Even voorstellen

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

JohnTheBassist

Even voorstellen

Bericht door JohnTheBassist »

Dag medevrijdenkers,

na het stoppen van de website goedgelovig.nl, waar ik als gastblogger enkele malen actief ben geweest, ben ik nu op zoek naar een alternatief 8*) Mijn eerste gedachte ging uit naar het freethinker-forum, dat ik al wel kende, maar waar ik me nog niet echt in verdiept heb. Na vandaag wat te hebben rondgeneusd leek het me leuk me hier toch voor te stellen.

Mijn naam is John, 34 jaar en wonend in Zwolle. Opgegroeid in een Nederlands Hervormde Kerk hartje Bible-belt en na mijn bewuste 'bekering' op mijn 16e actief geweest in het evangelische en charismatische wereldje alwaar ik menig genezingsdienst heb bezocht en waarin ik zelf ook actief ben geweest. Vragen die ik in die tijd had heb ik een tijd lang bewust de kop ingedrukt, tot ik er niet echt meer onderuit kon. Vragen waar ik vervolgens nooit antwoord op heb gekregen, of waar ik antwoorden op kreeg die vervolgens alleen maar meer vragen opriepen :? wat er toe heeft geleid dat ik langzaam aan mijn geloof verloor. Uit de kerk gezet toen ik 24 was (hallelujah!) en daarna nog een tijdje een 'zoekende gelovige' geweest. Mede dankzij goedgelovig.nl ben ik nóg sceptischer geworden en uiteindelijk besloten een punt te zetten achter mijn geloofsleven. Een atheïst durf ik mezelf nog nét niet te noemen, maar 'humanist' somt aardig op hoe ik mezelf nu voel. Dus, hier ben ik :angel12:
Verder: ik maak graag muziek (basgitaar, zingen, beetje gitaar), ik lees en schrijf graag, en ik hou van wandelvakanties in de ruige natuur (na 2 keer Schotland gehad te hebben, komende zomer IJsland, fuck yeah! 8*) )

Ik ben benieuwd wat voor mensen hier op het Freethinker-forum zitten en wat we elkaar te bieden hebben!

Groetjes John
Jagang
Ontoombaar

Re: Even voorstellen

Bericht door Jagang »

Welkom, John!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom, John.
Uit de kerk gezet!? Dat klinkt heel heftig. Kun je daar wat meer over vertellen?
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom bassist. mischien kun je ons helpen om maat te hpuden :)
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom John.
Al bijna een getuigenis. :)

Je lijkt al gepokt en gemazeld in het forummen, als je van "goedgelovig" vandaan komt en nog steeds bezig met dit soort dingen (zoals zovelen hier) als je naar een vervangend forum zoekt.
Ik denk dat je hier nog wel bekenden tegen zal komen in ieder geval medestanders.
Nog niet echt volmondig "Ik ben atheïst" kunnen zeggen heeft bij mij ook nog lang geduurd.
Ik had nog best veel met pantheïsme met een knipoog en een zoeken binnen diverse religies en levensovertuigingen die ook daarnaar neigden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom John, we kennen elkaar al van het feestboek. Je bent gastschrijver geweest op ons freethinker facebook en ik was altijd erg enthousiast over de manier waarop jij de "beenverlengers" persoonlijk te lijf ging.
Ik hoop dat anderen van goedgelovig deze plek ook ontdekken. Als wij iets voor hen kunnen betekenen dan moeten zij dat maar aangeven.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
JohnTheBassist

Re: even voorstellen

Bedankt voor dit hartelijke welkom!
PietV, ik had al zo'n vermoeden jou hier tegen te komen :) Leuk dat je één van de moderators hier bent!
En ach, De Gloriestoel, wat een prutsers waren dat #-o

Nog één keer dan maar:

@Mariakat

Kun jij nu wel zeggen dat je atheïst bent? Ik merk dat ik het wel heb geprobeerd, maar ik vond het wel mooi hoe Dawkins zei dat je nooit zult kunnen zeggen dat er geen god of goden bestaan. Daarom zeg ik nu dat ik geen enkele reden zie om te geloven dat er een of meerdere god(en) bestaan. Mocht die god of goden wel bestaan; laat maar zien. Ik zie geen reden of argument om er nog naar op zoek te gaan. Ik loop hier ergens op aarde rond, en als die god wil dat ik in hem/haar/het geloof, dan zoeken ze mij maar op 8*) Hoe sta jij daar in?

@Rereformed

"Uit de kerk gezet!? Dat klinkt heel heftig. Kun je daar wat meer over vertellen?"

Ik heb een aantal jaren geleden mijn religieuze levensverhaal verteld op Goedgelovig. Daar komt dat ook wel in naar voren denk ik. het is lastig om dat even kort uit te leggen. Maar de korte versie is dat ik kritischer werd en dacht dat mijn kerk een veilige omgeving was waar die kritiek geuit mocht worden. Maar dat was dus niet zo. Soms zeiden mensen dat ze een woord van God hadden. Ik zei dan vaak: ik heb liever dat je zegt dat jij de indruk hebt dat je een woord van God hebt. Op die manier blijf je zelf verantwoordelijk voor je eigen woorden. Als jij zegt dat iets van God komt, en ik ben het niet met die woorden eens, ben ik het eigenlijk niet met God eens. Probeer dat gevecht maar eens te winnen! ;) Maar het is me niet echt gelukt dat bij mensen aan hun verstand te krijgen. En aangezien ik wel netjes zei dat ik 'de indruk' had van iets, kon ik altijd overruled. Dat ging me tegen staan en dat heb ik ook geuit in bij mijn oudsten, hetgeen er uiteindelijk toe leidde dat ik van de één op andere dag niet meer welkom was in de kerk, want ik was altijd negatief, en ik had 'geen hart van aanbidding' meer (wat dat ook moge betekenen). Zoiets. Maar in de linkjes hieronder staat het hele lange verhaal in 9 delen ;)

http://goedgelovig.wordpress.com/catego ... edgelovig/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://goedgelovig.wordpress.com/catego ... ig/page/2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het idee speelt ook nog wel eens door m'n hoofd om er een boek over te schrijven. In 'Knielen op een bed violen' van Siebelink en 'Dorsvloer vol confetti' van Treur vond ik al best wat herkenning, maar die reformatorische hoek is niet echt waar ik uit kom. De hysterie van de charismatische kerk is naar mijn weten nog nooit echt mooi uitgewerkt in een boek. Maar goed, of ik nou zó'n goede schrijver ben weet ik niet :roll:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ja, ik kan het nu volmondig zeggen.
Er bestaat geen God.

Voor de meeste mensen is het pantheïsme een achterdeurtje, dat de deur op een kiertje houdt voor een God die stiekum weg misschien toch nog eens zijn hand uitsteekt om je te pakken.
Dit op meerdere manieren bedoeld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Misschien afsplitsen naar Getuigenissen?

(Is geregeld @pietv)
PietV.
Erelid

Re: even voorstellen

Bericht door PietV. »

JohnTheBassist schreef:
Het idee speelt ook nog wel eens door m'n hoofd om er een boek over te schrijven. In 'Knielen op een bed violen' van Siebelink en 'Dorsvloer vol confetti' van Treur vond ik al best wat herkenning, maar die reformatorische hoek is niet echt waar ik uit kom. De hysterie van de charismatische kerk is naar mijn weten nog nooit echt mooi uitgewerkt in een boek. Maar goed, of ik nou zó'n goede schrijver ben weet ik niet :roll:
Ik zou het zeker overwegen want het is een uiterst herkenbaar en leesbaar verhaal. Maar wat gebeurd er eerstdaags met dit verhaal als GG verdwijnt. Is het een idee om het in zijn geheel hier neer te zetten. We hebben veel getuigenissen en het misstaat niet tussen de rest.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Welkom! Heb je je toevallig nog begeven in de christelijke muziekwereld? Ben daar zelf vrij bekend mee (geweest).
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
JohnTheBassist

@MoreTime

Een klein beetje. Heb nog een jaar bij de organisatie SoulSurvivor in de band gezeten in 2001 als 2e stem zanger. Dat heb ik allemaal nog ergens op videoband staan :mrgreen: Grappig om terug te zien. Ik merkte daar al dat ik me weg bewoog van het charismatische wereldje. Het was allemaal vrij hysterisch. Aangezien ik in de band zat, mocht ik ook met mensen bidden die naar voren kwamen. Ik hoorde toen meerdere verhalen in de trant van: "Wil je met me bidden? Ik voel een bepaalde druk achter mijn oog en ik ben bang dat dat door een boze geest komt". Waarop ik op een gegeven ben weggelopen met de woorden: "Neem een aspirientje en ga even een uurtje slapen". Toen dacht ik al: waar ben ik mee bezig :oops:
JohnTheBassist

@MoreTime

En jij? Hoe ken jij het christelijke muziekwereldje?
JohnTheBassist

@PietV

Ik zou het best vinden als je het hier plaatst hoor! Ik heb het natuurlijk ook nog als Word-bestand op mijn computer staan. Maar van mij mag je het knippen plakken. Of zal ik dat zelf doen?
Plaats reactie