Het is niet veel, maar men heeft een voordeel, ze weten in welke richting ze moeten luisteren
en, waarnaar ze luisteren...
Je moet het zo zien, de snelheid waarmee die Voyager data stuurt ligt erg laag, dat betekent dat de bandbreedte van de zender ook erg smal is.
Gaan we hier op het moederschip luisteren, dan gebruiken we uiteraard niet de bandbreedte van 538 (rond de 200KHz) maar een wat 'smallere' ontvanger.
Waarschijnlijk luisteren ze nu met bandbreedtes van 0.01Hz oid.
Dit stelt uiteraard eisen aan de ontvangers, maar die ontwikkelen wel door, itt de zenders van de voyagers.
Die overigens een schotel van 3.66 Meter gebruiken om hun signaal richting aarde te krijgen.
Ze zenden rond de 8 GHz, en met de techniek van toen zal dat signaal wel een beetje geschommeld hebben in het begin....
Zenden doet (of deed, dat weet ik niet zo) op 2 Ghz.
Commando's gaan met de verbluffende snelheid van 16 bit/seconde richting Voyager.
Ontvangen van de signalen gaat met schotels met een diameter van 64 meter.
Daar staan er verschillende van op aarde, nu is de truc, door die dingen te koppelen kan je de resolutie vergroten.
Grof gezegd, twee schotels geven 3 Db versterking, is een verdubbeling van het signaal, vier schotels geeft een verviervoudiging ten opzichte van het originele signaal (6 Db) en 16 schotels weer een verdubbeling tov 4 schotels.
Hetzelfde principe wordt ook in Zuid Amerika toegepast met de schotels die daar gebouwd worden.
We kunnen inmiddels in de 2 GHz band aardige signalen brouwen, for example, ikzelf kan met redelijk conservatieve (inmiddels) technieken zo een 200 Watt wel maken daar.
Laat staan als de de zenders een beetje state of the art ontwerp met de huidige technieken.
En die schotel van 64 meter geeft ook nog wat extra gain........
Ik zou er als eend iig niet voor langs vliegen als ze aan het funken zijn, men hoeft alleen de veren nog maar te plukken waarschijnlijk, gaar ben je al....
Hopende een beetje inzicht in de materie te hebben gegeven, als er meer vragen zijn hoor ik het wel....
Het draait in ieder geval voornamelijk om het hebben van heel grote oren.......