Jin schreef:Dat kan ik je wel vertellen, uit humanisme.
Heeft het aanvallen van een wereldbeeld die meer dan de helft van de mensheid heeft iets te maken met humanisme? Ik bedoel, hoeveel mensen die geloven in de christelijke god (om maar een god te noemen) houden hier klachten aan over? Psychisch met de hel en dat soort fratsen? Ik denk maar heel weinig, de meeste mensen sterven bijvoorbeeld met een ingebeelde hemel voor ogen. Is dat niet iets mens-eigen? Dat we proberen antwoorden op onze vragen te krijgen, en ja dan komen sommige bij religies uit. Dat is toch prima? Waarom moeten wij dit dan proberen te dwarsbomen? Als ze maar niet komen preken bij de ongelovigen die graag andere dingen willen doen.
Jin schreef:
Als je een poosje wat tegen de meer fanatieke kant van religie aangekeken hebt, en de angst begrijpt waar die mensen hun leven lang mee leven, dan wordt je vanzelf antireligie of als ik mezelf wel noem, anti-theïst.
Nee hoor, dat gebeurt niet vanzelf. Ik ben zelf 23 jaar christen geweest, van de behoorlijk zware kant. En daar ook problemen gezien die op religie gebaseerd waren. Maar ik zie ook mensen die juist enorm veel hebben aan hun wereldbeeld, die ook niks anders willen. Waarom zou een atheist zijn of haar energie dan in het "atheistiseren" van zo'n persoon moeten stoppen? Is toch zinloos?
Jin schreef:Religie is niet het onschuldige tijdverdrijf waar jij het nu voor tracht te verslijten, het brengt mensen tot waanzin, het zorgt voor een deel van de geestelijke gezondheidszorgkosten, enz enz.
Dat het mensen tot waanzin drijft is waar, al is dat wat te bar gesteld. Maar het kan mensen wel gekker maken dan hoe zij normaal al zouden zijn. Toch moet je de gewone gelovige niet vergeten die wel degelijk veel heeft aan zijn of haar religie.
Jin schreef:
En er zullen gerust uiteindelijk andere zaken zijn waaraan mensen gestoord worden, maar neem de analogie eens met auto-ongelukken en mortaliteit.
Begin jaren '70 was er een behoorlijk percentage dodelijke ongelukken met auto's, door allerhande veiligheidsmaatregelen (kooiconstructie, veiligheidsgordel, airbag, kreukelzone, plaatsing onderdelen als brandstoftank, enz) is dat percentage heel fors teruggelopen, in totaal, als wel relatief.
Door mensen op te voeden uit de religie vandaan zal het aantal geestelijke brokken religie gerelateerd ook gaan teruglopen.
Net als met het auto voorbeeld, een win win situatie.
Je begrijpt nu mijn drive?
Ik begrijp het heus wel maar ik vind het enorm zinloos. Gelovigen veranderen toch nooit omdat mensen iets zeggen. Al mijn discussies met gelovigen zijn opgehouden met deze zin: "ik heb mijn geloof, jij jouw ongeloof laten we er maar mee kappen".
Daarom zei ik ook tegen Dikkemick dat hij zich beter kan richten op dingen die hij leuk vindt in plaats van op dingen die hij niks vindt. Eigenlijk is dat het enige wat ik iedere keer probeer te zeggen, maar dat schijnt men hier niet te begrijpen. Zonde eigenlijk, want het is een goede tip.
Bonjour schreef:Leuk geintje.
En als het geen grapje is, voel je je bedreigd?
Dit bedoel ik nou met mij niet begrijpen. Ik ben geen gelovige en ik was niet grappig bezig (ongeacht mijn smiley maar dat was wegens gebrek aan een betere voor de situatie die het betrof). Ik wilde aan Dikkemick voorstellen om iets te doen wat hij leuk vond in plaats van zich te storen aan een fenomeen waar miljarden mensen plezier uit halen. En zelfs al haalde maar een persoon er plezier uit, dan nog kon je beter iets doen waar je plezier in had dan je storen aan het gedachtegoed of het wereldbeeld van die ander.
dikkemick schreef:Is dit niet de kern? Gelovigen voelen zich bedreigd omdat ze misschien verstandelijk al weten dat hun geloof geen houvast heeft.
quoten gaat me nog niet geweldig af!
Wat heeft bedreigd voelen precies te maken met verstandelijk denken? De meeste gelovigen (christenen althans, over de rest kan ik niet oordelen) hebben al zo'n wereldbeeld in zich (door boeken en preken en gesprekken en de rest van de rituelen) dat ze niet eens beseffen dat hun wereldbeeld geen houvast heeft. En dat zullen ze ook nooit gaan beseffen, want de andere mening doen ze af als onzin.
Daarom is het anti religie zijn ook zo zinloos. Swaab kan dit beamen.