Jezus was getrouwd?
Moderator: Moderators
Jezus was getrouwd?
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1296 ... wd___.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jezus was getrouwd?
Jazeker, met Mariamne e mara. Ze hadden een zoon : Jehuda bar Yeshua.tanager schreef:http://www.telegraaf.nl/buitenland/1296 ... wd___.html
( Fish, kan je dat nog effe wat aanvullen ?

Die paulus toch. Wat een rakker. Die naam lijkt wel veel op die andere MM... gevoel voor dramatiek kun je hem niet ontzeggen.aton schreef:Jazeker, met Mariamne e mara. Ze hadden een zoon : Jehuda bar Yeshua.tanager schreef:http://www.telegraaf.nl/buitenland/1296 ... wd___.html
( Fish, kan je dat nog effe wat aanvullen ?)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
De Telegraaf. Seriously?
De Harvard Divinity School heeft een uitstekende website over dit nieuwe evangelie.

De Harvard Divinity School heeft een uitstekende website over dit nieuwe evangelie.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Uit de link de volgende quote. Er valt met zekerheid te zeggen dat binnen het vroege christendom gespeculeerd werd over een Jezus die getrouwd was. Een opzienbarende gedachteHJVorser schreef:De Telegraaf. Seriously?![]()

Doet dit afbreuk aan de vermeende goddelijkheid van de persoon. (Even los van de vertaling alma)
This gospel fragment provides a reason to reconsider what we thought we knew by asking what role claims about Jesus's marital status played historically in early Christian controversies over marriage, celibacy, and family. The Gospel of Jesus's Wife makes it possible to say with certainty that some early Christians believed that Jesus was married. This conclusion potentially has significant implications for the history of ancient Christian attitudes toward marriage, sexuality, and reproduction.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
http://news.hds.harvard.edu/files/King_ ... t_0917.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;Just as Clement
of Alexandria (d. ca 215 C.E.) described some Christians who insisted Jesus was not
married, this fragment suggests that other Christians of that period were claiming that he
was married. For purposes of reference, the fragment is referred to as The Gospel of
Jesus’s Wife (GosJesWife).
Twee stromingen dus als ik de conclusies volg die de auteur plaatst. Maar wat betekent dit concreet?
Moet er ruimte komen voor een andere benadering of stort dan het christendom in?
Jezus was een Rabbi.
Mattheüs 26:49: En terstond komende tot Jezus, zeide hij: Wees gegroet, Rabbi! en hij kuste Hem.
Natuurlijk wordt hier ook weer aan vrome uitlegkunde gedaan: Rabbi betekende dan even weer iets anders etc...
Een ongehuwde Rabbi kon niet en kan niet.
De bijbel begint niet voor niks met "ga en vermenigvuldigt u".
Zie Rabbi Moss: http://rabbiamoss.blogspot.be/2009/06/c ... rried.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattheüs 26:49: En terstond komende tot Jezus, zeide hij: Wees gegroet, Rabbi! en hij kuste Hem.
Natuurlijk wordt hier ook weer aan vrome uitlegkunde gedaan: Rabbi betekende dan even weer iets anders etc...
Zie Rabbi Moss: http://rabbiamoss.blogspot.be/2009/06/c ... rried.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja natuurlijk, rabbi betekende ook meester en aanspreekvorm van echtgenote naar echtgenoot.siger schreef:Jezus was een Rabbi.
En dat is ook juist. ( maar Jezus was geen rabbi in de zin van religieuze voorganger ).Een ongehuwde Rabbi kon niet en kan niet.
Interessant Siger. Nooit bij stil gestaan.siger schreef:Jezus was een Rabbi.
Ik vind dit eigenlijk geen nieuws, het fragment is uit de vierde eeuw begrijp ik, dus niet van een ooggetuige lijkt mij.
Gewoon een stukje uit een van de vele legendes over ene Jezus.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Met het grote verschil dat het ene aannemelijker is dan het andere. Maar het gewone is voor een gelovige vaak heel buitenissig. Terwijl wij hier snel aan gewend zouden raken.Fish schreef:Ik vind dit eigenlijk geen nieuws, het fragment is uit de vierde eeuw begrijp ik, dus niet van een ooggetuige lijkt mij.
In 1 Korintiërs schrijft Paulus over de voordelen van het ongehuwd zijn en de argumenten om ongehuwd te blijven. Je zou zeggen, dat als Jezus ongehuwd was, dat dat zijn belangrijkste argument zou zijn, maar daar heeft hij het nergens over. Mogen we daaruit concluderen, dat Jezus dus gehuwd was?
Zou zo maar kunnen.
Zou zo maar kunnen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
En wat voor reden zou men kunnen aanvoeren dat Jezus niet zou gehuwd zijn ?Vilaine schreef:In 1 Korintiërs schrijft Paulus over de voordelen van het ongehuwd zijn en de argumenten om ongehuwd te blijven. Je zou zeggen, dat als Jezus ongehuwd was, dat dat zijn belangrijkste argument zou zijn, maar daar heeft hij het nergens over. Mogen we daaruit concluderen, dat Jezus dus gehuwd was?
Zou zo maar kunnen.
@siger
Sinds wanneer neem jij de evangeliën voetstoots voor waar aan? Hoe weet je dat als Jezus in Mt rabbi genoemd wordt, dat dit ook geldt voor de historische Jezus?
En waarom denk je dat een moderne joodse opvatting over rabbijnen van toepassing is op de 1e eeuw? Is dat niet buitengewoon naïef?
@vilaine
Je argument is natuurlijk e silentio. En het is met evenveel recht, zo niet meer recht, om te draaien. Paulus stelt zichzelf in zijn ongehuwde staat als voorbeeld. En wat zegt hij verder in dezelfde brief? Wees mijn navolgers, zoals ik van Christus (1 Kor. 11:1). Dusss... Jezus was niet getrouwd!
(Deze conclusie haalt natuurlijk meer uit deze teksten dan erin zit, laat dat duidelijk zijn.)
Verder het argument dat alle joodse mannen uit die tijd getrouwd zouden zijn. Dat is maar een relatieve waarheid. We kennen namelijk ook de Essenen, die het huwelijk volgens Josefus verachtten, en kluizenaars als Bannus, de leermeester van Josefus, en profeten zoals Johannes de Doper. Jezus lijkt mij eigenlijk ook wel zo'n type geweest te zijn.
Sinds wanneer neem jij de evangeliën voetstoots voor waar aan? Hoe weet je dat als Jezus in Mt rabbi genoemd wordt, dat dit ook geldt voor de historische Jezus?
En waarom denk je dat een moderne joodse opvatting over rabbijnen van toepassing is op de 1e eeuw? Is dat niet buitengewoon naïef?
@vilaine
Je argument is natuurlijk e silentio. En het is met evenveel recht, zo niet meer recht, om te draaien. Paulus stelt zichzelf in zijn ongehuwde staat als voorbeeld. En wat zegt hij verder in dezelfde brief? Wees mijn navolgers, zoals ik van Christus (1 Kor. 11:1). Dusss... Jezus was niet getrouwd!
(Deze conclusie haalt natuurlijk meer uit deze teksten dan erin zit, laat dat duidelijk zijn.)
Verder het argument dat alle joodse mannen uit die tijd getrouwd zouden zijn. Dat is maar een relatieve waarheid. We kennen namelijk ook de Essenen, die het huwelijk volgens Josefus verachtten, en kluizenaars als Bannus, de leermeester van Josefus, en profeten zoals Johannes de Doper. Jezus lijkt mij eigenlijk ook wel zo'n type geweest te zijn.