Els Borst
Moderator: Moderators
Re: Els Borst
Als Borst uit een 'rood' nest kwam, besefte ze misschien niet eens dat het een uitspraak uit de bijbel is. Van die splinter en die balk leerde ik ook pas veel later waar het vandaan kwam, en ik heb dan nog een beetje katholieke godsdienst gehad.
-
Piet Voordijk
Als Els niet geweten had waar die uitspraak vandaan kwam dan had ze geen balk in haar oog maar een bord voor haar kop.
Ze had natuurlijk meteen haar voordeur dicht moeten smijten toen daar een shabby gekleed persoon stond die vroeg naar een oud partijman.
Of is shabby misschien ook een woord dat hier niet beprepen wordt?
Ze had natuurlijk meteen haar voordeur dicht moeten smijten toen daar een shabby gekleed persoon stond die vroeg naar een oud partijman.
Of is shabby misschien ook een woord dat hier niet beprepen wordt?
Lijkt me een onwaarschijnlijke toedracht. Als je nietsvermoedend je deur open doet is het een koud kunstje om binnen te komen.Piet Voordijk schreef:Ze had natuurlijk meteen haar voordeur dicht moeten smijten toen daar een shabby gekleed persoon stond die vroeg naar een oud partijman.
Is er een aanleiding om te veronderstellen dat dit woord niet begrepen wordt?Of is shabby misschien ook een woord dat hier niet beprepen wordt?
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoezo?Piet Voordijk schreef:Ze had natuurlijk meteen haar voordeur dicht moeten smijten toen daar een shabby gekleed persoon stond die vroeg naar een oud partijman.
Ze heeft deze gebeurtenis toch kunnen navertellen?
Paranoïde opmerkingen zetten bij je opponent stekels op en maken hem alert op elk volgend woordje.Piet Voordijk schreef:Test: even kijken of deze door de ballotagecommissie komt.
Niet doen Piet.
Iedereen, die het lijdensverhaal van Christus kent, kent ook deze uitspraak.Je kunt moeilijk volhouden niet wist dat de zin: "het is volbracht" , een beladen zin is. .
Niet te snel.Piet Voordijk schreef:Als Els niet geweten had waar die uitspraak vandaan kwam dan had ze geen balk in haar oog maar een bord voor haar kop.
Als ze dit niet had geweten, had ze hooguit weinig Bijbelkennis of omgang met Bijbelvaste christenen.
Vaak heb ik deze uitspraak dan ook gehoord van mensen, die een heidense klus voor de boeg hadden en het geklaard hebben.
"Het is volbracht" geeft dan precies weer wat het bedoelt.
Dat heeft voor 99.9999999999999% niets te maken met te willen spotten!!!!!!!!!!!
Eerder met begrip, waar deze uitspraak voor staat.
In de RK gedachtengang zou dit helemaal begrepen worden.
Zo niet in de Calvinistische.
Daar zou het bij mensen met heel lange christelijke tenen inderdaad verkeert kunnen vallen.
Ik weet niet of ik gevoelens ten gevolge van lange tenen als zodanig moet respecteren.
Els Borst deed dat wel en bood haar excuses aan.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Als ik bij het kamperen de stormlamp aansteek onder de woorden er zij licht is dat toch geen reden om vanaf dan op mijn hoede te zijn voor een moordenaar met het oude testament als enige referentie?Piet Voordijk schreef:Als Els niet geweten had waar die uitspraak vandaan kwam dan had ze geen balk in haar oog maar een bord voor haar kop.
volgens mij was ze een partijvrouw.Ze had natuurlijk meteen haar voordeur dicht moeten smijten toen daar een shabby gekleed persoon stond die vroeg naar een oud partijman.
Catweazle?Of is shabby misschien ook een woord dat hier niet beprepen wordt?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Met partijman wordt Wim Kok bedoeld.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... -man.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... -man.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft Jezus' laatste woorden is onenigheid.Piet Voordijk schreef:Test: even kijken of deze door de ballotagecommissie komt.
Je kunt moeilijk volhouden niet wist dat de zin: "het is volbracht" , een beladen zin is. Beladen in die zin dat het eigenlijk geen willekeurige zin te noemen is uit het evangelie maar eentje die in verband wordt gebracht met de dood van Christus, nu eenmaal een gevoelig onderwerp, zeker als je zelf voor euthanasie bent.
Ik denk wel eens wat voor een boodschap zou het wel niet geweest zijn als Hij geholpen werd in zijn doodsmomenten, waarschijnlijk een nog betere boodschap maar dan wel gezien het tijdsgewricht.
1. Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?
2. "Ik heb dorst"
3. Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen en Vader, in uw handen leg ik mijn geest.
4. Dat is uw zoon. en Dat is je moeder.
5. Het is volbracht.
Maar goed, de zin staat er tussen. Beladen? WAAROM? We leven in een land met vrijheid van meningsuiting.
Borst was blij dat haar missie volbracht was. Moeten we anders iedere zin gaan afwegen omdat ze in een heilig boek zou kunnen staan?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Bijbelse spreekwoorden en gezegden, letterlijk of gerelateerd.dikkemick schreef: Moeten we anders iedere zin gaan afwegen omdat ze in een heilig boek zou kunnen staan?
Zou een leuk topic kunnen opleveren.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Er is een heel (groot) topic gewijd aan de vraag of jc mythisch is, of echt. De grootste consensus, zoals ik die begreep, was dat ie als ie al bestond, zeker geen goden zoon was.dikkemick schreef:Wat betreft Jezus' laatste woorden is onenigheid.Piet Voordijk schreef:Test: even kijken of deze door de ballotagecommissie komt.
Je kunt moeilijk volhouden niet wist dat de zin: "het is volbracht" , een beladen zin is. Beladen in die zin dat het eigenlijk geen willekeurige zin te noemen is uit het evangelie maar eentje die in verband wordt gebracht met de dood van Christus, nu eenmaal een gevoelig onderwerp, zeker als je zelf voor euthanasie bent.
Ik denk wel eens wat voor een boodschap zou het wel niet geweest zijn als Hij geholpen werd in zijn doodsmomenten, waarschijnlijk een nog betere boodschap maar dan wel gezien het tijdsgewricht.
1. Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?
2. "Ik heb dorst"
3. Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen en Vader, in uw handen leg ik mijn geest.
4. Dat is uw zoon. en Dat is je moeder.
5. Het is volbracht.
Maar goed, de zin staat er tussen. Beladen? WAAROM? We leven in een land met vrijheid van meningsuiting.
Borst was blij dat haar missie volbracht was. Moeten we anders iedere zin gaan afwegen omdat ze in een heilig boek zou kunnen staan?
Ik vind deze richting van de discussie dan ook helemaal de verkeerde kant op gaan. Het is ontzettend onbelangrijk wat deze jc wel of niet gezegd zou (kunnen) hebben. Gelovigen die zich beledigd voelen, zouden beter doen om wat (echte) geschiedenis eigen te maken.
Idioten, zoals deze onderhavige pastoor, krijgen veel te veel aandacht. Daaruit zouden ze wellicht kunnen concluderen dat ze iets zinnigs hebben gezegd. Foute boel.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
@HenkM Ik was me bewust van mijn off topic reactie. Maar "Het is volbracht" gaf even aanleiding tot uitwerken van mijn frustratie m.b.t. dit soort onzinnige opmerkingen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
Piet Voordijk
@ kiks
De shabby geklede man kwam niet binnen, naar ik begreep hebeen ze wat in de deuropening gesproken maar de soort vragen waren op zijn minst bevreemdend.
De aanleiding dat ik denk dat 'shabby' niet begrepen wordt ligt in het feit dat hier moeite schijnt te zijn met het door mij gebruikte woord "tijdsgewricht' . In het kader van 'een gewaarschuwd man…'
dacht ik maar eens vriendelijk poolshoogte te nemen naar de al of niet te gebruiken woorden op dit forum.
@Kurdy
Zo nauwgezet ken ik de situatie ook niet maar het schijnt dat toch ook wel gezocht wordt richting deze man. De finesses van het gesprek worden misschien niet bekend gemaakt in de media in het kader van het onderzoek. Maar dat er onderzoek naar wordt gedaan, moge duidelijk zijn.
@Mariakat,
Hartelijk dank voor het advies maar er gaat niets boven een lekker stekeltje op zijn tijd.
Hoe het met de stand van zaken van de bijbelkennis van Els Borst stond is mij niet bekend maar je hoeft niet de gehele bijbel te doorwroeten om te beseffen dat je bepaalde zinnen die ook in het dagelijkse leven beladen zijn, niet uit te spreken.
Stel je hebt iemand door middel van euthanasie om zeep gebracht en je zegt dan: zo, het is volbracht. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik krijg er een beetje een wrange smaak van in mijn mond. Als Els Borst niet met de euthanasiewet was gekomen dan zou het allemaal wat milder zijn opgevat en zou je wat mij betreft kunnen spreken van een balk in haar oog. Maar juist omdat zij met die wet kwam die het levenseinde van mensen verkort, was het wat mij betreft sprake van een bord voor haar kop.
De shabby geklede man kwam niet binnen, naar ik begreep hebeen ze wat in de deuropening gesproken maar de soort vragen waren op zijn minst bevreemdend.
De aanleiding dat ik denk dat 'shabby' niet begrepen wordt ligt in het feit dat hier moeite schijnt te zijn met het door mij gebruikte woord "tijdsgewricht' . In het kader van 'een gewaarschuwd man…'
dacht ik maar eens vriendelijk poolshoogte te nemen naar de al of niet te gebruiken woorden op dit forum.
@Kurdy
Zo nauwgezet ken ik de situatie ook niet maar het schijnt dat toch ook wel gezocht wordt richting deze man. De finesses van het gesprek worden misschien niet bekend gemaakt in de media in het kader van het onderzoek. Maar dat er onderzoek naar wordt gedaan, moge duidelijk zijn.
@Mariakat,
Hartelijk dank voor het advies maar er gaat niets boven een lekker stekeltje op zijn tijd.
Hoe het met de stand van zaken van de bijbelkennis van Els Borst stond is mij niet bekend maar je hoeft niet de gehele bijbel te doorwroeten om te beseffen dat je bepaalde zinnen die ook in het dagelijkse leven beladen zijn, niet uit te spreken.
Stel je hebt iemand door middel van euthanasie om zeep gebracht en je zegt dan: zo, het is volbracht. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik krijg er een beetje een wrange smaak van in mijn mond. Als Els Borst niet met de euthanasiewet was gekomen dan zou het allemaal wat milder zijn opgevat en zou je wat mij betreft kunnen spreken van een balk in haar oog. Maar juist omdat zij met die wet kwam die het levenseinde van mensen verkort, was het wat mij betreft sprake van een bord voor haar kop.
Je hebt geen flauw benul, kennelijk, wat euthanasie inhoudt, Piet. Je 'ignorance' spreekt boekdelen.Piet Voordijk schreef:
En waag het niet te spreken over: wrange smaken .... het is een wet die er decennia eerder had moeten zijn.
In elk beschaafd land.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
-
Piet Voordijk
@doctorwho,
Voor mij zou kamperen met een stormlamp al genoeg rede zijn tot verontrusting op velerlei gebied.
Als ik me voldoende heb laten bijschijnen was de man aan de deur iemand die vroeg naar een haast oud testamentarisch exemplaarr van de partij, ik meen dat het Kok was maar dat lijkt mij nu ineens weer heel onwaarschijnlijk omdat hij toebehoorde aan een anders gekleurde groep politieke nederlanders.
Catweazle ken ik niet maar als het een van je oud testamentarische figuren is, is die stormlamp in jouw geval toch zo'n gek idee nog niet.
dikkemick,
Borst ging natuurlijk niet voor niets haar excuuses aanbieden. Toen Els klaar was met het brouwen van haar euthanasiewet was een zin als: ik heb dorst zo gek nog niet, ik denk niet dat er bijbelse betekenis in zou worden gezien die zou hebben kunnen leiden tot belediging van een grote groep gelovige nederlanders. Er zullen er ongetwijfeld wel een stelletje hebben tussen gezeten maar die hadden ze dan kunnen verwijzen naar andere plaatsen in de bijbel waar stond dat iemand dorst had, dat was in die tijd ook helemaal zo gek nog niet. Nummer 5 speelt gewoon een unieke rol.
Nummer 4 . Dat is uw zoon en dat is je moeder, dat had ook echt niet gekund. Het klinkt een beetje als je na een moedwillig sterfbed zou zeggen: zo dat was het dan.
Nummer 1Had ik een terechte opmerking gevonden en ik denk vele met mij, gelovigen en ongelovigen, Als god haar niet had verlaten was die wet er waarschijnlijk nooit gekomen.
Nummer 3 slaat in het geval van Els nergens op. Ze zou waarschijnlijk worden weggebonjourd en ergens in Zutphen burgemeester zijn geworden.
Voor mij zou kamperen met een stormlamp al genoeg rede zijn tot verontrusting op velerlei gebied.
Als ik me voldoende heb laten bijschijnen was de man aan de deur iemand die vroeg naar een haast oud testamentarisch exemplaarr van de partij, ik meen dat het Kok was maar dat lijkt mij nu ineens weer heel onwaarschijnlijk omdat hij toebehoorde aan een anders gekleurde groep politieke nederlanders.
Catweazle ken ik niet maar als het een van je oud testamentarische figuren is, is die stormlamp in jouw geval toch zo'n gek idee nog niet.
dikkemick,
Borst ging natuurlijk niet voor niets haar excuuses aanbieden. Toen Els klaar was met het brouwen van haar euthanasiewet was een zin als: ik heb dorst zo gek nog niet, ik denk niet dat er bijbelse betekenis in zou worden gezien die zou hebben kunnen leiden tot belediging van een grote groep gelovige nederlanders. Er zullen er ongetwijfeld wel een stelletje hebben tussen gezeten maar die hadden ze dan kunnen verwijzen naar andere plaatsen in de bijbel waar stond dat iemand dorst had, dat was in die tijd ook helemaal zo gek nog niet. Nummer 5 speelt gewoon een unieke rol.
Nummer 4 . Dat is uw zoon en dat is je moeder, dat had ook echt niet gekund. Het klinkt een beetje als je na een moedwillig sterfbed zou zeggen: zo dat was het dan.
Nummer 1Had ik een terechte opmerking gevonden en ik denk vele met mij, gelovigen en ongelovigen, Als god haar niet had verlaten was die wet er waarschijnlijk nooit gekomen.
Nummer 3 slaat in het geval van Els nergens op. Ze zou waarschijnlijk worden weggebonjourd en ergens in Zutphen burgemeester zijn geworden.
-
Piet Voordijk
Henk M
Ik vind Frankrijk een reuze beschaafd land. Euthanasie is er uit den boze.
En Frankrijk is nog maar een zijstraat er zijn er veel meer.
Wij moerden altijd zo nodig met de kop boven het maaiveld, alleen omdat we zo petieterig zijn en ook een beetje op willen vallen tussen de grote jongens.
Els bedankt!
Ik vind Frankrijk een reuze beschaafd land. Euthanasie is er uit den boze.
En Frankrijk is nog maar een zijstraat er zijn er veel meer.
Wij moerden altijd zo nodig met de kop boven het maaiveld, alleen omdat we zo petieterig zijn en ook een beetje op willen vallen tussen de grote jongens.
Els bedankt!