AMSTERDAM – Van de „betrokken” leden van de protestantse kerk Amsterdam ziet 90 procent zich als een gelovig mens.
Dat blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door de godsdienstsocioloog dr. Erik Sengers. Maandag verscheen de special ”Geloven in Mokum”, die ook op de website van de protestantse kerk Amsterdam is te vinden.
Driehonderd adressen kregen een enquête toegestuurd; 97 leden reageerden (32,3 procent). Van deze groep ziet 90 procent zichzelf als gelovig mens. Voor 60 procent heeft het geloof grote betekenis. De een noemt hierbij de rol van kerk en christelijke organisaties, de ander noemt geloof als leidraad voor normen en waarden. Iemand hoopt dat het geloof haar op de weg van compassie en humaniteit houdt. Een ander antwoordde: „Door dagelijks te bidden en de Bijbel te lezen, probeer ik mijn daden hierop af te stemmen.”
Bijna 80 procent gelooft in een God Die zich met ieder mens bezighoudt of in een hogere macht die het leven beheerst. Meer dan de helft ziet God als Schepper van hemel en aarde, en 52 procent ziet Jezus als de Zoon van God. Zeven op de tien zeggen een ervaring gehad te hebben met God of een hogere macht. Ruim 50 procent ervoer dit in de ontmoeting met mensen; 36 procent had een ervaring tijdens een godsdienstige bijeenkomst. Bijna 90 procent gelooft in leven na de dood. Bijna zes op de tien leden bidden een of meerdere keren per dag, zeven procent daarentegen nooit.
Een schaduwonderzoek onder protestantse predikanten laat een verschil zien tussen wat het actieve kerklid gelooft en wat de predikanten geloven. De meerderheid van predikanten die reageerden, gelooft in God als Schepper én een mee-lijdende God in plaats van een persoonlijke God, terwijl 30 procent meent dat er geen God of hogere macht bestaat.
30% van de predikanten gelooft dus niet. Tenminste zo interpreteer ik deze getallen. De leden in overgrote meerderheid dus wel. Waarvan iets minder dan de helft niet gelooft dat deze god een zoon heeft die Jezus heet. Een interessant onderzoek met interessante uitkomsten. Met nog een kanttekening. Het is uitgevoerd onder betrokken leden. Als ook de niet betrokken leden waren meegenomen binnen het onderzoek dan kun je mogelijkerwijs verwachten dat 90% te hoog gegrepen is.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Dit vind ik bijzonder interessant. Ik zit al jaren met de vraag: "geloven ze nou zelf wat ze het klootjesvolk wijsmaken?"
In een hiërarchische samenleving (zoals die aan het verdwijnen is in de moderne tijd) was het de mening van de hooggeplaatsten dat godsdienst noodzakelijk was "om de boeren aan het werk te houden". Zelfs atheistische Verlichtingsfilosofen ontkenden dat niet.
Als je dan naar de geschiedenis van de godsdienst kijkt, en het gedrag van pausen, prelaten onder de loupe neemt, moet je wel gaan denken dat ze niet echt in de hel geloofden.
Daarom denk ik dat er altijd gewiekste "godsdienstscheppers" hebben bestaan (de esotherische klasse) die bij elkaar te rade gingen om mythen, methodes, rituelen en theoriën; en aan de andere religieconsumenten, die smeekten om iets verteld te worden, en alles geloofden wat hun angst aanjoeg of troost kon bieden.
Dit onderzoek is een stukje in de puzzel, en die stukjes zijn bijzonder moeilijk te ontdekken.
Zo heb ik me regelmatig afgevraagd of mensen als William Lane Craig en Ray Comfort, die grof geld verdienen aan apologetische nonsens, zelf misschien stiekem geen reet geloven van wat ze zelf verkondigen. Maar ja, het is toch je broodwinning...kan me voorstellen dat predikanten ook met dit dilemma zitten.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Dit gegeven wordt ook vaak door Daniel Dennett aangehaald. Hij doet er onderzoek naar. Er is zelfs al een website voor: http://clergyproject.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
siger schreef:Dit vind ik bijzonder interessant. Ik zit al jaren met de vraag: "geloven ze nou zelf wat ze het klootjesvolk wijsmaken?"
Het is een soort strekking als de verkoper van auto's, die in de showroom een prachtig verhaal afsteekt over het merk en de eigenschappen van het type merk wat hij verkoopt. En zelf in een andere auto stapt omdat hij deze beter vindt. Predikanten zijn opgeleid om iets te verkondigen. En misschien hebben ze ook geleerd om goed te toneelspelen. En geef het volk waar het om vraagt. Tot het volk mondig genoeg is om het echte verhaal te vertellen. Een commerciële ideologische instelling. Wat ze waarschijnlijk zelf zullen bestrijden.
Ik denk dat er nog een ander aspect speelt. Ik denk dat vele studenten heel enthousiast beginnen met hun studie theologie. Ze zitten vol van geloof en willen dat verder uitbouwen. Maar dan ontdekken ze tijdens hun studie van alles wat hun aan het twijfelen brengt. Als dat snel gebeurt kan je nog een andere studie beginnen, maar als dat pas laat in de studie gebeurt, zit je met een papiertje waar je niet meer in gelooft, en met een opleiding die je niet veel verder helpt richting andere banen. Ga die student dan toch aan de slag als predikant? Ook later kunnen predikanten natuurlijk gaan twijfelen. De vraag is dan of ze hun gemeente opgeven. Blijkbaar blijven ze toch in het geloof hangen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bonjour schreef:Ga die student dan toch aan de slag als predikant? Ook later kunnen predikanten natuurlijk gaan twijfelen. De vraag is dan of ze hun gemeente opgeven. Blijkbaar blijven ze toch in het geloof hangen.
In het geloof blijven een aantal dus niet hangen. De zekerheid zullen velen niet willen opgeven. Echter het lijkt mij een behoorlijke opgave om je hele leven te toneelspelen. Tenzij ze ooit van plan zijn geweest om naar de toneelschool te gaan. En hier geen uitvoer aan hebben gegeven. Want je moet constant je mening voor je houden. De enkeling die het wel doet, krijgt de bagger over zich heen. Zoals Klaas Hendrikse. Aan de andere kant denk ik aan de respectvolle keuze van de voorzitter van het atheïstisch verbond. Ooit was hij predikant maar zijn geweten ging spreken.
De groep die gereageerd heeft op deze enquete is niet willekeurig gekozen. Het lijkt me waarschijnlijk dat mensen die actief gelovig zijn sneller op deze enquete reageren dan mensen die het niet zoveel doet.
De waarde van deze enquete is dan ook niet veel meer waard dan een gemiddeld polletje op een nieuws- of blogsite.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Een andere conclusie die je uit deze gegevens kan trekken is dat "geloof in leven na de dood" kenmerkender is voor religieus geloof dan "geloof in God" of geloof in welke andere zaak dan ook. Men lost existentiële benauwdheid op door zichzelf eeuwigheid te verschaffen. Of er een God toe behoort doet er in geloof minder toe.
Doppelganger schreef:Z. Maar ja, het is toch je broodwinning...kan me voorstellen dat predikanten ook met dit dilemma zitten.
Mijn pa is zo'n predikant. Soms denk ik dat hij het al jaren zelf niet meer gelooft, soms zie ik weer een opleving. Maar die worden zeldzaam. Het is meer de rit uitzitten. Als ik op bezoek ben, in zijn studeerkamer kom ik steeds meer boeken tegen die ik associeer met twijfelen en bevestiging zoeken. Pas als hij met pensioen gaat (volgend jaar) zal ik er dieper over doorvragen. Nu vind ik dat nog te moeilijk. Ik weet van mensen uit zijn gemeente dat ze erg blij met hem zijn en dat hij in woord en daad een grote steun is voor veel mensen, dus ik zou het niet erg vinden als blijkt dat hij zelf er niks meer van gelooft, hij blijft dezelfde goede man. Hij is ook een geweldige opa.
ik denk dat er heel veel in deze categorie zijn.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Blackadder schreef:
Mijn pa is zo'n predikant. Soms denk ik dat hij het al jaren zelf niet meer gelooft, soms zie ik weer een opleving. Maar die worden zeldzaam. Het is meer de rit uitzitten. Als ik op bezoek ben, in zijn studeerkamer kom ik steeds meer boeken tegen die ik associeer met twijfelen en bevestiging zoeken. Pas als hij met pensioen gaat (volgend jaar) zal ik er dieper over doorvragen. Nu vind ik dat nog te moeilijk.
Misschien is deze vraag een uitkomst. Want ik kan me niet heugen dat er ooit vragen gesteld zijn over het geloof van een predikant. Meer over de randverschijnselen. Ze worden onder een loep gelegd en moeten aan een bepaald beeld voldoen.
Er van uit gaande dat er later geen correctie op dit bericht is gekomen:
Chapeau voor de redactie van het Reformatorisch dagblad!
Want het getuigt van moed dit bericht te plaatsen; ongetwijfeld gaat dit abonnees kosten.
Bart
Old man schreef:Er van uit gaande dat er later geen correctie op dit bericht is gekomen:
Chapeau voor de redactie van het Reformatorisch dagblad!
Want het getuigt van moed dit bericht te plaatsen; ongetwijfeld gaat dit abonnees kosten.
Bart
De aanhang van deze krant is trouw. Ze hebben verder geen alternatief. Het Nederlands Dagblad is teveel CU. En neigt naar de charismatische bewegingen. Dus ik denk dat er weinig mensen afhaken. En het dagblad Trouw is veel te vrijzinnig.