Eén situatie is heel simpel!
Als Hamas de staat Israël erkent en de terrroristische aanslagen afzweert dan kan er verder gepraat worden met de rest van de wereld...inclusief de staat Israël!
Eerlijk gezegd denk ik dat er rond de situatie in de Gazastrook en Israel nooit een diplomatieke oplossing zal komen. De situatie in dat gebied is zo complex dat er altijd wel een bevolkingsgroep zal zijn die het met een beslissing niet eens zal zijn. Zal er ooit een oplossing komen? Ik denk het niet.
Waar twee vechten hebben twee schuld. Ik ben niet pro-moslim; zeer zeker niet, en weet ook dat elke geschiedenis twee kanten kent. Maar je kunt van de meest extreme situaties uitgaan of een geschiedenis in z'n algemeenheid bekijken.
De Islamitische wereld is niet te verenigen met onze Westerse wereld. Iran voor de revolutie is daar een voorbeeld van. Maar zit de Westerse christelijke wereld wel te wachten op een Oostelijke islamitische tegenhanger? Of kunnen Westerse landen omschakelen naar een islamitische cultuur zonder verlies van democratie zoals deze nu is? Ik denk het niet. Maar om nu een muur te creeeren tussen beide werelden en te spreken over 'wij' en 'zij' gaat me te ver. Ik zie liever een goede verstandhouding tussen beide werelden en wederzijdse respect. Het is moeilijk om de geschiedenis te vergeten, en je kunt steeds verder terug in de geschiedenis, dus een verhaal zonder einde.
Moslims hier in Nederland moeten integreren in ons land en mogen culturele en religieuze rituelen behouden mits deze niet in strijd zijn met onze wetten. In de eerste plaats zijn ze Nederlander en pas daarna zijn ze moslim. Dit geldt trouwens ook voor fundamentalistische christenen op de Veluwe. Ik weet dat veel moslims hier heel anders over denken, maar ik denk ook dat het tijd nodig heeft voordat ze matigen en integreren. Wat in Nederland al eerder is gebeurt met geloofsstromingen. Samen moeten we de wereld runnen, door elkaar tegen de haren in te strijken maken we de wereld kapot.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington