Wat is het higgs-deeltje precies?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sytze
Diehard

Wat is het higgs-deeltje precies?

Bericht door sytze »

Ik heb op kunnen maken dat het higgs-deeltje een soort universum-stroop is en dat het weerstand bied aan grotere deeltjes. Dat het een soort veld is. En hoe groter het deeltje hoe meer weerstand het heeft door de stroop (higgs)

Iemand meer kennis over dit deeltje??

Ben hier erg in geïnteresseerd.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Destinesia

Re: Wat is het higgs-deeltje precies?

Bericht door Destinesia »

Deze knakker weet er alles van volgens mij en het mooie is dat hij het redelijk begrijpelijk weet uit te leggen voor dummies als ik. YouTube staat vol met deze vent. maar wat het Higgs deeltje betreft heb ik nog nauwelijks iets gevolgd

Michio Kaku
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Ik denk dat volgende commentaar het best uitlegt wat het Higgs deeltje is: today we have found A "higgs" boson, in the next 5 years it will become clear if we found THE Higgs boson.

Het geeft deeltjes massa. Waarom of hoe weten we niet. We weten enkel dat, zoals verwacht was, alles wijst naar het bestaan van een deeltje dat ontstaat bij zeer hoge energieniveau's. Dit zelfs maar indirect.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Samante

Bericht door Samante »

Naar wat ik heb begrepen houdt een Higgs-deeltje de elementaire deeltjes zonder massa bij elkaar van een of andere fysieke vorm. Andere Higgs-deeltjes doen dit met de andere vormen.
De elementaire deeltjes zonder massa negeren de Higgs-deeltjes die niet voor hun bestemd zijn en bespringen het Higgs-deeltje dat wel voor hun bestemd is.

Zo heb ik het begrepen uit het nieuws dat ik gisteren oppikte, maar als het fout is hoor ik dat heel graag.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

sytze schreef:Ik heb op kunnen maken dat het higgs-deeltje een soort universum-stroop is en dat het weerstand bied aan grotere deeltjes. Dat het een soort veld is. En hoe groter het deeltje hoe meer weerstand het heeft door de stroop (higgs)

Iemand meer kennis over dit deeltje??

Ben hier erg in geïnteresseerd.

Groet, Sytze
Ik ben hier weinig mee bekend mee. Maar opletten helpt natuurlijk nu iedereen het probeert uit te leggen. Higgs deeltjes remmen de andere deeltjes dus af waardoor materie kan ontstaan. Vandaar dus het belangrijke aspect van deze ontdekking. De echte kenners zullen hier wel meer over kunnen vertellen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
siger

Bericht door siger »

Dit vond ik verhelderend: (http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/w ... 222120.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Volgens Higgs krijgen atomen hun massa van een onzichtbaar veld dat zich uitstrekt over het hele universum. Die theorie verklaart waarom de bouwstenen van de kosmos niet gewoon rondvliegen tegen lichtsnelheid.
Ten tijde van de oude Grieken dacht men dat een voorwerp slechts beweegt als het voortgeduwd werd door een of andere kracht.
Sinds de moderne tijd denkt men dat een voorwerp altijd in beweging is, tot een of andere kracht die beweging verandert.

Nu zegt Higgs dat een deeltje altijd zou bewegen aan de lichtsnelheid, tenzij het afgeremd wordt.
Het nieuwe deeltje zorgt voor deze afremming, en die afremming is/leidt tot zwaartekracht.

Wat ik evenmin begrijp, is de relatie tussen "deeltje" of "veld". Is er een verschil tussen het voorspellen door Higgs van een onzichtbaar veld en een deeltje?
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ik ben een fan van Michio Kaku.
Maar ook Luc Hendriks weet er leuk over te vertellen.
In een nieuwsbrief legt hij het nog verder uit naar aanleiding van de ontdekking. De nieuwsbrief zal één dezer dagen ook wel in zijn blog op heel.al verschijnen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vilaine schreef:Ik ben een fan van Michio Kaku.
Maar ook Luc Hendriks weet er leuk over te vertellen.
Interessant stuk rond het verhaal golven en verstoringen. Erg leerzaam.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

De werking van het Higgsveld kun je vergelijken wanneer je jezelf voortbeweegd in het water. Je gebruikelijke snelheid van voortbewegen neemt af en de massa neemt toe.

Naast zwaartekracht, elektromagnetisme, de sterke- en zwakke kernkracht geeft het Higgsboson in wisselwerking met andere elementaire deeltjes het massa als eigenschap. Hierdoor wordt het universum gevormt zoals zoals we het waarnemen. Vanaf het kleinste elementaire deeltje tot aan het grootste sterrenstelsel.
EMCees
Geregelde verschijning

Bericht door EMCees »

NEt zoals het foton en het EM veld hangt het Higgs Boson en het higgsveld aan elkaar.
Het foton wordt gebruikt om licht en radio golven te beschrijven vanuit de deeltjes theorie.
Het EM Veld (zie Maxwell) is een veld gebaseerde beschrijving van het zelfde verschijnsel.

OP de site van de BBC staan ook wel leuke explicaties van het higgs boson.
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-18696886" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

siger schreef:Dit vond ik verhelderend: (http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/w ... 222120.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Volgens Higgs krijgen atomen hun massa van een onzichtbaar veld dat zich uitstrekt over het hele universum. Die theorie verklaart waarom de bouwstenen van de kosmos niet gewoon rondvliegen tegen lichtsnelheid.
Ten tijde van de oude Grieken dacht men dat een voorwerp slechts beweegt als het voortgeduwd werd door een of andere kracht.
Sinds de moderne tijd denkt men dat een voorwerp altijd in beweging is, tot een of andere kracht die beweging verandert.

Nu zegt Higgs dat een deeltje altijd zou bewegen aan de lichtsnelheid, tenzij het afgeremd wordt.
Het nieuwe deeltje zorgt voor deze afremming, en die afremming is/leidt tot zwaartekracht.

Wat ik evenmin begrijp, is de relatie tussen "deeltje" of "veld". Is er een verschil tussen het voorspellen door Higgs van een onzichtbaar veld en een deeltje?
Aangezien het Higgsdeeltje een boson is kun je er weinig aan relateren. Het is een virtueel deeltje. Op het moment dat een deeltje afremt vanuit de "lichtsnelheid" dan wordt daarmee duidelijk dat het deeltje een massa bezit. Alleen massaloze deeltjes (virtueel) kunnen per deze snelheid reizen. (Tweede wet van Newton http://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_laws_of_motion)

Het voorspellen van een onzichtbaar veld is dan ook een hele grote stap verwijderd van het voorkomen van een deeltje. Dat massa bestaat is duidelijk. Dat het Higgsdeeltje massa geeft aan atomen is natuurlijk een heel ander verhaal. Eerlijk gezegd komt mij dit voor als andersom. Fermionen geven massa aan het Higgsdeeltje. Ik kan hiermee tevens een verklaring geven aan het feit dat de "lichtsnelheid" een constant is.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
siger

Bericht door siger »

Ik las deze week dat hoe meer men ontdekt, hoe eenvoudiger het verklaringsmodel wordt.

Ik wacht nog even op het instapmodel.
Plaats reactie