Veelgehoorde evolutievragen

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Boskabouter
Ervaren pen

Re: Veelgehoorde evolutievragen

Bericht door Boskabouter »

IMHO is de echte vraag die creationisten stellen geen vraag, maar een uitspraak: "omdat ik me totaal niet kan voorstellen dat wat er zo georganiseerd en doordacht uitziet zich heeft ontwikkeld zonder dat iemand het heeft georganiseerd en doordacht, is het gewoon niet zo."

De eis "ik moet het snappen, anders is het niet waar" wordt vrij vaak impliciet door mensen gesteld die bezig zijn met een onderwerp waar ze slechts oppervlakkige kennis van hebben en waarover ze nooit echt kritisch na hebben gedacht.

Wie geen academische scholing heeft gehad, kortom wie niet vrij intensief getraind is in het aanvaarden dat "ik snap het" geen enkele relevantie heeft voor de waarheid, loopt dan ook al snel vast met zaken die contra-intuitief zijn.

Als je bloot legt dat onder alle quasi-wetenschappelijke vragen en onzin feitelijk dat axioma schuil gaat, wat ik niet intuitief begrijp is niet waar, dan kan je de tegenvraag stellen: "leg God eens uit?"
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

@Boskabauter: =D>

Deze voeg ik toe aan het topic Goed verwoord! Het grote kladblok van leerzame momenten:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 95#p393112" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

MoreTime schreef:Als evolutie waar is, hoe komt alles dan zo complex?
Alle hiervóór geposte antwoorden zijn mooi, en beantwoorden deze vraag naar de tevredenheid van ieder die open staat voor een antwoord, lijkt mij zo.

Toch wil ik er nog even dit aan toevoegen:

Doorgaans is het juist éénvoud dat we van 'design' verwachten. Voor alles dat ooit door de mens ontworpen en gemaakt is geldt: maak het niet complexer dan absoluut noodzakelijk is - breng geen afhankelijkheden aan die niet noodzakelijk zijn. Tenslotte, zodra er afhankelijkheden bestaan, en er gaat iets stuk, dan heb je met elke extra complexiteit, met elke extra afhankelijkheid, een groter probleem.

Voor ontwerp geldt dus: functionele eenvoud en modulariteit. Voor leven geldt precies het tegenovergestelde: veel overbodige complexiteit en onderlinge afhankelijkheden.

Er zijn uitzonderingen op; ontwerpen die vrij complex zijn (hoewel ze bijna kinderlijk simpel zijn vergeleken met het eenvoudigste leven). De meeste van deze complexe ontwerpen hebben het volgende gemeen: hun complexiteit is gegroeid, ooit begonnen als veel eenvoudiger basisontwerp waaraan, naar behoefte, extra stukjes zijn toegevoegd. Een beetje zoals evolutie dus.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Plaats reactie