Contradicties in de bijbel.
Moderator: Moderators
Re: Contradicties in de bijbel.
Ik sprak laatst een christen-vriend van mij over de vele contradicties in de bijbel. Ik gaf voorbeelden van hoe de lijst van boeken is gemanipuleerd. Hoe Constantijn eigenlijk een Arianus aanhanger was. Het antwoord was "Natuurlijk is er door heel velen van alles veranderd aan de boeken en de teksten (historisch onderzoek wordt niet ontkend) Maar, zoals de bijbel uiteindelijk geworden is, dat is het werk van de Heilige Geest en nu is hij onfeilbaar. Alles wat wij contradictie vinden, is ons onbegrip.
Dit standpunt staat in schril contrast met zijn geloof in het creationisme. En dat is mijn grootste 'Contradictie' uit de bijbel; De 'schepping' is aantoonbaar onfeilbaar en hoe diep we ook onderzoek doen, het universum zit prachtig in elkaar. Als er iemand is geweest die dat bedacht heeft, dan is die zeker enorm knap. Maar de 'bijbel' is aantoonbaar gevuld met onzin, contradicties, gemanipuleerd, gelogen, gefantaseerd en geleend van anderen. Dezelfde 'Geest Gods' die dit onfeilbare woord aan de mens (kroon op zijn schepping) heeft overgeleverd, is ofwel niet aanwezig, danwel dyslectisch, danwel gestoord. Mijn pogingen om dit aan de orde te stellen zijn tot nu toe gestrand op een muur van onwil. Ik heb hem wel het boek 'Volwassen Geloof' cadeau gedaan. Ik hoop dat Albert mijn kameraad op de juiste weg kan brengen.
Dit standpunt staat in schril contrast met zijn geloof in het creationisme. En dat is mijn grootste 'Contradictie' uit de bijbel; De 'schepping' is aantoonbaar onfeilbaar en hoe diep we ook onderzoek doen, het universum zit prachtig in elkaar. Als er iemand is geweest die dat bedacht heeft, dan is die zeker enorm knap. Maar de 'bijbel' is aantoonbaar gevuld met onzin, contradicties, gemanipuleerd, gelogen, gefantaseerd en geleend van anderen. Dezelfde 'Geest Gods' die dit onfeilbare woord aan de mens (kroon op zijn schepping) heeft overgeleverd, is ofwel niet aanwezig, danwel dyslectisch, danwel gestoord. Mijn pogingen om dit aan de orde te stellen zijn tot nu toe gestrand op een muur van onwil. Ik heb hem wel het boek 'Volwassen Geloof' cadeau gedaan. Ik hoop dat Albert mijn kameraad op de juiste weg kan brengen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ik hoop het met je. Maar vrees (gelezen wat je over hem schreef) met grote vreze.Henry II schreef:Ik hoop dat Albert mijn kameraad op de juiste weg kan brengen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- RobbertVeen
- Forum fan
- Contacteer:
Re:
De een zegt dus: hij was al dodelijk gewond toen men hem op de wagen tilde - hij stierf te Meggido - en de ander zegt, toen hij aankwam in Jeruzalem, bleek hij gestorven - hij stierf. Er staat niet: hij stierf TE JERUZALEM.Devious schreef:Stierf koning Josia in Megiddo of Jeruzalem?
2 koningen 23 vers 29: 'In zijn dagen toog Farao Necho, de koning van Egypte, op tegen den koning van Assyrie, naar de rivier Frath; en de koning Josia toog hem tegemoet, en hij doodde hem te Megiddo, als hij hem gezien had.'
versus
2 kronieken 35 vers 24: 'En zijn knechten namen hem weg van den wagen, en voerden hem op den tweeden wagen, dien hij had, en brachten hem te Jeruzalem; en hij stierf, en werd begraven in de graven zijner vaderen; en gans Juda en Jeruzalem bedreven rouw over Josia.'
ciao...
Triviaal. En zelfa als er contradictie was, is het zo'n miniem punt - kwestie van accentverschil tussen ooggetuigen, of kwestie van verschil in perspectief. Kronieken ziet alles vanuit het perspectief van de Tempel en Jeruzalem - vandaar dat het aankomen in Jeruzalem geaccentueerd wordt. Meteen daarna staat er in het hebreeuws wa-jamot, wat kan beteken en "toen stierf hij" maar ook heel neutraal: " hij was gestorven."
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
- RobbertVeen
- Forum fan
- Contacteer:
Een soort evangelisatie door atheïsten, constateer ik.Fish schreef:Ik hoop het met je. Maar vrees (gelezen wat je over hem schreef) met grote vreze.Henry II schreef:Ik hoop dat Albert mijn kameraad op de juiste weg kan brengen.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Re: Re:
Robbert: ALS je geinteresseerd bent in "alle" contradicties in de bijbel wil ik die met alle liefde plaatsen!RobbertVeen schreef:De een zegt dus: hij was al dodelijk gewond toen men hem op de wagen tilde - hij stierf te Meggido - en de ander zegt, toen hij aankwam in Jeruzalem, bleek hij gestorven - hij stierf. Er staat niet: hij stierf TE JERUZALEM.Devious schreef:Stierf koning Josia in Megiddo of Jeruzalem?
2 koningen 23 vers 29: 'In zijn dagen toog Farao Necho, de koning van Egypte, op tegen den koning van Assyrie, naar de rivier Frath; en de koning Josia toog hem tegemoet, en hij doodde hem te Megiddo, als hij hem gezien had.'
versus
2 kronieken 35 vers 24: 'En zijn knechten namen hem weg van den wagen, en voerden hem op den tweeden wagen, dien hij had, en brachten hem te Jeruzalem; en hij stierf, en werd begraven in de graven zijner vaderen; en gans Juda en Jeruzalem bedreven rouw over Josia.'
ciao...
Triviaal. En zelfa als er contradictie was, is het zo'n miniem punt - kwestie van accentverschil tussen ooggetuigen, of kwestie van verschil in perspectief. Kronieken ziet alles vanuit het perspectief van de Tempel en Jeruzalem - vandaar dat het aankomen in Jeruzalem geaccentueerd wordt. Meteen daarna staat er in het hebreeuws wa-jamot, wat kan beteken en "toen stierf hij" maar ook heel neutraal: " hij was gestorven."
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Is het niet handiger éen voor het christelijk geloof cruciale contradictie te plaatsen waar ook door R. geen speld tussen te krijgen is?dikkemick schreef: Robbert: ALS je geinteresseerd bent in "alle" contradicties in de bijbel wil ik die met alle liefde plaatsen!
Dat eerst het licht werd geschapen en daarna pas de zon lijkt mij echt onmogelijk en niets tegen in te brengen maar dat haalt "de rode draad", de boodschap waar om gaat, nog niet echt uit de bijbel heb ik al eens vernomen.
Om ze allemaal te gaan lezen en te weerleggen, het zijn er nogal wat.
En, zoals Salomo zei: ...veel lezens is vermoeiing des vleses (Prediker 12:12)
NB: Doe wel en zie niet om.
Denk je echt dat het onmogelijk is hier iets tegenin te brengen? Ik zo zo 4000 uitvluchten (denominaties welke er zijn...) verzinnen.["writer"]
Is het niet handiger éen voor het christelijk geloof cruciale contradictie te plaatsen waar ook door R. geen speld tussen te krijgen is?
Dat eerst het licht werd geschapen en daarna pas de zon lijkt mij echt onmogelijk en niets tegen in te brengen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Het is maar de vraag of die kón lezen. En alweer een verwijzing naar de goegemeente om vooral niet teveel te willen weten.writer schreef:Is het niet handiger éen voor het christelijk geloof cruciale contradictie te plaatsen waar ook door R. geen speld tussen te krijgen is?dikkemick schreef: Robbert: ALS je geinteresseerd bent in "alle" contradicties in de bijbel wil ik die met alle liefde plaatsen!
Dat eerst het licht werd geschapen en daarna pas de zon lijkt mij echt onmogelijk en niets tegen in te brengen maar dat haalt "de rode draad", de boodschap waar om gaat, nog niet echt uit de bijbel heb ik al eens vernomen.
Om ze allemaal te gaan lezen en te weerleggen, het zijn er nogal wat.
En, zoals Salomo zei: ...veel lezens is vermoeiing des vleses (Prediker 12:12)
Ik zou wel eens antwoord willen hebben, niet dat ik die krijg, op het merkwaardige fenomeen dat, volgens de bijbel, de wereldbevolking ontstond uit incest. Niet 1x. Zelfs 2x. (Adam/Eva; Noach en zijn familie -weliswaar zonder kleinkinderen, want die moesten er ook aan- na de zondvloed)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Mij is een keer verteld dat incest alleen maar verboden is om het nageslacht gezond te houden.
Kort na de volmaakte schepping had inteelt nog geen invloed op de kwaliteit van het product.
Kort na de volmaakte schepping had inteelt nog geen invloed op de kwaliteit van het product.
NB: Doe wel en zie niet om.
Henk, de genen waren destijds perfect! En bij perfecte genen en onder toeziend oog van God kun je niet van incest spreken. Dat ontstond later pas. Leer nou eens out of the box te denken!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
nu ja .... de wereldbevolking na die 2, of 5, personen is geen nageslacht?writer schreef:Mij is een keer verteld dat incest alleen maar verboden is om het nageslacht gezond te houden.
Ik geef direct blijk van mijn gebrek aan bijbelkennis, maar hoe lang na het eten van die appel (!!) bleven de genen volmaakt?
En hoe volmaakt was die schepping dat deze schepper zo boos was op zijn eigen creatie dat ie de meesten verzoop?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Wanneer dan?dikkemick schreef:Henk, de genen waren destijds perfect! En bij perfecte genen en onder toeziend oog van God kun je niet van incest spreken. Dat ontstond later pas. Leer nou eens out of the box te denken!
Tja ... dat 'out of the box' denken weet wat, nietwaar?
Je kunt je copy - paste stukje misschien beter plaatsen op een christelijke site ?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
hoe lang zou dat daar staan? lolgerard_m schreef:Je kunt je copy - paste stukje misschien beter plaatsen op een christelijke site ?
Maar het past wel degelijk in dit topic. hoor
Zomaar Copy pasten, zonder eigen inbreng, is niet toegestaan, Complot, lees de forum regels.Complot schreef:
1 Alle citaten uit de Bijbel zijn afkomstig uit ‘Het Levende Woord; het nieuwe testament in gewoon Nederlands’.
Bericht verwijderd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.