Top 10 atheïsten
Moderator: Moderators
-
- Geregelde verschijning
Top 10 atheïsten
Ik ben nu inmiddels al een jaar lang allerlei wetenschappelijke boeken aan het lezen en ineens bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn als iedereen zijn persoonlijke top tien van atheïsten zou uitwisselen.
Mijn top 10:
1. Dan Barker. Deze man heeft er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat ik definitief afstand kon doen van mijn geloof. Zijn boek "Godless", waarin hij beschrijft waarom hij afstand nam van het christelijk geloof en atheïst werd, is zeer boeiend.
2. John Loftus. Een voormalig christelijk apologeet die van het christelijk geloof een lachertje maakt. Heeft enkele geweldige boeken geschreven waarin hij de Bijbel volledig onderuit haalt. Ik heb hem eigenlijk nog nooit een discussie zien verliezen.
3. Derren Brown. Een van mijn persoonlijke favorieten. Hoewel hij niet helemaal onomstreden is binnen de wetenschappelijke gemeenschap zijn de psychologische trucs die hij doet briljant. Ook staat hij bekend om het ontkrachten van allerlei paranormale beweringen.
4. Guy P. Harrison. Voor degenen die nog niet bekend is met deze schrijver: Bestel zijn boeken. Op een respectvolle manier gaat Harrison de discussie aan met gelovigen en de argumentatie die hij gebruikt is vrij uniek in zijn soort.
5. Kenneth Daniels. Deze schrijver is denk ik het minst bekend van deze lijst. Hij is een voormalig evangelist die tegenwoordig als atheïst door het leven gaat. Op een zeer vriendelijke en respectvolle manier vertelt hij in zijn boek "Why I believed" waarom hij niet meer gelooft.
6. Rereformed. Uiteraard mag Rereformed in deze lijst niet ontbreken. Uitstekende kritiek op de christelijke god met zéér herkenbare teksten.
7. Bart Ehrman. Levert goede en scherpe kritiek op de onfeilbaarheid van de Bijbel en legt uit hoe het komt dat er zoveel tegenstrijdigheden in staan en wie de teksten heeft samengesteld. Wat betreft zijn mening over de historische Jezus ben ik het grotendeels met hem eens.
8. Michael Shermer. Vriendelijke scepticus die altijd zeer sterk is in debatten. Heeft een paar uitstekende boeken geschreven waarin hij religie op een evolutionaire manier probeert te verklaren.
9. Ricky Gervais. Deze cabaretier mag natuurlijk niet ontbreken op de lijst. Steekt zijn atheïsme niet onder stoelen of banken en gebruikt het ook vaak in zijn shows.
10. Sam Harris. Legt in zijn boek "the end of faith" uitstekend uit waarom religie gevaarlijk kan zijn voor deze wereld. Bovendien een goede neurowetenschapper.
Jullie zullen waarschijnlijk bekende atheïsten zoals Hitchens en Dawkins missen. Dit klopt, ik ben niet echt fan van hun werk. Hun kritiek richt zich te weinig op de basis van het christelijk geloof, de Bijbel. "The God delusion" vond ik dan ook een teleurstelling.
Mijn top 10:
1. Dan Barker. Deze man heeft er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat ik definitief afstand kon doen van mijn geloof. Zijn boek "Godless", waarin hij beschrijft waarom hij afstand nam van het christelijk geloof en atheïst werd, is zeer boeiend.
2. John Loftus. Een voormalig christelijk apologeet die van het christelijk geloof een lachertje maakt. Heeft enkele geweldige boeken geschreven waarin hij de Bijbel volledig onderuit haalt. Ik heb hem eigenlijk nog nooit een discussie zien verliezen.
3. Derren Brown. Een van mijn persoonlijke favorieten. Hoewel hij niet helemaal onomstreden is binnen de wetenschappelijke gemeenschap zijn de psychologische trucs die hij doet briljant. Ook staat hij bekend om het ontkrachten van allerlei paranormale beweringen.
4. Guy P. Harrison. Voor degenen die nog niet bekend is met deze schrijver: Bestel zijn boeken. Op een respectvolle manier gaat Harrison de discussie aan met gelovigen en de argumentatie die hij gebruikt is vrij uniek in zijn soort.
5. Kenneth Daniels. Deze schrijver is denk ik het minst bekend van deze lijst. Hij is een voormalig evangelist die tegenwoordig als atheïst door het leven gaat. Op een zeer vriendelijke en respectvolle manier vertelt hij in zijn boek "Why I believed" waarom hij niet meer gelooft.
6. Rereformed. Uiteraard mag Rereformed in deze lijst niet ontbreken. Uitstekende kritiek op de christelijke god met zéér herkenbare teksten.
7. Bart Ehrman. Levert goede en scherpe kritiek op de onfeilbaarheid van de Bijbel en legt uit hoe het komt dat er zoveel tegenstrijdigheden in staan en wie de teksten heeft samengesteld. Wat betreft zijn mening over de historische Jezus ben ik het grotendeels met hem eens.
8. Michael Shermer. Vriendelijke scepticus die altijd zeer sterk is in debatten. Heeft een paar uitstekende boeken geschreven waarin hij religie op een evolutionaire manier probeert te verklaren.
9. Ricky Gervais. Deze cabaretier mag natuurlijk niet ontbreken op de lijst. Steekt zijn atheïsme niet onder stoelen of banken en gebruikt het ook vaak in zijn shows.
10. Sam Harris. Legt in zijn boek "the end of faith" uitstekend uit waarom religie gevaarlijk kan zijn voor deze wereld. Bovendien een goede neurowetenschapper.
Jullie zullen waarschijnlijk bekende atheïsten zoals Hitchens en Dawkins missen. Dit klopt, ik ben niet echt fan van hun werk. Hun kritiek richt zich te weinig op de basis van het christelijk geloof, de Bijbel. "The God delusion" vond ik dan ook een teleurstelling.
Re: Top 10 atheïsten
The god delusion kon mij ook niet echt boeien, maar een top tien heb ik niet.
Misschien omdat ik mijn hele leven al atheïste ben?
Ik heb ook geen idee, ik ben nooit iets anders geweest dan atheïst dus het is mij allemaal om het even .Jin schreef:The god delusion kon mij ook niet echt boeien, maar een top tien heb ik niet.
-
- Ervaren pen
Wat ik ook ben, "atheïst" is voor mij een irrelevante kwalificatie. Net als "vegetariër". Ik heb dan ook geen top tien van auteurs, sprekers of denkers, die met elkaar delen dat ze als atheïst worden beschouwd. Sorry.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
(A. Schopenhauer)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het is een eer in welke top 10 van wie dan ook te staan, en helemaal geen schande om op iemands' top 10 te ontbreken. Atheist is echter een categorie die mij wat benauwd is, Alhoewel het voor met Name Dan Barker wel een passende is, waar hij het verdient heeft hoog te staan. Veel van deze mensen zouden ook op een andere top 10 hoge ogen gooien. Wetenschapper, Ethicus, komiek, of gewoon mens. Vroeger hechtte ik meer aan dat soort lijstjes, maar ik weet inmmiddels dat het grotendeels ijdelheid is. Richard Dawkinns en Christopher Hitchinns zullen er niet treurig om zijn als ze bij een van ons wat lager scoren dan ze gewend zijn. Dan Barker zal Daniel Dennet misschien wel missen, maar Daniel zelf zal er minder moeite mee hebben, Ergens verdient een willekeurige atheist uit Bangladesh nog een hogere plaats dan Dan Barker. Die neemt nog veel grotere risico's voor zijn overtuiging. Maar onbekend - - - -
Ik wens jullie in elk geval een hoge plaats op de top 10 van je naaste familie en vrienden toe
Ik wens jullie in elk geval een hoge plaats op de top 10 van je naaste familie en vrienden toe

Ik wens u alle goeds
@TS
Dank voor de lijst. Heb weer wat leesvoer erbij! Wat ik me wel afvraag: Welk boek zou het meest geschikt zijn voor een gelovige te lezen zonder dat deze het gevoel krijgt zwaar onder vuur te liggen en belachelijk gemaakt te worden. Dawkins is inderdaad nogal op dreef als het op deze laatste aspecten aan komt. Hitchens neemt gewoon (nam) geen blad voor de mond. Wist absoluut wel waar hij het over had!
Dank voor de lijst. Heb weer wat leesvoer erbij! Wat ik me wel afvraag: Welk boek zou het meest geschikt zijn voor een gelovige te lezen zonder dat deze het gevoel krijgt zwaar onder vuur te liggen en belachelijk gemaakt te worden. Dawkins is inderdaad nogal op dreef als het op deze laatste aspecten aan komt. Hitchens neemt gewoon (nam) geen blad voor de mond. Wist absoluut wel waar hij het over had!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Blackadder
- Ervaren pen
Ik kwam deze Belgische tegen in een berichtje op het credible forum: Anne Provoost. Die mag er ook bij, had nog nooit wat van haar gelezen, maar ik was erg onder de indruk van haar essay 'beminde ongelovigen.'
http://anneprovoost.be/nl/pmwiki.php/Be ... ngelovigen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://anneprovoost.be/nl/pmwiki.php/Be ... ngelovigen" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Van mij mag Etienne Vermeersch er ook nog bij.
En Douglas' Adams natuurlijk
En Douglas' Adams natuurlijk

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
- Geregelde verschijning
Misschien had ik mijn categorie wat moeten uitbreiden. Ik zie mijn atheïsme als iets waar ik trots op ben, als een identiteit zelfs. Maar dit heeft waarschijnlijk meer te maken met de omgeving waar ik uitkom. Met "atheïst" bedoel ik in dit geval mensen die er openlijk voor uitkomen dat ze niet in god geloven en de strijd aangaan met christenen.Peter van Velzen schreef:Het is een eer in welke top 10 van wie dan ook te staan, en helemaal geen schande om op iemands' top 10 te ontbreken. Atheist is echter een categorie die mij wat benauwd is, Alhoewel het voor met Name Dan Barker wel een passende is, waar hij het verdient heeft hoog te staan.
Natuurlijk zal het ze weinig interesseren wat mijn persoonlijke top 10 is. Ik vond het alleen wel grappig om ze even op een rijtje te hebben. Wat betreft onderdrukte atheïsten heb je ook gelijk, alleen ging dit lijstje mij puur om bekende atheïsten.Vroeger hechtte ik meer aan dat soort lijstjes, maar ik weet inmmiddels dat het grotendeels ijdelheid is. Richard Dawkinns en Christopher Hitchinns zullen er niet treurig om zijn als ze bij een van ons wat lager scoren dan ze gewend zijn. Dan Barker zal Daniel Dennet misschien wel missen, maar Daniel zelf zal er minder moeite mee hebben, Ergens verdient een willekeurige atheist uit Bangladesh nog een hogere plaats dan Dan Barker. Die neemt nog veel grotere risico's voor zijn overtuiging. Maar onbekend - - - -
-
- Geregelde verschijning
Het boek dat ik je het meest kan aanraden is "Why I believed" van Kenneth Daniels. Dit boek is ook online te vinden via deze link: http://www.infidels.org/library/modern/ ... s/why.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik zou het aanraden aan elke gelovige. De toon die Daniels voert is voortdurend respectvol en hij legt perfect uit waarom hij niet meer gelooft. Nergens maakt hij gelovigen belachelijk of bombardeert hij ze met argumenten. Een ander boek wat ik je kan aanraden is "50 reasons why people believe in a god" van Guy P. Harrison. Ik heb dit boek aan mijn ouders gegeven en ik heb het idee dat mijn vader wel onder de indruk is. Harrison is de hele wereld over gereisd en heeft met allerlei soorten gelovigen gesproken. Hij weerlegt de 50 populairste redenen die zij geven voor hun geloof in een god.dikkemick schreef:@TS
Hitchens was inderdaad qua retoriek zeer goed, maar ik had juist het idee dat hij zijn debatten vaak niet goed voorbereidde. Voorbeelden zijn debatten tussen Frank Turek en Hitchens en Dinesh D'Souza en Hitchens. Hierbij kregen gelovigen het idee dat ze het debat gewonnen hadden, en dat is altijd een slecht teken.