heeck schreef:Krautsjo,Krautsjo schreef:En dat van die slordigheid is wat Pascal Boyer overgenomen heeft van Micheal Shermer en dat heeft dan ook weer te maken met de regels tot mentale hygiene die ik als onderschrift hanteer.
Ik ben je even kwijt:
Je bedoelt dat iets betitelen als "spandrel" altijd een slordigheid is en dat daarom Boyer en Shermer sloddervossen zijn?
De ref. naar Boyer komt uit de aangehaalde Wiki, maar heeft Shermer de geloofsspandrel ook (eerder?) gehanteerd of gebruikt Shermer (nog?) vaker spandrels?
Volgens mijn slonzige geheugen brengt Boyer als voornaamste pijler voor godsgeloof en wat daar aan vast hangt de bijna ontembare neiging om achter voorvallen veroorzakers te zoeken, naar voren.
Roeland
Nee, ik maakte verwijzing naar de Wiki-pagina als onderstreping van wat Blues-Bob schreef en ik verwees naar de mentale slordigheid omdat dat gemunt zou zijn door Shermer en later overgenomen door Boyer.
Volgens Boyer is er niet een enkele verklaring te geven voor religieus geloof maar is het juist het resultaat van samengestelde relevantie ,een succesvolle activering van een hele reeks mentale systemen. Mensen geloven in bovennatuurlijke wezens omdat ze bijgelovig zijn , omdat ze door hun emoties op een dwaalspoor zijn gebracht, omdat ze mentaal niet evenwichtig zijn( ik zag stadsprediker Arnol vandaag weer mensen op straat lastig vallen), omdat ze primitief zijn , omdat ze geen inzicht in waarschijnlijkheid hebben, omdat ze niet wetenschappelijk onderlegd zijn, omdat ze door hun cultuur zijn gehersenspoeld en/of omdat ze te onzeker zijn om hun overgeleverde wijsheid in twijfel te trekken. Mensen geloven omdat ze niet in staat zijn(of vergeten, of geen tijd hebben, of niet bereid zijn) om ondeugdelijke of ongerechtvaardigde gedachten te censureren.
Verder blijkt er ook niet zo veel moeite nodig te zijn om godsdienstige overtuigingen te hebben , maar ik wil die mentale slordigheid nog graag iets verder doortrekken naar andere overtuigingen die allemaal gebaseerd zijn op dezelfde principes. Je kunt blijkbaar jezelf atheist noemen en de gedachte aan paranormale verschijnselen maar moeilijk los laten of te veel belang hechten aan de eigen ervaring/ overtuiging zonder dat je die censureert op het moment dat er overtuigde argumenten door anderen aangedragen worden.
Er zijn genoeg voorbeelden te geven van intelligente mensen die het toch maar niet lijken te kunnen laten om ergens in te geloven en daar ook voor zichzelf heel overtuigende argumenten voor aandragen waar niemand aan mag tornen want dat doen ze zelf ook niet .