A Royal Affair

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

A Royal Affair

Bericht door PietV. »

Vanavond de onderstaande film gezien in de bioscoop. Zonder voorkennis. En wat schetst mijn verbazing het ging om een vrijdenker. Iemand die geïnspireerd was door de verlichting. Het woord vrijdenken viel diverse keren in de film. Het is tevens de rode draad in de film. De arts Struensee die eerst heimelijk de verlichtingsfilosofen bestudeerde en later zijn kennis overdroeg via een nogal vreemde methode aan een krankzinnige koning. Waardoor de kerk en aristocratie buitenspel werden gezet. En het lot van de bevolking snel verbeterde. Met een tragisch einde. Het verhaal schijnt in grote lijnen waargebeurd te zijn. Een aanrader voor ieder die het vrijdenken een warm hart toedraagt. En zich soms afvraagt wie hier een steentje aan hebben bijgedragen. Als er dit jaar een vrijdenkersfilm genomineerd moet worden dan gooit deze film hoge ogen.

De recensie van de site van de bioscoop.

________________________________________________________________________________________

Prachtig Deens kostuumdrama, gebaseerd op historische feiten, over de driehoeksverhouding tussen de koningin, de koning en de koninklijke lijfarts aan het 18e eeuwse Deense hof.

De Engelse prinses Caroline Mathilde (mooie rol van Alicia Vikander) wordt op vijftienjarige leeftijd uitgehuwelijkt aan de schizofrene Deense koning Christian VII. Van een sprookjeshuwelijk is geen sprake als blijkt dat alleen huisarts Johann Friedrich Struensee (Mads Mikkelsen) tot de krankzinnige koning door kan dringen.

Bewust van zijn positie, grijpt idealist Struensee de kans om via de koning de ouderwetse regelgeving van Denemarken te veranderen. Hij zet echter alles op het spel wanneer er een hartstochtelijke romance tussen hem en de koningin ontstaat.

Een verboden liefde die het begin van een revolutie betekent en het land voorgoed zal veranderen.

A Royal Affair werd op het filmfestival van Berlijn onderscheiden met een Zilveren Beer voor beste acteur voor Mikkel Boe Foelsgaard (koning Christian VII) en voor het beste scenario.

★★★★ NRC Handelsblad
'een prachtige film: historisch relevant, intelligent gemaakt, spannend, erotisch.'
'Kostuumfilm die ergens over gaat'

★★★★ Parool/GPD
'Alicia Vikander is een mooie, intelligente koningin'
'Een aanrader, deze subtiele geschiedenisles'

★★★★Volkskrant
'Schilderachtig camerawerk'
'ruimschoots geslaagd'

★★★★ Nu.nl
'Regie, camerawerk en de score staan volledig in dienst van het fascinerende verhaal.'
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HenkH
Forum fan

Re: A Royal Affair

Bericht door HenkH »

Niet echt belangrijk, maar toch...
Waarom krijg ik een mailtje met de (bekende) tekst:
"Je hebt deze e-mail ontvangen omdat je geabonneerd bent op het onderwerp:
"Laatst gekeken film" op Freethinker. Er is een reactie gekomen op dit
onderwerp na je laatste bezoek. Je kunt de volgende link gebruiken om deze
reactie(s) te bekijken. Je ontvangt geen e-mails meer over dit onderwerp
totdat je het bezocht hebt.",
wanneer iemand ervoor kiest om aan de door hem bekeken film een aparte draad te wijden?

Overigens... bedankt voor de tip, PietV. :)
Ni dieu, ni maître.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HenkH schreef:Niet echt belangrijk, maar toch...
Waarom krijg ik een mailtje met de (bekende) tekst:
Overigens... bedankt voor de tip, PietV. :)
Geen idee HenkH, je kan via je gebruikerspaneel dit soort zaken aanvinken als je geen berichten wil ontvangen. Of onderin het scherm. Meestal krijg je ze automatisch als je meedoet met een discussie.
HenkH
Forum fan

Bericht door HenkH »

Het verbaasde me, omdat het de eerste keer was, dat ik melding kreeg van een reactie op een onderwerp waarop ik geabonneerd was ("Laatst gekeken film"), terwijl jij ervoor gekozen had om aan "A Royal Affair" een apart draadje (waarop ik dus niet geabonneerd kon zijn) te wijden.

Kortom, ik begrijp hoe dit forum werkt en juist daarom snap ik niet, waarom ik die melding kreeg... :roll:
Zoals ik al schreef, niet belangrijk... wanneer het niet te vaak gebeurt.
Ni dieu, ni maître.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HenkH schreef:Het verbaasde me, omdat het de eerste keer was, dat ik melding kreeg van een reactie op een onderwerp waarop ik geabonneerd was ("Laatst gekeken film"), terwijl jij ervoor gekozen had om aan "A Royal Affair" een apart draadje (waarop ik dus niet geabonneerd kon zijn) te wijden.

Kortom, ik begrijp hoe dit forum werkt en juist daarom snap ik niet, waarom ik die melding kreeg... :roll:
Zoals ik al schreef, niet belangrijk... wanneer het niet te vaak gebeurt.
Beste Henk,

Ik denk dat het probleem door mij is veroorzaakt. Heb het afgesplitst van laatst gekeken film. Vond het een uiterst intrigerende film waar dus het vrijdenken naar voren kwam. Tussen de vele films die ik heb aangeprezen in dit topic was dit iets wat ik in tweede instantie toch apart wou vermelden. Ik hoop dat je de ongevraagde verwijzing niet te zwaar vindt vallen :wink: .

Grt,

Piet
HenkH
Forum fan

Bericht door HenkH »

Beste Piet,

Bedankt voor het verduidelijken van hoe het mogelijk was.
't Is wel een manier om (extra) aandacht te genereren voor een nieuw te starten draadje via het in eerste instantie plaatsen in een veelgelezen, langlopende draad... Maar dat zal hier waarschijnlijk niet snel gebeuren. :roll:

Bedankt voor je reacties.
Met vriendelijke groet,
Henk.
Ni dieu, ni maître.
Plaats reactie