De kerken

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Otter schreef:
Devious schreef:de aarde rond is (hetgeen de bijbel duidelijk tegenspreekt
Beste Devious, zou je dit met bijbelteksten kunnen laten zien? Ik heb wel eens genoemd dat de aarde juist rond is, wat rechtstreeks uit de bijbel komt.

Gegroet
De aarde 'uitgespannen'. 'Uitspannen' doe je met een vlak oppervlak, zoals een tentzeil.
Jesaja 42:5: ‘Alzo zegt God, de HEERE, Die de hemelen geschapen, en dezelve uitgebreid heeft, Die de aarde uitgespannen heeft, en wat daaruit voortkomt;

Niet zozeer de aarde die hier wordt genoemd, maar de hemelen die uitgespannen zijn als een doek of een dak, maken wel deel uit van de klassieke platte aarde kosmologie
Jesaja 40:22: ‘Hij is het, Die de hemelen uitspant als een dunnen doek, en breidt ze uit als een tent, om te bewonen;’

De aarde gegrond (in Engelse vertalingen wordt 'fixed' gebruikt) op haar 'fundamenten', en de afgrond (die de aarde omringd (zie genesis 1) waar de wateren zijn (zie genesis 1) heeft de aarde als een kleed overdekt (zondvloed, dit verklaard ook de zogenaamde '
kolken der diepte), allemaal onderelen van de platte aarde kosmologie.
Psalmen 104:5 Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen.
6 Gij hadt ze met den afgrond als een kleed overdekt; de wateren stonden boven de bergen.

Wederom de aarde die 'gegrond' is.
25 (102:26) Gij hebt voormaals de aarde gegrond, en de hemelen zijn het werk Uwer handen;

Wederom 'gegrond' (Engelse vertalingen gebruiken 'fixed')
Jesaja 48:13 Ook heeft Mijn hand de aarde gegrond, en Mijn rechterhand heeft de hemelen met de palm afgemeten; wanneer Ik ze roep, staan zij daar te zamen.

'Het einde der aarde', de afgrond waar de wateren zijn. (zie Genesis 1)
Jeremia 51:16 Als Hij Zijn stem geeft, zo is er een gedruis van wateren in den hemel, en Hij doet de dampen opklimmen van het einde der aarde; Hij maakt de bliksemen met den regen, en doet den wind voortkomen uit Zijn schatkameren.

Typische platte aarde kosmologie, waarin een bovennatuurlijke macht 'scheiding' maakt tussen hemel en aarde. We komen het tegen in de Koran, bij de oude Egyptenaren en in het epos van Gilgamesh.
Genesis 1:6: ‘En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren! 7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo. 8 En God noemde het uitspansel hemel.’

Er is nog veel meer, maar ik zit nu achter een vreemde computer, en heb niet mijn knip en plak archief voorhanden :wink:

(er zijn nog talloze teksten, bijvoorbeeld die waar de Duivel Jezus meeneemt naar een hoge berg, en hem alle koninkrijken op aarde laat zien (wat alleen kan als de aarde plat is), en een profetie waarin gezegd wordt dat wanneer Jezus vanuit de hoge hemel neerdaalt, dat iedereen hem dan zal zien.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Devious schreef
Genesis 1:6: ‘En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren! 7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo. 8 En God noemde het uitspansel hemel.’
Er is geen sprake van een platte aarde. Ik vind het een beetje ver gezocht.
Misschien maakt je er die voorstelling van. Maar zo gaat het altijd met denkbeelden die niet begrepen worden. Ze gaan een eigen leven leiden.

Voor en aleer hij de 'wateren' scheidde lezen we dat gods geest boven de wateren zweefde. Er had nog geen 'bevruchting' plaats gevonden. Eerst en vooral moet je begrijpen wat hiermede wordt bedoeld.

De scheiding die later werd aangebracht heeft de betekenis van het zichtbare en het onzichtbare.
Met andere woorden er werd een scheiding aangebracht tussen de kosmisch stoffelijke wereld der materie en de wereld zonder stoffelijke materie.

Men kan ook zeggen tussen het gedifferentieerde en het niet gedifferentieerde.

Of tussen het primaire en het secundaire.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jessy schreef:[De scheiding die later werd aangebracht heeft de betekenis van het zichtbare en het onzichtbare.
Met andere woorden er werd een scheiding aangebracht tussen de kosmisch stoffelijke wereld der materie en de wereld zonder stoffelijke materie.

Wat bedoel je hiermee? Wat is die wereld zonder stoffelijke materie? Zelfs in deep space komen nog deeltjes voor.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Jessy,

Hoe komt het toch dat de bijbel altijd onderhevig is aan de 1 of andere mystieke diepgaande uitleg op het moment dat er gewoon volslagen onzin is neergepent door de schrijvers??
Hoe kan het woord van een god zo ontzettend onduidelijk zijn terwijl het toch voor de meest simpele ziel bedoeld is?

Er staat wat er staat en NIET wat jij ervan maakt om het kloppend te krijgen binnen het huidige kennisniveau!
De middeleeuwen liggen al een tijdje achter ons en het is een belediging aan het adres van de moderne rationeel nadenkende mens dat je denkt deze ONZIN heden ten dage nog steeds te kunnen slijten!

Dan weer wel letterljik, dan weer niet, al naar gelang het uitkomt.
De bijbel en vele andere dergelijke sprookjesboeken staan bol van de fantastische mythen en sagen.
Leuk misschien om zo af en toen als tijdverdrijf te lezen als ieder ander boek uit het genre horror/fantasie, maar te idioot voor woorden om "klein duimpje" als een vleesgeworden god te bestempelen alsmede allerlei idiote wereldse beschrijvingen als diepgaande wijsheid te beschouwen.

Probeer dat boek nu eens te lezen zonder die dogmatische bril!
Je zult schrikken van de waanzin die er in staat!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Jessy schreef: De scheiding die later werd aangebracht heeft de betekenis van het zichtbare en het onzichtbare.

Dat is jouw esoterische uitleg, die jij hier even als absolute waarheid neerzet. Het valt uit de tekst volgens mij nergens op te maken.
Als de schrijver de 'kosmisch stoffelijke wereld der materie, en de wereld zonder stoffelijke materie' had bedoeld, had hij dat er toch wel neergezet?
Nee, dit vers past zo goed in de antieke opvattingen over een platte aarde, en de rest van de bijbel, zoals bijvoorbeeld het absurde zondvloedverhaal, met de 'kolken der diepte' waaruit het water van de zondvloed komt. Tegenwoordig weten we dat de 'kolken der diepte' niet bestaan, maar als de aarde een pannenkoek is die drijft in de oerzee, dan worden deze kolken der diepte een stuk begrijpelijker.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Erik schreef
Jessy,

Hoe komt het toch dat de bijbel altijd onderhevig is aan de 1 of andere mystieke diepgaande uitleg op het moment dat er gewoon volslagen onzin is neergepent door de schrijvers??
Hoe kan het woord van een god zo ontzettend onduidelijk zijn terwijl het toch voor de meest simpele ziel bedoeld is?
Erik de bijbel op zich zijn vertellingen die bijeengeraapt zijn uit oeroude overleveringen.
‘God’ is niet onduidelijk. Door het misbruik maken van is alles versluiert..
Elke wat jij noemt simpele ziel staat korter bij de waarheid als de mens die zijn ratio tot God verheven heeft.
Er staat wat er staat en NIET wat jij ervan maakt om het kloppend te krijgen binnen het huidige kennisniveau!
De middeleeuwen liggen al een tijdje achter ons en het is een belediging aan het adres van de moderne rationeel nadenkende mens dat je denkt deze ONZIN heden ten dage nog steeds te kunnen slijten!
Je argument dat ik het kloppend zou willen krijgen binnen het huidige kennisniveau is een argument , dat uitgedacht is om hen die de diepere betekenis kennen tot mensen te bestempelen alsdat dit een belediging zou zijn voor de moderne rationeel nadenkende mens. Wat ontdekken we met onze nadenkende ratio? De ratio de ‘god ‘ het dogma van de mens die de wereld beziet van het herontdekte door de wetenschappelijk methode toe te passen? Alle kennis niet alleen het huidige kennisniveau bestaat reeds. Zelfs het kennisniveau, laten we zeggen over pakweg 1000 jaar is er reeds het wacht alleen op een herontdekking. Of ben je de mening toegedaan dat het huidige kennisniveau niet reeds in de middeleeuwen wachtte op herontdekking? Wat beledigingen zijn in deze laten we maar buiten beschouwing. Of je moet denken dat de wereld inderdaad het aanschijn kent van de aan de tijdgebonden wetenschappelijke kennis.
Dat is onzin. Men moer weten wanneer het een van toepassing is en dan het andere. Je geeft aan met je woorden dit niet te weten.
Soms is het inderdaad letterlijk bedoeld dan weer is het een voorstelling van een waarheid die nog wacht om ontdekt te worden in de verre verre toekomst.
De verlichtte mens van die tijd, zal onze tijd beoordelen, datgene ook wat de zogenoemde moderne rationeel nadenkende mens er zich nu uitkraamt. Hopelijk kan hij het dan plaatsen in het juiste licht.

De bijbel en vele andere dergelijke sprookjesboeken staan bol van de fantastische mythen en sagen.
Inderdaad.

Wat zijn mythen eigenlijk.
Zijn mythen omdat ze niet meer worden begrepen door de ‘verlichte’ of moet ik zeggen hedendaagsche moderne rationeel nadenkende mens, daarom sprookjes die aan de fantasie van het menselijk brein zijn ontsproten? Terwijl men nog niet eens weet wat gedachten zijn noch hoe het denkvermogen funcioneert. Men kan aan het 'heilige brein' alleen zijn werkzaamheid waarnemen, anders niets. Het brein is gewoon een stoffelijk orgaan, zoals alle organen met een hem toebedeelde functie.
Leuk misschien om zo af en toen als tijdverdrijf te lezen als ieder ander boek uit het genre horror/fantasie, maar te idioot voor woorden om "klein duimpje" als een vleesgeworden god te bestempelen alsmede allerlei idiote wereldse beschrijvingen als diepgaande wijsheid te beschouwen.
Misschien dat er in het sprookje van ‘klein duimpje’ met zijn 7 mijlslaarzen een diepe waarheid ligt verborgen.Voor de een een weet en voor de ander onzin.
Misschien wel in alle oude sprookjes.

Hopelijk zul je eens als moderne rationeel nadenkende mens het inzicht { licht van de rede} verwerven om inderdaad de diepe verborgen waarheden te zien die in sprookjes liggen verborgen.
Probeer dat boek nu eens te lezen zonder die dogmatische bril!
Je zult schrikken van de waanzin die er in staat!
Mijn dogmatische bril legde ik reeds terzijde nadat ik 16 jaar op deze planeet te hebben rondgelopen ontdekte dat ik een denkvermogen had dat in staat was door
na te denken eigen meningen te kunnen formuleren. Mijn denkvermogen had zich bevrijd van het papagaaien, echter niet zonder slag of stoot.

Nee geschrokken ben ik nooit of te nimmer van de 'waanzin’ jouw betiteling net omdat ik mijn dogmatische bril reeds had afgelegd, en derhalve vrij kon lezen zonder vooroordeel, eer liet het mij verder zoeken naar de oorsprong van het geschrevene.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Devious schreef
Dat is jouw esoterische uitleg, die jij hier even als absolute waarheid neerzet. Het valt uit de tekst volgens mij nergens op te maken.
Als de schrijver de 'kosmisch stoffelijke wereld der materie, en de wereld zonder stoffelijke materie' had bedoeld, had hij dat er toch wel neergezet?
Nee, dit vers past zo goed in de antieke opvattingen over een platte aarde, en de rest van de bijbel, zoals bijvoorbeeld het absurde zondvloedverhaal, met de 'kolken der diepte' waaruit het water van de zondvloed komt. Tegenwoordig weten we dat de 'kolken der diepte' niet bestaan, maar als de aarde een pannenkoek is die drijft in de oerzee, dan worden deze kolken der diepte een stuk begrijpelijker.

Vriendelijke groet...
Het is de waarheid omtrent de uitleg.
Net zomin als iemand die b.v. geen scheikunde kent de tekens der scheikunde voor hem zonder uitleg niets betekend, dus esoterisch (verborgen ) is, tot het moment waarop hij leert begrijpen waar ze voor staan en het voor hem dus exoterisch wordt., zal het echter voor hen die de tekens niet kennen noch zich erin wensen te verdiepen om welke reden dan ook onzin zijn, of hij heeft er totaal geen interesse in en laat het in het midden.
En nee het valt uit de tekst niet op te maken, De schrijver echter van het verhaal wenste dit niet te doen en had daar zijn redenen voor..
Als het jouw mening is dat het tot de antieke opvattingen van een platte aarde behoort is dat je goed recht deze mening te hebben. Mijn mening is het echter niet.

De zogenoemde zondvloed in de bijbel heeft meerdere betekenissen en is in deze niet letterlijk op te vatten. Natuurlijk zijn ze nog steeds op zoek naar de ark van noach. Hij heeft echter nooit bestaan, en zal derhalve ook nooit gevonden kunnen worden. Ieder mens met een beetje gezond verstand kan niet als feit aannemen dat er in de ark van alle dieren er twee moesten meegenomen worden, en ook dit kan derhalve nooit letterlijk genomen worden. Het kolken der diepte is een symbolische omschrijving van emoties.

De aarde wordt niet als pannenkoek voorgesteld dat is wat men er in het niet begrijpen ervan maakt. Wat is die oerzee. Je denkt toch niet letterlijk de zee het water.
Water staat al van oudsher ook symbool voor het voelende leven.

Maar als je de aarde voor je zelf als een pannenkoek voorstelt die drijft in de oerzee, het voor jou begrijpelijker is geen probleem,
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

jessy schreef
Quote:

Dat is onzin. Men moer weten wanneer het een van toepassing is en dan het andere. Je geeft aan met je woorden dit niet te weten.
Soms is het inderdaad letterlijk bedoeld dan weer is het een voorstelling van een waarheid die nog wacht om ontdekt te worden in de verre verre toekomst.
Geen onzin denk ik, want steeds als een vooraf stellig verdedigde bewering het veld moet ruimen (soms na lang onderdrukken van diegenen die het tegendeel beweerden)
wordt er een draai aangegeven wat het overdrachtelijk maakt of in spiritueel bedoelt. Waarom als dit dan zo zeker is dan niet direct besloten.
Platte aarde, heliocentrisme, scheppingsverhaal, evolutie, moord en doodslag in de bijbel op voorspraak van god. Allemaal kleine vergissinkjes die nu anders worden geduid. Heb je overigens gisteren naar "Stof"met Bas Haring gekeken?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Jessy schreef: Het is de waarheid omtrent de uitleg.
Net zomin als iemand die b.v. geen scheikunde kent de tekens der scheikunde voor hem zonder uitleg niets betekend, dus esoterisch (verborgen ) is, tot het moment waarop hij leert begrijpen waar ze voor staan en het voor hem dus exoterisch wordt., zal het echter voor hen die de tekens niet kennen noch zich erin wensen te verdiepen om welke reden dan ook onzin zijn, of hij heeft er totaal geen interesse in en laat het in het midden.
:) Ja ja, jij bent natuurlijk een deskundige, en wij allen zijn onwetend.
Die occulte verklaringen van jou ken ik allemaal al lang. Ik heb ze al honderden malen gehoord en gelezen, maar ik vind het niet overtuigend.
En nee het valt uit de tekst niet op te maken, De schrijver echter van het verhaal wenste dit niet te doen en had daar zijn redenen voor..
Hoe weet je dat?
Als het jouw mening is dat het tot de antieke opvattingen van een platte aarde behoort is dat je goed recht deze mening te hebben. Mijn mening is het echter niet.
Dat is jouw goede recht.
De zogenoemde zondvloed in de bijbel heeft meerdere betekenissen en is in deze niet letterlijk op te vatten. Natuurlijk zijn ze nog steeds op zoek naar de ark van noach. Hij heeft echter nooit bestaan, en zal derhalve ook nooit gevonden kunnen worden.
:lol: Daar zijn we het dan in ieder geval over eens.
Of de genoemde zondvloed meerdere betekenissen heeft is niet uit de tekst op te maken. Het wordt weergegeven als een historische gebeurtenis, en het is logisch dat de meerderheid van de mensen dit vroeger als letterlijk heeft opgevat.
Ieder mens met een beetje gezond verstand kan niet als feit aannemen dat er in de ark van alle dieren er twee moesten meegenomen worden, en ook dit kan derhalve nooit letterlijk genomen worden. Het kolken der diepte is een symbolische omschrijving van emoties.

Neen! Onjuist! Ieder mens die is opgegroeid met de huidige wetenschappelijke kennis kan dat niet als feit aannemen, maar een simpele woestijnnomade die in zijn leven nooit ijsberen, australische landslakken, tijgers en orang oetangs heeft gezien, en wiens kennis van de fauna niet verder reikt dan de dieren die hij dagelijks ziet (kameel, hond, kip) kan men niet kwalijk nemen dat hij zo'n verhaal schrijft of geloofd als het zondvloedverhaal. Bijna alle mensen hebben dit soort verhalen in de geschiedenis letterlijk opgevat, en zelfs nu zijn er nog afgestudeerde mensen die het bijbelse zondvloedverhaal letterlijk opvatten.
Dat de kolken der diepte een symbolische omschrijving van emoties zijn, valt niet uit de tekst op te maken. Maar jij bent natuurlijk degene met de hogere, superieure kennis. Dan moet het voor jou ook een fluitje van een cent zijn om dat aan te tonen.
De aarde wordt niet als pannenkoek voorgesteld dat is wat men er in het niet begrijpen ervan maakt. Wat is die oerzee. Je denkt toch niet letterlijk de zee het water.
Nee, natuurlijk denk ik dat niet, maar in de oudheid dachten mensen dat wel. In de oudheid geloofden mensen in dat soort dingen, en dat mogen we hun niet kwalijk nemen. Als wij in die tijd zouden leven zouden we ook in dat soort dingen geloven. Bijna iedereen op Columbus zijn schip dacht dat zij weldra van de 'afgrond' zouden vallen, in plaats daarvan vonden ze Amerika.

Vriendelijke groet...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Jessy schreef:‘God’ is niet onduidelijk. Door het misbruik maken van is alles versluiert..
Kennelijk bezit jij dan kennis waar geen andere gelovige over beschikt.
Wat is jouw definitie van God of god als ik vragen mag?
En waar baseer je die definitie op?
Jessy schreef:Je argument dat ik het kloppend zou willen krijgen binnen het huidige kennisniveau is een argument ..........
......
Of je moet denken dat de wereld inderdaad het aanschijn kent van de aan de tijdgebonden wetenschappelijke kennis.
Weer een in de mist van het mystieke gehuld antwoord!
Het is zo veelzeggend dat je jezelf moet bedienen van zogenaamde diepere betekenissen die de schijn moeten wekken dat er zoveel meer is.
Het huidige kennisniveau dwingt je juist tot het geven van dit soort nietszeggende antwoorden omdat het de onzin erin blootlegt!
Jessy schreef:Dat is onzin. Men moer weten wanneer het een van toepassing is en dan het andere. Je geeft aan met je woorden dit niet te weten.
Ik geef aan dat er geen enkele gelovige is die het weet, want ze hebben allemaal hun eigen uitleg of de erin gestampte uitleg.
Ik persoonlijk weet het wel, pure onzin, pure fantasie ontsproten aan psychisch zieke mensen , goedgelovige fictieschrijvers en dictators.
doctorwho schreef:Geen onzin denk ik, want steeds als een vooraf stellig verdedigde bewering het veld moet ruimen (soms na lang onderdrukken van diegenen die het tegendeel beweerden)
wordt er een draai aangegeven wat het overdrachtelijk maakt of in spiritueel bedoelt. Waarom als dit dan zo zeker is dan niet direct besloten.
Platte aarde, heliocentrisme, scheppingsverhaal, evolutie, moord en doodslag in de bijbel op voorspraak van god. Allemaal kleine vergissinkjes die nu anders worden geduid. Heb je overigens gisteren naar "Stof"met Bas Haring gekeken?
Jessy schreef:Wat zijn mythen eigenlijk.
Uit de hand gelopen verhalen bij het haardvuur!
Jessy schreef:Men kan aan het 'heilige brein' alleen zijn werkzaamheid waarnemen, anders niets. Het brein is gewoon een stoffelijk orgaan, zoals alle organen met een hem toebedeelde functie.
Sterker nog, er is zelfs aangetoond waar dat heilige zich bevindt in dat brein.
Michael Persinger kan een religieuze ervaring oproepen door de slaapkwabben extern te prikkelen!
Misschien interessant voor IBM --->> GODSENSE ON DEMAND!

Het mooie nu is dat datzelfde brein ons ook in staat stelt om zichzelf langzaam maar zeker te begrijpen.
Zo weet dat brein nu ook dat veel van de haardvuurverhaaltjes slechts logisch is in het brein van een individu verkerend in de tijdsgeest waarin dat fantastische verhaaltje werd verteld.
Wat jij hier laat zien is dat je gewoon verslaafd bent aan die fantastische verhaaltjes op een zodanige manier dat ze je het zicht benemen op de realiteit.
Je schept je eigen realiteit maar beseft niet dat je die realiteit op geen enkele manier kunt onderbouwen anders dan door er vage mystiek bij te halen waar niemand anders dan jijzelf iets mee kan.
Jessy schreef:Mijn dogmatische bril legde ik reeds terzijde nadat ik 16 jaar op deze planeet te hebben rondgelopen ontdekte dat ik een denkvermogen had dat in staat was door na te denken eigen meningen te kunnen formuleren. Mijn denkvermogen had zich bevrijd van het papagaaien, echter niet zonder slag of stoot.
Je hebt de dogmatische bril door je eigen geschapen dogma vervangen.
Je eigen dogma is zelfs nog vager!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Jessy schreef
Het is de waarheid omtrent de uitleg. Net zomin als iemand die b.v. geen scheikunde kent de tekens der scheikunde voor hem zonder uitleg niets betekend, dus esoterisch (verborgen ) is, tot het moment waarop hij leert begrijpen waar ze voor staan en het voor hem dus exoterisch wordt., zal het echter voor hen die de tekens niet kennen noch zich erin wensen te verdiepen om welke reden dan ook onzin zijn, of hij heeft er totaal geen interesse in en laat het in het midden.
Devious schreef
Ja ja, jij bent natuurlijk een deskundige, en wij allen zijn onwetend.
Die occulte verklaringen van jou ken ik allemaal al lang. Ik heb ze al honderden malen gehoord en gelezen, maar ik vind het niet overtuigend.
Devious jij betiteld mij als een deskundige en de rest ter wereld als onwetende, met een lach natuurlijk, waar je het tegendeel mee bedoeld, zeg het dan ook zoals je het bedoeld en draai er geen doekjes om. Zeg gewoon ik ben de wetende de deskundige en jij de onwetende de niet kundige, vandaar dat ik geen enkele waarde hecht aan de voor mij occulte uitleg die je geef, daar ik deze uitleg al honderden malen gehoord en gelezen hebt en geen enkele mij heeft kunnen overtuigen. Prima hou vast aan hetgeen jij als overtuiging hebt .

Jessy schreef
Devious schreef
Hoe weet je dat?
Aangezien je mij als een onwetende tentoonstelt ben ik je hier geen antwoord op verschuldigd. Daar jij niet overtuigd zal zijn zelf niet geloofd nog enkel waarde hecht aan mijn schrijven in deze. En aan uitdagingen heb ik geen bootschap.
Jessy schreef
De zogenoemde zondvloed in de bijbel heeft meerdere betekenissen en is in deze niet letterlijk op te vatten. Natuurlijk zijn ze nog steeds op zoek naar de ark van noach. Hij heeft echter nooit bestaan, en zal derhalve ook nooit gevonden kunnen worden.
Devious schreef
Daar zijn we het dan in ieder geval over eens.
Of de genoemde zondvloed meerdere betekenissen heeft is niet uit de tekst op te maken. Het wordt weergegeven als een historische gebeurtenis, en het is logisch dat de meerderheid van de mensen dit vroeger als letterlijk heeft opgevat.
Omdat jouw overtuiging met de mijne overeenkomt betreffende de ark?
Echter waar het gaat om meerdere uitleggingen betreffende grijp je terug dat het zou weergegeven worden als een historische gebeurtenis, zelf dat je het logisch vind dat de meerderheid van de mensen dit vroeger letterlijk hebben opgevat. Voor mij heeft het letterlijk opvatten eer te maken met het verloren gaan van de werkelijke betekenissen van oeroude symbolen, tot zelfs aan de dag van vandaag toe, zoeken mensen nog steeds naar het kunnen bewijzen van de waarheid der bijbel door het zoeken naar de ark van noach.
Jessy schreef
Ieder mens met een beetje gezond verstand kan niet als feit aannemen dat er in de ark van alle dieren er twee moesten meegenomen worden, en ook dit kan derhalve nooit letterlijk genomen worden. Het kolken der diepte is een symbolische omschrijving van emoties
Devious schreef
Neen! Onjuist! Ieder mens die is opgegroeid met de huidige wetenschappelijke kennis kan dat niet als feit aannemen, maar een simpele woestijnnomade die in zijn leven nooit ijsberen, australische landslakken, tijgers en orang oetangs heeft gezien, en wiens kennis van de fauna niet verder reikt dan de dieren die hij dagelijks ziet (kameel, hond, kip) kan men niet kwalijk nemen dat hij zo'n verhaal schrijft of geloofd als het zondvloedverhaal. Bijna alle mensen hebben dit soort verhalen in de geschiedenis letterlijk opgevat, en zelfs nu zijn er nog afgestudeerde mensen die het bijbelse zondvloedverhaal letterlijk opvatten.
Dat de kolken der diepte een symbolische omschrijving van emoties zijn, valt niet uit de tekst op te maken. Maar jij bent natuurlijk degene met de hogere, superieure kennis. Dan moet het voor jou ook een fluitje van een cent zijn om dat aan te tonen.
Het heeft niets te maken met de huidige kennis. Er zijn miljarden mensen die het verhaal van noach niet letterlijk nemen, enerzijds omdat dit hun gezonde verstand tegenspreekt en anderzijds omdat zij beter wisten Denk je nu werkelijk dat dit te maken heeft met de mens die opgegroeid is met de huidige wetenschappelijke kennis?
Kom nou.

Daarbij vind ik je degenererende opmerking een mens onwaardig, mij aan te merken dat ik NATUURLIJK EEN HOGERE SUPRIEURE KENNIS ZOU BEZITTEN. Hiermee geef je alleen aan dat mijn schrijven bij jou die associatie oproept , wat eerder wat verteld over jou dan over mij. Of wil je jezelf als superieur doen erkennen
Door je opmerking Neen! Onjuist! Dat het niet met gezond verstand te maken heeft maar met het opgroeien met de huidige kennis als feit aan te nemen, dat de verhalen niet meer letterlijk genomen zouden hoeven worden. Zou zeggen bewijs jij dat maar eens. Dan zouden de geleerde academici aan het verhaal van noach niet de letterlijke betekenis hechten nietwaar, zij zouden toch op zijn minst op den hoogte moeten zijn van de huidige kennis omtrent.

Jessy schreef
De aarde wordt niet als pannenkoek voorgesteld dat is wat men er in het niet begrijpen ervan maakt. Wat is die oerzee. Je denkt toch niet letterlijk de zee het water
Devious schreef
Nee, natuurlijk denk ik dat niet, maar in de oudheid dachten mensen dat wel. In de oudheid geloofden mensen in dat soort dingen, en dat mogen we hun niet kwalijk nemen. Als wij in die tijd zouden leven zouden we ook in dat soort dingen geloven. Bijna iedereen op Columbus zijn schip dacht dat zij weldra van de 'afgrond' zouden vallen, in plaats daarvan vonden ze Amerika.

Vriendelijke groet...
Ben je vergeten dat zij kwamen uit een zogenoemd christelijk land. Genoeg landen wisten ten tijde van columbus dat de aarde ‘rond”was of beter gezegd een bolvorm hadden en wat te denken van de mensen in b.v. India. Zelfs in 500 voor Christus werd er geschreven in de boeken van Plato dat de aarde .rond. was , geen platte koek. Dat het christelijke westen de oeroude denkbeelden van de symboliek moesten ontberen slaafs moesten worden gehouden onder de kerkelijke macht is een ander verhaal.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Erik schreef
Ik geef aan dat er geen enkele gelovige is die het weet, want ze hebben allemaal hun eigen uitleg of de erin gestampte uitleg.
Ik persoonlijk weet het wel, pure onzin, pure fantasie ontsproten aan psychisch zieke mensen , goedgelovige fictieschrijvers en dictators.
Jij weet wel dat het pure onzin, pure fantasie ontsproten aan psychisch zieke mensen , goedgelovige fictieschrijvers en dictators.en fantasie is ontsproten aan psychisch zieke mensen enz..........................
Wat stel je dan nog vragen over pure onzin en fantasie van psychisch zieke mensen?

Blijf jij maar geloven of liever weten wat jij weet.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Jessy schreef:[
Jessy schreef
Devious schreef
Hoe weet je dat?
Aangezien je mij als een onwetende tentoonstelt ben ik je hier geen antwoord op verschuldigd. Daar jij niet overtuigd zal zijn zelf niet geloofd nog enkel waarde hecht aan mijn schrijven in deze. En aan uitdagingen heb ik geen bootschap.
[l.
Hier had je nu echt de kans om een echt antwoord te geven, maar het lijkt er op dat je dat niet kunt en vlucht je er dus voor weg.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dag mensen,

Al een tijdje lees ik mee op dit forum, vooralsnog deze draad. Het valt mij vooral op dat Antoon niet begrijpt wat de evolutietheorie nu precies inhoudt en wat de bewijzen hiervoor zijn. Hij denkt dat je aan bewijzen voorbij kan gaan, maar helaas, dan zou het geen bewijs zijn.

Als Antoon er nog steeds is natuurlijk.

Misschien wordt het allemaal veel te moeilijk voorgesteld voor de verstandelijke vermogens van Antoon, aangezien hij nooit zich verdiept heeft in de wetenschap.

Daarom hier een link waarin het heel duidelijk is uitgelegd, als hij het nu nog niet snapt, dan denk ik dat het hopeloos is.

En het is in het Nederlands, want al die Engelstalige bewijzen hadden geen enkel nut, aangezien Antoon al vrij in het begin had aangegeven geen Engels te kunnen lezen.

Hier is de link: http://www.nadarwin.nl/evolutie-theorie.html

En Antoon het is voor jou interessant om ook de rest van deze duidelijke site ook te lezen.

Ik hoop dat je inzicht nu echt wat beter zal worden.

Groet,

Kitty
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Welkom kitty
Plaats reactie