'Paleis van koning David opgegraven'

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Aton
Diehard

Re: 'Paleis van koning David opgegraven'

Bericht door Aton »

HenkM schreef: Een anomalie in deze zijn volgens mij de Dode zee rollen. (die trouwens dit najaar in Assen te zien zullen zijn),
maar die komen dan ook niet uit het land aan de Middellandse zee, maar uit het Iraakse/Syrische/Jordaanse achterland, toch?
Ik denk dat dit een misvatting is. De Dode Zee-rollen zijn geschreven tussen 250 - 50 n.C. en dan kan men niet meer spreken over stammen uit de woestijn. Zeker een aanrader hierover is het boek " De Bijbel als mythe " van I.Finkelstein & N.A. Silberman.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Aton schreef:
HenkM schreef: Een anomalie in deze zijn volgens mij de Dode zee rollen. (die trouwens dit najaar in Assen te zien zullen zijn),
maar die komen dan ook niet uit het land aan de Middellandse zee, maar uit het Iraakse/Syrische/Jordaanse achterland, toch?
Ik denk dat dit een misvatting is. De Dode Zee-rollen zijn geschreven tussen 250 - 50 n.C. en dan kan men niet meer spreken over stammen uit de woestijn. Zeker een aanrader hierover is het boek " De Bijbel als mythe " van I.Finkelstein & N.A. Silberman.
Komt op mijn lijstje, aton.

Neemt niet weg dat ik me afvraag of hun 'beschaving' niet eerder te danken was aan het eerste Babylonische ballingschap. Of anders: wanneer was het voor de Judeërs zinvol om te leren lezen/schrijven.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HenkM schreef: Neemt niet weg dat ik me afvraag of hun 'beschaving' niet eerder te danken was aan het eerste Babylonische ballingschap. Of anders: wanneer was het voor de Judeërs zinvol om te leren lezen/schrijven.
De Babylonische ballingschap was vast niet de enige bron van culturele invloeden. Hier heb je een overzicht ( onder voorbehoud ) over wat voor een mengkroeg Palestina geweest is. Het Joodse volk heeft net zoveel inhoud als Het Amerikaanse volk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... _Palestina" onclick="window.open(this.href);return false;
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Aton schreef:Zeker een aanrader hierover is het boek " De Bijbel als mythe " van I.Finkelstein & N.A. Silberman.
Genoteerd, met dank. :)

Ik moet altijd smakelijk lachen om de discussie "wie is nu echt Joods? ", mijn familie heeft meer Oost-Europees/Duits bloed dan iets wat je als Midden-Oosten zou kunnen zien. Vroeger waren er veel meer bekeerlingen tot de religie dan de laatste eeuwen(sinds het Christendom wat betere PR had) en gezien de smeltkroes die het gebied was...neem dan de diaspora en schud het zaakje flink door elkaar.
Genetisch is er idd door middel van een test wel te zien dat de roots daar liggen maar dat is zo enorm verwaterd. Het is eigenlijk idioot dat omdat mijn moeder als jood werd gezien ik het ook automatisch zou zijn wie mijn vader dan ook moge zijn.

En dan vandaag de dag jongeren maar pushen om te trouwen met een echte jood en echte joodse kinderen voort te brengen. Waar heb ik dit eerder gehoord? :roll:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Grima schreef:
En dan vandaag de dag jongeren maar pushen om te trouwen met een echte jood en echte joodse kinderen voort te brengen. Waar heb ik dit eerder gehoord? :roll:
Dan is het mooi als uit onderzoek blijkt dat joden en palestijnen genetisch gezien neef en nicht zijn. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Fish schreef:
Grima schreef:
Dan is het mooi als uit onderzoek blijkt dat joden en palestijnen genetisch gezien neef en nicht zijn. :)
He, dat je dit aankaart ! Er is recent wel degelijk DNA onderzoek naar gedaan en kunnen wel degelijk als neef en nicht beschouwd worden. Eigenlijk niet zo verwonderlijk met hun gemeenschappelijke Fenicische-Kanaänitische voorouders. Moet zeker op het net terug te vinden zijn.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Grima schreef:

He, dat je dit aankaart !
Al eerder aan bod geweest:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... rd#p365305" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Fish schreef:
Grima schreef:

He, dat je dit aankaart !
Al eerder aan bod geweest:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... rd#p365305" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan is dit een open deur intrappen.
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Toch een interessante link naar een ouder topic wat ik heb gemist. Dat we verwant zijn is mij al bekend maar blijken een hoop voor het gemak even te vergeten.
Plaats reactie