De 'Slag bij Haren'

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Re: De 'Slag bij Haren'

Bericht door Fenomeen »

De gemeente heeft de stationsweg afgesloten en heeft verschillende straatbordjes in de buurt van het huis weggehaald, in de hoop dat jongeren niet weten waar ze heen moeten.
Gezien de professionaliteit ging ik me toen al zorgen maken. :?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Buiten de kern van notaire lastpotten (die als vliegen op een pot honing komen afvliegen) geef ik vooral de media de schuld.

Een radiopresentator die jongeren oproept om naar Haren te gaan, terwijl de burgemeester in diezelfde media juist oproept dit niet te doen.

TV-presentatoren die het vuurtje nog verder opstoken door om half zeven in de vooravond te klagen over een saaie boel in Haren.

Hiermee manipuleer je juist dit soort jongeren en ik vind dat dergelijke presentatoren zich daarvoor moeten verantwoorden voor de rechter en dat de rekening van de schade regelrecht naar deze omroepen dient te gaan.

Helaas ontbreekt daarvoor de wetgeving en diezelfde media waste daags erna hun handen in onschuld. De vrijheid van pers moet worden ingeperkt. Het moet voor een overheid mogelijk zijn journalisten en presentatoren op te pakken en zich te laten verantwoorden voor de rechtbank. Er bestaat heus wel een middenweg tussen onverantwoordelijke journalistiek en Poetin-achtige praktijken.

Maar omdat politici geen durf hebben en zich slaafs opstellen tegenover diezelfde media (die hun kan maken en breken) zal er waarschijnlijk weinig veranderen. Dat liet de beschamende parlementaire verkiezing ons deze maand zien waarbij de media vanaf dag één onze politici bespeelde als een stel willoze poppen.
erikketik
Forum fan

Bericht door erikketik »

@ Klikzoi,
Enige relativering is op zijn plaats. Het feit dat de facebookpagina voor 'Project X Gouda' zo snel is verwijderd, is waarschijnlijk te danken aan een van 'de media' (Omroep West, vermoed ik) die hier snel melding van deed.

Met het inperken van de vrijheid van meningsuiting moet je oppassen. Mij lijkt het waarschijnlijk dat de radiopresentator misschien een bestaande wet heeft overtreden (niet zo zeker van hoor), maar dat slechts zeggen dat het een saaie boel is in Haren (hoe misplaatst ook) niet strafbaar is.

Slechte journalistiek is gelukkig niet strafbaar. :wink:
It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
- Mark Twain
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Maar dat neemt niet weg dat de discussie hierover niet mag worden gevoerd. De media trok wel erg snel zijn handen ervan af. De actualiteitenrubriek Eenvandaag vond niet dat ze enige schuld hadden en de radiopresentator in kwestie bood zijn excuses aan op Twitter. Ik heb met interesse het programma Debat op Twee gevolgd wat ging over deze kwestie en het begon al met lokale filmmakers die aan het woord kwamen. Volledig in hun slachtofferrol, waarbij ze overigens wel strafbare feiten hebben gefilmd. Daarmee was de kous af. De aandacht ging vervolgens naar de raddraaiers, de burgemeester, de politie en de ME.

Deze discussie gaat ook over het Net. Vele zijn tegenstander voor meer overheidsbemoeienis op het Net en het inperken van privacygegevens, terwijl de criminaliteit hoogtij viert op het Net. Het recente lek bij de Windows-browser is hiervan een goed voorbeeld te noemen, waarbij ons overheidstoezicht totaal achterliep bij de gegeven feiten. We raken in paniek wanneer we dit stelsel drastisch willen wijzigen, maar laten vervolgens toe dat onbekenden/criminelen met al onze privacygegevens op de loop gaan. Beetje een omgekeerde wereld vol schijnveiligheid.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Peter van Velzen schreef:
Cactus schreef:De burgemeester van Haren zei dat hij alles had gedaan wat hij kon en hij zou met iedere situatie rekening hebben gehouden. Nou, dan had hij nog veel meer ME'ers ergens verdekt moet hebben laten opstellen om in geval van rellen die gasten uit elkaar en in elkaar te rammen. Traangas inzetten en desnoods met rubber kogels erop los knallen. Dat tuig verdient niet in een vrij land te wonen. Die behoren onder een dictatuur verder te leven.
Nee Cactus, alsjeblieft niet, onder een dictatuur krijgt dat tuig het vaak voor het zeggen. Dat gun k ze allerminst. Overigens: Denk jij dat de burgemeester inderdaad over "nog veel meer" ME-ers had kunnen beschikken? Zover ik weet zijn er maar 2000 voor heel Nederland beschikbaar. (in Groningen ongeveer 80).
Er zal best wel meer traangas op voorraad zijn. :mrgreen:
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Cactus schreef:

De burgemeester van Haren zei dat hij alles had gedaan wat hij kon en hij zou met iedere situatie rekening hebben gehouden. Nou, dan had hij nog veel meer ME'ers ergens verdekt moet hebben laten opstellen om in geval van rellen die gasten uit elkaar en in elkaar te rammen.
Ja, ik vind het alleen erg verkeerd dat de burgemeester dit op voorhand kenbaar heeft gemaakt. Doet hij hiermee niet even hard mee met het woord verspreiden? (zoals facebook en media)
Traangas inzetten en desnoods met rubber kogels erop los knallen. Dat tuig verdient niet in een vrij land te wonen. Die behoren onder een dictatuur verder te leven
En toch wil ik dit wat nuanceren. WIe weet waar dit soort mensen zijn opgegroeid. Misschien wel in een omgeving waar agressie de standaard is. Daarbij komt nog een stukje opvoeding. ik hoorde op het nieuws dat er jongeren van 12 a 13 jaar aanwezig waren die relden. Ook deze consequentie?

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Jinny

Bericht door Jinny »

Hier in Nederland weet iedere inwoner dat een dorpje afbreken niet tot de gemiddelde standaard behoord.
Ja, ik heb weinig compassie met de relschoppers.
Die zijn eerst schuldig, daarna feestboek die standaard onlogisch (lees onveilig) staat ingesteld.
Het meisje maakte een begrijpelijke fout (door de feestboeklayout) en valt dit niet aan te rekenen.

Iets als een airbus vol passagiers met een knopje onder de elleboog van de gezagvoerder waarmee ineens de motoren afvallen en niet meer gestart kunnen worden.
Is het de gezagvoerder dan aan te rekenen als hij het knopje onwillekeurig met zijn elleboog beroerd of krijgt de ontwerper vd airbus een schop?
siger

Bericht door siger »

Ik heb ook het gevoel dat er iets schort aan onze sociale ethiek. Deze kinderen zijn opgegroeid met een sfeer van "we zijn toch allemaal egoisten" en "we kunnen ons gedrag toch niet veranderen".

Wij kregen vroeger "maatschappelijke opvoeding" op school. Het was waardeloos gelul, maar dat is een mogelijke plaats om te beginnen met een serieuze aanpak.
Jinny

Bericht door Jinny »

Siger, ik weet van vroegah, uit de verhalen van mijn vader en later uit eigen ervaring dat het van alle tijden is.
Mijn oude heer ('35 bouwjaar) vertelde over groepen jongeren uit (in dit geval) Den Helder die in het weekeinde de kroegen kwamen kort slaan in de dorpjes rond Den Helder.
Dat ging vaak maar een, hooguit twee keer goed, daarna was de plaatselijke dorpsjeugd voorbereid en werden de gasten het dorp uitgeklopt.
Een volle generatie later (30 jaar) was het weer raak, zelfde methode, met de trein in dit geval arriveren en een dorpskroeg verbouwen. (Boomrang in Anna Pauwlowna)
Ook toen werden de gastjes door wat potige boerenzoons en ander loslopend volk na de tweede keer weer netjes de trein richting Den Helder ingeklopt bij aankomst. (Daar was ik dan zelf bij.....)

Inmiddels zou er weer een generatie van dat soort heldere lichten moeten komen, de dertig jaar zijn weer bijna om.........
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik snap niet waarom ze niet die dag het openbaar vervoer naar Haren hebben stilgelegd. Het was ruim van tevoren bekend dat het uit de klauwen zou lopen. Het zou bijzonder naïef zijn geweest als men dacht dat er slechts enkele tientallen zouden komen opdraven die vredelievend in de straat zouden vertoeven. Mensen met goede bedoelingen die toch naar Haren willen zouden dan een taxi kunnen nemen. Desnoods compenseerde de gemeente wat van de taxikosten, die zijn lager dan de schade. Zet een paar politieagenten bij elke toegangsweg en controleer ID-bewijzen, noteer deze en schrik de jeugd af door te zeggen dat er mogelijke consequenties zijn verbonden aan hun bezoek als het goed mis gaat.
en volle generatie later (30 jaar) was het weer raak, zelfde methode, met de trein in dit geval arriveren en een dorpskroeg verbouwen. (Boomrang in Anna Pauwlowna)
Ook toen werden de gastjes door wat potige boerenzoons en ander loslopend volk na de tweede keer weer netjes de trein richting Den Helder ingeklopt bij aankomst. (Daar was ik dan zelf bij.....)
In de jaren 60 en 70 bivakkeerden hippies, provo's en tuig op het CS in Amsterdam. Op een gegeven moment is daar een vrouw verkracht; deze vrouw was de vrouw van een officier van de mariniers. Een grote groep is toen vervolgens in de trein gestapt, hebben alle toegangswegen afgesloten van het CS en hebben flink wat klappen uitgedeeld.

Gebrek aan sociale ethiek bij ontspoorde jeugd is van alle tijden. Bekend is dat in de tijd van Nero jeugd dronken gasten in steegjes opwachtte, hun in elkaar sloeg (of zelfs vermoorde) en beroofde.
Incidenten via Facebook is een nieuwe trend en daar zal op gereageerd moeten worden, ook door Facebook zelf.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Er is nu ook een project-x eindhoven. wat gaat plaatsvinden op vrijdag 28 september. ik ben er voor uitgenodigd, ga er uiteraard niet naar toe. er komen wel meer dan 3300 mensen. en meer dan 1400 misschien. Daarbij komt dat er nog eens zo'n 33.000 mensen zijn uitgenodigd. Gebeurt dit op meerdere plekken in het land?

http://www.facebook.com/#!/events/49594 ... er_invited

ik weet niet of jullie deze link ook op kunnen, aangezien het een uitnodiging was voor mij, probeer het anders maar.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Misschien dat er nu ook een grote groep mariniers naar Eindhoven wil afreizen. In Amsterdam keek de politie de andere kant op en heeft niet ingegrepen. Het was een vrijwillige actie van de mariniers zelf. Er kwam de nodige kritiek uit de politiek maar er zijn nooit mensen ervoor gestraft. Resultaat had het wel omdat het daarna gebeurd was met de problematiek in Amsterdam.

Maar ik denk dat dit soort acties niet serieus te nemen zijn. Er zitten nog 35 relschoppers vast in Haren en die worden zeer zwaar gestraft. Je moet wel achterlijk zijn wil je nog aan dit soort acties meedoen.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

geloof me, die achtelijke mensen bestaan :(

Groet, Sytze
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er schijnt nu ook een 'feest' gepland te zijn in Arnhem voor vrijdag...

Laat die mafkezen maar komen, pak ze op, sluit ze een paar weken op en laat ze de schade betalen. Als ze hun straf hebben uitgezeten dan moeten ze verplicht de scholen bij langs en mogen ze vertellen hoe dom ze zijn geweest en hoe slecht hun situatie is.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Volop discussie op de radio. Schuld wordt gegeven aan de media, die ontkennen natuurlijk, die hebben alleen geobserveerd en verslag gedaan. Ze stonden in de frontlinie van de ME en hebben ook klappen gekregen van de ME. Ze eisen excuus van de politie. De burgemeester heeft ook heel wat te verantwoorden. Hij heeft niet adequate maatregelen genomen. De politie is natuurlijk de grote schuldige. Door daar met zoveel man te zijn en de ME in de buurt te hebben hebben ze de jongeren geprovoceerd. Dat de politie de schuld zou krijgen, had een politieman al voorspeld volgens de plaatselijke predikante, die een opgeroepen agent eerder die dag sprak. En toe ze optraden, deden ze dat ook al niet adequaat, zelfs persmensen kregen klappen.
O ja, facebook, twitter en de telefoon hebben natuurlijk ook forse schuld. Slecht ingerichte pagina's, te snel doorgeven van het feestje, te groot bereik.
De jongeren, ach, het hoort nu eenmaal bij de jeugd en het is van alle tijden. Ze willen gewoon een verzetje en niet lastig gevallen worden door de politie. Zonder pers en politie hadden ze een biertje gedronken en waren weer gegaan.

Het zwartepieten is volop bezig.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Plaats reactie