Ik denk verschillende dingen daarover waartussen ik twijfel. Een eerste gedachte die ik heb is dat dat de ziel inderdaad gebonden is aan de materie. Dat het een emergent fenomeen is dat ontstaat door samenwerking van hersencellen. Of zoals Giorello Giulio het stelt: "Si' , abbiamo un' anima. Ma e' fatta di tanti piccoli robot" (Ja, we hebben een ziel, maar ze bestaat uit kleine robots).Sytze schreef:Maar probeer even samen met mij te denken over de plausibiliteit van het wel of niet bestaan van de ziel. Probeer antwoord op mijn vragen te geven. Misschien kun je door middel van deze interactie wel op het antwoord komen! Een vraag niet of fout beantwoorden is natuurlijk niet erg!
Maar een andere, meer verleidelijke gedachte, die ik heb is dat er een ziel is die los van het lichaam kan bestaan. Weer een ander idee is dan weer dat er een ziel is die - weliswaar in droomtoestand - verder 'leeft' in een niet functionerend (dood) lichaam. Dat alle materie tegelijk ook bewustzijn is.
Zo zijn er allerlei vreemde deeltjes op kwantumniveau die misschien wel 'bewustzijn' vertegenwoordigen. Zo bestaan er zelfs virtuele deeltjes in het vacuüm die uit het niets verschijnen en weer verdwijnen. Electronen gedragen zich ook 'vreemd'. (kwantumverstrengeling bijvoorbeeld). Tenslotte is er sprake van bewustzijn in de hersenen wanneer er elektrische activiteit wordt gemeten, wat een interactie van electronen is.
Dus ik pretendeer niet dat ik het weet op basis van de huidige kennis die we maar hebben.
Dat is juist, maar als niemand zich een voorstelling kan maken van een woord of zin dat een idee zou moeten voorstellen, is het zogenaamde idee helemaal geen idee, maar slechts een hoop nietszeggende woorden.boskabouter schreef:Ook onvoorstelbaarheid is geen criterium voor waarheid.
Wel, dat is wat ik ook denk en hier wil zeggen.Virchow schreef:Mij lijkt een leven, zeker een leven zoals we het nu kennen als mens, na de dood zeer onwaarschijnlijk. Maar ik sluit niet uit, hoe miniem de kans ook, dat er wel zoiets bestaat als leven na de dood onder welke vorm dan ook.
Ik wil nuanceren wat ik eerder stelde: ik vind het leven bij momenten ook heel waardevol. Maar ik vind het alleen ontmoedigend dat het voor sommige mensen zeer kort duurt en daarna (en ervoor) er nooit nog ergens iets van die persoon bestaat. Daarnaast is het niet zo dat ik voor mezelf als troost een illusie schep. Ik twijfel of laat de mogelijkheid open dat er toch meer is. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat ik iets zeker weet en daarin geloof.Rereformed schreef:Voor mij is het leven juist het allergrootste wonder dat ik me kan voorstellen.
Ik vind jouw 'oplossing' overigens wel komisch. Iemand die het leven maar niks vindt schept zichzelf als troost de illusie dat het leven na de dood nog eindeloos doorgaat.