Ik heb dat al geloof ik al eerder benoemd in mijn ondertitel die ik nu al een tijdje weggehaald heb als mentale hygiene regels en daar zit ook een soort Reli Razor van Ockham inheeck schreef:Krautsjo,
Het gaat hem niet om mentale slordigheid, maar om een vorm van efficiency die ik ooit al eens betitelde als het reli-razor van Ockham **.
Op basis van geloven *) kan je een heleboel doordenkwerk bij voorbaat aan de kant schuiven.
Roeland
*) Zonder behoefte aan, of zelfs gecultiveerde afkeer van bewijs, voor waar aannemen.
**)===========http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=158725#p158725 schreef: Is dat een geval van wat ik noem het Reli-Razor van Ockham:
kies in geval van twee verklaringen die welke het meest overeenkomt met je geloof, want dat is de simpelste.
Veel gelach en Menno Rol vroeg (bij de borrel) mijn permissie de term voortaan in colleges te mogen gebruiken.
1 Laat alleen heldere en nauwkeurige gedachten tot je gedachten tot je geest toe.
2 Laat alleen samenhangende gedachten toe.
3. Overweeg het waarheidsgehalte van een bewering alvorens deze aan te nemen.
4. Neem alleen maar weerlegbare beweringen in aanmerkingen .
Ik denk trouwens dat slordigheid niet een goed woord is , het is meer een vorm van mentale hygiene , misschien wel van zindelijkheid, zoals je ook leert om niet in je broek te poepen en te plassen, moet je ook leren om iemand niet op zijn bek te slaan als iets je niet zint en dat kan je ook in een groter verband zien, moet je ook leren dat er regels zijn waar langs je gedachten geleid moeten worden omdat het anders een rommeltje wordt.
De reli razor is het precisie instrument op kritieke punten waarbij nauwkeurigheid in het geding is en de samenhang passend gemaakt moet worden en het waarheidsgehalte passend gemaakt wordt. Ik heb het wat opgesplitst.