Schepping, Ontwerp en Evolutie. Boekpresentatie & debat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Even ON-topic:

Een staccato verslag:
Na een start door René Fransen werd vervolgd met commentaar door onderstaande panelleden, een korte reactie daarop door Fransen en daarna reacties vanuit het publiek.

Panelleden:
KLIK:Franjo Weissing , hoogleraar Theoretische Biologie aan de RUG. Zijn onderzoek richt zich onder meer op de evolutie van persoonlijkheden bij dieren.  Weissing is tevens directeur van de Graduate School of Sciences van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen (FWN) en lid van het faculteitsbestuur van de FWN
KLIK: Andy Sanders , bijzonder hoogleraar godsdienstfilosofie, in het bijzonder de filosofie van de hedendaagse multireligieuze samenleving. Sanders is directeur van de Graduate School Theology and Religious Studies
KLIK: Menno Rol promoveerde in de filosofie van de economie en is momenteel docent wetenschapsfilosofie aan de RUG en docent economische vakken in het voortgezet onderwijs en hbo.
René Fransen is bioloog en promoveerde op een medisch-biologisch onderwerp. Sinds 1996 werkt hij als wetenschapsredacteur voor de Universiteitskrant, het onafhankelijke weekblad van de RUG. Daarnaast schrijft hij freelance voor onder meer het Nederlands Dagblad.

De voorzitter, mw van Dijk haalde in haar opening van Darwin zelf aan dat die ook zou vinden dat geloof en wetenschap verenigbaar waren en maande tot een scherp debat opdat niet iedereen naar huis zou gaan met de idee het gelijk te hebben behouden. Iets dat naar mijn inschatting desondanks wel degelijk gebeurde.

RENE FRANSEN
René hebben we hier op dit forum meegemaakt en consistent met zijn berichten hier bepleit hij een theïstisch, door God geleid evolutionisme. Zijn boek heeft hij geschreven voor hen die Genesis letterlijk nemen maar ook voor atheïsten. In zijn verdere rede betoogde hij ondermeer het volgende:
* De verwachting dat het samengaan van geloof en wetenschap een beter totaal zou opleveren dan de ogenschijnlijk elkaar afstotende componenten. Mayonnaise is daarbij zijn metafoor.
* Evolutie is natuurwetenschappelijk en samen met de kosmologische kennis op dit moment de allerbeste verklaring voor het ontstaan van al het leven. Daarom is het zinloos die verklaring te ontkennen. Wel is deze natuurwetenschapelijke kennis misbruikt voor en heeft geleid tot ideologische misverstanden.
* De debatvraag was of Darwin een religieus delict had gepleegd door God van de troon te stoten met zijn vondst dat de soorten veranderlijk bleken. Dat lijkt alleen zo wanneer je Genesis letterlijk neemt.
Die houding is dus geen goede emulgator om wetenschap en geloof te verenigen. ID evenmin omdat er gen voorstelbare manier is waarmee God de noodzakelijk informatie zou hebben ingebracht.
Evenmin werkt de idee dat God de schepping zou bijsturen, want dat kent hetzelfde probleem als de ID over het inbrengen van de noodzakelijke informatie.
Alleen het besef dat God de evolutie heeft gebruikt om uiteindelijk zijn doel te bereiken is de juiste emulgator om geloof en wetenschap te laten samengaan.
Rene haalde psalm 39 ? aan: leidt mij op de juiste weg etc. die zo mooi past, want God wist waar de evolutie toe zou leiden, mits hij de mens als bijzonder schepsel in staat zou stellen op die juiste weg te blijven. {de accuratesse van voorgaande zin is minder dan 100%, want ik vergat wegens onbegrip even te schrijven.}
Het is dus zeker wel zo dat Darwin een letterlijk lezen van de bijbel onmogelijk heeft gemaakt.
FRANJO WEISSING
Onderschreef René zijn mening over de robuustheid van de evolutionaire verklaring, betwijfelde diens idee dat het verloop van de schepping voorspelbaar zou zijn, inclusief de wijze waarop Conway Morris die voorstaat en door Rene als steun voor zijn idee wordt gezien. Over de idee van Fransen dat de mens een bijzondere positie zou innemen merkte hij op dat er geen enkele evidentie is voor welke primaire positie van de mens ook.
RENE kwam daar later op terug met het wijzen naar de uitzonderlijke eigenschappen van de mens, maar dat de mens als kroon der schepping feitelijk als geloofsuitspraak moest worden gezien.

MENNO ROL
Begon met netjes uit te leggen dat het onmogelijk is van iets te bewijzen dat het niet bestaat en dat dus de evolutie-verklaring niet kan bewijzen dat er geen god bestaat.
Daarna mini-college over het maken van categorie-fouten, wat het vergelijken van appels en peren heet. Uitspraken over de ontwikkeling van de mens vallen in een andere categorie dan vertrouwen in de liefde van God. Dat in beide gevallen over geloven wordt gesproken mag niet verdoezelen dat er een principieel verschil is tussen die soort geloven die voor waar aanneemt zonder enige belangstelling voor verificatie of bewijs en die andere soort geloven die een voorlopige aannemen behelst dat kan worden vervangen of bijgesteld door evidentie.
De suggestie van René dat het creationisme serieuzer zou worden genomen als het maar eens met bewijs zou komen verwierp hij dus omdat die stelling op geloof-1="faith" zou zijn gebouwd en dus al van meet af appels met peren zou dreigen te vergelijken.
RENE kwam hier later op terug door te verklaren dat die uitlating van hem was bedoeld om de creationisten te wijzen op hun verplichting met wèrkelijke onderzoeksresultaten te komen.
Een milde discussie ontstond over het verschil tussen de enkele onderzoeker, waarbij de bron van zijn inspiratie gelijk kan vallen met zijn geloof, en de wetenschap als proces die daar afstand van doet en alleen de evidentie beschouwt.

ANDY SANDERS
was verbijsterd dat er nog zoveel christelijke fundamentalisten zijn die de bijbel als een natuurkundeboek lezen, wat uiteraard problemen geeft.
Voor het hanteren van conflicten etaleerde hij drie mogelijkheden: conflict, boedelscheiding en synthese, het mayonnaise-model van Fransen.
Hij pleitte voor een heldere boedelscheiding omdat het een synthese -het voorstel van René- leidt tot een blijvend vermengen van wetenschappelijk en bijbel, of erger nog tot grootse metafysische speculaties die geheel buiten de fysica staan en geheel geen evidenties kent.
Commentaren van René op de kritieken heb ik al gelijk per kritiek ingelast.
Daarbuiten werd nog kort wat uitgewisseld over de algemene wreedheid in de natuur die toch wel erg moeilijk te plaatsen was binnen het model van Fransen, wat hij beaamde.
René verwees nog naar "resonantie" tussen wetenschap en geloof als emulgator. Die verwijzing werd na toelichting steeds onbegrijpelijker en de voorzitter sloot de "experts-discussie" en gaf het publiek de gelegenheid te reageren.

HET PUBLIEK
Het publiek bracht voornamelijk bijbelse interpretatie-problemen en uiteraard de hamvraag of Fransen -daarbij anderen meenemende-, zich niet op het hellend vlak begaf, en straks nog meer uit de bijbel zou gaan verwerpen. René ontkende dat risico.

Zelf zag ik de gelegenheid om op twee vanuit de forumdiscussie openstaande vragen alsnog antwoord te krijgen. Omdat ik het kersverse boek nog niet had kunnen lezen las ik twee andere teksten van René voor:
Tekst 1 door René Fransen:
"De menselijke moraal lijkt wel verder te gaan dan je redelijkerwijs van een evolutionair geselecteerd fenomeen mag verwachten. Ze gaat in ieder geval veel verder dan de eigen familie of clan. Daar zijn evolutionaire verklaringen voor mogelijk (een ontspoord evolutionair proces bijvoorbeeld). "
Vraag 1: Kan mij duidelijk worden gemaakt wat er wordt bedoeld als een proces dat gekenmerkt is door het ontbreken van een doel "ontspoort" .
Die vraag heb ik met elkaar een drie maal herhaald omdat er geen antwoord kwam, waarna Weissing intervenieerde en ging uitleggen hoe een christen dat zou kunnen zien, wat niet mijn punt was. {Naar mijn idee moet Weissing dit uit vriendelijkheid tegenover Fransen hebben gedaan, want hij weet heel precies hoe de Hamilton-regels in elkaar steken en heeft gepubliceerd over altruïsme-verklaringen tussen verschillende soorten, met name planten en stikstofbacteriën.}

Tekst 2 door René Fransen:
Ik geloof dat God de schepper van hemel en aarde is, en dat de Bijbel zijn onfeilbaar woord is. Voor mij betekent dit dat ik zowel de informatie uit de schepping als uit de Bijbel zeer serieus neem.
In geval van twijfel geeft voor mij de Bijbel de doorslag.
Zegt de wetenschap dat doden niet kunnen opstaan? De Bijbel zegt van wel.
Kan de wetenschap geen ziel vinden? Jammer voor de wetenschap.
Vraag 2: De experts zojuist gehoord hebbende, is het vreemd dat hier staat dat in geval van twee verklaringen Fransen de wetenschappelijke verwerpt.
Is dat een geval van wat ik noem het Reli-Razor van Ockham:
kies in geval van twee verklaringen die welke het meest overeenkomt met je geloof, want dat is de simpelste.
Veel gelach en Menno Rol vroeg (bij de borrel) mijn permissie de term voortaan in colleges te mogen gebruiken.
Rene reageerde met de opmerking dat we niet over woorden moesten vallen omdat hij in forum-debat wel eens scherp poneerde, waarop ik zijn instemming wenste dat dan de laatste zin over het verwerpen van de wetenschap nu toch wel zeker moest worden weggenomen.
================= EINDE VERSLAG =======

Mijn idee:
misschien veroorzaakt "Sterrenstof" wat stof voor praten in fundi-kringen, maar dat atheïsten er nog iets anders in zouden kunnen vinden dan verbazing over alle moeite is onwaarschijnlijk.
De onduidelijkheid van de boedelscheiding tussen "faith" en "believe" laten bestaan is een wat hoge prijs voor het meekrijgen van wat christelijke fundi's rondom www.refdag.nl

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Heeck, mijn complimenten voor je twee zeer scherpe vraagstellingen!
Je komt nu misschien in Wikipedia; ik stel voor als uitvinder van de Reli-Razor van Heeck.

Wat me opvalt is dat gisteren in het interview in het ND met Fransen hem ook al gevraagd werd over die wreedheid van de natuur, die de evolutionist-christen nu aan God moet toeschrijven. Die kwam ook op deze bijeenkomst weer ter sprake. En in beide gevallen weet Fransen er geen raad mee. Hij kan niets anders dan toegeven dat het een probleem is, en heeft er geen oplossing voor. Blijkbaar moet hij Gods goedheid en liefdevolheid op een lager pitje zetten dan de christen vanouds gewend was, en ziet hij dit niet als een kolossale verandering in het godsbeeld.
Ik zie overigens ook niet in hoe God die de wreedheid van de natuur dus zelf geschapen heeft, van de mens opeens iets anders kan verwachten dan volgens hetwelk Hij zelf de natuur, inclusief de mens, geschapen heeft.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 15 feb 2009 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

heeck schreef:Even ON-topic:

Een staccato verslag:
Na een start door René Fransen werd vervolgd met commentaar door onderstaande panelleden, een korte reactie daarop door Fransen en daarna reacties vanuit het publiek.
Beste Roeland,

Als ik het begrip weer tegenkom, dan denk ik aan de bedenker.
Bedankt voor de verslaggeving en de kritische noot. Noma in het hoge noorden.

Grt,
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
podocnemis
Geregelde verschijning

Bericht door podocnemis »

@Heeck,

Roeland,

Ik sluit mij geheel aan bij Rereformed en Vroon, bedankt voor het verslag en de kritische
opmerkingen.
Zijn boek heeft hij geschreven voor hen die Genesis letterlijk nemen
Die mening heb ik ook, zoals al zijn artikelen in o.a. Nederlands Dagblad (reeds gedurende enkele jaren) en in CV-Koers (in januari 2009)
maar ook voor atheïsten.
Daar ben ik het met Rene ONEENS en sluit ik mij aan bij Heeck's opmerking:
maar dat atheïsten er nog iets anders in zouden kunnen vinden dan verbazing over alle moeite is onwaarschijnlijk.

Tenslotte
misschien veroorzaakt "Sterrenstof" wat stof voor praten in fundi-kringen
Dat verwacht ik eigenlijk niet, de "scheidslijnen" tussen "rekkelijken en preciezen" is
grotendeels getrokken. Mijns inziens zal het de jongere generatie zijn/moeten zijn die
de zijde zal moeten gaan kiezen van in eerste instantie de rekkelijken.
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
heeck
Ontoombaar

GAP-MANAGEMENT faalt

Bericht door heeck »

Falend GAP-MANAGEMENT

Het tumult in de EO- & www.refdag.nl -regionen is verbijsterend:

De een onderschrijft dat Rene Fransen en Knevel, Arie Boomsma en ook Ouweneel wel degelijk het hellend vlak zijn opgestapt *1)
Knevel zelf biedt dezelfde kwasi-opening naar het creationistisch peleton als Fransen, namelijk laat ze maar met bewijs komen. *2), wat ongeveer hetzelfde is als iemand vragen om met Harry-Potter-moed door een muur heen te lopen.

En de EO-directeur Lock beseft dat "ze" in de discussie op achterstand zijn geraakt. Ondanks de duidelijke onverenigbaarheden is hij onversaagd op pad met het benaderen van de ongelovige en het bedrijven van missie *3)

Waar de barsten onvermijdelijk gaan lopen is niet alleen door god(en) te voorzien.

Roeland

Noot-*1)
http://www.refdag.nl/artikel/1391923/Het+is+echt+kiezen+tussen+God+of+Darwin.html schreef:. . .Er is nog meer glad ijs. Wie werkelijk een akkoord wil sluiten met Darwin en zijn aanhangers, kan niet uit onder een aapmensachtige voorouder van Adam en Eva. Maar dat zou betekenen dat de mens inderdaad van de dieren afstamt en niet geschapen is naar Gods beeld. Dan doemen meteen de bekende vragen op. Was de dood er al voor de zondeval? Is er ooit een paradijs geweest, met een boom der kennis van goed en kwaad en een boom des levens?

Wie de letterlijke betekenis van de eerste Bijbelhoofdstukken betwijfelt of reduceert tot dichterlijke taal met een theologische of symbolische betekenis, knaagt daarmee onmiskenbaar aan de rest van de Bijbel. Dat is niet meer glad ijs, maar een onbegaanbaar pad. De mens is niet zomaar ontstaan, hij is bedoeld, geschapen met een doel: het verheerlijken van zijn Schepper. Het is echt kiezen tussen God of Darwin.
Noot-*2)
http://www.refdag.nl/artikel/1391980/Knevel+EOuitzending+compleet+mislukt.html schreef:. . .
Het EO-boegbeeld betreurt achteraf de gang van zaken „met zijn hele hart.” Hij zegt zich te realiseren dat hij „met een zekere vorm van dédain, weliswaar onbedoeld” gesuggereerd heeft dat mensen die in zes keer 24 uur geloven „hun hersens niet gebruiken.”
. . .
Voorafgaand aan zijn verklaring op de radio had Knevel zelf een vraaggesprek met twee creationisten. „Ik daag ze uit: geef mij de data, geef mij jullie visie. Ik constateer dat de papieren van creationisten zwak zijn, maar ik blijf ruimte bieden aan hun visie. Ik zou niets liever willen dan dat creationisten mij overtuigen van zes keer 24 uur. Want als je dat loslaat, kom je voor veel problemen te staan. Daar zit ik nu middenin.”
Noot-*3)
http://www.refdag.nl/artikel/1391922/Meer+dan+een+platform.html schreef:. . .
Interviewer:Om die reden zegt oud-programmamaker J. A. van Delden dat hij lijdt aan de wijze waarop de EO nu omgaat met het scheppingsverhaal.
Lock:
„Ik vind het belangrijk om met mensen als Van Delden en geoloog Tom Zoutewelle in gesprek te gaan. Die nemen we volstrekt serieus. Dat heeft Andries Knevel helaas niet gedaan. Daardoor staan we in de discussie over schepping of evolutie op achterstand. God staat aan het begin van het leven. Dat staat haaks op de evolutiegedachte. Onze missie blijft om het goede nieuws van Gods Koninkrijk door te geven.”

Interviewer: Komt er een herdruk van de EO-publicatie ”De Bijbel in de beklaagdenbank”, waarin staat geschreven dat alles in de Bijbel letterlijk waar is, omdat Gods Geest gewaakt heeft over elk woord?
„Dat boek moet worden beoordeeld in de context van de jaren tachtig van de vorige eeuw. Waar we nu meer de nadruk op leggen is het gesprek met mensen die niet geloven. Dat moet op een andere manier dan vroeger. We willen bruggen bouwen naar ongelovigen.
. . .
Ook bij de oprichting van de EO was er het hartsverlangen om mensen te bereiken die God nog niet kennen.
================
podocnemis
Geregelde verschijning

@Roeland
Ik daag ze uit: geef mij de data, geef mij jullie visie. Ik constateer dat de papieren van creationisten zwak zijn, maar ik blijf ruimte bieden aan hun visie. Ik zou niets liever willen dan dat creationisten mij overtuigen van zes keer 24 uur.
Andries Knevel, heeft ruim 25 jaar of meer het creationisme omarmd/gepromoot en weet
ik al niet meer. Onder invloed van Cees Dekker in 2005 naar ID "overgestapt".

link: http://www.refdag.nl/artikel/1218014/EO ... e+los.html

ID = loslaten van de letterlijke uitleg van de bijbel, accepteren van de evolutietheorie en
"op/in de achtergrond" een mogelijke schepper die mogelijk God genoemd kan worden.

Deze "overstap" naar ID heeft in 2005 nauwelijks ophef veroorzaakt in vergelijking met
hetgeen gebeurd is cq nog gaande is na de tv-uitzending. Natuurlijk heeft een tv-uitzending en de manier waarop een veel groter impact als tijdens een "simpele" radiouitzending.

Ik kan het mis hebben, maar door nu te zeggen dat hij TE is, doet Andries Knevel mijns
inziens reeds een stap terug, bij ID was God (bijna) "weg", in TE is God "terug" of zie
ik dat verkeerd?

Het was mijns inziens logischer geweest in 2005 heibel te maken dan nu.

Tegenover de hierbovenaangehaalde qoute van Andries Knevel: Ik zou niets liever willen dan dat creationisten mij overtuigen van zes keer 24 uur

stel ik de quotes van de grote beinvloeder van Andries Knevel: Cees Dekker
Ik heb mij nooit echt met het creationisme kunnen verbinden. Ik had vanaf het begin een intuïtieve scepsis ten opzichte van zijn speculatieve claims. Creationisten weten altijd creatieve ad hoc oplossingen te vinden voor specifieke problemen, maar het totaalplaatje vond ik volstrekt niet overtuigend.

Desondanks beïnvloedde het creationisme me. Waarschijnlijk heeft dat als oorzaak dat het creationisme vervlochten was met de evangelische beweging die mij lief was vanwege haar gerichtheid op Christus, op de persoonlijke relatie tussen God en mens, en op de waarde van de Bijbel. De insteek dat we de woorden van de eerste Bijbelhoofdstukken serieus moeten nemen als Gods openbaring had een heldere aantrekkingskracht op mij.

De vraag is natuurlijk wat het precies betekent om deze teksten serieus te nemen. De creationist leest het als een natuurhistorisch verslag van de wording van de wereld, en het is me pas de laatste jaren helder geworden dat dit een erg eenzijdige manier van lezen van deze tekst is, die wel eens helemaal niet de werkelijke bedoeling van deze teksten kan betreffen.
link: http://www.nd.nl/artikelen/2008/decembe ... wetenschap

Mijn conclusie: creationisten zullen er nooit meer in slagen Andries Knevel te overtuigen
van 6 x 24. Dan zou er een wonder moeten gebeuren en wij weten toch dat wonderen
NIET gebeuren.
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

podocnemis schreef:Ik kan het mis hebben, maar door nu te zeggen dat hij TE is, doet Andries Knevel mijns
inziens reeds een stap terug, bij ID was God (bijna) "weg", in TE is God "terug" of zie
ik dat verkeerd?
Mijns inziens was God bij ID inderdaad enkel nog aanwezig in de gaten.
In TE is hij geheel weg en is hij enkel de aanzet tot de eerste levende cel.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
heeck
Ontoombaar

Falend GAPMANAGEMENT

Bericht door heeck »

Misschien moeten we een spreadsheetje maken met vertikaal alle "Gap-managers" en in kolommen daarnaast het beperkte aantal inneembare exegese-posities bij aanhangers van openbaringsgeschriften.

Per gap-manager kan dan worden uitgezet worden wanneer werd overgegaan naar de volgende stap in de mentale evolutie.

De snelsten zijn daarbij bovenaan te zetten en de traagsten onderaan en dan wedden op waar en wanneer de scheuren komen.

Roeland
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Rereformed schreef: Wat me opvalt is dat gisteren in het interview in het ND met Fransen hem ook al gevraagd werd over die wreedheid van de natuur, die de evolutionist-christen nu aan God moet toeschrijven. Die kwam ook op deze bijeenkomst weer ter sprake. En in beide gevallen weet Fransen er geen raad mee.
Eén mogelijke oplossing (zonder magisch-denken) is dat de wereld waarin wij leven de best-mogelijke wereld is waarin wij een keuze kunnen hebben. In zo'n wereld moet een redelijk onafhankelijk medium zijn waarin mensen leven. In zo'n wereld kan het vuur je verwarmen, maar ook verbranden. Het water kan je dorst lessen, maar je kunt er ook in verdrinken. De hand die iemand uit het water kan redden, kan diezelfde mens ook een mes in zijn hart steken.

Best mogelijke wereld op Wiki
podocnemis
Geregelde verschijning

@Erik,

Misschien een beetje "onhandig" uitgelegd van mij:

Jij hebt volkomen gelijk met je uitleg.

Bij TE: God stond cq staat er bij en keek cq kijkt ernaar!

Waar ik op doelde was het volgende:

Bij TE zeggen Cees Dekker, Rene Fransen, Andries Knevel e.v.a. er expliciet bij
Wij geloven in God en alle santekraam en wij accepteren de evolutietheorie.

Bij ID werd er NIET expliciet er bij gezegd: Wij geloven in God en de hele santekraam.

In dat opzicht bedoelde ik God was "weg" in ID en nu (weer) "terug" in TE.

In een "hellend vlak" zie ik dus TE een stap dichter bij creationisme als ID.

Misschien zo duidelijker te schetsen:

1)Creationisme:
Geloof in God en de hele santekraam en afwijzen van evolutietheorie

2)TE:
Geloof in God en de hele santekraam en accepteren van evolutietheorie

3)ID:
Accepteren van de evolutietheorie en God komt niet meer "direkt" op de voorgrond

4)Atheisme
God komt nergens meer voor

In mijn zienswijze zijn Cees Dekker, Rene Fransen, Andries Knevel van 1 naar 3
gestapt en nu naar 2, terug naar 1 gaat (volgens mij) niet meer, terug naar 3 ook niet
(is een reeds gepasseerd station), dus blijft 4 op de korte of lange termijn alleen over,
en dat zal ieder individueel moeten beslissen.
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

DeLeek schreef:Eén mogelijke oplossing (zonder magisch-denken) is dat de wereld waarin wij leven de best-mogelijke wereld is waarin wij een keuze kunnen hebben.
Die stelling heeft een erg humoristisch antwoord gekregen in de vorm van Voltaire's Candide. Als je een avond vrij hebt, lezen :)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

podocnemis schreef:
1)Creationisme:
Geloof in God en de hele santekraam en afwijzen van evolutietheorie

2)TE:
Geloof in God en de hele santekraam en accepteren van evolutietheorie

3)ID:
Accepteren van de evolutietheorie en God komt niet meer "direkt" op de voorgrond

4)Atheisme
God komt nergens meer voor

.
Als ex-TE-er ben ik het niet eens met je indeling. Ik zag direct in ID een "wedge" om creationisme wetenschappelijk te pushen. ID heeft individuele "onverklaarbaarheden" (wonderen) nodig, die TE niet meer nodig heeft. ID probeert God op een wonder te betrappen zonder hem expliciet te noemen; bij TE is evolutie zelf het wonder. ID is een wolf in schaapskleren, aangehangen en gepusht door evangelicals, katholieken en vrijzinnigen moeten niets van ID hebben.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 16 feb 2009 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Socratoteles schreef:
DeLeek schreef:Eén mogelijke oplossing (zonder magisch-denken) is dat de wereld waarin wij leven de best-mogelijke wereld is waarin wij een keuze kunnen hebben.
Die stelling heeft een erg humoristisch antwoord gekregen in de vorm van Voltaire's Candide. Als je een avond vrij hebt, lezen :)
Ik zet 'm bij de favorieten. :D Thanks!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Socratoteles schreef:
Niet alleen humoristisch, ook afdoende om het argument daarna niet meer serieus te kunnen nemen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

podocnemis schreef:Waar ik op doelde was het volgende:

Bij TE zeggen Cees Dekker, Rene Fransen, Andries Knevel e.v.a. er expliciet bij
Wij geloven in God en alle santekraam en wij accepteren de evolutietheorie.

Bij ID werd er NIET expliciet er bij gezegd: Wij geloven in God en de hele santekraam.

In dat opzicht bedoelde ik God was "weg" in ID en nu (weer) "terug" in TE.
Maar is dit niet enkel vanwege dat de personen die de kolossale stap naar TE zetten weten dat ze met hele grote ogen worden aangekeken door de achterban, oftewel ze weten dat ze de klap nu zoveel mogelijk moeten verzachten, dat ze nu voortdurend de klemtoon moeten leggen op wat ze nog wél geloven? Het is de voorwaarde om door de ontstelde christenen nog geaccepteerd te kunnen worden en deze periode waarin het vuur het heetst is door te komen.
Maar wanneer de hype weg is en deze personen de werkelijke implicaties van de evolutie zullen gaan beseffen, zal het geloof gewoon steeds verder afslijten. Volgens mij drijven dit soort mensen op den duur allemaal automatisch naar agnosticisme of vrijzinnig geloof af. Het is enkel een kwestie van tijd.

Het artikel over wat Plasterk al 10 jaar geleden zei is geheel juist: het is God of Evolutie. Wanneer je eenmaal volmondig voor evolutie hebt gekozen verschrompelt de bijbelgod op een beslissende manier. De reden is dat Hem in leven houden op de manier dat de bijbel je aangeeft -een ingrijpende God- steeds meer op een komedie begint te lijken. Daar kan een hooggeschoold mens uiteindelijk niet mee leven. Je begint steeds meer te lachen om je eigen absurde geloofsovertuigingen.
Born OK the first time
Plaats reactie