Maurits Malschaert

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Daantje
Contacteer:

Re: Maurits Malschaert

Bericht door Daantje »

Mariakat schreef: Je klinkt niet dat je iets hebt meegekregen van deze angst om de hel.
Een vertrouwd, veilig nest blijkt toch wel het allerbelangrijkste.
Nou ja het gekke is dat het wel een school was waar respect voor leraren, ouderen en de medemens hoog in het vaandel stond. Maar op een fijne manier, zonder dwang of zonder machtsmisbruik. Het was een hele fijne school, buiten dat kerkgedoe om. Want ik kom helemaal niet uit een warm nest. De school was misschien nog wel een veiligere of betere plek dan mijn ouderlijk huis. Niet dat ik mishandeld ben maar mijn ouders waren zeer ongelukkig getrouwd en (achteraf gezien) beiden ADHD'ers (waar ze toen nog niet de naam voor hadden) en een moeder met een vleugje autisme. Ik heb mijn lagere schooltijd toch als fijn ervaren. Alhoewel het misschien niet terecht is om dit aan het katholieke geloof te koppelen, maar meer aan stabiele vriendelijke leerkrachten die echt het beste voor hadden met ieder kind.

De angst om de hel snap ik sowieso niet. Want als de duivel in de hel zit. En de duivel vertegenwoordigd al het kwaad. Als je dan zoveel kwaad gedaan hebt in je leven en je gaat dood, dan zou de duivel toch blij met je moeten zijn. :lol: Ik bedoel, waarom zou hij je laten branden voor altijd en eeuwig? Hij zou je dan toch met open armen ontvangen? Een klopje op de schouder en een eeuwig leven in de meest geweldige zonden die je kunt bedenken. :D :D :D
I was thirsty for everything, but water wasn't my style (Eddie K.)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Daantje schreef:
De angst om de hel snap ik sowieso niet. Want als de duivel in de hel zit. En de duivel vertegenwoordigd al het kwaad. Als je dan zoveel kwaad gedaan hebt in je leven en je gaat dood, dan zou de duivel toch blij met je moeten zijn. :lol: Ik bedoel, waarom zou hij je laten branden voor altijd en eeuwig? Hij zou je dan toch met open armen ontvangen? Een klopje op de schouder en een eeuwig leven in de meest geweldige zonden die je kunt bedenken. :D :D :D
Een stukje flexibiliteit waar ik mij ook weleens over verbaas. Bij het aandragen van deze draai aan het verhaal komt de stoom uit de oren van de gemiddelde gelovige. Hieronder staat één van mijn vragen. Tamelijk ludiek. Maar de toon was: "Het niveau daalt". Hiermee spot je niet. Of: "De openbaringen liggen vast". De christelijke boodschap kent geen nuance. Want ga je zaken nuanceren dan verdwijnt de essentie en uiteindelijk ook een geloof.
Piet schreef:108. Satan wordt in christelijke kringen vaak voorgesteld als een sluwe vos. Hij heeft ondertussen tijd genoeg gekregen om de openbaringen te lezen. En ziet miljarden mensen in zijn hel verschijnen. De meerderheid van de wereldbevolking. Wat belet deze slimmerik om deze enorme aantallen in te zetten voor de eindstrijd. Na een zware training is het toch een peulenschil om de softies uit de hemel voorgoed uit te schakelen. Dus is de uitkomst wel van tevoren bepaald?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Daantje schreef:
Mariakat schreef: Je klinkt niet dat je iets hebt meegekregen van deze angst om de hel.
Een vertrouwd, veilig nest blijkt toch wel het allerbelangrijkste.
Nou ja het gekke is dat het wel een school was waar respect voor leraren, ouderen en de medemens hoog in het vaandel stond. Maar op een fijne manier, zonder dwang of zonder machtsmisbruik. Het was een hele fijne school, buiten dat kerkgedoe om. Want ik kom helemaal niet uit een warm nest. De school was misschien nog wel een veiligere of betere plek dan mijn ouderlijk huis.
Dank voor je verdere uitleg.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie