Iedere computer (met Von Neumann-architectuur) kan, binnen de grenzen van de randapparatuur, iedere andere computer simuleren. Op die basis is het mogelijk dat ik op mijn Mac via een virtuele machine bijvoorbeeld Windows kan draaien, en wel zo dat zowel de gebruiker als "Windows zelf" niet kunnen zien dat Windows draait op hardware die daar volgens de specificaties van Microsoft ongeschikt voor is. Aangezien ik nog wel eens een spelletje van de ZX Spectrum wil spelen, en ik alleen een Spectrum emulator heb voor Windows, kan ik op mijn Mac eerst Windows in een geemuleerde PC draaien, om vervolgens een ZX Spectrum te emuleren, waarbinnen ik dan weer pakweg Manic Miner kan spelen.
Wat is het dat mijn computer maakt tot een Mac, tot een PC of tot een ZX Spectrum? NIET de hardware, NIET dat wat overblijft als ik het ding uit zet. Iemand die niet op de hoogte is van de verschillende merken en types, kan aan een "dode" computer absoluut niets zien over de "persoonlijkheid" van het apparaat. Andersom, wie dit ziet:

kan weten met de persoonlijkheid "ZX Spectrum" van doen te hebben, maar kan onmogelijk weten welke hardware daaronder schuil gaat. Een

Het bewijst allemaal niks, maar als het model van de computer enige overeenkomst vertoont met de werkelijkheid van de mens, dan is alles wat verdwijnt bij de dood de software. Geen mysterie, geen raadsels, alleen maar het besef dat een apparaat dat we tot die tijd alleen werkend gezien hebben, nu is uitgezet.
En dan is de vraag "waar precies zetelt het bewustzijn" ook meteen duidelijk: nergens. Het bewustzijn is geen dinges dat ergens aan een orgaan of een gebiedje van een orgaan is gekoppeld. Het bewustzijn is een proces dat gaande is. Stopt het proces, stopt het bewustzijn.