Gaza

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Gaza

Bericht door PietV. »

GayaH schreef:*
Nooit in het leger gezeten?
Enig idee hoe NL soldaten werden gedrild jegens 'DE Russen' tijdens de koude oorlog?
Enig idee hoe NL soldaten worden gedrild jegens 'DE Taliban' in de Afghanistan oorlog?

*
Ik heb drie jaar bij een gevechtseenheid gezeten! Het eerste wat je leerde was het volgende.
Voor ieder mens geldt dat hij correct moet optreden en dat hij zich houdt aan algemeen aanvaarde gedragsregels. Voor de militair komt hierbij dat hij een uniform draagt en dat hij wordt beschouwd als een vertegenwoordiger van een groter geheel. Menige buitenstaander vormt zich immers een beeld van de landmacht uit de ontmoeting met een enkele militair. Wanneer deze individuele militair zich onverschillig en onordelijk gedraagt, of hinderlijk is voor anderen dan slaat dit terug op de gehele krijgsmacht.
Dit staat dus letterlijk in handboek soldaat en kader. Tijdens de opleiding werd hier steeds krachtig op gewezen. Iedereen die hier anders over dacht. Kreeg een disciplinaire straf of erger. Hiernaast kreeg je onderricht in conventies en internationale afspraken. Het motto was: "Je hebt een voorbeeldfunctie op alle plaatsen waar je moet optreden". Wat hier boven afspeelt is krankzinnig gedrag. Het heeft niets met oorlogvoering te maken. De willekeur regeert en er is geen respect voor een mensenleven.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jinny

Bericht door Jinny »

GayaH schreef:
PietV. schreef:<< >>
De ontmenselijking van de vijand.
Als dit in grote delen van het Israëlische leger oogluikend wordt toegestaan.
<< >>
*
Enig idee hoe NL soldaten werden gedrild jegens 'DE Russen' tijdens de koude oorlog?
Enig idee hoe NL soldaten worden gedrild jegens 'DE Taliban' in de Afghanistan oorlog?

*

Ergo, ik zou dus graag enige onderbouwing van ondermeer je laatste uitspraken willen Gayah, onderbuikgevoelens tellen niet in deze.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dat dat forum hoofdzakelijk bevolkt wordt door onderontwikkelde en/of laaggeschoolde pubers wisten wel al.
wat wil je nu zeggen? Dat palestijnen net zo zijn en daarom afgeschoten mogen worden?

ik hoop het niet
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ Appelfflap
*
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is geldt niet voor IDFers?
Bewijs wat je beweert ...
appelfflap schreef:<< >>
de Israelische soldaat heeft met voorbedachten rade een inwoner van Gaza opzettelijk en
in koelen bloede neergeschoten.
<< >>
... en zodra je dat bewijst vind ik het niets moeilijk om zulks te veroordelen, sterker,
zet die Jood wat mij betreft dan maar meteen voor het vuurpeloton!

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

GayaH schreef:@ Appelfflap
*
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is geldt niet voor IDFers?
Bewijs wat je beweert ...
heti s toch bewezen?
IDF heeft het zelf toegegeven
ze hebben palestijnen in gaza neergeschoten omdat die met een vlag rondliepen en te dicht in de buurt vd grens kwamen.
eerst waarschuwen en dan neergeschieten is het bewijs van voorbedachtheid.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ Appelfflap
*
Is dat jouw bewijs? Opnieuw je mening opschrijven dat het zo is?
Wat is de bron waaruit jij afleidt dat de IDF toegeeft dat die Israëlische soldaat met voorbedachten rade
een inwoner van Gaza opzettelijk en in koelen bloede heeft neergeschoten?
*
Gezien het rood is dit niet 'zomaar' een verzoekje ...
Jim schreef:
GayaH schreef:
De ontmenselijking van de vijand.
Als dit in grote delen van het Israëlische leger oogluikend wordt toegestaan.
<< >>
*

*

Ergo, ik zou dus graag enige onderbouwing van ondermeer je laatste uitspraken willen Gayah, onderbuikgevoelens tellen niet in deze.
... vanwaar de eis om een vraag te onderbouwen? Omdat GayaH die vragen stelt?
Maar goed, ik begrijp je gevoeligheid voor de suggestie die niet perongeluk van de vragen uitgaat.

Volgens de herinneringen van de oudgediende krasse knarren op dit forum kwam zoiets blijkbaar nooit voor in het Nederlandse leger. Zij gaan daarbij kennelijk uit van het officiële beleid en van handboeken.

Mijn onderbouwing, en nee, het was ook daar en toen geen officieel beleid, wellicht slechts voortvloeiend uit de persoonlijke obsessies van enkele 'dril'sergeanten, baseer ik op de ervaring van enkele dienstplichtige militairen van lichting 1977 tijdens hun sergeant opleiding (infanterie AMX voertuig) op de Jan van Schaffelaar kazerne te Ermelo. Zij werden er herhaaldelijk op geïndoctrineerd wat voor verschrikkelijks Nederland te wachten zou staan na een invasie door de Russen. Ook de militairen die tegen 'DE Taliban' vechten zijn officieel bezig met een zogenaamde opbouwmissie, en wellicht moeten we wachten tot die oorlog voorbij is alvorens de misstanden openbaar worden, maar naar ik uit eerste hand vernomen heb wordt ook daar stevig anti-Taliban geïndoctrineerd, ja, de Taliban wordt met regelmaat als barbaren, als onmenselijk afgeschilderd.

Ik reageerde op de opmerking dat ontmenselijking van de vijand in grote delen van het Israëlische leger oogluikend wordt toegestaan, en het verbaast mij niets als daar door de moddereter vervolgens geen onderbouwing voor wordt gevraagd ook al is dat geen officieel beleid daaro en staat zuks niet in het IDF handboek, want ontmenselijking dat is wat een oorlog met zich meeneemt, en dat geldt voor ieder leger, ook voor het Nederlandse leger!

Het verbaast mij wel dat het voor het NL leger dus blijkbaar wel onderbouwd moet worden,
alsof NL militairen anders zijn dan huurmoordenaars van andere afkomst/nationaliteit ...
... hmmm, hoezo Chauvinisme?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

GayaH schreef:
Volgens de herinneringen van de oudgediende krasse knarren op dit forum kwam zoiets blijkbaar nooit voor in het Nederlandse leger. Zij gaan daarbij kennelijk uit van het officiële beleid en van handboeken.
Tussen 1984 en 1987 heb ik dus bij de landmacht gezeten. En geen excessen meegemaakt bij de onderdelen waar ik heb gezeten. En dan praat je dus over duizenden mensen die ik heb ontmoet. De krijgsraad kent geen pardon. Schieten op burgers is ook bij defensie moord. En als je eigen leven niet in gevaar is. Dan heb je ook geen reden om te schieten. De Israëlische militair draagt een kogelvrij vest. Zit aan de veilige kant van de bufferzone. En als iemand dus 100 meter binnen deze zone loopt. Dan zit er nog steeds 200 meter, hek evt pantservoertuig tussen. Hiernaast was er dus een wapenstilstand afgesproken. En wat is jouw ervaring; op dit vlak. Ken je de organisatiestructuur? Want je claimt de suggestie dat er binnen de opleiding en effectieve kant van het verhaal. Militairen elkaar opfokken door een vijandbeeld te creëren rond zwangere vrouwen en kinderen. Bij welk wapen- of dienstvak gebeurd dit? Graag een concreet voorbeeld. En laat tevens zien dat dit oogluikend wordt toegestaan en onbestraft blijft?
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

Schieten op burgers is ook bij defensie moord. En als je eigen leven niet in gevaar is.
Dan heb je ook geen reden om te schieten.
<< >>
Ik ga er nog steeds van uit dat het zich om waarschuwingsschoten handelt en
dat die burger dus door een verdwaalde kogel is geraakt.
Want je claimt de suggestie dat er binnen de opleiding en effectieve kant van het verhaal. Militairen elkaar opfokken door een vijandbeeld te creëren rond zwangere vrouwen en kinderen. Bij welk wapen- of dienstvak gebeurd dit? Graag een concreet voorbeeld. En laat tevens zien dat dit oogluikend wordt toegestaan en onbestraft blijft?
Nee, wat je daar schrijft claim ik niet!
Ik reageerde specifiek op 'De ontmenselijking van de vijand.' Ook bij de IDF wordt het 'opfokken door een vijandbeeld te creëren rond zwangere vrouwen en kinderen' veroordeeld en niet getolereerd.
SkyNews schreef:<< >>
A spokesman for the Israeli Defence Forces (IDF) told Sky News Online, the t-shirts were printed on the private initiative of the soldiers and their designs "are not in accordance with IDF values and are simply tasteless. This type of humour is unacceptable and should be condemned".
<< >>
Bron
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

GayaH schreef: Ik ga er nog steeds van uit dat het zich om waarschuwingsschoten handelt en
dat die burger dus door een verdwaalde kogel is geraakt.
Er is dus geschoten. In de richting van deze personen. Tamelijk gericht anders raak je ze niet. En hierna zoek je naar middelen om het gedrag van Israëlische militairen te bagatelliseren. Terwijl deze militairen de schijn tegen hebben. Als je het gedrag van Israëlische militairen bestudeert. Of het nu een konvooi met ongewapende activisten is, een ambulance of stenengooiende kinderen. Dan blijkt keer op keer dat ze lak hebben aan mensenlevens. Je kan het ook ondubbelzinnig veroordelen. Want waarschuwingsschoten die één persoon doden en 10 anderen verwonden hebben weinig te maken met waarschuwen. Dat betekent behoorlijk effectief en gericht schieten.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

GayaH schreef:
Zij werden er herhaaldelijk op geïndoctrineerd wat voor verschrikkelijks Nederland te wachten zou staan na een invasie door de Russen. Ook de militairen die tegen 'DE Taliban' vechten zijn officieel bezig met een zogenaamde opbouwmissie, en wellicht moeten we wachten tot die oorlog voorbij is alvorens de misstanden openbaar worden, maar naar ik uit eerste hand vernomen heb wordt ook daar stevig anti-Taliban geïndoctrineerd, ja, de Taliban wordt met regelmaat als barbaren, als onmenselijk afgeschilderd.
Als die indoctrinatie zou hebben bestaan heb ik er althans NOOIT iets bij de Marine van gehoord. Het is wél zo dat de media toen en nu de bevolking indoctrineert met een lading angst waar als voorbeelden destijds een Russische overheersing werd omschreven als verlies van alle vrijheid, onderdrukking enz. Dat geldt ook voor de oorlogsmisdaden van de Taliban ,Al Qaeda en dergelijke groeperingen. Behalve deze zaken wordt ook de angst voor een kernwapen in Iraanse handen voluit gespeeld. Leugens over Irak en hun massavernietigingswapens leidden tot een oorlog die zeker 100.000 Irakkezen het leven kostte + veel westerse troepen. Bij ons was het angstpsychose die door de westers georienteerde en ddoor rechts gecontroleerde media werden verspreid.
Bij onze defensie speelde dit niet tijdens de koude oorlog periode.
En natuurlijk horen en zien we ook wat Israel uitvreet. Ik ben van mening dat iedere overtreding van de Geneefse conventie loud and clear vermeld mogen worden en kritiek hierop moet gewoon kunnen.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Daar ben ik het volledig mee eens!
Cactus schreef:<< >>
Ik ben van mening dat iedere overtreding van de Geneefse conventie loud and clear vermeld mogen worden en kritiek hierop moet gewoon kunnen.
Sterker nog, van mij mag iedere Jood (en ieder ander ook uiteraard!) die zich schuldig maakt aan misdaden tegen de menselijkheid, of wie daartoe de opdracht geeft, de doodstraf krijgen.

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Vaag blijft altijd: Was het een overtreding van de Geneefse Conventie en welk land deed het ?

Mag je een stad vol burgers b.v. platbombarderen wetende dat er veel burgerslachtoffers zullen vallen!
Mag je andersmans gebied annexeren en blijven bezetten als de VN dit verbiedt ?
Mag je je verdedigen of verzetten tegen landroof ?
Mag je een oorlog beginnen onder valse voorwendsels en pure leugens? (Irak en VietNam)
Mag je op een grens zoals bij Gaza, een Palestijn verbieden om op ZIJN grondgebied te lopen?
Mag je vermeende vijanden zonder vorm van proces liquideren? (VS en Israel)
Kortom, het hangt er vaak vanaf WIE de overtredingen maakt.
Is het een westers of westers gezind land, dan zal er weinig of niets gebeuren.( VS en Israel)
Is het een land dat vijandig tegenover het westen staat dan worden er direkt sancties opgelegd. (Iran)
In het geval van het vermoorden van een Palestijnse boer lijkt het mij een duidelijke overtreding van allerlei overeenkomsten en Int. wetten.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Elk onschuldig slachtoffer is er één te veel. Net als de jongen in Den Haag die is neergeschoten door de politie, of de vele anonieme slachtoffers van geweld die de media niet halen.

Er blijven weinig landen zónder VN sancties over als dit alles bestraft zou worden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jinny

Bericht door Jinny »

GayaH schreef:
Zij werden er herhaaldelijk op geïndoctrineerd wat voor verschrikkelijks Nederland te wachten zou staan na een invasie door de Russen. Ook de militairen die tegen 'DE Taliban' vechten zijn officieel bezig met een zogenaamde opbouwmissie, en wellicht moeten we wachten tot die oorlog voorbij is alvorens de misstanden openbaar worden, maar naar ik uit eerste hand vernomen heb wordt ook daar stevig anti-Taliban geïndoctrineerd, ja, de Taliban wordt met regelmaat als barbaren, als onmenselijk afgeschilderd.
Van een vriend die die 'indoctrinatie' heeft meegemaakt,
Ik kan dat in zoverre beamen dat ons inderdaad wel heel duidelijk werd gemaakt dat ons handelen in vredes- zowel in oorlogstijd geacht werd niet in strijd te zijn met de krijgstucht, het landoorlogrecht en de conventie van Geneve.
Ook het feit dat we onszelf moesten zien als vertegenwoordigers van de natie kreeg redelijk wat aandacht.
Je lult dus behoorlijk uit je nek GayaH.
Plaats reactie