Rereformed schreef:
Wat grappig. Iemand die anderen van leuteren beschuldigt terwijl hijzelf kanjers van geleuter uitdeelt.
Ik beschuldig niemand, ik constateer.
En de bal proberen terug te spelen, komt niet echt overtuigend over, R. Het is eerder een zwaktebod.
Rereformed schreef:Ik ben gelovig... en dan een "althans" erachter dat hij gelooft met vallen en opstaan. Wat is het nou, gelovig of niet gelovig?
Tsja...het valt niet mee om dit vanuit jouw strenge Evangelische achtergrond te begrijpen, hè.
Daar worstel je nog schijnbaar steeds mee.
Het is niet een kwestie van een geloof hebben.Je hebt geen geloof.
Gelovig bèn je door je levenshouding.
Een gelovige levenshouding kenmerkt zich door de manier waarop iemand omgaat met wat er met hem en om hem heen gebeurt. En dat heeft alles met
vertrouwen te maken.
Geloven is daarom ook een ander woord voor
vertrouwen. Dat dit niet van een leien dakje gaat, dat mag wel duidelijk zijn (vallen en opstaan (opstanding)) Dus 'geloof' heb je, maar is niet hetzelfde als gelovig zijn.
Je kunt elke dag, bij wijze van spreken, naar de kerk gaan. Dat zegt nog niet zo veel. Het gaat erom wat je 'hoort' in de kerk en wat je ermee doet. Geloven doe je daarom ook niet in de kerk, maar juist wanneer je de kerk uitloopt.
Dan begint het pas. Ofwel, gewoon in het leven van alledag.
Geloven begint daarom ook niet bij God, maar bij mensen.
Daarom schreef Martin Buber; "Geloven als luisteren naar de roep in het gewone".
Geloven heeft daaron niet op de eerste plaats te maken met Godsdienst.
Het woord godsdienst legt namelijk een bepaalde geloofsinhoud vast en suggereert dat geloof een apart terrein is naast het dagelijks leven en dat het alleen toegankelijk is voor mensen die het woord 'God'op na houden en die dan gediend of aanbeden moet worden. Dat laatste is een heidens beeld, geen bijbels beeld.
Oorspronkelijk was geloven ook inderdaad hetzelfde als leven.
Geloven staat dus niet los van het leven, zoiets als een apart terrein waar alleen ingewijden mogen komen.
Rereformed schreef:Nee hoor, met besluiteloosheid.
Meer inlezen in het jodendom, R.
Want het jodendom is vooral gericht op dít leven.
Rereformed schreef:Vertrouwen op het leven via de ervaring die je opdoet is algemeen menselijk. Het heeft niets met religieus geloof te maken.
De bijbelse boodschap is PARS -PRO- TOTO . Universeel én dus algemeen menselijk.
Dus ik ben het zowaar met je eens.
Rereformed schreef:Inderdaad. Maar waarom geef je nu zo'n pleidooi tegen godsgeloof?
Nee, R. Het is een pleidooi tegen onrecht, onrechtvaardigheid, liefdeloosheid, tegen nihilisme, tegen uitzichtsloosheid, tegen de dood, en alles wat niet PRO-LEVEN is.
Rereformed schreef:Je hebt het eenvoudig over 'geloof in het leven', het leren ja-zeggen tegen het leven, het geloof waar Nietzsche voor pleitte.
Nou, zo eenvoudig is dat niet.Vele mensen zitten vaak in de put, in de knoop.
En wat Nietzsche betreft; die had niet veel op met de bijbelse slavenmoraal: het opkomen voor de zwakkeren en zieken in de samenleving. Vreemd dat van iemand te horen die later zelf zwak en ziek was.
Rereformed schreef: Terwijl je zelf nu helder uiteen zet dat je atheïst bent, denk je tezelfdertijd een band met de bijbel te moeten onderhouden.
Beste R,
De bijbel is zelf een atheïstisch boek. Dat jij dit nog niet weet.
Het is religiekritische religie.
Job