R.
Moderator: Moderators
In die tijden weet je dat het slecht afloopt, hoewel er ook godlozen zijn die dan menen dat het best goed kan aflopen.Moretime schreef:Ik vraag me dan af of men dan mischien in iets anders vertrouwd. Iedereen heeft moeilijke tijden in zijn /haar leven; is dan het vertrouwen gesteld op de goede afloop?
Beste MoreTime,MoreTime schreef:De kwestie is deze: Zo te lezen hebben de FTers geen moeite met het leven zonder vertrouwen op een hogere macht. Ik vraag me dan af of men dan mischien in iets anders vertrouwd. Iedereen heeft moeilijke tijden in zijn /haar leven; is dan het vertrouwen gesteld op de goede afloop? Of op de artsen in het ziekenhuis, de wetenschap in het algemeen, het goede van de mens, het lot, geluk etc?
Ik zie geen geloof in godlozen, daar gaat het niet zozeer om. De werkelijkheid is soms te heftig om onder ogen te zien. Daar heeft de gelovige zijn god voor. Nu we weten dat het onweer niks met Donar te maken heeft, zijn we ook alle angst daarvoor kwijt? Zal niet menigeen in een onweersbui alleen in het bos een schietgebedje doen?heeck schreef:Wie weet kijk je de verkeerde kant op en wil je nog steeds in godlozen iets zien wat op geloof lijkt. Alleen het gaat om de werkelijkheid onder ogen durven zien; hoe weerzinwekkend ook. Daar het etiket "vertrouwen" opplakken is onnodig.
Bedankt voor je opmerking. Ik heb altijd vertrouwd dat er inderdaad op gebed iets werd geregeld door God. Maar de afgelopen jaren zijn er zulke dingen gebeurd waar geen gebed tegen helpt. Dat moet voor velen de doodsteek voor hun geloof zijn. De christen weet dit ook maar vindt het vreselijk zwak wanneer iemand stopt met geloven vanwege 'de ellende in de wereld' of vanwege een overlijden in de familie bijvoorbeeld.Siger schreef:Als ik nadenk over de kleine, grote en verschrikkelijke problemen die ik in mijn lange leven ontmoet heb, en me afvraag op wie ik toen kon vertrouwen, dan moet ik bekennen dat er nooit een god is opgedaagd, dat ik soms geluk heb gehad, dat ik een aantal keer mezelf heb kunnen redden, maar dat het vooral anderen zijn geweest - van buren tot chirurgen - die me geholpen hebben. Met grote voorsprong.
Dat is erg goed voorstelbaar en ik had zelfs een zeer geloofloze oudoom die zijn kinderen had gewaarschuwd dat ze goed moesten beseffen dat het zou aangeven hoe erg slecht het met hem ging als hij een dominee aan zijn bed zou vragen.MoreTime schreef:Voor een ex-gelovige is deze manier van redeneren heel moeilijk af te leren (persoonlijk gesproken). Vandaar ook mijn vraag over het vertrouwen van de FT-er.
Ik ben het eens met Heeck dat het woordje 'vertrouwen' eigenlijk teveel gezegd is. Ik noem het eenvoudig 'geloof in het leven', omdat niets anders je op zo'n moment overeind houdt. Voor mij heeft het met wilskracht te maken, je eigen ideeën hoog en droog houden, in weerwil van de feiten die je onder ogen moet zien. Zelf boven het leven gaan staan in plaats van jezelf door het leven te laten verpletteren. Ik moet dan altijd aan de woorden van Anne Frank denken:MoreTime schreef:De werkelijkheid is soms te heftig om onder ogen te zien. Daar heeft de gelovige zijn god voor.heeck schreef:Wie weet kijk je de verkeerde kant op en wil je nog steeds in godlozen iets zien wat op geloof lijkt. Alleen het gaat om de werkelijkheid onder ogen durven zien; hoe weerzinwekkend ook. Daar het etiket "vertrouwen" opplakken is onnodig.
Voor een ex-gelovige is deze manier van redeneren heel moeilijk af te leren (persoonlijk gesproken). Vandaar ook mijn vraag over het vertrouwen van de FT-er.
MoreTime schreef: Dus zeg ik de laatste tijd dat het een persoonlijke zaak is en dat ik er niet meer op inga.
Ik heb bewondering voor jouw situatie en het lijkt me dat er inderdaad wel een mogelijkheid is dat je er met je ouders over zou kunnen praten in de toekomst.