericht. Maar ook wij praten langs elkaar heen.
Heeft het veel vrucht gebracht? Als iedereen volgens jou langs jou heen praat, ben je dan niet degene die een melding maakt bij de politie dat je onderweg duizenden spookrijders bent tegen gekomen?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Karssenberg. Misschien een hele vreemde tip, maar kijk eens naar:

Nat geo wild: Ultimate animal countdown aflevering "venom" of "lethel weapons"

Dan zie je wat God in zijn goed-en wijsheid geschapen heeft. Hoe kun je dit, met de christelijke God in je achterhoofd, verdedigen?
Je wordt getrakteerd op de meest schitterende doch gruwelijke beelden uit de natuur. Lijden met een hele grote hoofdletter "L"
Waarom? Dat vraag ik me dan af? En het lijden blijft uiteraard niet beperkt tot dieren. Ook in de mensenwereld wordt er wat afgeleden. Gelovig of ongelovig, het lijkt allemaal niets uit te maken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Karssenberg schreef: Dit is overigens niet persoonlijk tegen jou gericht. Maar ook wij praten langs elkaar heen.
Gebeurt gemakkelijk als je je laat leiden door associaties.
En dat gebeurt vaker als je overtuigd en enthousiast bent.
Ook mij overkomt dat regelmatig.
Daarop mag je me wijzen.
Graag zelfs.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Voordat deze opmerking ondersneeuwt.
Karssenberg schreef:En wat heeft dat narcisme ermee te maken?
Om het je gemakkelijk te maken: neem de eerste 4 van de 10 geboden.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef:
writer schreef: In welk opzicht, op wat voor manier, laten gelovigen meer dan ongelovigen blijken dat het leven eindig is?
Welke?
Als je nog in een reactie geïnteresseerd bent herhaal de vraag dan even als je wil.
NB: Doe wel en zie niet om.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Karssenberg schreef: God offerde zijn enige Zoon op Golgotha en toen was er (gelukkig voor ons!) niemand, die ingreep. Absurde boodschap, ik geef het toe.
Was je dit ook al opgevallen ? :lol: :lol: :lol:
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Aton schreef:
Karssenberg schreef: Als God iets vraagt, dan doe je dat.
He kijk, God heeft aan mij nog nooit iets gevraagd. :roll:
Zoals Abram, die zijn familie moest verlaten om naar een onbekend land te gaan.
Is dit als voorbeeld gegeven ? Abraham is een fictief figuur en heeft nooit bestaan. Geef jij maar eens een historische bron of heb je enkel de Bijbel wat geschreven is in het laat-brons en ijzertijdperk. Als we deze figuur volgens de Bijbel ergens in de tijd moeten plaatsen moest men de God van de Bijbel nog verzinnen. Heb je niks concreter hoe jouw God communiceert en vragen stelt ?
@ Karsenberg, hier heb je ook maar veiligheidshalve overgelezen ? :)
Karssenberg
Banned

writer schreef:
Karssenberg schreef:
Welke?
Als je nog in een reactie geïnteresseerd bent herhaal de vraag dan even als je wil.
Nee, laat maar. Graag of niet.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Karssenberg schreef:Mensen zeggen gauw: dat moet wat geweest zijn voor Abraham om zijn zoon te moeten prijsgeven. Maar wat moet het geweest zijn voor God om Zijn zoon over te geven voor mensen, die Hem de rug hadden toegekeerd.
Wat is het christelijk geloof toch kinderachtige prietpraat over een God. Ze kleden hem aan alsof hij een stakker is, alsof hij meer lijdt dan wie dan ook en daarom tot held kan worden uitgeroepen. Terwijl gelovigen in de volgende ademtocht uitroepen dat God alles wat is zelf geschapen heeft en hij alles overziet en alles verloopt volgens zijn plannen.
Als iemand de stelling dat geloof enkel de onbegrensde emotie van de gelover behelst kostelijk geïllustreerd wil zien, dan is hier het voorbeeld par excellence.
Als iemand nog twijfelt aan de stelling dat het geloof weinig met verstand en wijsheid te maken heeft is dit ook een doorslaggevend bewijs.
Born OK the first time
Gesloten