Peter van Velzen schreef:
Overigens vermeld Swaab ook de grotere aandacht die alternatieve genezers hun patienten geven als een belangrijk onderdeel van hun "succes". Bij mijn vriend de accupuncturist, had ik dat verschijnsel al opgemerkt. het lijkt een aangeboren natuur van de man te zijn, maar misschien ook is het deel van de opleiding. Als het al niet het placeboeffect versterkt, dan nog verbetert het wellicht de geestestoestand van de patient. (eindelijk iemand die naar me luistert). Het andere boek dat ik gelezen heb (komt een vrouw bij de dokter), rept ook al over de soms zeer onpersoonlijke aanpak van de reguliere geneeskunde,
Verwar aandacht niet met gevoel van supervisie door een betrokken persoon en vertrouwen in die persoon.
Om alleen al bloedonderzoek te laten doen, ontstaat veel aandacht voor de patient. De arts laat bloed afnemen (doorgaans door een ander, wat het gevoel van betrokkenheid bij de patient beinvloed), vervolgens wordt het onder zeer gecontroleerde omstandigheden vervoerd, bewerkt en geanalyseerd, daarna wordt de uitslag zeer zorgvuldig doorgeken, een zorgvuldige diagnose gesteld (of aangegeven dat er geen diagnose gesteld kon worden), waarna de dokter een inschatting maakt in hoeverre die analyse / diagnose juist is (ivm fout positieve / fout negatieve waarden). Vervolgens kan de dokter in een consult van 10-20 minuten aangeven wat gevonden is en eventuele therapie bespreken. De aandacht voor de patient wordt dus in de reguliere geneeskunde dikwijls niet opgemerkt. Daarom ben ik content met mijn werk, omdat ik relatief minder hoef te investeren in de therapeut - patient relatie, omdat de patient mij dikwijls ziet in veel tijd.
Het gevoel van betrokkenheid dat de patient ervaart en het vertrouwen in de arts is beinvloedbaar, maar dat kost geld. De vraag is dus terecht, wat levert het verder ook weer op? Hoe kwalijk is het dat de patient weinig vertrouwen in zijn / haar dokter heeft? In het geval van de shoppende patient is dat van groot belang, omdat deze wellicht geneigd is naar mensen te stappen die wel zeggen wat hij / zij wil horen en de tijd ervoor neemt dat te zeggen. (even gechargeerd gesteld)
Groet,
Bob