coby schreef:O, dus omdat het tot nu toe niet heeft gewerkt is het niet waar? Dan heb ik hier toch mooi een vrijdenker betrapt op een dogma.
Beetje te vlug gereageerd. Indien je gelezen had wat ik aan Chaim schreef zou je gezien hebben dat ik jouw God de tijd geef tot mijn 92ste jaar aangezien ik weet dat hij traag werkt.
coby schreef:Misschien komt het nog, we blijven optimistisch.
Wel, het allerbeste toegewenst dan met dagelijks bidden voor me de volgende 36 jaar. Ik hoop eerlijk gezegd dat je het al vlug opgeeft, want zo'n lot om het leven door te gaan zou ik niemand toewensen.
coby schreef:Rereformed schreef:Je hebt blijkbaar nog niet het boek Volwassen Geloof gelezen dat ik geschreven heb.
Nee, inderdaad, om iets over geloof te leren lees ik alleen boeken van mensen die in ieder geval in God geloven.
Pas op dat je niet gaat lijken op de krokodil waar ik ooit over geschreven heb:
Het verhaal van de krokodil die vaalgroen werd.
coby schreef:Maar als Hij je op een andere manier dan door mijn uitlegkunde zou kunnen laten zien dat het beeld dat je van Hem hebt niet klopt, het niet anders kon dan door offers en je Hem ontmoet en Hij toch goed blijkt en als blijkt dat je misschien zelf die liefde niet begrijpt, maar Hij het je laat zien, wijs je Hem dan ook af?
Het kon niet anders dan door offers? En dat moet een god voorstellen?
Ik denk dat ik hard zou lachen als hij me dit op de mouw zou willen spelden.
coby schreef:
Hier heb je een goed punt. Het vertelt meer over mezelf inderdaad dat ik een zwart beeld had. Ik had hier even opgezocht wie dikkemick was en toen las ik hier en daar wat teksten over gelovigen, maar heel vluchtig en ik heb eigenlijk, naast wat aardige freethinkers op credible, vooral m'n pa en opa meegemaakt vroeger, die dat volkomen normaal vonden om mijn gelovige moeder en sowieso gelovigen belachelijk te maken, niet alleen hun geloof. Op grond daarvan deed ik wat stomme uitspraken. Terribly sorry. Maar die deed ik omdat ik wat las en omdat ik jullie niet ken. Ik denk er nu al anders over. Overigens had ik niet zo'n heel zwart beeld, maar had wel gedacht dat er enigen zoals mijn pa en opa vroeger tussen zouden zitten en zoals ikzelf, want ik deed mijn vader na en zei tegen mijn vriendinnetjes: Geloof jij in God? Belachelijk!!
Generaliseren is een val waar men over en weer gemakkelijk in valt. Ook versterkt men vaak de eigen verdedigingsmuren door de aandacht te richten op de meest extreme voorbeelden van de tegenpartij. Atheïsten komen dan met de nieuwste berichten over de westboro baptist church, en voelen zich gesterkt in hun weerzin tegen het geloof.
Ik heb tot nu toe geen liefde laten zien? Dan heb ik het wel heel dom aangepakt. Dat zegt meer over mijn stupiditeit dan of ik liefde van God ervaar.
Mijn collega vond het wel aardig van me trouwens toen ik vroeg of ik voor 'm mocht bidden. Maar goed, ik zal een poging doen. En anders moet je me wat beter leren kennen. Maar je ziet het dus niet als blijk van liefde als iemand jarenlang voor je gaat bidden? Bijzonder.
Wat dat laatste betreft heb ik al een opmerking gemaakt. Ik zie het als een marteling als je jarenlang voor mij moet bidden zonder dat je ook maar enig resultaat ziet. Dus als je mij een plezier wil doen dan bid je vanavond heel slim: "Lieve God. U houdt zoveel van Rereformed, dat geloof ik. En U bent ook reuzeknap, U kon tenslotte zelfs kikkers, krokodillen en mijnwormen scheppen. Ik laat het dus verder helemaal aan U over hoe en wanneer U dit lastige karwei tot een goed eind brengt en vertrouw erop dat het U wel lukt zonder dat ik er elke dag om bedel en U afleid." Dan kun je mooi wat leukers doen en hoeft God niet steeds maar hetzelfde aan te horen. Je weet niet half hoe vermoeiend het is voor God om die riedeltjes van miljoenen gelovige mensen maar van dag tot dag aan te horen.
Het lijkt inderdaad wel alsof je je best doet om vooral niet liefdevol over te komen. Neem nou je opmerking over het niet gaan lezen van mijn boek. Iemand die werkelijk geeft om een ander zou er blijk van geven geïnteresseerd te zijn in wat de ander nou te zeggen heeft.
Ik bid niet uit discipline hoor. Moet ik heel eerlijk zijn?
Ik waardeer het zeer wanneer iemand eerlijk durft te zijn.
De afgelopen jaren heb ik weinig tot helemaal niet meer gebeden voor mensen. Ik lag liever te pitten en hield me alleen bezig met mijn eigen zaken.
Als je denkt dat ik zo'n gelovige ben die iets doet omdat het moet heb je het mis.
Het lijkt me dat op deze manier je geloof niet erg duurzaam zal zijn.
Maar als je me verzekert dat bidden voor mij echt een leuk tijdverdrijf voor je is, gun ik het je van harte hoor.
Je leest Zijn Woorden verkeerd, je krijgt geen goede uitleg, want die is er nauwelijks in de kerk en je hebt nog nooit een levensveranderende ervaring met Hem gehad en je kent Hem niet: guinosco, ervaringskennis, geen hoofdkennis.
Zou zomaar kunnen.
Kan enkel maar voor jou zolang je geen moeite wil doen om je te verdiepen in de persoon die ik ben.