Het blijft inderdaad vreemd want wij zijn ook dieren. Dieren die andere dieren slachten om daarmee iets te behagen wat slechts bestaat omdat 1 diersoort denkt dat het bestaat.Berjan schreef:
Bizar is het zeker. Dieren slachten voor een godheid. Alsof een godheid dieren maakt (daar gaan ze allemaal vanuit geloof ik) en er dan plezier in heeft dat het moet lijden en sterven. Als men het dan nog opeet is het tot daaraan toe. Maar er zijn offerdieren die enkel en alleen voor de reuk en de rook zijn. Dan ben je in deze tijd toch van het padje geraakt?
Schaap op bromfiets.
Moderator: Moderators
Re: Schaap op bromfiets.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Offers hebben altijd gediend om de gemeenschap te voeden. Goden kregen een lekje gesmolten boter, wat drank of een knook. Mensen zijn lang religieus geweest, maar daarom waren ze nog niet dom.
Naast deze vaststelling geldt ook dat in het polytheisme goden veel nabijer zijn. Mensen hadden er een soort patronage-relatie of zelfs commercie-relatie mee: je kon met een godheid onderhandelen, in de trant van: als ik een goede prijs krijg voor mijn dochter, of als je zorgt dat de oogst goed is, schenk ik een kip. Afhankelijk van het belang van de vraag (een oorlog winnen of een overstroming afwenden was duurder dan genezen van een hoestje) veranderde de kip in koe in stier in mens. Mensen hadden dan weer hun eigen waardeschaal: voor één veldslag je dochter (Nephta), voor een hoge positie je zoon (Abraham.) Als een offer niet werd opgefeest maar helemaal verbrand werd (zeldzaam, maar soms moest je wel alles in de waagschaal werpen) , was dat een "holocaust" = helemaal opgebrand.
ps: geen dank voor het geschiedenislesje.
Naast deze vaststelling geldt ook dat in het polytheisme goden veel nabijer zijn. Mensen hadden er een soort patronage-relatie of zelfs commercie-relatie mee: je kon met een godheid onderhandelen, in de trant van: als ik een goede prijs krijg voor mijn dochter, of als je zorgt dat de oogst goed is, schenk ik een kip. Afhankelijk van het belang van de vraag (een oorlog winnen of een overstroming afwenden was duurder dan genezen van een hoestje) veranderde de kip in koe in stier in mens. Mensen hadden dan weer hun eigen waardeschaal: voor één veldslag je dochter (Nephta), voor een hoge positie je zoon (Abraham.) Als een offer niet werd opgefeest maar helemaal verbrand werd (zeldzaam, maar soms moest je wel alles in de waagschaal werpen) , was dat een "holocaust" = helemaal opgebrand.
ps: geen dank voor het geschiedenislesje.
Misschien een idee: alle schapen door een dominee of priester laten dopen.siger schreef:Het gekste is nog dat dat schaap plots niet halal hoefde te zijn.
Ze doen eerst hele scholen, gevangenissen etc... halal eten en pakken dan zelf stiekem een christelijk schaap.

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Een sluw plan!Fish schreef:Misschien een idee: alle schapen door een dominee of priester laten dopen.siger schreef:Het gekste is nog dat dat schaap plots niet halal hoefde te zijn.
Ze doen eerst hele scholen, gevangenissen etc... halal eten en pakken dan zelf stiekem een christelijk schaap.
- Mahalingam
- Ervaren pen
Ook in Engeland verdwijnen schapen. En het wordt erger daar. En hoe die toename komt? Een heel groot raadsel.
De boeren beginnen aan een tegenoffensief.
Ewe've been tangoed! Farmer dyes his sheep orange in desperate bid to thwart thieves stealing flock
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... flock.html
Dat ziet er dan zo uit:

De boeren beginnen aan een tegenoffensief.
Ewe've been tangoed! Farmer dyes his sheep orange in desperate bid to thwart thieves stealing flock
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... flock.html
Dat ziet er dan zo uit:

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Net als in Polen met die putdeksels. Die werden gezegend door een priester. Of het heeft geholpen weet ik niet.Fish schreef: Misschien een idee: alle schapen door een dominee of priester laten dopen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Afgelopen week een rabbi gezien met een ijzerzaag, een stukje van de uitlaat van zijn nieuwe auto aan het afzagen. Autobesnijdenis.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Offeren, een bizarre gewoonte.
Ik kan me nog voorstellen, dat je iets dierbaars offert, iets wat je wat kost, als bewijs van je liefde voor ....
Maar wat is het nut van de hele procedure er omheen. Het opdelen, deels wassen, bloed sprenkelen enz. God/Allah heeft toch geen enkele behoefte?
Maar oh, wacht. God heeft menselijke eigenschappen. Zelfs een reukorgaan:
Doch zijn ingewand en zijn schenkelen zal men met water wassen; en de priester zal dat alles aansteken op het altaar; het is een brandoffer, een vuuroffer, tot een liefelijken reuk den HEERE.
Ik kan me nog voorstellen, dat je iets dierbaars offert, iets wat je wat kost, als bewijs van je liefde voor ....
Maar wat is het nut van de hele procedure er omheen. Het opdelen, deels wassen, bloed sprenkelen enz. God/Allah heeft toch geen enkele behoefte?
Doch zijn ingewand en zijn schenkelen zal men met water wassen; en de priester zal dat alles aansteken op het altaar; het is een brandoffer, een vuuroffer, tot een liefelijken reuk den HEERE.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
God speelt ook doktertje, kutje kijken dus:Vilaine schreef:
Jes 3,17.................... en de HERE zal haar schaamte ontbloten.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.