Vraag aan atheisten.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: Vraag aan atheisten.

Bericht door Blues-Bob »

HenkM schreef: Die gevolgtrekking kan jij maken, Bob. Die laat ik voor jouw rekening.

De natuur is voor elk levend organisme, laat ik me nu even beperken tot het dierenrijk, waartoe wij (toen) zeker behoorden, een en al vijandigheid: eten, of gegeten worden.
Dieren hoeven daarbij niet amoreel te zijn. Ze zijn bezig, toen, en nu, met overleven. Met het voortbestaan van de soort (dit laatste natuurlijk niet bewust).
Ik begrijp je niet, kennen sociale andere beesten nu wel of geen moraal? Waarbij mijn opvatting van moraal is dat het wederzijds erkende heersende normen en waarden zijn. Als ze amoreel zijn, dan hebben ze dat niet. Dan zijn ze slechts zonder overeenstemming te hebben (bewust of onbewust) over normen en waarden. Als er nog meer beesten zijn die moreel of immoreel zijn dan bestaan er wel gedeelde normen en waarden onder samenlevende groepen van deze beesten. Maar wat is de relevantie met atheisten die moraal kennen, en zich moreel of immoreel gedragen? Ik ben niet met evolutie en dieren als argumentatie gekomen. De argumentatie heeft niets met jouw stellingname te maken, althans het rechtvaardigt jouw stellingname niet.
Voor mij, nogmaals:
moraal komt pas kijken als je onderscheid kunt maken tussen goed en slecht (gedrag).
Voor dieren is dat onderscheid er niet. (die volgen alleen en uitsluitend de natuur, hun blauwdruk)
Toen wij uit de bomen kwamen hadden we dat onderscheid ook niet. Dat kwam pas na verschillende aanpassingen in de hersenen. 2 miljoen, 2,5 miljoen jaar?

Ik zie dus niet in waarom deze vraag aan atheïsten gesteld zou moeten worden.
Toen wij begonnen te denken over goed of fout was er helemaal geen religie.
Die onzin kwam pas veel later.
Xenophanes schreef: De stervelingen menen dat de goden verwekt zijn evenals zij, en kleren, een stem en gestalte hebben als zij... ja, als de ossen en paarden en leeuwen handen bezaten en kunstwerken konden scheppen, zoals de mensen, zouden de paarden de goden als paarden afbeelden, de ossen daarentegen als ossen
Laten we allereerst niet de denkfout maken dat paarden zich zullen conformeren aan wat mensen aan heersende normen een waarden hebben (vanwege m'n maat Xenophanes, zeg ik even paarden maar Axxy geeft het voorbeeld van andere mensapen / apen). Sterker nog volgens mij kunnen paarden die leven onder andere omstandigheden en in groepen van andere samenstelling onderling verschillende moraal hebben.

Je geeft (meen ik) als concreet falsificeerbaar bewijs dat mensen normen en waarden hebben vanwege gewetensfuncties. Mensen hebben volgens jou daar een specifieke neuroanatomie voor, als ik jou mag gebruiken. Volgens mij werken gewetensfuncties wat complexer dan wat neuronengeknetter in een paar specifieke neuronen. Herkenning (mirrorneurons) van gelijke is natuurlijk een belangrijke factor. Maar hoe de gewetensfuncties exact werken is niet bekend volgens mij. Laat staan dat goed bekend is hoe overeenstemming over normen en waarden (=moraal) tot stand komt. Ter verduidelijking dat is zowiso iets waarbij meerdere breinen betrokken zijn (met kleine verschillen in vorm en functie onderling, vaak in een hierarchie die onder verschillende sociale groepen verschilt, onder verschillende organisatie samenwerkend en onder verschillende demografische variabele). Dat is nogal een complex iets, waar we volgens mij slechts snel overeen kunnen komen dat sociaal kunnen gedragen een minimale eigenschap is van groepen die moraal kennen.

Maar om een lang verhaal kort te maken. Het gaat me om de kwaliteit van het betoog. Of dieren wel of geen moraal kennen is niet relevant, we zullen het eens zijn dat, ongeacht of dieren moraal hebben, atheisten grotendeel moraal hebben, moreel besef hebben, goed functionerende gewetensfuncties hebben, en zich zowel moreel als immoreel kunnen gedragen. Atheisten zijn soms net mensen. Wanneer moraal onder mensen voor het eerst waarneembaar was doet er iets meer toe (voor of na religie), als het voor religie en voor het religie was, dan is de stelling: "religie is voorwaarde voor moraal" onjuist. Moreel gedrag bij groepen (dier of mens) zonder religie, is een falsificatie van de stelling: "zonder religie geen moraal"

Groet,

Bob
Ps. Bewust onderscheid maken tussen goed en kwaad noemen we ethiek, geen moraal. Maar ook ethische afwegingen worden waargenomen onder mensen zonder religie. Dus ook de stelling: "religie is voorwaarde voor ethiek" is onjuist.
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HenkM schreef:
axxyanus schreef: Wat bedoel je met een onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad? Er zijn aanwijzingen dat mensapen en zelfs apen een dergelijk soort onderscheid weldegelijk maken. Geef een aap een bepaalde beloning voor bepaald gedrag en geef daarna een andere aap een mooiere beloning voor dat zelfde gedrag en die eerste aap zal zich gedragen op een manier die aangeeft dat hij zich bedrogen voelt. Om maar een voorbeeld te geven. Voor mensen die belangstelling hebben in aanwijzingen voor moraliteit bij dieren raad ik de boeken van Frans De Waal aan.
Dat heeft dus niets te maken met bewust kiezen tussen goed en kwaad. Alleen met achtergesteld voelen.
Teleurstelling is van een andere orde.
En op welke basis staaf jij die bewering? Er zijn proeven gedaan, waarbij apen voor de keuze stonden om zelf te eten met als gevolg dat een van de andere apen in een lastig parket terechtkwam (de details ben ik even kwijt) of hun eten onaangetast te laten. In heel wat gevallen kozen die apen om honger te lijden. Dat lijkt toch hard op een bewuste keuze voor het goede.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

axxyanus schreef: En op welke basis staaf jij die bewering? Er zijn proeven gedaan, waarbij apen voor de keuze stonden om zelf te eten met als gevolg dat een van de andere apen in een lastig parket terechtkwam (de details ben ik even kwijt) of hun eten onaangetast te laten. In heel wat gevallen kozen die apen om honger te lijden. Dat lijkt toch hard op een bewuste keuze voor het goede.
(dik gedrukte is van mij)
Het goede? Er wordt een bewuste keus gemaakt over delen, delen is de moraal, zo lijkt onder de leden van deze sociale groep. Of de / enkele leden van deze groep ethiek bedrijft durf ik niet te zeggen. :wink:

Ik zoek even e.e.a. op over deze experimenten. Ze staan ook bij mij in mijn koppie.

Groet,

Bob
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Wat zowiso opduikt uit mijn archieven is Frans de Waal
http://www.emory.edu/LIVING_LINKS/pdf_a ... n_2000.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

We leven inmiddels 2012 dus wat zoekwerk zal snel nieuwe hits opleveren.

Edit: Deze moet ik nog doorlezen, maar dit gaat meer over het delen van kennis volgens mij:
http://digitalarchive.gsu.edu/cgi/viewc ... 0monkey%22" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit2: Voorgaande edit gaat niet over het delen van kennis maar van gereedschap. :wink:

Groet,

Bob
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

axxyanus schreef: En op welke basis staaf jij die bewering? Er zijn proeven gedaan, waarbij apen voor de keuze stonden om zelf te eten met als gevolg dat een van de andere apen in een lastig parket terechtkwam (de details ben ik even kwijt) of hun eten onaangetast te laten. In heel wat gevallen kozen die apen om honger te lijden. Dat lijkt toch hard op een bewuste keuze voor het goede.
tevens @ Blues-Bob
Voor de zomer was er een serie over dierentuinen in Nederland. Met elke dag een verslag van een groep apen. En dan zijn ze er zeker van dat er elke dag eten komt. Maar de apen uit de onderste regionen moesten maar zien hoe ze hun kostje bij elkaar scharrelden.

Daarnaast: zoals ik hierboven al zei: ook de apen hebben inmiddels miljoenen jaren meer evolutie meegemaakt sinds de tijd dat wij besloten op de grond verder te gaan.

In DIE tijd was ons hoofddoel overleven. Kost wat kost. De natuur kent geen goed of kwaad. De natuur kent overleven, en de soort voortplanten. Zo goed en zo sterk mogelijk.

Het onderscheid, nog maar eens, tussen goed en kwaad kan pas ontstaan bij abstract denken. Hoe je het ook wilt noemen, welke hersendelen er ook bij betrokken zijn. Die van ons kwamen pas bij de zoveelste editie/mutatie. De mogelijkheid tot abstract denken.
Mogelijk, en de hemel :D beware ons, gaan bv mensapen ons nu benaderen op dat gebied. Althans trekjes vertonen.

Mijn hele betoog was/is er op gericht om aan te tonen dat moraal vér voor het ontstaan van religie (in wat voor vorm dan ook) was ontstaan, maar nog niet bij het begin al bestond.(omdat wij toen ook gelijk aan dieren waren). Maar dat moraal zeker niet aan de bijbel ontleend kan worden.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Blues -Bob schreef ook nog:"Dat is nogal een complex iets, waar we volgens mij slechts snel overeen kunnen komen dat sociaal kunnen gedragen een minimale eigenschap is van groepen die moraal kennen."

Daar kunnen we het over eens zijn.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Blues-Bob schreef:Ps. Bewust onderscheid maken tussen goed en kwaad noemen we ethiek, geen moraal. Maar ook ethische afwegingen worden waargenomen onder mensen zonder religie. Dus ook de stelling: "religie is voorwaarde voor ethiek" is onjuist.
Nu wordt het een semantisch spelletje (voor mij in iedergeval) en moeten we het misschien eerst eens worden, wat betekend wat.

Volgens van Dale:

ethiek
de; v geheel van morele principes

mo·reel
bijvoeglijk naamwoord, bijwoord gegrond op het innerlijk gevoel van goed en kwaad: ergens moreel toe verplicht zijn.

mo·raal
de; v(m) 1 de leer vd plichten en deugden; zedenleer 2 zedenles; strekking: de moraal vd fabel 3 beginselen, principes: een man zonder moraal 4 (sport) zelfvertrouwen, moreel
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

axxyanus schreef:Er zijn proeven gedaan, waarbij apen voor de keuze stonden om zelf te eten met als gevolg dat een van de andere apen in een lastig parket terechtkwam (de details ben ik even kwijt) of hun eten onaangetast te laten. In heel wat gevallen kozen die apen om honger te lijden. Dat lijkt toch hard op een bewuste keuze voor het goede.
Helpt dit je?

http://www.nytimes.com/2007/03/20/scien ... wanted=all" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HenkM schreef:Maar verder zitten we grotendeels wel op één lijn, lijkt me.
Beste Henk,

Alhoewel ik - net als jij - denk dat we inderdaad op een lijn zitten, blijkt uit het vervolg van de discussie dat die lijn nog niet geheel duidelijk is. Daarom wilde ik hem nog eens (verbaal) uittekenen. Alsmede de punten van die lijn die wij beiden benadrukken. Daarvoor moeten we - meen ik - de specifieke betekenis van de uitdrukkingen (zoals dier en mens) die wij hebben gebruikt even expliciet benoemen, want we gebruiken ze niet altijd in exact dezelfde betekenis.

Ik heb overigens het vermoeden dat jij de video van Frans de Waal waarna ik linkte niet - geheel - hebt bekeken. Dat hoeft natuurlijk niet, maar mocht je hem niet geheel gezien hebben, dan heb je wel een kleine achterstand in de discussie. Maar afgezien daarvan:

De lijn
De meeste diersoorten vertonen meestal geen moreel gedrag en de meeste mensen vertonen meestal wel moreel gedrag (jouw punt), maar sommige diersoorten vertonen soms wel moreel gedrag en sommige mensen vertonen het soms niet (mijn punt). Alhoewel er vrijwel geen diersoorten zijn die het altijd vertonen (jouw punt), en vrijwel geen mensen die het altijd vertonen (mijn punt).

De meeste diersoorten die moreel gedrag vertonen, hebben desondanks geen idee van moraliteit en de meeste mensen wel (jouw punt). Maar een aap in de Waal's video had wel degelijk de onrechtvaardigheid door toen de verzorger - voor dezelfde inspannig - hem slechts beloonde met een stukje komkommer en de andere aap met een druif. (De aap die de druif kreeg had er evenwel geen probleem mee).

Echter, alhoewel de meeste mensen wel een idee van moraliteit hebben, is dat begrip bij veel godgelovigen en - naar ik vermoed - ook bij user222, enigzins gemankeerd.

Het volgen van het alfa-mannetje is in elke geval géén moreel gedrag. Het is wellicht wel een vorm van gehoorzaamheid. Alhoewel gehoorzaamheid soms een zeer nuttige eigenschap kan zijn - voor bij jonge kinderen - en hoewel gehoorzaamheid kan helpen bij het vormen van ons moreel besef, is het op zichzelf absoluut geen moreel gedrag.
Als pappa (zonder reden) zegt dat we ons broertje of zusje een rotschop moeten geven, is het moreel onjuist om te gehoorzamen, en moreel juist om dat juist niet te doen. Idem dito als de grote leider ons opdraagt joden te vermoorden in de gaskamer, of intellectuelen in de killing fields van Cambodja. Idem dito als een god ons beveelt ongelovigen uit te moorden tijdens een kruistocht, of duizenden te doden door met een vliegtuig in een hoog gebouw door te dringen. (Ik weet: goden doen dat niet, maar sommige godgelovigen geloven van wel.)

Ik hoop dat dit punten zijn op een lijn, waarop we met zijn allen kunnen rusten.
Ik wens u alle goeds
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

HenkM schreef: tevens @ Blues-Bob
Voor de zomer was er een serie over dierentuinen in Nederland. Met elke dag een verslag van een groep apen. En dan zijn ze er zeker van dat er elke dag eten komt. Maar de apen uit de onderste regionen moesten maar zien hoe ze hun kostje bij elkaar scharrelden.
Eensch, dit soort artikelen besluiten doorgaans met de discussie. Vaak wordt daar even in vermeld dat het niet zo hoeft te zijn dat in het wild dezelfde fenomenen waargenomen worden.
Daarnaast: zoals ik hierboven al zei: ook de apen hebben inmiddels miljoenen jaren meer evolutie meegemaakt sinds de tijd dat wij besloten op de grond verder te gaan.

In DIE tijd was ons hoofddoel overleven. Kost wat kost. De natuur kent geen goed of kwaad. De natuur kent overleven, en de soort voortplanten. Zo goed en zo sterk mogelijk.
Eensch met de context, die je eerder geschetst hebt dat je woorden als "kennen" en "hoofddoel" niet te menselijk / bewust moet zien.
Het onderscheid, nog maar eens, tussen goed en kwaad kan pas ontstaan bij abstract denken. Hoe je het ook wilt noemen, welke hersendelen er ook bij betrokken zijn. Die van ons kwamen pas bij de zoveelste editie/mutatie. De mogelijkheid tot abstract denken.
Mogelijk, en de hemel :D beware ons, gaan bv mensapen ons nu benaderen op dat gebied. Althans trekjes vertonen.
Geen noemenswaardig bezwaar. Maar je mag wel als je wil een keer als het on-topic is verduidelijken hoe onderscheid tussen goed en kwaad er pas is bij het vermogen tot abstract denken. Ofwel er is onderscheid, ofwel er is iets wat pas ontstaat bij abstract denken. Dat is volgens mij het essentiele verschil tussen cultuur en natuur. De natuur is, cultuur wordt gemaakt (ook door sociaal levende groepen andere dieren). Maar dat is denk ik meer iets voor een ander topic. Toegepast op dit topic: Religie is onderdeel van een (sub)cultuur, maar geen voorwaarde voor een (sub)cultuur. Moraal is kenmerkend voor de cultuur onder ver ontwikkeld / intelligente samenlevende wezens.
Mijn hele betoog was/is er op gericht om aan te tonen dat moraal vér voor het ontstaan van religie (in wat voor vorm dan ook) was ontstaan, maar nog niet bij het begin al bestond.(omdat wij toen ook gelijk aan dieren waren). Maar dat moraal zeker niet aan de bijbel ontleend kan worden.

[/quote]
Zeer waarschijnlijk juist, dus de stelling dat religie voorwaarde is voor moraal is zeer waarschijnlijk onjuist.
Sterker is het argument dat moraal aanwezig is onder mensen zonder religie, waardoor de stelling: "religie is voorwaarde voor moraal" aantoonbaar onjuist is.

@PvV
Ik kan mij vinden in jouw lijn. *knik instemmend*

Groet,

Bob
User222

Bericht door User222 »

Grappig, wat ik bedoelde met atheisme en moraliteit (en het zal ook zeker aan mij liggen gezien ik niet in staat ben om heel duidelijk over te brengen wat ik bedoel) heeft niet zo zeer te maken met of atheisten in praktijk moreel zijn of niet - al zullen ze 10 x moreler zijn dan gelovigen - maar met het feit dat er een rationele en theoretische fundament ontbreekt om moreel te zijn.

William Lane Craig brengt dit onderwerp in onderstaande video (1:35:40) ook ter sprake en hij verwoord ongeveer wat ik bedoel en duidelijk probeer te maken:

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Fish schreef:
axxyanus schreef:Er zijn proeven gedaan, waarbij apen voor de keuze stonden om zelf te eten met als gevolg dat een van de andere apen in een lastig parket terechtkwam (de details ben ik even kwijt) of hun eten onaangetast te laten. In heel wat gevallen kozen die apen om honger te lijden. Dat lijkt toch hard op een bewuste keuze voor het goede.
Helpt dit je?

http://www.nytimes.com/2007/03/20/scien ... wanted=all" onclick="window.open(this.href);return false;
Yep, het was het experiement met de rhesusaapjes.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

@User222: Als iemand in de praktijk moreel is, wat heeft de theorie (ik gebruik het woord "theorie" uiteraard niet in wetenschappelijke zin) er dan nog mee te maken?

ETA:En wordt het dan niet tijd om de theorie aan te passen?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
User222

Bericht door User222 »

Bram Kaandorp schreef:@User222: Als iemand in de praktijk moreel is, wat heeft de theorie (ik gebruik het woord "theorie" uiteraard niet in wetenschappelijke zin) er dan nog mee te maken?

ETA:En wordt het dan niet tijd om de theorie aan te passen?
Juridisch en maatschappelijk gezien heeft het er niets mee te maken, wanneer iemand jou niet lastig valt en jouw eigendommen niet vernield dan zal het jou waarschijnlijk niet veel uitmaken met welke overtuiging hij dat niet doet, zolang jij er maar geen last van ondervindt.

Maar filosofisch/wetenschappelijk gezien heeft die ''theorie'' dus er heel veel mee te maken, het feit dat wij als mens zijnde niet willen lijden, niet willen ziek zijn, niet vernederd willen worden etc. moet een oorspronkelijk oorzaak en reden hebben.

Ik probeer hier overigens geen stelling te nemen of een bepaalde ideologie/religie te verdedigen, ik zeg enkel hetgeen wat naar mijn mening het meest logisch is en dat is iets wat wij allemaal doen.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

User222 schreef:Grappig, wat ik bedoelde met atheisme en moraliteit (en het zal ook zeker aan mij liggen gezien ik niet in staat ben om heel duidelijk over te brengen wat ik bedoel) heeft niet zo zeer te maken met of atheisten in praktijk moreel zijn of niet - al zullen ze 10 x moreler zijn dan gelovigen - maar met het feit dat er een rationele en theoretische fundament ontbreekt om moreel te zijn.
Zoals al vaker gezegd (Doppelganger, CXT) ontbreekt bij atheïsme inderdaad moraliteit, simpelweg omdat het daarover geen uitspraken doet. Slechts het ontkennen van een schepper staat los van moraal. Atheïsten kunnen prima een onderbouwing voor moraal hebben, zie de pogingen boven je, zie de beschavingen die geen Godheid kenden.

Misschien dat je ze niet bijzonder sterk vind: het lijkt me dat de onderbouwing van theïsten niet veel beter is.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Plaats reactie