nomaden, fluitspelers luitspelers en smeden?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:Natuurlijk zijn er overstromingen geweest!
Maar de conclusie "God, Allah of iedere andere willekeurige god" hieraan verbinden slaat nergens op.
Het zijn juist dergelijke zaken, natuurrampen, die de mensheid deed zoeken naar verklaringen, en ze nooit vond. Vandaar het ontstaan van goden. (iemand moest het toch in gang hebben gezet/veroorzaakt).

Over het ontstaan van de wereld bestaan ook dergelijke verhalen in bijna alle culturen.
Bij gelegenheid zal ik daar eens over verhalen aan de hand van een prachtig boek van Richard Dawkins:
The Magic of Reality
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef:
dikkemick schreef:Natuurlijk zijn er overstromingen geweest!
Maar de conclusie "God, Allah of iedere andere willekeurige god" hieraan verbinden slaat nergens op.
Het zijn juist dergelijke zaken, natuurrampen, die de mensheid deed zoeken naar verklaringen, en ze nooit vond. Vandaar het ontstaan van goden. (iemand moest het toch in gang hebben gezet/veroorzaakt).

Over het ontstaan van de wereld bestaan ook dergelijke verhalen in bijna alle culturen.
Bij gelegenheid zal ik daar eens over verhalen aan de hand van een prachtig boek van Richard Dawkins:
The Magic of Reality
Ik begrijp wel waar de verklaringen vandaan KWAMEN. Maar dat ze nog steeds door horden geloofd worden...DAT gaat mijn verstand te boven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:
Ik begrijp wel waar de verklaringen vandaan KWAMEN. Maar dat ze nog steeds door horden geloofd worden...DAT gaat mijn verstand te boven.
Dat is nu het aanschouwelijke resultaat van eeuwenlange hersenspoeling.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Jinny

Bericht door Jinny »

Ook mods maken wel eens een uitglijder.
De bewuste berichten heb ik gewist.
Excuus.
MoreTime
Bevlogen

Re: nomaden, fluitspelers luitspelers en smeden?

Bericht door MoreTime »

collegavanerik schreef:Noach, Sem Cham en Jafet zijn de enige overlevenden van de zondvloed.

Waar zijn de afstammelingen van Jabal, Jubal en Tubal-Kaïn? Ze zijn zijn allemaal verdronken in de zondvloed. Er zouden dus geen tentennomaden, fluitspelers, luitspelers of brons-en ijzerbewerkers meer kunnen zijn.
Haha. Simpel: ze hebben gewoon alles aan Noach en zijn zonen geleerd! Die waren zo vet slim nog in die tijd, reusachtig groot sterk en gezond dat ze al die dingen gewoon konden leren. Sindsdien is de mensheid alleen maar aan het degenereren. :wink:

Daarbij hoor ik steeds vaker ook uit gereformeerde hoek gelovigen zeggen dat God wel meer mensen heeft geschapen dan alleen Adam&Eva. Nou maakt dat niks uit volgens mij want ze zijn allemaal verzopen, maar goed.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Beste mensen.

De bijbel wordt doorgaans niet gebruikt om na te denken...Ze is slechts ter acceptatie (van hetgeen de priester, dominee of iedere andere godsgeleerde) er over verteld.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Seth is de naam van de Egyptische god die zijn broer had vermoord....
Ik wens u alle goeds
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Peter van Velzen schreef:Seth is de naam van de Egyptische god die zijn broer had vermoord....
Bedoel je hiermee een link tussen de Egyptische Seth en Kaïn?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MoreTime schreef:
Peter van Velzen schreef:Seth is de naam van de Egyptische god die zijn broer had vermoord....
Bedoel je hiermee een link tussen de Egyptische Seth en Kaïn?
Aangezien in hun lijst van nakomelingen grotendeels dezelfde namen voorkomen, vermoed ik dat hier twee versies van hetzelfde verhaal worden verteld. Uiteraard suggereert de volgorde dat het om twee personen gaat, maar die suggestie is wellicht van later datum. Daarom vermoed ik inderdaad dat de naamsovereenkomst met de egyptische Seth, geen toeval hoeft te zijn.
Ik wens u alle goeds
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Zou best kunnen. Dat soort overeenkomsten vind ik altijd reuze interessant!
Helaas kom je er nooit meer met zekerheid achter.

Zo heb je de 40 dagen die ook regelmatig in Egyptische verhalen en mythen terugkomen. Een farao die 40 dagen ergens verblijft etc. Heel opvallend hoe dat soort symbolische getallen ook in het OT steeds voorkomen.

Ik kan niet begrijpen dat iemand dat nog als letterlijk neemt. De 3 dagen in het graf, 40 dagen in de woestijn, 40 dagen verzoeking, 7 dagen schepping, 12 apostelen. De symboliek druipt er vanaf!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MoreTime schreef:Zou best kunnen. Dat soort overeenkomsten vind ik altijd reuze interessant!
Helaas kom je er nooit meer met zekerheid achter.

Zo heb je de 40 dagen die ook regelmatig in Egyptische verhalen en mythen terugkomen. Een farao die 40 dagen ergens verblijft etc. Heel opvallend hoe dat soort symbolische getallen ook in het OT steeds voorkomen.

Ik kan niet begrijpen dat iemand dat nog als letterlijk neemt. De 3 dagen in het graf, 40 dagen in de woestijn, 40 dagen verzoeking, 7 dagen schepping, 12 apostelen. De symboliek druipt er vanaf!
Is dit misschien voer voor een nieuwe topic? (Bekende/terugkerende) symboliek in de bijbel?
Einstein/Mick
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Nog een leuke: Als je alle 24 letters van het Griekse alfabet samen telt , geeft dit 888.
" Ik ben de Alfa en de Omega " sprak Iesous ( Grieks voor Jezus ). En als we alle getallen verbonden met de 24 letters van het Grieks alfabet bij elkaar tellen ( I = 10, E = 8, S = 200, O = 70, U = 400, S = 200 ) geeft dit ook 888. ( Iesous = 888 en het ' beest ' = 666 )
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Aton schreef:Nog een leuke: Als je alle 24 letters van het Griekse alfabet samen telt , geeft dit 888.
" Ik ben de Alfa en de Omega " sprak Iesous ( Grieks voor Jezus ). En als we alle getallen verbonden met de 24 letters van het Grieks alfabet bij elkaar tellen ( I = 10, E = 8, S = 200, O = 70, U = 400, S = 200 ) geeft dit ook 888. ( Iesous = 888 en het ' beest ' = 666 )
Hmm, inderdaad wel grappig, alleen met dit soort rekentruukjes hebben ze ook Hitler berekend als 666. Daarbij komt dat in de nieuwste vertalingen het nogal twijfelachtig is of het wel 666 is, eerder wordt aan 616 gedacht!

Professor David Parker, Professor of New Testament Textual Criticism and Paleography at the University of Birmingham, thinks that 616, although less memorable than 666, is the original. He said: "This is an example of gematria, where numbers are based on the numerical values of letters in people's names. Early Christians would use numbers to hide the identity of people who they were attacking: 616 refers to the Emperor Caligula."

http://www.independent.co.uk/news/uk/th ... 26779.html
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

MoreTime schreef:
Aton schreef:Nog een leuke: Als je alle 24 letters van het Griekse alfabet samen telt , geeft dit 888.
Hmm, inderdaad wel grappig, alleen met dit soort rekentruukjes hebben ze ook Hitler berekend als 666. Daarbij komt dat in de nieuwste vertalingen het nogal twijfelachtig is of het wel 666 is, eerder wordt aan 616 gedacht!

Professor David Parker, Professor of New Testament Textual Criticism and Paleography at the University of Birmingham, thinks that 616, although less memorable than 666, is the original. He said: "This is an example of gematria, where numbers are based on the numerical values of letters in people's names. Early Christians would use numbers to hide the identity of people who they were attacking: 616 refers to the Emperor Caligula."

Ik ben niet zo onder de indruk van dit artikel, gezien er reeds een opvallende blunder in staat:

" The Book of Revelation is traditionally considered to be WRITTEN BY JOHN, A DISCIPLE OF JEZUS; it identifies 666 as the mark of the Antichrist. In America, the fundamentalist Christian right often use the number in sermons about the coming Apocalypse. "

Dat zijn zo van die nieuwsberichten die opduiken in de pruimentijd.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Aton schreef:
MoreTime schreef:

Ik ben niet zo onder de indruk van dit artikel, gezien er reeds een opvallende blunder in staat:

" The Book of Revelation is traditionally considered to be WRITTEN BY JOHN, A DISCIPLE OF JEZUS; it identifies 666 as the mark of the Antichrist. In America, the fundamentalist Christian right often use the number in sermons about the coming Apocalypse. "

Dat zijn zo van die nieuwsberichten die opduiken in de pruimentijd.
Waarom is dat een blunder?

Traditioneel werd aangenomen dat het de Apostel Johannes is die te kennen geeft dit boek op Patmos te hebben geschreven.http://nl.wikipedia.org/wiki/Openbaring_van_Johannes

Daarbij gaat het niet zozeer om de bron van het bericht, meer om het feit dat je met nummers in de bijbel van alles kunt bewijzen. Zo is 666 ook wel als Nero berekend.

Hoe dan ook, als je gaat zoeken op 666 of 616 vind je ook legio andere figuren die hier hun zegje over doen, niet enkel deze krant.
Plaats reactie