Waar staat dat God een persoon is?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Devious schreef:
Waarom noem je jezelf dan niet gewoon 'rationalist'?
Ik redeneer ook logisch, althans daar streef ik naar. Toch noem ik mezelf geen pantheïst, want pantheïsme betekent toch zoiets als 'alles is god' of 'god is alles'? Ik kan daar helemaal niets mee. Stel ik neem aan dat god alles is, wat dan? Wat kan ik verder met die conclusie?
Je sprak ergens over 'eerbied hebben voor het Al'. Hoe doe je dat? Eerbied hebben voor het Al? Eerbied voor je medemens, voor dieren, voor je direkte leefmilieu, daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen, maar eerbied voor het Al, wat houdt dat in?

Vriendelijke groet...
Omdat 'rationalist' voor mij niet alles omvat, een te nauwe omschrijving is van wat ik ben.

Wanneer je die vragen stelt, is het antwoord dat je er wel iets mee kan, namelijk precies hetzelfde als wat ik ermee doe. Jij moet het slechts vertalen in de taal waar jij wél iets mee kan.

Eerbied voor het al is het onvoorwaardelijk ja-zeggen tegen het leven. Ongeacht wat het leven ook brengt en bevat. Het betekent niet dat je de holocaust goedpraat, maar dat je zegt dat zelfs de holocaust het leven niet verdorven en vies maakt.

Ken je deze tekst?

"O hemel boven mij, o reine, diepe hemel! O afgrond van licht! Jou aanschouwend huiver ik van goddelijke begeerten. Mijzelf in jouw hoogte te werpen -dat is mijn diepte. Mezelf in jouw reinheid te bergen -dat is mijn onschuld!

...
Wolkenloos neerwaarts glimlachen uit lichtende ogen en uit mijlenverre verte, wanneer beneden dwang en doel en schuld als regen dampen.
...
En al mijn trekken en beklimmen van bergen: noodzaak was het slechts en het behelpen van een onbeholpene. Enkel vliegen wil heel mijn wil, in jou binnenvliegen.
En wie heb ik meer gehaat dan jagende wolken en al wat jou bevlekt? Zelfs mijn haat haatte ik nog, omdat hij jou bevlekte! De jagende wolken wekken mijn gramschap, ze ontnemen jou en mij wat we gemeen hebben, -het ontzaglijke en onbegrensde Ja- en Amen-zeggen.
roberg

Bericht door roberg »

Rereformed schreef: Eerbied voor het al is het onvoorwaardelijk ja-zeggen tegen het leven. Ongeacht wat het leven ook brengt en bevat. Het betekent niet dat je de holocaust goedpraat, maar dat je zegt dat zelfs de holocaust het leven niet verdorven en vies maakt.
Zo zeg ik iedere ochtend ja tegen het leven. En heb ik ook eerbied voor dat leven, vooral van het Zelf dan, zelfs als dat leven op een bepaald moment, na hopelijk nog vele jaren, een keertje nee terugzegt. En dan is het allemaal ook snel vergeten.
En de mens schiep God
Rereformed
Moderator
Contacteer:

roberg schreef:
Rereformed schreef: Eerbied voor het al is het onvoorwaardelijk ja-zeggen tegen het leven. Ongeacht wat het leven ook brengt en bevat. Het betekent niet dat je de holocaust goedpraat, maar dat je zegt dat zelfs de holocaust het leven niet verdorven en vies maakt.
Zo zeg ik iedere ochtend ja tegen het leven. En heb ik ook eerbied voor dat leven, vooral van het Zelf dan, zelfs als dat leven op een bepaald moment, na hopelijk nog vele jaren, een keertje nee terugzegt. En dan is het allemaal ook snel vergeten.
Hallo Roberg,
prettige kennismaking met jou.

Mag ik de discussie nog moeilijker maken door jou te vragen wat je met het Zelf bedoelt?
roberg

Bericht door roberg »

Hallo.. ik heb met deze reactie nu drie reacties geplaatst op dit forum. En wel zonder mezelf even fatsoenlijk voor te stellen aan iedereen.

Met Zelf bedoel ik eigenlijk roberg. Ik dicht mezelf graag zeer veel betekenis toe, omdat dat door anderen waarschijnlijk niet snel zal gebeuren. Het verwijst daarmee eigenlijk naar niets, omdat ik nagenoeg niets ben in verhouding tot de grootte van het heelal. Toch is dat niets voor mij alles wat er is, en daarmee van veel betekenis. Dat gevoel dat ik niets ben, en daarmee voor Alles van geen betekenis kan zijn geeft mij enorm veel rust. Het geeft me het gevoel dat ik voor het geschenk leven niets en niemand iets verschuldigd ben.

Of is dit verkeerd?
En de mens schiep God
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

roberg schreef:Hallo.. ik heb met deze reactie nu drie reacties geplaatst op dit forum. En wel zonder mezelf even fatsoenlijk voor te stellen aan iedereen.
Maak je niet dik. Ik heb er ... wat is het, 470? geschreven zonder mijzelf voor te stellen.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Rereformed,

ik schreef eerder in dit topic:
Wat mensen altijd lijken te vergeten is dat het leven op zichzelf goddelijk is (niet dat het leven als god gezien moet worden hoor, ik bedoel hier goddelijk als zijnde dat het leven zo mooi is)! Het leven zelf is al zo mooi, waarom moet er dan meer zijn? Het feit dat wij allemaal leven en dus bestaan is op zichzelf een wonder en daarom is het nonsens om je meer bezig te houden met het zoeken van iets wat meer is dan dit leven (wat je nooit zult vinden, want het is er niet).

Wat ik wel geloof is een verkapte vorm van reïncarnatie. Alleen geloof ik niet dat "de ziel" tijdelijk naar een andere plaats gaat en weer terug keert. Ik denk namelijk niet dat er een plaats als hemel, hel bestaat en daarnaast zit er ook geen plan achter het hele gebeuren van reïncarnatie. Ik zie het slechts als een natuurlijke cyclus. Ik geloof dat de essentie in het stof achterblijft en vanuit het niets weer iets wordt. Gelijk aan het ontstaan van sterren uit het stof van vergane sterren. Dit is trouwens niet een visie die ik wil gaan verdedigen ten koste van alles, want wanneer de wetenschap het tegendeel bewijst zet ik dit geloof net zo makkelijk overboord. Het is meer een ijdele hoop ooit nog een keer te mogen leven, want ik vind het leven zoals het is (zonder alle poespas van hemel, hel, goden, etc) geweldig mooi.
Ik bedoelde dus iets anders dan wat jij bedoelt. De spraakverwarring is eigenlijk wel begrijpelijk achteraf, een beetje een ongelukkig woordkeus van mij.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Het is zo vreemd dat hier zoveel mensen menen te weten wat andere (zouden) moeten weten of begrijpen. Veel te vaak wordt ervan uitgegaan dat alle mensen op dezelfde manier denken en zeker uitgaan van dezelfde afspraken en grondregels. En dat we allemaal hetzelfde bedoelen met een woord of zin. Zelden zie ik iemand vragen of een geponeerde stelling of begrip bij de gesprekspartner precies hetzelfde betekent. Zou ook vervelend zijn, want als we die afstemming hebben gemaakt, kunnen we het niet oneens zijn over de rest. (lijkt het)
Wat mij verder opvalt is dat teveel mensen hier discussiëren met slechts een doel, anderen te overtuigen van hun gelijk. Gemakshalve nemen ze maar aan dat ze als enige weten hoe de hele wereld in elkaar zit. Als je jezelf niet wilt verdiepen in de gedachtewereld van je gesprekspartner, getuigd dat niet van veel respect voor hem (haar). Mogelijk is dan elk gesprek gedoemd een gevecht te worden. Een gevecht zonder een winnaar, want beide kunnen alleen verliezen.
Ik vraag mij af of er ook mensen zijn die zinnig hun kennis en ervaring over een bepaald onderwerp willen delen met anderen, zonder dat dit moet ontaarden in een gevecht?
:-k
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

roberg schreef:Hallo.. ik heb met deze reactie nu drie reacties geplaatst op dit forum. En wel zonder mezelf even fatsoenlijk voor te stellen aan iedereen.

Met Zelf bedoel ik eigenlijk roberg. Ik dicht mezelf graag zeer veel betekenis toe, omdat dat door anderen waarschijnlijk niet snel zal gebeuren. Het verwijst daarmee eigenlijk naar niets, omdat ik nagenoeg niets ben in verhouding tot de grootte van het heelal. Toch is dat niets voor mij alles wat er is, en daarmee van veel betekenis. Dat gevoel dat ik niets ben, en daarmee voor Alles van geen betekenis kan zijn geeft mij enorm veel rust. Het geeft me het gevoel dat ik voor het geschenk leven niets en niemand iets verschuldigd ben.

Of is dit verkeerd?
Volgens mij gezond denken.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HarrieMe schreef:Het is zo vreemd dat hier zoveel mensen menen te weten wat andere (zouden) moeten weten of begrijpen. Veel te vaak wordt ervan uitgegaan dat alle mensen op dezelfde manier denken en zeker uitgaan van dezelfde afspraken en grondregels. En dat we allemaal hetzelfde bedoelen met een woord of zin. Zelden zie ik iemand vragen of een geponeerde stelling of begrip bij de gesprekspartner precies hetzelfde betekent. Zou ook vervelend zijn, want als we die afstemming hebben gemaakt, kunnen we het niet oneens zijn over de rest. (lijkt het)
Wat mij verder opvalt is dat teveel mensen hier discussiëren met slechts een doel, anderen te overtuigen van hun gelijk. Gemakshalve nemen ze maar aan dat ze als enige weten hoe de hele wereld in elkaar zit. Als je jezelf niet wilt verdiepen in de gedachtewereld van je gesprekspartner, getuigd dat niet van veel respect voor hem (haar). Mogelijk is dan elk gesprek gedoemd een gevecht te worden. Een gevecht zonder een winnaar, want beide kunnen alleen verliezen.
Ik vraag mij af of er ook mensen zijn die zinnig hun kennis en ervaring over een bepaald onderwerp willen delen met anderen, zonder dat dit moet ontaarden in een gevecht?
:-k
Jij spreekt precies de gedachten uit die ik ook heb, en ik zou willen zeggen, maar tezelfdertijd kan het ook zijn dat jij juist mensen zoals ik op het oog hebt met je kritiek.

Dit laat zien hoe moeilijk het is in discussies elkaar te begrijpen, en wellicht ook dat men soms heel dicht bij de ander kan staan, maar toch een kloof ervaart die onoverbrugbaar schijnt te zijn.

Het punt dat ik naar voren wil brengen is dat iemand zoals ik met zienswijzen niet gelezen moet worden als iemand die anderen wil overtuigen van zijn gelijk, maar slechts als iemand die volwassen is in zijn eigen denken, en de zienswijzen slechts opdient als voer om te communiceren met anderen, als inzicht om het leven te kunnen begrijpen. Iemand zoals ik heeft er geen problemen mee dat iemand anders iets anders is. Voor mij hebben religieus en atheïst geen tegenstrijdige betekenis meer. Ik ben ze allebei, of ik ben geen van beiden. Of ik weet niet wat ik ben, ik ben slechts aan het roeien, iets in die trant. Men moet mij zien als iemand die volledig in het christelijk geloof is opgegaan, daaraan ontgroeit en eenvoudig verder gaat in zijn gedachten. Het gaat mij helemaal niet om overtuigingen die per sé aangehangen dienen te worden. Ik zie in dat iemand die al 'in de derde generatie atheïst' is (zoals iemand zich ooit aan mij voorstelde) in geheel andere taal spreekt dan ik, ik heb zelfs geleerd hem heel goed te verstaan. Ik geniet zelfs van atheïstische beschouwingen en proef vaak wat ik als 'religieus' beschouw in zijn spreken. Maar als ik het tegen hem zou zeggen zou hij het beslist ontkennen dat het iets met religieus te maken heeft. Mijn eigen taal is religieus vanwege mijn religieuze achtergrond, en ik hoop dat men 'het atheïstische ervan' inziet.

Ik weet niet hoe ik een link kan geven naar een reactie die ik net in het topic 'mijn getuigenis' gaf, maar daar schreef ik juist over ditzelfde probleem. Ik laat het hier in zijn geheel volgen:
Cathy schreef:Er bestaat zoiets als een voortschrijdende openbaring.

En zo hoop ik dat jij ook ooit weer eens uit je ‘Finse winter’ komt.

Wel weer jammer van dat badinerende toontje; elke denkende christen weet dat de Bijbel een geloofsboek is, een middel om tot God te komen; dat de verhalen ons wat willen leren. Het begint idd met kinderlijke voorstellingen. En als je daar niet van los komt…..ach, ook dat geeft niet. Ik ben ervan overtuigd dat iedere christen ernaar eigen niveau zijn /haar voordeel mee mag doen.

Mijn denken is al wat langer geleden begonnen, langer dan 11/9. De Bijbel is voor mij een kostbaar boek met ontstellend veel wijsheden. Ik denk dat de Bijbel klopt maar de menselijke exegeses vaak niet.

Er zit veel meer in verborgen dan wat we er tot nu uithalen. Daarom blijf ik erin studeren. Een ding staat voor mij als een paal boven water: Slechts door het geloof zal ik wijzer worden .... Niet intelligenter.....Maar wijzer worden is hetgeen ik wil.
In bovenstaande uitspraken staan interessante ideeën.
De eerste en laatste uitspraken van je laten zien dat je dicht bij bevrijding van geest staat. Natuurlijk staan er in de bijbel veel wijsheden, maar ze staan tussen het kaf van bijgeloof en mythische en schadelijke voorstellingen. Voortschreidend inzicht is juist de gedachte die mij heeft bevrijd van de bijbel, want het impliceert de gedachte dat de mens van vandaag dus een geheel andere bijbel schrijft dan die van 2000 jaar geleden. Op precies dezelfde manier als Paulus van het Oude Testament afkomt door met grote woorden het Nieuwe eroverheen te schrijven, leg ik de hele bijbel naast me neer om er weer nieuwe inzichten overheen te schrijven. We leven nu in de tijd dat we allang uit het denken van de bijbel gegroeid zijn. Ieder individu dient tegenwoordig zijn eigen bijbel te schrijven, iets wat ik overigens vanwege mijn ondergedompeld zijn geweest in het christendom, letterlijk doe. Al dit schrijven van mij moet je dan niet opvatten op dezelfde manier als de manier waarop de openbaringsgodsdiensten altijd te werk zijn gegaan, want het is juist een basisgedachte in het moderne eerlijke denken dat zoiets niet past bij de moderne mens. Vat het dus juist niet op een 'badinerende', 'gezaghebbende', 'dogmatische', 'autoritaire' wijze op, maar als spelen met de geest, als het denken van iemand die volwassen wil worden in zijn denken, zijn eigen stempel op het leven wil leggen, en niet meer onderhorig wil zijn aan een antiek boek dat vaak tegen zijn geweten indruist, waarvan veel bijgeloof door de mand is gevallen. Het is het gaan van een eigen weg, een weg die je eigen geweten je slechts gebiedt te gaan. Zoiets hoor je aan en je communiceert er slechts mee, dwz neemt wat aan, gooit wat weg, borduurt erop verder enz. Dit is trouwens iets wat weinigen die mijn schrijven aanhoren kunnen vatten. Iemand die zijn eigen leer schrijft wordt nog steeds gezien als een arrogante kwezel die anderen zijn wil wil opleggen. Veel mensen zijn nog niet uit de geest van het oude geloof bevrijd, maar reageren op zienswijzen alsof het om openbaringsreligies gaat die te vuur en te zwaard bestreden dienen te worden. Men luistert niet naar de boodschap, men is niet in staat te communiceren, dwz ermee om te gaan op een koele manier, zoals wij met een product in de hand kunnen staan in de winkel en het dan overwegen te kopen of niet. Velen hebben slechts één overheersende gedachte: niemand mag mij een boodschap opdringen, ik gooi in principe alles weg wat er hier in de winkel te koop is, en maak uitsluitend mijn eigen produkten.

Wat ik zeg is exact het moderne equivalent van wat Jezus tegen Nicodemus zei: je bent met je inzichten niet ver van het koninkrijk van god, maar moet opnieuw geboren worden. In onze tijd betekent het uit je eigen heilige geest. Zie mijn spreken niet als arrogantie, zoals je Jezus' spreken ook niet als arrogantie opvat.

Ik doel hier op mijn schrijfsels als
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... /index.htm
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... nbrief.htm
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/korinte.htm
waarin ik de bijbeltekst gevolgd heb en het veranderd heb naar mijn smaak, naar mijn inzichten, naar het geweten van mijn heilige geest.

Zoiets levert geen Finse winter op, maar juist de beste en mooiste ontplooiing van mijn persoon. Zelden heb ik zo genoten van het leven als bij het schrijven van die teksten.

Nietzsche, de beroemde persoon waar ik het over had, deed hetzelfde toen hij Aldus sprak Zarathoestra schreef. Dit boek is letterlijk het zelfgeschreven evangelie, de zelfgeschreven bijbel, van een modern mens. Als ondertitel schreef hij : 'Een boek voor iedereen en voor niemand'. Dat is hetzelfde als wat ik hierboven zei, dat het niet gelezen moet worden als gezaghebbende heilige tekst, maar als middel tot communicatie, stimulant tot eigen denken, voorbeeld van hoe ieder mens het zou kunnen doen op zijn of haar eigen manier.

Uiteindelijk ontstaat zoiets bij een gelovige vanzelf, namelijk wanneer zijn weg als gelovige maar lang genoeg doorgaat. Ook dat schijn je langzaamaan al in te zien, met je opmerking over exegese die niet klopt. Uiteindelijk schrijft iedere gelovige zijn eigen exegese, omdat zijn kritische geest steeds meer opruimingswerk te verrichten heeft. Jouw gedachte dat de exegese vaak de mist in gaat, zal je automatisch op de implicatie doen stuiten dat een schriftelijke godsopenbaring daarom in geen geval een goddelijke manier van werken kan zijn, en alle schriftelijke zogenaamde heilige openbaringen dus maar mensenwerk zijn. Dat is dan het moment dat je de grens oversteekt tot buiten het christelijk geloof.

Ik begrijp jouw opmerking over 9/11 niet, want het schijnt dat je niet beseft dat mijn schrijven niet maar iets van de laatste vijf jaar is, maar eenvoudig de voortzetting van mijn oude denken als christen. Het tegenwoordige schrijven van mij heeft als basis een leven als christen dat wellicht langer geduurd heeft als dat van jou, want ik ben al vrij oud. Vandaar dat ik de grens oversteek en het christelijk geloof geheel achter me moest laten.

Je laatste zin staat bijzonder hoog in mijn vaandel. Jij bijgevolg ook.
Als oud-christen begrijp ik zelfs nog steeds het 'slechts door het geloof'.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 01 aug 2006 10:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

roberg schreef: Of is dit verkeerd?
Kijk, dit is de kern van gezond denken. Het is de gedachte die ook constant in mijn denken is. Misschien moet ik af en toe letterlijk dezelfde woorden zeggen opdat men begrijpt waar ik mee bezig ben.

Ik zeg het vaak in woorden die ook Deadline gebruikte, zoiets als 'en als er iets beters op de proppen komt, dwz indien ik betere, heldere, inzichten krijg, dan gooi ik het voorgaande overboord.'

Ik daag soms mensen die kritiek op me leveren uit om me wat beters voor te zetten dan waar ik mee kom. Van christenen krijg ik een bord met kliekjes van gisteren, van anderen heb ik menig maal een leeg bord voorgeschoteld gekregen. Daar kan ik weer niets mee.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Rereformed schreef:Ik daag soms mensen die kritiek op me leveren uit om me wat beters voor te zetten dan waar ik mee kom. Van christenen krijg ik een bord met kliekjes van gisteren, van anderen heb ik menig maal een leeg bord voorgeschoteld gekregen. Daar kan ik weer niets mee.
Ja dubbel gereformeerd, hierboven heb je al gereageerd op mijn post. Ik wil echter een beetje reageren op deze laatste zinnen. Hiermee vertel ik tevens wat van mezelf. Ik hoop dat ik nog een beetje binnen de draad blijf.
Als je niet meer gelooft in een god, moet je dan naar iets anders zoeken? Is dat belangrijk? Kun je niet accepteren dat we gewoon een product van de evolutie zijn? Prachtig dat de wetenschap daar een naam aan heeft kunnen geven. Hoewel de evolutietheorie nog lang niet alles beschreven heeft, denk ik, zal hij in de komende eeuwen alleen maar verder worden verfijnd.
Ik heb er niet voor gekozen atheïst te zijn. Ik heb gewoon mijn geloof afgeschud. Ergens in mijn jonge leven heb ik een punt bereikt, waar ik door kreeg dat het geloof niet bij mij paste. Naarmate ik ouder werd, werden steeds meer waarden die ik had meegekregen vanuit mijn opvoeding, vooral door de voorbeelden (voorbeeld figuren) uit de kerk, afgebroken. Totdat er op een bepaald moment niets meer over was. Als je accepteert dat er slechts één leven is, maar vooral dat er na dit leven niets meer hoeft te zijn, heb je helemaal geen geloof nodig. Op dat moment kun je veel meer tijd vrijmaken voor de medemens. Al die tijd die anderen besteden aan het lezen van een bijbel en het bezoeken van een kerkgebouw, gebruik ik om andere mensen te helpen. Omdat er kennelijk gelovigen zijn en niet gelovigen en omdat men zo gewend is mensen in hokjes te plaatsen zal men mij in het hokje bij de atheïsten stoppen.
Zelf houd ik helemaal niet van hokjes.
(Walter Lipmann)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HarrieMe schreef:
Rereformed schreef:Ik daag soms mensen die kritiek op me leveren uit om me wat beters voor te zetten dan waar ik mee kom. Van christenen krijg ik een bord met kliekjes van gisteren, van anderen heb ik menig maal een leeg bord voorgeschoteld gekregen. Daar kan ik weer niets mee.
Ja dubbel gereformeerd, hierboven heb je al gereageerd op mijn post. Ik wil echter een beetje reageren op deze laatste zinnen. Hiermee vertel ik tevens wat van mezelf. Ik hoop dat ik nog een beetje binnen de draad blijf.
Als je niet meer gelooft in een god, moet je dan naar iets anders zoeken? Is dat belangrijk? Kun je niet accepteren dat we gewoon een product van de evolutie zijn? Prachtig dat de wetenschap daar een naam aan heeft kunnen geven. Hoewel de evolutietheorie nog lang niet alles beschreven heeft, denk ik, zal hij in de komende eeuwen alleen maar verder worden verfijnd.
Ik heb er niet voor gekozen atheïst te zijn. Ik heb gewoon mijn geloof afgeschud. Ergens in mijn jonge leven heb ik een punt bereikt, waar ik door kreeg dat het geloof niet bij mij paste. Naarmate ik ouder werd, werden steeds meer waarden die ik had meegekregen vanuit mijn opvoeding, vooral door de voorbeelden (voorbeeld figuren) uit de kerk, afgebroken. Totdat er op een bepaald moment niets meer over was. Als je accepteert dat er slechts één leven is, maar vooral dat er na dit leven niets meer hoeft te zijn, heb je helemaal geen geloof nodig. Op dat moment kun je veel meer tijd vrijmaken voor de medemens. Al die tijd die anderen besteden aan het lezen van een bijbel en het bezoeken van een kerkgebouw, gebruik ik om andere mensen te helpen. Omdat er kennelijk gelovigen zijn en niet gelovigen en omdat men zo gewend is mensen in hokjes te plaatsen zal men mij in het hokje bij de atheïsten stoppen.
Zelf houd ik helemaal niet van hokjes.
Met 'Totdat er op een bepaald moment niets meer over was' bedoel je het christelijk geloof, maar in een volgende passage heb je het over' tijd vrijmaken voor je medemens' en 'andere mensen helpen' wat je aktief schijnt te doen. Mijn vraag zou zijn: Waarom? Waarom niet geheel op jezelf gericht?

PS dat ik ook niet van hokjes houd is hopelijk toch wel duidelijk geworden.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Rereformed schreef:Mijn vraag zou zijn: Waarom? Waarom niet geheel op jezelf gericht?
Omdat gezonde en helder denkende mensen ook zonder een rare denkconstructies en verwrongen theorietjes in staat zijn tot gevoel, geweten etc.
PS dat ik ook niet van hokjes houd is hopelijk toch wel duidelijk geworden.
Nee, jij tegen de rest van de mensheid waarbij jij de unieke rol van "wereldverbeteraar" inneemt.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Bad is me voor geweest.
Ik vraag me af wat het helpen van de medemens met geloof te maken heeft? Of denk je dat alleen bepaalde geloofsrichtingen hierop al een patent hebben?
Als ik bedoel geloof, bedoel ik dat ik in geen enkel opper wezen geloof, of in een macht die ingegrepen heeft om de wereld, inclusief de mens, te vormen zoals deze nu is.
En vraag me a.u.b. niets over de instituten, die beweren door een opperwezen uitverkoren te zijn om iedereen het juiste te leren en voor te houden. Deze zichzelf aan arme mensen verrijkende instituten, worden nog teveel door regeringen gesteund, maar mogen wat mij betreft allemaal opgedoekt worden.
(Walter Lipmann)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Rereformed schreef: Met 'Totdat er op een bepaald moment niets meer over was' bedoel je het christelijk geloof, maar in een volgende passage heb je het over' tijd vrijmaken voor je medemens' en 'andere mensen helpen' wat je aktief schijnt te doen. Mijn vraag zou zijn: Waarom? Waarom niet geheel op jezelf gericht?
Miljoenen jaren van mutatie en natuurlijke selectie hebben van de mens een sociale levensvorm gemaakt. Mijn persoonlijke geluk hangt in zeer grote mate af van het geluk van anderen. De natuur heeft mij grotendeels gemaakt tot wat ik ben. Mijn streven naar geluk en de overtuiging dat ik hier zelf aan moet werken, en dat mijn rationele denkvermogen daarbij het allerbeste instrument is, doet de rest. Wie zich met zijn volle verstand op zichzelf richt, richt zich automatisch op zijn omgeving en de medemens.
http://www.freethinker.nl/epicurus.htm

Vriendelijke groet..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie