Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Knutselsmurf
Forum fan

Re: Roken

Bericht door Knutselsmurf »

dikkemick schreef:Met bijna religieus fundamentalistisch fanatisme ben ik tegen roken,
Ik ook :evil2:
dikkemick schreef:Persoonlijk zie ik het liefst die rookwaar prijzen verdubbelen.
Jaarlijks !
dikkemick schreef:ik vind roken de meest irritante smerige asociale gewoonte waar ik mee bekend ben.
Graag zie ik wat meer technische hulpmiddelen om bijvoorbeeld het roken op de WC
in schoolen e.d. te ontmoedigen.
Bijvoorbeeld een camera en een sprinkler boven de WC die geactiveerd word door een rookmelder.
Iemand & Cactus schreef:Als je een vrouw kust die rookt is het net alsof je een asbak uitlikt.
Dat geld ook voor mannen (denk ik), en :brushteeth: helpt niet.
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Ik ben nu toch alweer 9 maanden gestopt met roken :), ben eind maar op de dag gestopt en heb sindsdien niets meer gerookt.
Echter, ik ben niet zo fundamentalistisch tegen roken als sommigen hier. Waar ik het zelf niet meer doe, zie ik niet in waarom m'n compagnon niet meer even mag roken. Ik ga er ook gewoon bij staan. Even een frisse neus halen, een sigaretje opsteken, geen probleem.

Ik vind het onzin om de prijzen te verdubbelen. Alsof het echt gaat werken. In mijn tijd in Ierland, vorig jaar, rookte ik ook gewoon stevig door. Dat terwijl de pakjes daar €9.20 waren, in plaats van €5. Er was niet echt sprake van vermindering.

Knutselsmurf, wordt er echt zoveel gerookt op schoolwc's? Ik heb in mijn studie nog geen persoon gezien die rookte op de wc's, maar dit gewoon deed buiten het schoolterrein indien de persoon het nog niet mocht. En anders was er een speciale rookplek op het plein.
Een camera zal er niet komen, in verband met privacy en dergelijke. Ik zou er in elk geval op tegen zijn, vind het eigenlijk ook gewoon onzin.

M'n ex gaf mij ook gewoon een zoek nadat ik had gerookt. En tanden poetsen werkt niet als je het niet goed nee. Maar je merkt het wel duidelijk, of een frisse adem, of een rokersluchtje. Het uitlikken van een asbak is ook enorm overdreven, maar erg fris is het niet, klopt. Oplossing, kauwgum, tanden poetsen, of even geen kusje geven.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

JohanT schreef:
Echter, ik ben niet zo fundamentalistisch tegen roken als sommigen hier. Waar ik het zelf niet meer doe, zie ik niet in waarom m'n compagnon niet meer even mag roken. Ik ga er ook gewoon bij staan. Even een frisse neus halen, een sigaretje opsteken, geen probleem.
Ik begrijp je opmerking over fundamentalistisch en schaar mezelf er ook onder. Maar ik denk niet dat je door hebt hoe zeer ik me kan ergeren aan de stankoverlast van zo;n nicotinestok. Het is alsof je op 10 cm. bij de uitlaat naast een dieselpuffende vrachtwagen staat. En dan vind ik de lucht van sigaretten NOG penetranter dan de dieseldampen.
Het is een 'scherpe' penetrerende graflucht die bovendien in MIJN kleren gaat zitten. De roker beseft derhalve niet hoe groot de overlast KAN zijn. KAN zijn want niet iedereen stoort zich er zoveel aan als ik. Maar ik heb een schijthekel aan b.v. mijn buren die ieder half uur buiten MOETEN gaan staan roken (omdat ze het binnen wrschl. ook niet te harden vinden (of toch voor het kind?!). Er iets van zeggen vind ik niet kunnen omdat ze al buiten staan (en dus gelukkig rekening houden met de kinderen). Alleen nu heb IK er last van!
Vandaar dus mijn fundamentalistische houding t.o.v. rokers...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Knutselsmurf
Forum fan

dikkemick schreef:Vandaar dus mijn fundamentalistische houding t.o.v. rokers...
=D>
Het is net zo iets als hondenstront op de stoep.
Voor de meeste mensen is het gewoon vervelend om dat aan je schoenen te krijgen.
Maar verplaats je nu eens in de positie van een rolstoel gebruiker.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

JohanT schreef:Ik ben nu toch alweer 9 maanden gestopt met roken :), ben eind maar op de dag gestopt en heb sindsdien niets meer gerookt.
Ik herken dat van de eerste tijd dat ik gestopt was met roken, je verslaafde hersenen dringen je het idee op dat het niet vies is, net als de verliefde hersenen van je ex het niet vies vonden om je te kussen.
Wacht maar over een paar jaar, als je dan nog steeds niet rookt, vind je de lucht van sigaretten smerig.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Van mij mag iedereen roken op een manier dat niemand (uitgezonderd de rokers) daar last van heeft.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef:Van mij mag iedereen roken op een manier dat niemand (uitgezonderd de rokers) daar last van heeft.
Dat wordt dan toch thuis onder de afzuigkap vrees ik.
Afbeelding
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

dikkemick schreef: Ik begrijp je opmerking over fundamentalistisch en schaar mezelf er ook onder. Maar ik denk niet dat je door hebt hoe zeer ik me kan ergeren aan de stankoverlast van zo;n nicotinestok. Het is alsof je op 10 cm. bij de uitlaat naast een dieselpuffende vrachtwagen staat. En dan vind ik de lucht van sigaretten NOG penetranter dan de dieseldampen.
Oh, ik denk dat ik het wel begrijp. Dat ik het er niet mee eens ben, dat is weer iets anders. Het is namelijk niet zo dat ik altijd van de sigarettengeur kan genieten, vaak niet zelfs. Er zijn momenten waarop ik de geur niet kan uitstaan. Desalniettemin mag een roker wat mij betreft gewoon doorgaan.
dikkemick schreef: Het is een 'scherpe' penetrerende graflucht die bovendien in MIJN kleren gaat zitten. De roker beseft derhalve niet hoe groot de overlast KAN zijn. KAN zijn want niet iedereen stoort zich er zoveel aan als ik.
Waar krijg jij last van die sigarettengeur? Bij iemand binnen, of ook in de buitenlucht?
dikkemick schreef: Maar ik heb een schijthekel aan b.v. mijn buren die ieder half uur buiten MOETEN gaan staan roken (omdat ze het binnen wrschl. ook niet te harden vinden (of toch voor het kind?!). Er iets van zeggen vind ik niet kunnen omdat ze al buiten staan (en dus gelukkig rekening houden met de kinderen). Alleen nu heb IK er last van!
Vandaar dus mijn fundamentalistische houding t.o.v. rokers...
Ik begrijp je houding en kan er tot op zekere hoogte ook in meegaan, maar het is voornamelijk vrij subjectief.
Knutselsmurf schreef: Het is net zo iets als hondenstront op de stoep.
Voor de meeste mensen is het gewoon vervelend om dat aan je schoenen te krijgen.
Maar verplaats je nu eens in de positie van een rolstoel gebruiker.
En dan? De meeste drollen liggen op het gras en ik zie vrijwel geen rolstoelgebruikers op de grasvelden waar honden kakken. Daarnaast staan er op steeds meer plekken vuilnisbakken en moeten de baasjes de drollen opruimen. Of dit wordt nageleefd, daar valt over te twisten natuurlijk.
Maar de vergelijking tussen hondenstront en sigaretten gaat niet helemaal op.
Fish schreef: Ik herken dat van de eerste tijd dat ik gestopt was met roken, je verslaafde hersenen dringen je het idee op dat het niet vies is, net als de verliefde hersenen van je ex het niet vies vonden om je te kussen.
Wacht maar over een paar jaar, als je dan nog steeds niet rookt, vind je de lucht van sigaretten smerig.
Dat valt niet te zeggen, daar een ieder anders reageert op de sigarettenlucht. Ik hoorde van niet rokers dat ze roken smerig vonden, maar de lucht soms wel weer lekker vonden. Het is vreemd.
Het is maar net hoe het loopt.
vegan-revolution schreef:Van mij mag iedereen roken op een manier dat niemand (uitgezonderd de rokers) daar last van heeft.
Mee eens. Het nadeel is dat niet-rokers snel last hebben van de rokers, op welke manier dan ook. En dat maakt het juist een moeilijk discussiepunt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Johan T schreef:
Oh, ik denk dat ik het wel begrijp. Dat ik het er niet mee eens ben, dat is weer iets anders. Het is namelijk niet zo dat ik altijd van de sigarettengeur kan genieten, vaak niet zelfs. Er zijn momenten waarop ik de geur niet kan uitstaan. Desalniettemin mag een roker wat mij betreft gewoon doorgaan.
Waar de roker van jou mag doorgaan zie ik het verschijnsel liefst volledig verdwijnen uit het straatbeeld.
Het is een 'scherpe' penetrerende graflucht die bovendien in MIJN kleren gaat zitten. De roker beseft derhalve niet hoe groot de overlast KAN zijn. KAN zijn want niet iedereen stoort zich er zoveel aan als ik.

Waar krijg jij last van die sigarettengeur? Bij iemand binnen, of ook in de buitenlucht?
Waar binnen gerookt wordt vermijd ik zo veel als mogelijk. Als ik buiten langs een bushukje rijd en er staat iemand te roken heb ik er al last van. Niet dat ik allergisch/astmatisch ben, maar het frustreert me gewoon. De stank en dat de persoon verslaafd is aan dat bocht.
Ik begrijp je houding en kan er tot op zekere hoogte ook in meegaan, maar het is voornamelijk vrij subjectief.
Klopt als een zwerende vinger! Maar ik denk niet dat je er zover in mee kunt gaan dat je mijn aversie tegen dit roken kunt begrijpen...
Einstein/Mick
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

dikkemick schreef: Waar de roker van jou mag doorgaan zie ik het verschijnsel liefst volledig verdwijnen uit het straatbeeld.
Zoiets had ik al door ;).
dikkemick schreef: Waar binnen gerookt wordt vermijd ik zo veel als mogelijk. Als ik buiten langs een bushukje rijd en er staat iemand te roken heb ik er al last van. Niet dat ik allergisch/astmatisch ben, maar het frustreert me gewoon. De stank en dat de persoon verslaafd is aan dat bocht.
Dus het is dan niet meer dan last hebben van de lucht wat zich uit in frustratie. Dan is de vraag, moet iemand stoppen met roken, omdat jij het vindt stinken?
Er zijn genoeg mogelijkheden om elkaar niet in de weg te zitten. Gelijk aan het feit dat een roker de sigarettenlucht in de kleding heeft zitten en je dit ruikt wanneer de persoon binnenkomt. Ik vond dat van mezelf altijd wel heel vervelend. Maar als ik daarom niet zou mogen roken, zou ik dat erg raar vinden.
dikkemick schreef: Klopt als een zwerende vinger! Maar ik denk niet dat je er zover in mee kunt gaan dat je mijn aversie tegen dit roken kunt begrijpen...
Waarschijnlijk niet, of in elk geval niet volledig.
Knutselsmurf
Forum fan

JohanT schreef:
dikkemick schreef:Waar krijg jij last van die sigarettengeur? Bij iemand binnen, of ook in de buitenlucht?
- loopneus
- tranende ogen-
- duizeligheid
- benauwdheid
- hoofdpijn
- keelpijn
Uiteraard is dat afhankelijk van de concentratie en tijdsduur.

Dat kan inderdaad ook buiten zijn op 5 meters afstand van een roker.
Of zoals laatst bij Utrecht CS, ik kom van af het perron met de roltrap omhoog
en boven aan, bij het einde van de roltrap staat een roker.
Daar heb ik dan last van , van af het moment dat ik de roltrap op stap.
Want door de tocht komt het allemaal mijn kant op.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

dikkemick schreef:Als ik buiten langs een bushukje rijd en er staat iemand te roken heb ik er al last van. Niet dat ik allergisch/astmatisch ben, maar het frustreert me gewoon. De stank en dat de persoon verslaafd is aan dat bocht.
Het gaat bij jou dus niet alleen om de tabakslucht maar ook om het gedrag, jij vindt het frustrerend dat mensen roken. Ja dat is knap "fundamentalistisch", en wat zul je je dan vaak ergeren. :)

Ik ruik niet graag sterke transpiratiegeur; maar mensen verplichten 2x p dag te douchen lijkt me wat te ver gaan; dat zoeken ze maar lekker zelf uit. :roll:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Knutselsmurf schreef:- loopneus
- tranende ogen-
- duizeligheid
- benauwdheid
- hoofdpijn
- keelpijn
Uiteraard is dat afhankelijk van de concentratie en tijdsduur.
Ik hoop ook dat het daarvan afhankelijk is en niet direct bij de eerste walm, anders raad ik een masker aan ;).
Maar dat is inderdaad vervelend, is dit louter bij roken?
Ik heb hooikoorts, moet de boer dan maar het hooi direct opruimen, of mag hij het laten liggen, ook al heb ik er last van? Mag het gras niet meer gemaaid worden, omdat ik er last van heb? Ik moet er vrijwel dagelijks langsheen, dus wanneer het weer warmer wordt, geniet ik wederom volop van de pollen en het hooi, gras, vers gemaaid en weet ik wat nog meer.
Knutselsmurf schreef: Dat kan inderdaad ook buiten zijn op 5 meters afstand van een roker.
Of zoals laatst bij Utrecht CS, ik kom van af het perron met de roltrap omhoog
en boven aan, bij het einde van de roltrap staat een roker.
Daar heb ik dan last van , van af het moment dat ik de roltrap op stap.
Want door de tocht komt het allemaal mijn kant op.
Volgens mij is er geen rokerszone bij de roltrap daar, maar moet je dan een eindje verder lopen.
Dit is m.i. wel een punt waarover nagedacht kan worden als je rookt, niet bij dergelijke gangpaden staan, in verband met overlast. Er zijn speciale rookpunten voor de mensen die trek hebben in een sigaretje.

Als je ook daar last van krijgt, dan zeg ik wel, heel jammer, maar dan moet je een andere weg zoeken, een perron is groot genoeg voor rokers en niet-rokers.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Storm schreef:
dikkemick schreef:Als ik buiten langs een bushukje rijd en er staat iemand te roken heb ik er al last van. Niet dat ik allergisch/astmatisch ben, maar het frustreert me gewoon. De stank en dat de persoon verslaafd is aan dat bocht.
Het gaat bij jou dus niet alleen om de tabakslucht maar ook om het gedrag, jij vindt het frustrerend dat mensen roken. Ja dat is knap "fundamentalistisch", en wat zul je je dan vaak ergeren. :)

Ik ruik niet graag sterke transpiratiegeur; maar mensen verplichten 2x p dag te douchen lijkt me wat te ver gaan; dat zoeken ze maar lekker zelf uit. :roll:
Klopt. Ik erger me iedere dag wel 1 of meerdere keren. Een ongezonde aversie tegen een even ongezonde verslavende gewoonte van velen.
Einstein/Mick
zdDog
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door zdDog »

Tja, je hebt heel weinig rokers nodig om de frisse lucht voor veel mensen te verpesten

vooral bovenwinds met je stickie staan bij bus of trein (en zeker niet bij "de paal")

vooral in je bijzijn er 1 opsteken en dan, als ie aan is je aankijken met "wat nou?", ben je dan niet bewust anderen aan het tarten met "wie maakt mij wat?"

en dat terwijl ze zich de slogan "een roker is geen onruststoker" hadden toegeëigend

Maar ja. wat wil je ook met een halfslachtig beleid in NL

In NY was de horeca mordicus tegen de invoer van het verbod, het zou banen kosten, er werden op voorhand al mensen ontslagen...3 maanden na invoer 10% extra publiek...

Nee, NL moet het weer anders doen, maar ja wat wil je ook met de VVD die gesponsord wordt door de tabaksindustrie (de reden waarom ze geen openbaarheid van geldstromen willen ten aanzien van giften aan politieke partijen)

Spanje: wordt zwaar gerookt...ook zwaar rookverbod gekomen, geen haan die er naar kraait
Ierland, Italië zelfde verhaal, niemand die er moeilijk over doet

Het lijkt wel of rokers een soort verzetstrijders aan het worden zijn.
dikkemick schreef:Het ZAL wel lekker zijn (ik kan het me niet voorstellen, maar mensen zeggen het), Het ZAL wel ontspannend werken (hetgeen ik wel durf tegen te spreken) en het ZAL wel een manier zijn om je een houding aan te meten...maar bedenk zelf eens (eerlijk!) waarom je rookt?
A) ik heb stugge rokers (bv 40 jaar pakje per dag) geinterviewd hoe zij succesvol zijn gestopt; zij gaven aan op een gegeven moment het roken zelf niet eens meer lekker te vinden, het werd een gewoonte (wel een dure); maar de omstandigheden waaronder werd gerookt is vele malen belangrijker (terrasje, biertje, zonnetje...)

B) je kunt niet (meer) ontspannen worden van een sigaret wanneer je langer rookt dan ongeveer 4 weken; dat dopamineknopje is uitgewerkt. Redenen waarom rokers aannemen dat ze wél rustig kunnen worden (en de fundamentalisten onder hen ook na dit verhaal) 1) je stapt even uit je stressvolle werk om rustig een sigaret te roken (maar je stapt natuurlijk letterlijk uit de stress) 2) het is een echte drug, dus hoe langer je die 2e sigaret uitstelt hoe onrustiger je wordt vanwege een "cold turkey" onttrekkingsverschijnsel; rook je weer dan lijkt het net alsof je rustig wordt, maar het enige wat je dan doet is dat je je lichaam weer de drug geeft waar het om vraagt en dan gaan de onttrekkingsverschijnselen weer weg.

Read my lips: roken voedt stress, heel jammer als mensen het roken weer oppakken omdat ze een stressvolle periode doormaken...helemaal zinloos

Ik help jaarlijks minimaal 30 cliënten stoppen met roken; kijk op http://www.actamed.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ff op tabje Lifestyle
Plaats reactie