Biologische voeding
Moderator: Moderators
Re: Biologische voeding
Ik eet het liefst biologisch. Een krop ijsbergsla die in 2 weken met de nodige hulpmiddelen groeit in een kas op een bed van glaswol is echt wel anders dan een biologische ijsbergsla.
En de hele hype over plofkip is ook terecht. Dat er zoveel antibiotica in vlees zit dat mensen er resistent door worden is bizar.
Ik sprak ooit een (ex)slager die zei mij: Je weet echt niet wat je allemaal binnenkrijgt bij het eten van vlees.
Mijn motto; liever 2x zo duur vlees dan 2x zo veel.
Al geldt voor kip dat het wel 3x of nog duurder is.
En de hele hype over plofkip is ook terecht. Dat er zoveel antibiotica in vlees zit dat mensen er resistent door worden is bizar.
Ik sprak ooit een (ex)slager die zei mij: Je weet echt niet wat je allemaal binnenkrijgt bij het eten van vlees.
Mijn motto; liever 2x zo duur vlees dan 2x zo veel.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Nu is dat bij "biologische" vrije uitloop kippen wellicht niet anders. Ooit eens de inhoud van die magen gezien?zalwel schreef: Ik sprak ooit een (ex)slager die zei mij: Je weet echt niet wat je allemaal binnenkrijgt bij het eten van vlees.
Dit topic gaat over voeding, niet enkel over vlees. Wat je motto is, doet er niet zoveel toe, maar wat je overwegingen zijn, is een belangrijk punt.Mijn motto; liever 2x zo duur vlees dan 2x zo veel.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Dat was niet zo handig gekozen, ik had beter 'ik denk' kunnen schrijven.Blues-Bob schreef: Ik waag het te betwijfelen of je dat in eerste instantie bedoelde
Groet,
Bob
In grote lijnen ben ik het met je eens dat wij moeten proberen voedsel te eten dat een zo laag mogelijke belasting van het ecosysteem verlangt en zo diervriendelijk mogelijk geproduceerd wordt (het eerste heb je overigens niet expliciet gezegd).
Ik vind alleen die reclame om biologisch te eten nogal 'hypocriet' (kan er zo gauw geen beter woord voor bedenken) omdat dit eigenlijk alleen voor de welgestelden is weg gelegd. Zij kunnen dat doen zonder zich daarvoor andere zaken te hoeven ontzeggen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
ik noemde toch ook de sla?Blues-Bob schreef:[
Dit topic gaat over voeding, niet enkel over vlees.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan
Ja ik herken het zwarte-pieten, wat binnen die sector aan de orde is. Los van de ontransparante lobby van het pro-biologisch kamp zijn openbare claims en campagnes tav de bioindustrie vaak pretentieus en weinig-integer. Maar dat maakt het feit nog niet anders, dat als je voor een aantal zaken meer duurzame keuzes maakt, dat je toch meer producten gaat consumeren die het stempel "biologisch" hebben.Fish schreef: Ik vind alleen die reclame om biologisch te eten nogal 'hypocriet' (kan er zo gauw geen beter woord voor bedenken) omdat dit eigenlijk alleen voor de welgestelden is weg gelegd. Zij kunnen dat doen zonder zich daarvoor andere zaken te hoeven ontzeggen.
De minder welvarenden zullen minder keuze hebben in welke voeding ze waar vandaan halen. Dat is zondermeer waar. En als iemand door de welvaart meer keuze heeft, vind ik ook niet dat ze mijn consumentenkeuze zondermeer moeten nemen. Als consument kies je uiteindelijk zelf. Het enige punt wat ik belangrijk vind, is dat we nadenken over die keuzes, zoals we ook over andere keuzes nadenken. Maar daar zaten we al op 1 lijn. Je kiest niet voor een label, maar voor een bepaald product.
Groet,
Bob
Als we het kunnen verteren is het biologisch. Hout is dat ook maar de eiken blokjes liggen wat zwaar op de maag dus die kan je beter aan de haard voeren.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Zal dingen die we niet kunnen verteren, maar die gewoon biologisch zijn. Ook zijn er niet-biologische synthetische producten die wel verteerbaar zijn. Dat Margarine een geraffineerd product is, staat buiten kijf, dat biologisch willen noemen, lijkt me een beetje overdreven. Bovendien het punt dat de mens ook deel uit maakt van het domein van de biologie, eerder en beter gebracht.doctorwho schreef:Als we het kunnen verteren is het biologisch. Hout is dat ook maar de eiken blokjes liggen wat zwaar op de maag dus die kan je beter aan de haard voeren.
Maar het zou fijn zijn, als het ook gaat om de inhoud, en het inzicht dat het om een combinatie van woorden gaat helpt daarbij. Het is een talige aanduiding voor een product dat we een biologisch product noemen. Technisch gezien zijn de spanten van mijn dak ook biologische producten, maar als je begrijpt dat pijpenstelen ook niet bij heftige regen uit de lucht vallen, lijkt me ook dat je kunt begrijpen dat biologische producten op een bepaalde manier geproduceerd zijn. Welke manier zou je zelf kunnen nagaan, als je dat tot doel hebt gesteld. Ik heb dat niet tot doel.
Groet,
Bob