Vrijmetselarij - to join or not to join

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Henry II
Bevlogen

Re: Vrijmetselarij - to join or not to join

Bericht door Henry II »

Dat is misschien wel het grootste misverstand over de VM. Het enige waar een vrijmetselaar niets over mag 'verklappen' is wat er tijdens een ritueel gebeurt. Daarbuiten is niets geheim, behalve dan misschien de genoemde herkenningstekens (handdrukken en paswoorden) die niet echt een praktisch nut meer hebben en zeker al 100 jaar niet meer in het openbaar worden toegepast. En hoewel zelfs de teksten van de ritualen overal op internet te vinden zijn, zou ik er toch voor kiezen het hier niet over te hebben. Maar dan puur uit eigen belevingservaring, ik zou het erg jammer vinden als je al weet wat er gaat komen, mocht je besluiten je aan te melden bij een loge. Het grootste geheim is hoe het toch komt dat de VM als broederschap zelfs na 300 jaar nog veel mensen blijft trekken. Dit is niet uit te leggen behalve dan door te stellen dat het samen beleven van rituelen een zeer menselijke eigenschap is. En dat er nog steeds de wens is om samen te komen met mensen die je overdag vaak niet eens zou spreken.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Maar wat is het uiteindelijke doel van het uitvoeren van deze gezamenlijke rituelen? Ik neem aan dat het wat dieper gaat dan alleen een gezellig samenzijn.

Binnen sommige esoterische genootschappen dienen rituelen om symbolisch een bepaald denkbeeld weer te geven (kan ook via een theatrale opvoering) of ter voorbereiding van een inwijding.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Het doel van een ritueel is tweeledig. Ten eerste biedt een ritueel symbolen en ideeën waarmee de kandidaat aan zichzelf kan werken. Ten tweede is het samen beleven van een ritueel een samenbindende factor die zorgt voor verbroedering. Ik kan het niet veel duidelijker maken. Jouw tweede alinea schetst ook redelijk duidelijk wat er binnen de VM d.m.v. rituelen wordt getracht over te brengen trouwens.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Henry II schreef:Ten tweede is het samen beleven van een ritueel een samenbindende factor die zorgt voor verbroedering.
Blijkbaar doel je op de saamhorigheid en binding van de sekteleden.
Meedoen aan een gesloten club is het tegendeel van meewerken aan verbroedering in de wereld.
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Rereformed schreef:
Henry II schreef:Ten tweede is het samen beleven van een ritueel een samenbindende factor die zorgt voor verbroedering.
Blijkbaar doel je op de saamhorigheid en binding van de sekteleden.
Meedoen aan een gesloten club is het tegendeel van meewerken aan verbroedering in de wereld.
Iedereen doet aan rituelen, de kroning van Willem-Alexander, de doop van een baby, het huwelijk, een begrafenis, een eind-examen, het zondagse ontbijt op bed en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is behoefte aan rituelen bij een groot deel van de bevolking. Het is wel spijtig dat je het woord sekteleden hier aanhaalt. Ik sluit niet uit dat er vrijmsetselaars zijn die bij een sekte zijn aangesloten of ooit zijn geweest, maar de VM zelf voldoet niet aan de criteria denk ik.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Henry II schreef:Iedereen doet aan rituelen, de kroning van Willem-Alexander, de doop van een baby, het huwelijk, een begrafenis, een eind-examen, het zondagse ontbijt op bed en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is behoefte aan rituelen bij een groot deel van de bevolking.
Indien je rituelen zo ruim definieert dat zo ongeveer alles wat zich onder de zon afspeelt eronder valt, is het gemakkelijk je punt te maken.
Rituelen zijn iets waar ik mijn hele leven lang altijd een natuurlijke afkeer van gehad heb, dus stel niet te gemakkelijk dat iedereen er behoefte aan heeft. Ik neem er enkel aan deel voorzover ze door de maatschappij aan mij opgedrongen worden, en ja, ik kan het nut van enkele wel inzien.
Het is wel spijtig dat je het woord sekteleden hier aanhaalt. Ik sluit niet uit dat er vrijmsetselaars zijn die bij een sekte zijn aangesloten of ooit zijn geweest, maar de VM zelf voldoet niet aan de criteria denk ik.
Ondanks wat je in dit topic gesuggereerd hebt laat het internet weten dat uitgesproken atheïsten geen lid kunnen zijn van de club. :wink:
Maar laat mijn afkeer voor een gesloten clubje met geheimen en rituelen en onderlinge steun voor elkaar waar iedere sekte jaloers op zou kunnen zijn de pret niet bederven. Jij bent in ieder geval altijd een uitstekende gesprekspartner.

Maar opvallend vind ik dat je volkomen negeert wat ik (in dit topic al voor de tweede maal) naar voren bracht over verbroedering van de mensheid. Iedere besloten club is bezig met het omgekeerde van verbroedering, namelijk de verdeling van de mensheid in zij die erbij horen en zij die er niet bij horen.
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

@Rereformed, ik stelde niet dat iedereen er behoefte aan heeft, maar slechts "Er is behoefte aan rituelen bij een groot deel van de bevolking." Dat is toch herkenbaar denk ik. Voor wat betreft jouw melding dat het "internet" laat weten dat uitgesproken atheïsten (zoals ikzelf) geen lid zouden kunnen zijn van de VM, daarover verschillen we van mening. De frase die hiervoor vaak geciteerd wordt uit de Constitutions van Anderson betreft overduidelijk een heel ander soort atheïst dan wat wij daar nu onder verstaan. Ook op de officiële website van de nederlandse vrijmsetselarij zal je kunnen lezen dat het prima mogelijk is om atheïst te zijn en toch lid van de VM. Bovendien refereer je nu eigenlijk alleen aan de reguliere VM, terwijl toch duidelijk moge zijn dat dit slechts een klein onderdeel is van het maconnieke landschap. In België bijv. lopen meer dan 20.000 vrijmetselaars rond, die per eigen definitie volledig atheïstisch te werk gaan en de term Opperbouwmeester niet eens gebruiken. In mijn persoonlijke optiek is deze term dan ook helemaal niet meer nodig, zodra iedereen in nederland de stap naar ratio heeft genomen. Vooralsnog is het concept Opperbouwmeester iets wat bruikbaar is om te duiden wat velen denken te weten over de reden van ons bestaan, en anderen menen te kunnen waarnemen in de kosmos. De term is opzettelijk zo vaag gekozen dat een ieder hiaan zijn eigen invulling kan geven. Ik dank je ten zeerste voor de bevestiging dat ik gewaardeerd wordt als gesprekspartner, dat is volledig wederzijds. Je tweede item had ik nog even links laten liggen. Ik wou hier nog even op broeden. Ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk, maar in mijn dagelijks leven heb ik niet heel veel aandacht en tijd voor verbroedering, een vaste wekelijkse avond is voor mij ideaal hiervoor. De oefening om op een broederlijke wijze met elkaar om te gaan binnen logeverband biedt mij in het dagelijkse leven ook voordeel op. Ik merk dat dit in mijn contacten met anderen voor een veel genuanceerder houding zorgt. Zou ik voorheen mijn eigen mening meer hebben laten bepalen door een zwart-witte keuze, zo opteer ik de laatste paar jaar meer voor een tussenweg, waarbij ik er vanuit ga dat niemand de wijsheid in pacht heeft. Ik zie dus in de praktijk niet terug wat jij aanstipt, hoewel ik kan begrijpen hoe je tot die gedachte bent gekomen. De mensen die ik binnen de VM tegenkom, zijn vaak van een achtergrond die ik totaal niet ken, hetzij door levenshouding dan wel door persoonlijke of politieke overtuiging dan wel door beroepsmatige bezigheden. De houding van wederzijds respect en ruimte neem ik mee de "wereld" in en ik denk in alle bescheidenheid dat ik dit uitdraag naar alle mensen die ik tegenkom. Ook hier heeft de VM geen alleenrecht. Ik ben van mening dat de verbroedering binnen de padvinderij een zelfde effect kan hebben via een heel andere weg. En hoewel ik meen te bemerken dat de broeders die ik in de loges tegenkom in het algemeen beminnelijke en vriendelijke mannen zijn, zal je mij niet horen beweren dat dit een direct gevolg is van hun speculatieve arbeid binnen hun loges. Misschien waren zij al zo voordat zij zich aanmeldden. Ik hoop van harte dat we hierover nog lang van mening zullen mogen verschillen. Want die vrijheid hebben wij.
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

Voor wie er interesse in heeft,

Advertentie in de plaatselijke krant:

Symposion: Weg van Licht, Leven en Liefde
Licht, Leven en Liefde staan aan het begin van iedere schepping.
Een ontmoeting tussen antroposofen, vrijmetselaars, soefi's en rozenkruisers.

Programma

10.00 uur ontvangst met koffie en thee
10.30 uur welkomstwoord door Ankie Hettema, dagvoorzitter
10.45 uur 1e lezing: Kees Veenman, namens de Antroposofische Vereniging Nederland
muzikaal intermezzo
11.45 uur 2e lezing: Martin van Schooten, namens de Vrijmetselaarsloge L’ Inséparable
muzikaal intermezzo
12.45 uur vegetarisch buffet
13.45 uur muzikaal intermezzo
14.00 uur 3e lezing: Jos van den Heuvel, namens het Westers Soefisme Nederland
muzikaal intermezzo
15.00 uur 4e lezing: Peter Huijs, namens het Lectorium Rosicrucianum,
Internationale School van het Gouden Rozenkruis
muzikaal intermezzo
16.00 uur afsluiting, met daarna koffie en thee

Na iedere lezing is er gelegenheid voor uitwisseling van gedachten en het stellen van vragen.

Datum zaterdag 15 juni 2013
Tijd 10.00 - 16.00 uur
Kosten €15,- inclusief lunch
Adres Blauwehandstraat 21, Bergen op Zoom
Aanmelden mail: info@rozenkruis.nl of tel.: 0165-564881 / 023-5186185
Igor

Bericht door Igor »

Het zal best een leuk dagje zijn maar het net als met hun blad "Pentagram" , je komt niets te weten...
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

Paar weken geleden is Harun Yahya bevorderd tot 33e graad vrijmetselaar. Hoogste graad.
Harun Yahya hier wel bekend, ontkenner van evolutietheorie etc.
Raar...Confused...

Bron: zie/zoek youtube (als je Italiaans en/of Turks verstaat)
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Rereformed: "Ondanks wat je in dit topic gesuggereerd hebt laat het internet weten dat uitgesproken atheïsten geen lid kunnen zijn van de club."
Ik heb niets te maken met het internet. De vrijmetselarij is humanistisch en deïstisch. Het gaat uit van de mens en laat vervolgens ieder mens vrij in zijn deïsme. Mijn deïsme gaat niet verder dan een enorme bewondering over de prachtige kosmos waarin ik leef. Een vrijmetselaar moet een 'vrij man van goede naam zijn' Dit houdt in dat een vrijmetselaar vrij dient te zijn van dogma's. In het kader van het universele karakter van de orde is geen specifieke religie houdbaar. De vrijmetselarij is nooit een christelijke organisatie geweest en zal derhalve ook door de meeste kerken direct als atheïstisch worden gekenmerkt.
Ik ben
Forum fan

Bericht door Ik ben »

Jabba de Hut schreef:Paar weken geleden is Harun Yahya bevorderd tot 33e graad vrijmetselaar. Hoogste graad.
Raar...Confused...

Hier geloof ik dus niets van, hij is juist in al zijn (mijn inziens vreselijke) publicaties fel anti-maconiek

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antivrijmetselarij" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet weten wordt zelden openlijk beleden.
Vaak is het een goed bewaard geheim, bedekt met de mantel der wijsheid.
Alleen herkenbaar voor de goede verstaander.
Alsof het eigenlijk een schande is om niet te weten.
Maar dat is het helemaal niet.
Integendeel
Niet weten is de rode draad van ons bestaan.
.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Lijkt mij duidelijk een broodje aap, gezien zijn track-record op anti-maçonnike terrein.

"(wikipedia) Later that year he published a book titled Judaism and Freemasonry based on conspiracy theories that state offices, universities, political groups and media were influenced by a "hidden group".[10] Adnan Oktar later qualified those remarks (see "Conspiracy Theories" below). Oktar was arrested, charged with promoting a theocratic revolution for which he served 19 months, though he was never formally charged.[7][8] In 1986, Oktar spent 10 months in a mental hospital, but he complains that he was not mentally ill but a political "prisoner" who was punished because of the publication of his book, Freemasonry and Judaism."
Ouroboros

Bericht door Ouroboros »

Wat een interessante en leerzame gedachtewisselingen! Heel verfrissend dit freethinker.nl.

Zelf ben ik al een tijd heel serieus aan het overwegen om een vrijmetselaar te worden. In het gedachtegoed van de vrijmetselarij, zoals weergegeven op www.vrijmetselarij.nl, kan ik mij bijzonder goed vinden. Daarbij heb ik symbolen en allegorie altijd zeer intrigerend gevonden.
Wat mij echter altijd heeft afgeschrikt zijn de vele vreemde geruchten die de ronde doen over de vrijmetselarij - een aantal van deze verhalen zijn ook hier de revue gepasseerd. Je komt op sommige sites werkelijk de vreemdste verhalen tegen. Gelukkig stuitte ik op dit forum en is mijn vrees grotendeels afgenomen. Henry II, met name jouw input in deze heeft bijzonder verlichtend gewerkt - dank daarvoor.

Deze week ga ik dus een loge aanschrijven om mij als kandidaat op te geven. Er is echter zoveel keus! Zijn er vrijmetselaars die mij kunnen vertellen waar ik in het bijzonder op zou moeten letten bij het kiezen van een loge? Ik oriënteer mij op loges in Amsterdam, Amstelveen - en met name Haarlem. Ik zou het zeer waarderen als iemand van jullie ervaringen met enige loge uit deze steden heeft en zou willen delen. Na zo lang overpeinzen zou het immers zonde zijn als de hele ervaring uitdraait op een tegenvaller door de keus voor een "verkeerde loge". :wink:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jabba de Hut schreef:Paar weken geleden is Harun Yahya bevorderd tot 33e graad vrijmetselaar. Hoogste graad.
Raar...Confused...

Ik heb simpel gegoogled op:
"Harun Yahya 33e graad vrijmetselaar"
Ik weet niet wat jij een paar weken voor jouw bericht hebt gelezen.
Een beetje een omgekeerde interpretatie. :? :?:
Het verhaal lijkt hier vandaan te komen.
http://harunyahya.tv/en/watch/32993/Adn ... elegation-(22-October-2010" onclick="window.open(this.href);return false;)

Hij heeft toen een delegatie van vrijmetselaars (32 en 33 graads) ontvangen, die later ook meegebeden hebben in de moskee.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie