Ruben Jorritsma, betrapt op quoteminig.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Ruben Jorritsma, betrapt op quoteminig.

Bericht door Fish »

Ik vraag mij af, kan je als evolutie bioloog afstuderen als je de evolutie ontkend?
Ruben Jorritsma (27) studeert evolutiebiologie en biodiversiteit aan Wageningen Universiteit. Hij hoopt in 2014 af te studeren. Jorritsma is lid van een internationale kerk in Wageningen.
Aardig artikel over Ruben:

http://kloptdatwel.nl/2013/03/06/de-rev ... nederland/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Als je verder aan alle eisen voor het diploma voldoet...zou ik niet weten waarom niet. Waarom je iets gaat studeren wat je als een 'geloof' beschouwt daarentegen..tart alle logica.

Over die vraag is -min of meer- ooit nog eens het universiteitsblaadje van Wageningen over volgepend. Hier na te lezen ..
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Samsa schreef:Als je verder aan alle eisen voor het diploma voldoet...zou ik niet weten waarom niet. Waarom je iets gaat studeren wat je als een 'geloof' beschouwt daarentegen..tart alle logica.
Theologen in spé doen niet anders.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Zeer interessant, gedownload en ga het later nog eens op mijn gemak doornemen...
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samsa schreef:Als je verder aan alle eisen voor het diploma voldoet...zou ik niet weten waarom niet. Waarom je iets gaat studeren wat je als een 'geloof' beschouwt daarentegen..tart alle logica.

Over die vraag is -min of meer- ooit nog eens het universiteitsblaadje van Wageningen over volgepend. Hier na te lezen ..
Leesvoer. Bedankt Samsa. Ach een dag heeft 24 uur. Ik heb alvast de column doorgenomen. De laatste paar zinnen waren het meest opvallend. Ik krijg altijd een soort kriebel als ik dit lees. De struisvogel dendert dan over het scherm. Het stukje ga ik even quoten. Dan weet iedereen waar ik het over heb.
ZES DAGEN
Gelovige biologen kunnen prima biologisch onderzoek doen. Bij de Wageningse leerstoelgroep
plantenveredeling werken bijvoorbeeld relatief
veel christenen. Juist
daar is dat best opmerkelijk. Veredelaars veranderen soorten. Deze
gelovigen knutselen dus
aan de schepping – voor
wie soorten ziet als creatie van God dan.
Een derde van de studenten en medewerkers hier denkt dat een schepper
het leven heeft gemaakt. Rector Martin
Kropff vindt dat niet zorgelijk. Want wetenschap en religie zijn aparte domeinen. En het is niet duidelijk of de respondenten dit als wetenschapper of
als privépersoon vinden.
Ik vraag me dan altijd af hoe gelovige
onderzoekers die domeinen kunnen rijmen. Geen enkele wetenschappelijke
verklaring voor het ontstaan van leven
en soorten rept over een schepper. Ergens moet er dan toch iets knagen. Het
kan toch niet zijn dat je op zondag in
de kerk denkt dat God met allerlei bedoelingen het leven heeft gemaakt en
op maandag in het lab dat het leven bij
toeval ontstaan is en al 3,5 miljard jaar
verandert? Wat vinden gelovige wetenschappers nu echt? Hoe zien ze de oorsprong als ze zich ’s avonds thuis onbespied wanen?
Na publicatie van de uitslag van de Resource-enquête naar creationisme,
kwam een verslaggeefster van Radio 1
op bezoek. Ze was van de Evangelische Omroep. Wandelend naar Forum
vroeg ik haar hoe ze hier zelf in staat.
Ze wist al van jongs af aan dat het leven in zes dagen is geschapen. Toen ze
erachter kwam dat de wetenschap
daar anders over oordeelde, is ze gestopt daarover na te denken. Dat was
voor haar het makkelijkst.

Een eerlijk antwoord, dat wel. / Gaby
van Caulil
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Ik heb zo mijn bedenkingen over die enquete. Het wijkt in ieder geval sterk af van mijn ervaringen binnen de faculteit natuurwetenschappen en de vragen zijn soms wat ambigu. Zoals in het interview met de hoogleraren echter al gezegd wordt: Wageningen trekt door de ligging waarschijnlijk relatief meer gelovigen dan andere universiteiten.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samsa schreef:Ik heb zo mijn bedenkingen over die enquete. Het wijkt in ieder geval sterk af van mijn ervaringen binnen de faculteit natuurwetenschappen en de vragen zijn soms wat ambigu. Zoals in het interview met de hoogleraren echter al gezegd wordt: Wageningen trekt door de ligging waarschijnlijk relatief meer gelovigen dan andere universiteiten.
Er gaat nog steeds een gerucht door Nederland. Als je gelovig bent en graag in een beschermde omgeving wilt bivakkeren ga dan naar Delft of Wageningen. Op elke andere plek ben je zwaar in de minderheid en zit jouw christelijke studentenvereniging op de laatste bladzijde van het introductieboekje.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.youtube.com/watch?v=J1kzpK_IA-g" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

57 minuten Ruben Jorritsma, ik pas :)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

PietV. schreef:
57 minuten Ruben Jorritsma, ik pas :)
Kende hem niet. Ben wel weer "geschrokken" HOE BESTAAT HET dat iemand die gestuurd heeft (evolutiebiologie n.b.) in de schepping kan geloven.
Dat KAN helemaal NIET volgens mij. Hoe kun je dit studeren noemen?? Wat gaat hier mis?

‘Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven‘ Ik heb er medelijden mee.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Ze studeren wellicht alleen zodat ze tegen de achterban kunnen zeggen dat ze gestudeerd hebben (?). Zie je vaker bij charlatans; de magneethangerverkoper was ook een natoerkoendige toch? Zoveel is zo'n papiertje overigens ook niet waard hoor.. als je geen enkele verdienste verder hebt geleverd.. kwestie van braaf alles voldoende halen een paar jaar lang..
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Samsa schreef:Ze studeren wellicht alleen zodat ze tegen de achterban kunnen zeggen dat ze gestudeerd hebben (?). Zie je vaker bij charlatans; de magneethangerverkoper was ook een natoerkoendige toch? Zoveel is zo'n papiertje overigens ook niet waard hoor.. als je geen enkele verdienste verder hebt geleverd.. kwestie van braaf alles voldoende halen een paar jaar lang..
Dat begrijp ik. Maar hoe kun je studeren met je ogen dicht? Op een gegeven moment ga je toch zelf de logica van de evolutietheorie inzien? Hoe dicht kun je je oogkleppen klappen?
Einstein/Mick
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Laat ik het dan zo zeggen: er is veel meer niet bekend dan wel bekend.. het ligt er denk ik aan waar je je aandacht op richt. Dingen weten en dingen begrijpen en dingen intuïtief aanvoelen zijn drie hele verschillende dingen. Zonder een stempel te moeten krijgen maar ook ik ben soms compleet overdonderd door niet alleen de complexiteit en verfijndheid van sommige modelorganismen waarmee ik werk maar ook hoe gevoelig voor kleine perturbaties die systemen zijn. Ja natuurlijk denk ik niet dat daar een goddelijke hand voor nodig was om te ontwikkelen, maar hoe dat dan wel is gegaan heb ik dan absoluut geen idee van en we hebben het hier over simpele organismen met een paar honderd cellen. Met mijn armen over elkaar zitten en denken 'ooh evolutie' helpt hier weinig bij.. dat spreekt voor zich dat het niet uit het niks ontstaan is, maar het zegt weinig over het proces zelf... en ik gok dat precies daar zij een plek kunnen vinden voor hun god... het is namelijk niet perse functioneler voor *alles* om iets anders te denken. Bijv. je kan prima aannemen dat de zon om de aarde draait en dan wat hemelmechanica uitwerken.. tot op zeker niveau zal dat prima werken.

Zolang er mensen zijn die graag hun geloof bevestigd zien zullen dit soort figuren gefaciliteerd worden. Ik weet niet hoeveel van dit soort sprekers en schrijvers er zijn, maar had niet de indruk dat hun aantal explodeerde. Er is markt voor een aantal in Nederland en dan raken zelfs de crea's wel verzadigd van alle herhaling niet?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Wageningse promovendi mogen God weer bedanken
Promovendi aan Wageningen University mogen in het dankwoord van hun proefschrift weer religieuze of andere inspiratiebronnen bedanken. Religieuze of ideologische uitingen blijven echter taboe. Dat heeft de universiteit besloten, zo werd donderdag bekend. Een promovendus moest onlangs zijn dankwoord schrappen om zijn promotie te redden.
Daar zal de CreaChristen Ruben Jorritsma blij mee zijn.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Samsa schreef:Laat ik het dan zo zeggen: er is veel meer niet bekend dan wel bekend.. het ligt er denk ik aan waar je je aandacht op richt. Dingen weten en dingen begrijpen en dingen intuïtief aanvoelen zijn drie hele verschillende dingen. Zonder een stempel te moeten krijgen maar ook ik ben soms compleet overdonderd door niet alleen de complexiteit en verfijndheid van sommige modelorganismen waarmee ik werk maar ook hoe gevoelig voor kleine perturbaties die systemen zijn. Ja natuurlijk denk ik niet dat daar een goddelijke hand voor nodig was om te ontwikkelen, maar hoe dat dan wel is gegaan heb ik dan absoluut geen idee van en we hebben het hier over simpele organismen met een paar honderd cellen. Met mijn armen over elkaar zitten en denken 'ooh evolutie' helpt hier weinig bij.. dat spreekt voor zich dat het niet uit het niks ontstaan is, maar het zegt weinig over het proces zelf... en ik gok dat precies daar zij een plek kunnen vinden voor hun god... het is namelijk niet perse functioneler voor *alles* om iets anders te denken. Bijv. je kan prima aannemen dat de zon om de aarde draait en dan wat hemelmechanica uitwerken.. tot op zeker niveau zal dat prima werken.

Zolang er mensen zijn die graag hun geloof bevestigd zien zullen dit soort figuren gefaciliteerd worden. Ik weet niet hoeveel van dit soort sprekers en schrijvers er zijn, maar had niet de indruk dat hun aantal explodeerde. Er is markt voor een aantal in Nederland en dan raken zelfs de crea's wel verzadigd van alle herhaling niet?
Ja maar we hadden het hier niet over onbenulligheden. Jorritsma gelooft in een aarde van 6000 jaar. Ook in ID dus. Nu kun je dit met goed fatsoen, zeker na evolutie gestudeerd te hebben, niet met droge ogen beweren. Jorritsma dus wel. Hoe kun je een examen afleggen, waarin je radio-activiteitsdatering-berekeningen laat zien (en proeven gedaan hebt) terwijl je dan een publiek vertelt dat de aarde 6000 jaar oud is?
Wordt het dan niet tijd om je te laten behandelen? Hoe CD kun je zijn?
Einstein/Mick
Plaats reactie