Mainzer Beobachter: Apollonios en Jezus

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Boskabouter
Ervaren pen

Re: Mainzer Beobachter: Apollonios en Jezus

Bericht door Boskabouter »

Rereformed schreef: Dat Maria Magdalene heel populair geweest moet zijn kan men opmaken uit het feit dat ze bij de opsomming van vrouwen altijd het eerst genoemd wordt.
In de westerse traditie wordt MM als derde genoemd onder de vrouwen in de litanie der heiligen, na Maria (moeder) en Anna (oma). De MM van het westen is overigens een bijbels samenstel-product, terwijl in het oosten de diverse Maria's uit de bijbel wat minder samengevoegd zijn.

Anders gezegd, hoewel Maria van Magdalena tot de top-categorie heilige dames wordt gerekend in het westen, weet de westerse kerk donders goed dat ze een zelfgemaakte compositie is.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Boskabouter
Ervaren pen

Maria Magdalena is in ieder geval in de kerk van het westen symbool voor de bekeerde zondares, de ideale bekeerlinge dus. Het verlegenheidsargument toepassen op haar is dus ronduit bespottelijk.
(A. Schopenhauer)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Boskabouter schreef:Maria Magdalena is in ieder geval in de kerk van het westen symbool voor de bekeerde zondares, de ideale bekeerlinge dus. Het verlegenheidsargument toepassen op haar is dus ronduit bespottelijk.
Zoals je kan merken in mijn vorige link gaat het hier niet om demonen uitdrijving, maar om de smalle kantjes van de mens. Dit is ook niet de historische figuur ' Maria Magdalena ', want dan zouden we ' Mariamne e mara ' moeten lezen, maar om de mythische versie. De evangelies zijn zo wie zo geen historisch verslag, maar in beginsel een gnostisch gedachtegoed, en daar past dan weer perfect het verwerpen van deze 7 zonden als doelstelling in.
Boskabouter
Ervaren pen

Als je in mijn richting reageert, lees dan gewoon eerst wat ik schrijf.
(A. Schopenhauer)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Boskabouter schreef:Als je in mijn richting reageert, lees dan gewoon eerst wat ik schrijf.
Heb ik gedaan. Misschien was je niet duidelijk genoeg ? Kan je dit dan even toelichten ?
Bumblebee
Geregelde verschijning

Bericht door Bumblebee »

Boskabouter schreef:Anders gezegd, hoewel Maria van Magdalena tot de top-categorie heilige dames wordt gerekend in het westen, weet de westerse kerk donders goed dat ze een zelfgemaakte compositie is.
Uit welke dames is haar verhaal als construct 'opgebouwd'? Ik kan me zo bedenken:
- de Maria van Martha en Maria, die aan de voeten van Jezus zat
- Eén van de Maria's onder het kruis
- Eén van de vrouwen die op Paasmorgen bij het graf kwamen
- De vrouw die gestenigd zou worden om vreemdgaan maar die Jezus heeft 'gered'
- de vrouw bij de waterput?
Hans_C

Bericht door Hans_C »

Paul Verhoeven geeft in zijn boek over Jezus van Nazaret niet het argument van gene om te 'bewijzen' dat Jezus een historisch persoon was, maar het 'scheermes van Ockham'. Willem van Ockham redeneerde dat als er onvoldoende bewijs was, dat dan de verklaring waarin je de minste aannames moest doen met de eenvoudigste uitleg, de juiste c.q. meest praktische was. Niet helemaal op Jezus van toepassing, maar als Jezus nooit bestaan heeft, over wie heeft Paulus en al die anderen dan horen praten, al enkel jaren na zijn dood.
Het argument van gene overtuigt mij niet zo, want sommige mensen schamen zich nergens voor.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom Hans_C mocht je er behoefte aan hebben dan kun je hier iets meer vertellen over jezelf of op welke wijze je dit forum hebt gevonden etc. http://www.freethinker.nl/forum/viewforum.php?f=13" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie