HELP! graag hulp bij Jeruzalemonderzoek

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

HELP! graag hulp bij Jeruzalemonderzoek

Bericht door lightanddarkness »

Beste forumleden

Als voormalige bijbelgelovige doe ik mijn best om niet alleen mezelf, maar vooral andere christenen aan te tonen waarom de bijbel niet het "volmaakte woord Gods "is.

Eén van de topics waar ik het moeilijk mee heb is de datering van de verwoesting van Jeruzalem door de Babyloniërs in 586 vc. Het is een algemeen aanvaarde datum, en het ondermijnt oa de theorie van Jehovah's Getuigen omtrent een hele profetie die het einde van een goddeloze samenleving voorspelt (beetje kernprofetie voor hen dus) Zij beweren dat het 606/607 vc was door Nebukadnezar 2e.

Maar de historische bewijzen die ik aanhaal tegen een christen, vallen beetje in het water toen ik volgend artikel onder mijn neus kreeg geschoven:
(zal het samenvatten)

1e: 70 jaren ballingschap: De Israëlieten zaten 70 jaar in ballingschap, zouden dus door Cyrus de Pers vrijgelaten zijn in 537 vc. Dus idd 70 jaar na de verovering en 2 jaar na de zijn verovering op Babylon. Het artikel toont/bewijst a.d.h.v. spijkerschrifttabletten dat Cyrus 29 jaar regeerde en in 530 vc stierf, toen hij negen jaar regeerde over Babylon. 70 jaar na 607 komen we in 537 terecht, het jaar van het eind van de ballingschap (maar dat het om 70 jaar ballingschap gaat is iets dat enkel in de bijbel staat, denk ik).

2e: Voor de datum van 586 vc wordt vooral gerekend op Ptolemaeus, Josephus en andere geschiedschrijvers en hun documentatie. Maar deze spreken elkaar wel tegen, waardoor christenen ergens een punt hebben. (al is de bijbel een nog grotere warboel dan de documentatie van geschiedschrijvers, maar toch )
ze komen niet overeen met verslagen op kleitabletten, klinkt het in het artikel.

3e: ze "vegen de vloer" (op zen belgisch gezegd dan) met de Babylonische kronieken, handelsdocumenten en astronomische documenten. Laatstgenoemd verteld in VAT 4956 over het 37e jaar van Nebukadnezar 2. De stand van de hemellichamen doet vermoeden, aldus deskundigen, dat het hier gaat om het jaar 566/567 vc, toen een maansverduistering plaatsvond. Dan maken ze een gekke sprong door te zeggen dat er 20 jaar eerder ook een maansverduistering was, in 588. en als dat het 37e jaar van Nebukadnezar 2 zijn regering was, dan zou zijn 18e jaar dus op 607 vc vallen. Beetje goedkope uitleg: waarom beginnen over een maansverduistering op dezelfde maand 20 jaar later?? vind ik bescheten uitleg (pardon my french).

MAAAAr, dan komen ze af met verschillende data en maanstanden, waarbij de 13 onderzochte reeksen overeenkomen met de 9e dag van de maand Nisanu; Maar de maansverduistering van die dag gebeurde +/- in het jaar 588. dus iets meer dan 20 jaar eerder (17e regeringsjaar) dus idd 607 vc zijn.

so, hoe kan ik daar een goed antwoord op geven? was het dan toch 607 vc, die verwoesting van Jeruzalem?

Help me obi one kenobi, you're my only hope
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...
Henry II
Bevlogen

Re: HELP! graag hulp bij Jeruzalemonderzoek

Bericht door Henry II »

Ik dacht dat het al wel vaker historisch was aangetoond, dat de ballingschap niet het gehele joodse volk betrof. Als ik mij goed herinner werden een aantal sleutelpersonen van de intelligentsia als gijzelaar meegenomen om de rest van de bevoling onder druk te zetten. Het idee dat ze geheel Juda en Israël hadden ontvolkt is een beetje vreemd. Door de gijzelaars mee te nemen wisten de Balyloniërs zeker dat zij hun belastingen ook echt zouden kunnen innen. Dus de historiciteit van de datum valt een beetje in het niet bij de vermeende schaal ervan. Het boek heette volgens mij "de bijbel, waarheid en verdichting" maar weet niet meer wie de schrijver is.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

vond gelijkaardig commentaar in het boek van Finkelstein, 'bijbel als mythe' waar hij ook inderdaad bevestigd adhv archeologie dat er geen grootschalige totale ontvolking/verwoesting was.
maar toch kunnen - -aan de hand van min artikelen - christenen zich sterk maken met die datum van de verwoesting
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Mijn verstand begint al te stijgeren bij het getal '70' Dat is van een dusdanig symbolische mist omringd, dat er m.i. niet mee gerekend kan/mag worden. Wat wil je nu precies bereiken met zo'n berekening?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kun je hier wat mee?

http://www.livius.org/judaea.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

ja, beetje, thanks, maar zal goed moeten zoeken o pde site, want de eerste info heb ik al staan. maar zie wel interessante links naar vb Chronicle Concerning the Early Years of Nebuchadnezzar II. maar aan andere kant: het zijn net deze bronnen die in het bovenstaande artikel hier worden ondermijnt (of zo lijkt het er toch op). Deze bronnen wijzen er ook allemaal op dat het dus 586 moet geweest zijn, die verovering, als je met de data van oa deze verslagen rekent. Maar als die maanstanden niet kloppen en inderdaad wijzen op een datum die de verwoesting plaatst in 607, wat dan?

Heeft er iemand anders een idee of artikel die aantoont dat die berekening van die maanstanden toch anders zijn dan dat vb de jehovah's getuigen doen uitschijnen?
lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

nu, op je link zag ik dat de hele historie begint bij de val van nineve, en dat zou in 612 vc zijn geweest, dus is een goeie datum, goede start voor een redenering van 586 vc
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Een maansverduistering komt ongeveer 66 keer in de 100 jaar voor, dus zeg maar 2 keer per 3 jaar. Dus op alleen dat gegeven kun je niet bouwen...
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik heb met vriend Antoon de nodige discussies gevoerd over maansverduisteringen en Jehova's Getuigen:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... duistering" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... duistering" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De voltooiing van de herbouw van de tempel zou in 516 zijn. Precies 70 jaar na 586, de verwoesting.
Alweer die 70 jaar. 7 dagen, 7 jaren, 70 jaren. Komt wel erg veel voor.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Op een Joods forum vond ik dit juweel
Zionist
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

@ Lightanddarkness, je kan je vraag ook stellen aan een/beide heren, dan weet je meteen de huidige stand van zaken. Je vind hun mail-adres op onderstaande linken:

http://humanities.tau.ac.il/segel/herzog/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://humanities.tau.ac.il/segel/fink2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Op Wiki ( Engels ) kom je meer over hen te weten
lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

thnx, super, die emailadressen.
lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

heb eens gemaild naar Finkelstein.
hij antwoorde terug (woehoe :D ), zij het zeer kort. hij verontschuldigde zich voor het korte antwoord maar verzekerde me ervan dat het weldegelijk 587 vc was (nu ja, schiet ik weinig mee op, kon evengoed verwijzing naar bladzijde x krijgen in zijn boek om het reeds gelezen materiaal nog eens door te nemen). spijtig dat hij geen tgenargumenten gaf op de theorie van het tijdschrift.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

lightanddarkness schreef:3e: ze "vegen de vloer" (op zen belgisch gezegd dan) met de Babylonische kronieken, handelsdocumenten en astronomische documenten. Laatstgenoemd verteld in VAT 4956 over het 37e jaar van Nebukadnezar 2. De stand van de hemellichamen doet vermoeden, aldus deskundigen, dat het hier gaat om het jaar 566/567 vc, toen een maansverduistering plaatsvond. Dan maken ze een gekke sprong door te zeggen dat er 20 jaar eerder ook een maansverduistering was, in 588. en als dat het 37e jaar van Nebukadnezar 2 zijn regering was, dan zou zijn 18e jaar dus op 607 vc vallen. Beetje goedkope uitleg: waarom beginnen over een maansverduistering op dezelfde maand 20 jaar later?? vind ik bescheten uitleg (pardon my french).
Sorry voor de wat late reactie, ik ben er echter speciaal lid van dit forum voor geworden en doet dit nog niet zo lang en ik kwam dit topic tegen op zoek naat info over Vat 4956. :)

Ik ben ik discussie met ene Antoon over de VAT 4656 ( hier te vinden https://credible.nl/topic/27737-bijbel- ... ologie-ii/ )

Uitgebreide informatie vind je hier http://corior.blogspot.com/2006/02/part ... rical.html

En de kern van het verhaal is dat het niet alleen om een maansverduistering gaat (die overigens beiden in de buurt van Bagdad, wat zo ongeveer de regio is waar e.e.a. zich afspeelt, in 567 en 587 niet te zien waren) maar ook om de andere astronomische informatie die op de tablet staat. Er wordt gedetailleerd beschreven waar Mars, Venus, Mercurius en Saturnus zich op bepaalde momenten bevinden en die constellaties komen maar eens in de paar duizend jaar voor. Die informatie wordt gevoeglijk aan de kant geschoven terwijl die informatie juist exact naar 567 pin-point (doorgaans wordt ook vergeten dat astronomisch gezien het jaar nul, tussen 1 en -1 (logisch niet waar) ook meegeteld moet worden).

Dus VAT 4956 is een goede bron die 607 weerlegt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie