ADHD is cool! :)

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Daantje
Contacteer:

Re: ADHD is cool! :)

Bericht door Daantje »

Vilaine schreef:Als ik zo de ervaringen van Daantje lees, is ADHD een forse handicap.
Maar dat terzijde.

Vroeger had je drukke, stille, drieste, ondernemende, makkelijk lerende, moeilijk lerende, handige, onhandige, muzikale, kunstzinnige en ga zo maar door kinderen en dito volwassenen. Allemaal normale mensen met hun variaties.

Tegenwoordige moeten we aan een ideaalbeeld voldoen. Doen we dat niet, dan moet er wel een stoornis zijn en moet er een etiketje op.

Ik heb er moeite mee als de helft van de klas AD(H)D heeft of een hele klas aan de logopedie moet.

Ik vraag me inderdaad af of we niet modediagnoses aan het verzinnen zijn voor mensen, die niet aan het ideaalbeeld van ouders of zichzelf voldoen.
ik ben blij met mijn etiketje want ik kan er daarom beter mee omgaan. "an unexamined life is not worth living" toch? :)
I was thirsty for everything, but water wasn't my style (Eddie K.)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik heb ook een etiketje ADD, maar dat levert me helemaal niets op.
Het doemt me tot een rusteloos en onbehagelijk bestaan, met een continu en vaag gevoel van onvrede.
Ik werk, maar daar is mijn loopbaan dan ook wel ongeveer mee beschreven.
Geen bijzondere talenten die ik kan uitbuiten in mijn voordeel.

En verder teveel zaken om hier in het openbaar op een forum te slingeren.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik ken helemaal geen ADHDers (tenminste niet zover ik weet), wel drukke, energieke, ondernemende en creatieve mensen.

Het hoort toch niet bij het volgende rijtje?
Het alien abduction syndrome.
postnatale depressie,
whiplash,
bekkeninstabiliteit,
RSI,
chronisch vermoeidheidssyndroom,
fibromyalgie,
en het KISS-syndroom.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Je struikelt hier over de AD(H)D-ers, al dan niet blij. :)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Jagang schreef:Ik heb ook een etiketje ADD, maar dat levert me helemaal niets op.
Het doemt me tot een rusteloos en onbehagelijk bestaan, met een continu en vaag gevoel van onvrede.
Ik werk, maar daar is mijn loopbaan dan ook wel ongeveer mee beschreven.
Geen bijzondere talenten die ik kan uitbuiten in mijn voordeel.

En verder teveel zaken om hier in het openbaar op een forum te slingeren.
Story of my life,maar ik ben er inmiddels wel achter dat het ontbreken van dat h-tje een hoop uitmaakt. Vooral wat betreft het verschil in energie.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Krautsjo schreef:Vooral wat betreft het verschil in energie.
Laat me raden, met enige regelmaat beneden 0?
Regelmatig dingen willen doen waar je je op met moment supreme niet toe kan zetten?

Of soms enthausiast aan iets beginnen om er, vaak na uren of soms zelfs enige dagen noeste arbeid achter te komen dat je het uithoudingsvermogen niet hebt om het af te maken?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fish schreef:Ik ken helemaal geen ADHDers (tenminste niet zover ik weet), wel drukke, energieke, ondernemende en creatieve mensen.

Het hoort toch niet bij het volgende rijtje?
Het alien abduction syndrome.
postnatale depressie,
whiplash,
bekkeninstabiliteit,
RSI,
chronisch vermoeidheidssyndroom,
fibromyalgie,
en het KISS-syndroom.
Hmm, ik weet niet eens of onderstaande zaken wel allemaal in hetzelfde rijtje thuishoren, dus waarom ook niet?
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Jagang schreef:Geen bijzondere talenten die ik kan uitbuiten in mijn voordeel.
Mijn mening is wel dat je een groot redeneertalent en een groot debatteertalent hebt. Mogelijk dat je die niet in je voordeel kunt gebruiken, maar ik wil het hier toch wel even noemen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef:
Jagang schreef:Geen bijzondere talenten die ik kan uitbuiten in mijn voordeel.
Mijn mening is wel dat je een groot redeneertalent en een groot debatteertalent hebt. Mogelijk dat je die niet in je voordeel kunt gebruiken, maar ik wil het hier toch wel even noemen.
Haha, bedankt.
Alleen ben ik in de praktijk helemaal niet zo'n debater.
Op "papier" is het veel eenvoudiger dan mondeling, wanneer je ook nog eens ad-rem moet zijn, door je nervositeit heen.
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

OK. Maar dan doe je het op "papier" in ieder geval goed.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Het is niet zo dat een ADHD'er continue overloopt van de tomeloze energie. Ook dat moet geactiveerd worden. Zoals ik al eerder zei, alle ADHD'ers die ik ken, mijzelf incluis, kunnen bijzonder lethargisch zijn. Ik kan dagen niets doen, nergens toe zetten, nergens zin in hebben. Ik heb ook nog steeds moeite om mij tot dingen te zetten. Zo is mijn auto een aantal weken geleden aangereden en moet ik het laten maken. Nou is het een oude auto en moet ik gewoon even naar de sloop om een nieuw lampelement en voorschermpje te regelen. Maar dan moet ik naar de sloop, moet ik waarschijnlijk pinnen van te voren en als ik hem moet achterlaten moet ik iemand regelen die mij haalt/brengt. Nou dat zijn drie dingen en dat kan ik dan niet organiseren. Ik rijd al 4 weken met een deuk.

En zo kan ik honderden voorbeelden verzinnen waarin ik mij niet tot dingen kan zetten. Wat wel helpt is dat ik dat soort dingen meteen in de ochtend doe. Want hoe meer tijd ik heb om er over na te denken, hoe minder de kans wordt dat ik het ook echt doe. Allemaal trucjes die ik mijzelf heb aangeleerd om te kunnen functioneren.

Ik snap dat ik een en ander heb los gemaakt met mijn 'ADHD is cool' uitspraak. Misschien had ik moeten zeggen: Ik vind het cool dat ik een ADHDér ben. Ik wil niemands persoonlijke situatie bagatelliseren. Want het is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring. Ik ben een geboren positiveling en ik probeer altijd overal het beste van te maken. Voor mij is het geen 'modediagnose' Juist toen ik het labeltje kreeg viel alles dat ooit in mijn leven was gebeurd op z'n plek. Mijn studie, mijn relaties, mijn vriendschappen, mijn loopbaan. In plaats van te bewijzen aan de buitenwereld hoe moeilijk het allemaal is en hoe vervelend, ben ik mij op de positieve kanten gaan richten. En hoe meer ik dat deed, hoe meer ik kon accepteren en zelfs omarmen dat ik anders ben. Het is echt niet alleen maar rozengeur en maneschijn, Echt niet. Maar ik zie er ook de
voordelen van.
Ik zie bijvoorbeeld ook dat het elkaar aantrekt, de meesten van mijn vrienden hebben het ook. En dat maakt het wel zo makkelijk om de chaos in een huis te accepteren of het feit dat iemand altijd te laat is. Mijn beste vriendin bijvoorbeeld is altijd alles kwijt. Ik moet daar om lachen, ik weet hoe het is. Alhoewel ik daar weer minder moeite mee heb omdat ik overal een trucje voor verzin om het werkbaar te maken. Het schakelt wel lekker snel en makkelijk als iedereen dezelfde manier van denken heeft. Feestjes onder mijn vriendenkring zijn ongeëvenaard :)

Ik weiger het als een ontwikkelingsstoornis te zien. We zijn nou eenmaal allemaal anders. Zoals Nietzsche al zei: The challenge is to respond well to suffering. Met andere woorden: je kunt niet altijd beïnvloeden wat er op je af komt in je leven maar je kunt wel beïnvloeden hoe je er op reageert. Ik heb het werkbaar gemaakt voor mij zelf. En daar mag ik best blij mee zijn toch? :D
I was thirsty for everything, but water wasn't my style (Eddie K.)
Cluny
Banned

Re: ADHD is not cool! :(

Bericht door Cluny »

Als ADHD-er moet je dus zelf een zeer uitgebreide aanpassings- en afrem-trukendoos voor jezelf ontwikkelen om goed tussen de gemiddelde mensen te kunnen functioneren. Voor de meeste ADHD-ers is die trukendoos niet groot genoeg.
Ondanks de positivopraatjes van de TS kan ik niet anders lezen dat het lastig tot heel lastig is om met ADHD dagelijks redelijk te kunnen functioneren.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Bericht door Jinny »

Zondermeer Cluny.
Mocht je de pech hebben dat het denkraam wat minder groot is als die vd Daantje dan heb je een probleem.
Een groot probleem.
Maar datzelfde met bv autisme.
Ermee om leren gaan is het belangrijkste.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Jagang schreef:
Krautsjo schreef:Vooral wat betreft het verschil in energie.
Laat me raden, met enige regelmaat beneden 0?
Regelmatig dingen willen doen waar je je op met moment supreme niet toe kan zetten?

Of soms enthausiast aan iets beginnen om er, vaak na uren of soms zelfs enige dagen noeste arbeid achter te komen dat je het uithoudingsvermogen niet hebt om het af te maken?
Eigenlijk nog veel praktischer, ik merk dat ik en na zes uur 's avonds niet behoorlijk meer kan denken door gebrek aan aandacht en er ook niet de moeite voor moet doen omdat ik dan in een soort automatisme verzandt en 's nachts nog loop te malen, met als vevolg geen slaap en geen reserves voor de volgende dag .
Ik erger me ook vreselijk over de lulkoek die beweert wordt over Ad(h)D zelfs door mensen die het zelf hebben.
En vaak heb ik dan wel de neiging , maar niet de puf meer om er tegen in te gaan, want wat mensen vaak zien is het resultaat van al mijn pogingen en niet de pogingen zelf .

Bij mij is het dan ook vaak van "misschien moet ik eens een stukje schrijven over .........." alleen ik weet nu al dat ik dan een heleboel puf moet verzamelen.
Nee, cool is het allerminst.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Jim schreef:Zondermeer Cluny.
Mocht je de pech hebben dat het denkraam wat minder groot is als die vd Daantje dan heb je een probleem.
Een groot probleem.
Maar datzelfde met bv autisme.
Ermee om leren gaan is het belangrijkste.
Mijn denkraam is zo groot dat het onoverzichtelijk is geworden, maar dat is ook het verschil tussen degenen die het (h)-tje missen, die hebben vaak oog voor details en minder voor het grote geheel en dan werkt een groot denkraam juist helemaal niet .
Maar ik kan er nu mee omgaan en misschien is dat nu juist dat in deze maatschappij de handicap. Ik heb ook niet de neiging om het als een handicap tewillen zien, het blijkt in alle werkelijkheid iets te zijn waar ik iedere keer tegen oploop. En ik ben realist genoeg omdat dat ook te kunnen blijven en willen zien.
Denial is not a river in Egypt :)
Plaats reactie