Boeddhisme en angst
Moderator: Moderators
Re: Boeddhisme en angst
Karin,
Het klopt wel dat die 'volksluitjes' geen tijd hebben om te mediteren. Ze moeten te hard ploeteren om in leven te blijven. Dus weten ze niets van het 'echte' boeddhisme, nietwaar?
Dat mediteren laten ze wel over aan de monniken. En het 'ware' boeddhisme aan de intellectuelen.
Neemt niet weg dat mijn standpunt (nog) overeind blijft, want er is een doel: uit Wiki
Het boeddhisme is een levensbeschouwelijke en religieuze stroming die volgens de overlevering werd gesticht door Gautama Boeddha. Het doel van boeddhisten is om bevrijd te worden uit de kringloop van wedergeboorte, om zo nooit meer te hoeven lijden.
Deze omschrijving is niet juist zeker?
Wat jij zegt over 'leegte' komt van Mahayana, onderdeel van nog een aantal toevoegingen. Dus niet van Boeddha.
ps.
ongeveer 35 jaar geleden had ik vriendschap met een boeddhistisch stel - hij bekeerd, zij uit Hong Kong.
Jarenlang heb ik met hen (bijna) wekelijks hun bijeenkomsten meegemaakt. Dat pas eindigde nadat ze, ondanks mijn waarschuwing dat niet te doen, mij, en mijn vrouw, vroegen bij hun aan te sluiten.
Ik heb er menig debat(je) kunnen voeren. Altijd in harmonie.
Het klopt wel dat die 'volksluitjes' geen tijd hebben om te mediteren. Ze moeten te hard ploeteren om in leven te blijven. Dus weten ze niets van het 'echte' boeddhisme, nietwaar?
Dat mediteren laten ze wel over aan de monniken. En het 'ware' boeddhisme aan de intellectuelen.
Neemt niet weg dat mijn standpunt (nog) overeind blijft, want er is een doel: uit Wiki
Het boeddhisme is een levensbeschouwelijke en religieuze stroming die volgens de overlevering werd gesticht door Gautama Boeddha. Het doel van boeddhisten is om bevrijd te worden uit de kringloop van wedergeboorte, om zo nooit meer te hoeven lijden.
Deze omschrijving is niet juist zeker?
Wat jij zegt over 'leegte' komt van Mahayana, onderdeel van nog een aantal toevoegingen. Dus niet van Boeddha.
ps.
ongeveer 35 jaar geleden had ik vriendschap met een boeddhistisch stel - hij bekeerd, zij uit Hong Kong.
Jarenlang heb ik met hen (bijna) wekelijks hun bijeenkomsten meegemaakt. Dat pas eindigde nadat ze, ondanks mijn waarschuwing dat niet te doen, mij, en mijn vrouw, vroegen bij hun aan te sluiten.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Wat wil je hier nu mee zeggen. Als mensen iets niet goed begrijpen begrijpen ze iets gewoon niet goed Henk, daar kan men met de beste wil van de wereld niets aan veranderen. Ik kan er toch ook gewoon niet aan doen dat men in bijvoorbeeld Thailand niet verder gaat als offeren voor de tempels, terwijl veel Nederlandse boeddhisten zelf de leer bestuderen en beoefenen?HenkM schreef:Karin,
Als mensen bij Nietzsche niet verder komen als "oh hij heeft het over de ""ubermensch" dan kan iemand die Nietzsche bestudeert en Nietzsche zelf daar toch ook niets aan doen, dat zegt toch wezenlijk niets over zijn filosofie?
Ja en, maar dat is niet wat jij stelde, jij stelde dat het boeddhisme om angst draaide. En een van de manieren om je te bevrijden uit de kringloop van wedergeboorte is juist om angst achter je te laten. Waarbij ik met name over wedergeboorte weer wil benadrukken dat het niet om de westerse visie van zielsverhuizing gaat juist omdat in het boeddhsime het idee van leegte bestaat. Dus geen inherent ik dus geen ziel.Neemt niet weg dat mijn standpunt (nog) overeind blijft, want er is een doel: uit Wiki
Ik denk dat jouw interpretatie van wedergeboorte door gebrek aan bestuderen wat te oppervlakkig is....Deze omschrijving is niet juist zeker?
Nee dus, als je het Pali canon leest komt dit veelvuldig terug en staat dit ook aan de kern van de leer, in het mahayana wordt dit nog extra benadrukt. Dus waar je dit weer vandaan haalt? Geeft alleen weer hoe weinig je weet van het onderwerp en hoe schreeuwerig jij met dit onderwerp omgaat.Wat jij zegt over 'leegte' komt van Mahayana, onderdeel van nog een aantal toevoegingen. Dus niet van Boeddha.
ps.
Fijn voor je....
Groetjes,
Karin
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
Karin,
Ik zei slechts dat ook in het boeddhisme angst een rol speelt. Niet dat het daarom draait.
Ik was schreeuwerig? Dat laat ik voor jouw rekening. Ik kan me daar niet in herkennen.
En het (ultieme) doel: het voorkomen van het dagelijks lijden. (ongetwijfeld kort door de bocht)
Tot slot: het zijn de bekeerlingen (maar niet uitsluitend) die over het algemeen het felst in verdediging en aanval zijn.
Niet diegenen die niets anders kennen dan hun religie.
Ik zei slechts dat ook in het boeddhisme angst een rol speelt. Niet dat het daarom draait.
Ik was schreeuwerig? Dat laat ik voor jouw rekening. Ik kan me daar niet in herkennen.
En het (ultieme) doel: het voorkomen van het dagelijks lijden. (ongetwijfeld kort door de bocht)
Tot slot: het zijn de bekeerlingen (maar niet uitsluitend) die over het algemeen het felst in verdediging en aanval zijn.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Oh eerst was het een levenswijze die bestond bij de gratie van angst en nu speelt het slechts nog een rol, nou ja, je bent in ieder geval al flink ingebonden nu blijkt dat je er eigenlijk geen jota van af weet.HenkM schreef:Karin,
Ja je was zeer schreeuwerig, die typering gebruik ik wel vaker voor mensen die grote conclusies trekken over dingen die ze nooit en te nimmer bestudeert hebben.Ik was schreeuwerig? Dat laat ik voor jouw rekening. Ik kan me daar niet in herkennen.
Nu ben ik geen boeddhist maar stel dat ik het zou zijn. Dan lees ik dat jij vind dat mijn ideeën bestaan bij de gratie van angst, dat is nogal wat wat je daar zegt. Waarom zou ik mij dan niet beledigd mogen voelen, zeker als daarna blijkt dat je werkelijk niets van het boeddhisme weet. Vervolgens kom jij dan piepen; "oh wat ben je fel gemene gelovige!". Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld, het lijkt alsof HenkM zich het recht heeft toegeëigend om dingen te zeggen zonder een weerwoord te verwachten, immers een gelovige heeft zijn mond maar te houden en wee zijn of haar gebeente als die wat van zich laat horen. Kom nou toch HenkM, jij begint met uitspraken en aanvallen in het wilde weg, lees eerst eens een boek dit over datgene wat je wilt bekritiseren. Dit is een filosofie forum, niet een "wilde opinie"forum.Tot slot: het zijn de bekeerlingen (maar niet uitsluitend) die over het algemeen het felst in verdediging en aanval zijn.
Gelukkig ben ik dan ook niet gelovig in wat dan ook, ik laat de uitspraak over het felst in verdediging en met name in de aanval zijn ook geheel aan jouw over.
Groetjes,
Karin
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
Karin.
Je doet je best maar.
Een cursus lezen zou je wellicht niet misstaan.
En dan heb ik het nog maar niet over begrijpend lezen.
Succes.
ik hoop dat ik een enkeling stof tot denken gaf. Indien niet .... ach ...
Je doet je best maar.
Een cursus lezen zou je wellicht niet misstaan.
En dan heb ik het nog maar niet over begrijpend lezen.
Succes.
ik hoop dat ik een enkeling stof tot denken gaf. Indien niet .... ach ...
Ach ja daar komt de standaard "begrijpend lezen cursus", in heel dit topic heb je maar wat aan zitten lullen en nu komt denkt HenkM er mee weg te komen met een "je moet leren lezen"... Jahaa, want als je echt leest zie je de diepere betekenis van HenkM's overpeinzingen is het niet?
Je begint het te lerenkarin schreef:Ach ja daar komt de standaard "begrijpend lezen cursus", in heel dit topic heb je maar wat aan zitten lullen en nu komt denkt HenkM er mee weg te komen met een "je moet leren lezen"... Jahaa, want als je echt leest zie je de diepere betekenis van HenkM's overpeinzingen is het niet?
Waarom propageren alle "ismen" liefde, rust en respect en zie ik ook hier weer "oorlog" over wat deze "isme" nu weer precies is en hoe hier invulling aan gegeven dient te worden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
dat zie je hier dan ook niet.dikkemick schreef:Waarom propageren alle "ismen" liefde, rust en respect en zie ik ook hier weer "oorlog" over wat deze "isme" nu weer precies is en hoe hier invulling aan gegeven dient te worden?
dat is jouw invulling.
in mijn OP gaf ik slechts aan wat me inviel over het boeddhisme, vooral omdat ik er zelf (zijdelings) wel ervaring me heb. En nog duurt het dan jaren voor het kwartje valt.
voor de rest vind ik het niet van veel belang.
'Cetero censeo Carthaginam delendam esse' nooit gedacht deze quote hier tegen te gaan komen. Hulde !HenkM schreef:Scherp!Boskabouter schreef:Cato de oudere?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ik niet, maar ik heb het even opgezocht. Het verband met het Boeddhisme ontgaat me even dus indien iemand dit kan toelichten....
Niet echt een bevredigend antwoord, gezien de verschillende meningen. Ik heb de reacties in grote lijn gelezen dus mijn vraag blijft openstaan voor degene die ze wil beantwoorden.
Cato de Oudere had de gewoonte om elk gesprek, elk debat, elke toespraak te beëindigen met de zin:Klikzoi schreef:Niet echt een bevredigend antwoord, gezien de verschillende meningen. Ik heb de reacties in grote lijn gelezen dus mijn vraag blijft openstaan voor degene die ze wil beantwoorden.
"Overigens ben ik van mening dat ..... (Carthago dient te verdwijnen/ vernietigd dient te worden)
Dat fenomeen kun je in dit topic ook tegenkomen, als je goed leest.