Lucy schreef:dikkemick schreef:De toren van Babel natuurlijk!
De mens werd geschapen naar Gods evenbeeld en sprak de goddelijke taal. Iedereen verstond elkaar. Echter. De mens werd nieuwsgierig en dat mocht niet van oom God. Ergo, Hij verwarde de spraak!
En zo MOET het wel gegaan zijn, want zo staat het in de bijbel. En aangezien dit boek door God geinspireerd is...snap u?
Maar misschien moet je eerst dichter bij huis kijken. Naar onze eigen taal, OF het Latijn. Hoe taal verbasterd.
Hihi ja, inderdaad!

Maar ik zei ook: van de Evolutietheorie uitgaand! (Ook al hebben wij dan vet ongelijk, maar ja, daar komen we na onze dood wel achter).

Maar even serieus: over dat verbasteren, daar heb ik ook iets over gelezen. Dat het bij één taal begon, maar omdat er mensen over heel de wereld wonen, veranderde het her en der een beetje. Bedoelt u dat? Maar hoe denkt u dan dat de gesproken taal is
begonnen?
Waarom schrijf je evolutie met een hoofdletter... Het is geen religie. Informeer jezelf, ga erover lezen... Lees over DNA, chromosomen. Lees over de manier waarop een omgeving de ontwikkeling van soorten beinvloed. Jou probleem is niet dat je dom bent maar dat je kennis mist. Je bent zelf een product van evolutie, gedraag je er naar.
Dus ga leren, het liefst terwijl je leeft want ook al denk je dat je er misschien pas na je dood iets aan hebt om in aan een simpel sprookje vast te houden, als je een beetje leest hier en daar en wat nadenkt kom je in je leven al een stuk verder dan geloof.
Ontopic: De vraagstelling doet me denken aan een kind in groep 6 die nieuwsgierig is en graag wil weten waarom taal is zoals die is. Een zwaar religieus geindoctrineerd kind zal zijn/haar vraag niet eens op die manier stellen omdat de wereld al gekadert is binnen de grenzen van het sprookje van zijn/haar religie en ook hier zien we dat terug in de aanname dat ze "verzonnen zijn".
What the fucking fuck.
Als je van verzonnen talen houdt kan je googlen naar quenya, eldarin en goldogrin. Dat zijn talen die door Tolkien zijn verzonnen voor zijn lord of the rings universum. Talen die wij spreken zijn gegroeid vanuit oerklanken door de tijd, naast onze intelligentie (zowel emotioneel als intellectueel).
Om op een andere invalshoek in te haken op je vraag (want dat intrigeert en steekt me meer dan de geest van de vraag) wil ik het graag hebben over aannames. Je stelde de vraag al met een aanname. Nu heb ik wat vragen:
1 - Deed je dat expres of was je je er niet van bewust?
2 - Als taal je wereld beschrijft en die beschrijving klopt niet, hoe kom je dan ooit verder? Hoe groei je dan naar een beter begrip van die taal en zo naar een beter begrip van de wereld waarin je leeft?
2b - Zou je kunnen zeggen dat je op het moment van ontdekken (dat de taal die je gebruikt niet voldoet) je een eigen "taal" schept? Kan je met taal een andere taal bouwen voor jezelf?
3 - helpt taal je om jezelf te begrijpen? Als je taal ontwikkeld, kom je dan ook dichter naar een beter begrip van jezelf als persoon?
Succes.