Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.
dikkemick schreef:
Uiteraard. Dat betwist ik ook niet. Maar m.i. is de mens alles, behalve de kroon op de schepping. De enige die in staat is die natuur (bewust!) te verwoesten.
naar zijn hand te zetten bedoel je.
natuur wordt ontgonnen om het voor de mensen leefbaarder te maken of om er voor de mens noodzakelijke grondstoffen uit te halen. "Verwoesting" is nooit een doel op zich.
of heb je een tegenvoorbeeld?
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
dikkemick schreef:
Uiteraard. Dat betwist ik ook niet. Maar m.i. is de mens alles, behalve de kroon op de schepping. De enige die in staat is die natuur (bewust!) te verwoesten.
natuur wordt ontgonnen om het voor de mensen leefbaarder te maken of om er voor de mens noodzakelijke grondstoffen uit te halen. "Verwoesting" is nooit een doel op zich.
Ik ben gewoon de mening toegedaan dat DE mens NIET de kroon op de schepping is. Integendeel. Het enige dat ons onderscheid van de overige dieren, maar tevens misbruiken is onze grotere neocortex. En dit wil nogmaals niet zeggen dat ik niet blij zou zijn om hier af te mogen geven op de mens.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick schreef:
Ik ben gewoon de mening toegedaan dat DE mens NIET de kroon op de schepping is. Integendeel. Het enige dat ons onderscheid van de overige dieren, maar tevens misbruiken is onze grotere neocortex. En dit wil nogmaals niet zeggen dat ik niet blij zou zijn om hier af te mogen geven op de mens.
en ik heb de overtuigende statische bewijzen dat het steeds beter gaat met de mens
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik schreef:en ik heb de overtuigende statische bewijzen dat het steeds beter gaat met de mens
Dat zal er zeer vanaf hangen naar welke regio's je kijkt, welke factoren meegewogen worden en wat je verstaat onder 'beter'. Daarnaast is het maar zeer de vraag of, ervan uitgaande dat wat je zegt ook daadwerkelijk het geval is, we het hier hebben over een langetermijneffect.
Ik zie namelijk liever dat het goed gaat met de mens en met de rest van de planeet. Als dat laatste het geval is, zal het eerste waarschijnlijk langer duren.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
collegavanerik schreef:De mens heeft zich ontworsteld aan de harde natuur en deze naar zijn hand gezet, we leven langer en gezonder. Ik heb meer empathie voor mensen dan voor "de aarde".
Het vervelende is alleen dat de mens niet los is te zien van "de aarde".
Als je je eigen bed onderschijt, en daarop geen actie onderneemt, gaat dat op enig moment op zijn minst behoorlijk afbreuk doen aan je nachtrust.
Wat goed is voor "de aarde" is uiteindelijk ook beter voor de mens, en vice versa.
Maar dat komt misschien omdat ik een mens ben. Ik vind een aangeharkt park mooier dan een stuk braakliggend land.
dikkemick schreef:Uiteraard. Dat betwist ik ook niet. Maar m.i. is de mens alles, behalve de kroon op de schepping. De enige die in staat is die natuur (bewust!) te verwoesten.
Bewust?
Eerder uit noodzaak op de korte termijn.
De wereld vernietigen an sich is geen ambitie, hoor.
Het is in de echte wereld geen James Bond tegen Dr.Evil.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Ik hoop op een technische oplossing voor tal van problemen die ontstaan maar deze hoop is met name door wat ik opdeed uit het boek van Hengeveld wel fors getemperd.