uitspraken ter overdenking

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

biemer
Ervaren pen

uitspraken ter overdenking

Bericht door biemer » 10 jun 2012 13:57

In aanvulling op de 200/95 vragen/stellingen aan christenen, willen wij een database aanleggen met frappante,interessante, ontroerende etc.. uitspraken van (on)bekende personen m.b.t de 200/95. Natuurlijk is een eigen 'uitspraak' toegestaan.

Het is de bedoeling om deze uitspraken te categoriseren en onder te brengen bij de 200/95. Om het geheel overzichtelijk en behapbaar te houden, graag de volgende spelregels in acht nemen:

1) alleen uitspraken in het nederlands, tenzij een andere taal veelzeggender is
2) Probeer de uitspraken tot max. 3 regels te beperken.
3) gelieve NIET te reageren op de posts. De mods zullen de boel in de gaten houden m.b.t. de geldende forumregels.
4) indien bekend, graag de schrijver van de uitspraak vermelden.

Naar onze mening moeten er legio interessante uitspraken zijn. Als iedereen een steentje kan bijdragen, hebben we dadelijk een unieke database met een schat aan deze uitspraken.

Alvast hartelijk dank !

Ik trap af met mijn onderschrift van nietzsche..... en de uitspraak van dr who :

Als god echt bestond, was erin geloven niet nodig.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

Destinesia

Re: uitspraken ter overdenking

Bericht door Destinesia » 10 jun 2012 14:29

Eschatologie is een van de dingen waar ik me grote zorgen over maak omdat in zekere zin iedere religie op het "einde der dagen" moet hopen. En dat ook hoopt. Verborgen of openlijk moet het voorbij zijn met alles. Het is één van de dingen, die ik niet zo leuk vind moet ik zeggen. Ik vind het niet zo erg als zij verdwijnen, maar ik wil niet dat ze mij met zich meenemen.(Christopher Hitchens)

Christopher Hitchens vs Tim Rutten 2007

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 10 jun 2012 14:54

Moraal is niet de wil van een machtig persoon. (Peter van Velzen oa)
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 10 jun 2012 15:19

Wat ik zelf prachtig geformuleerd vind. Is de volgende uitspraak van een onbekende auteur. Het is maar een slogan, maar de moraal is scherp als een mes. En helaas; dit vertalen doet afbreuk aan de kracht van de boodschap. De rest zal ik in het Nederlands plaatsen.

No religion is suddenly rejected by any people, it is rather gradually outgrown. None sees a religion die; dead religions are like dead languages and obsolete customs; the decay is long and – like the glacer march – is perceptible only to the careful watcher by comparisons extending over long periods.
Bradley: “ Humanity Gain from Unbelief” (1888)
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 10 jun 2012 15:44

Er zijn geen rationele argumenten, die het Christendom bijzonder maken en fundamenteel verschillend van andere oude heidense religies. Het Christendom is een oude heidense religie.
http://www.pocm.info/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
'U gelooft in een boek dat gaat over sprekende dieren, tovenaars, heksen, demonen, stokken die in slangen veranderen, voedsel dat uit de lucht valt, mensen die op water lopen, en nog veel meer magische, absurde en primitieve verhalen, en dan zegt u dat wij degenen zijn die hulp nodig hebben?'
Dan Barker - voormalig predikant (1949)
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel » 10 jun 2012 20:03

"Gelovigen hebben een neiging om een monopolie op de waarheid te hebben"

Weet niet of hij het zelf heeft bedacht, maar Hans Teeuwen zei het tijdens een interview bij De meiden van halal. Op zich niet zo bijzonder, maar vond hem wel kort en krachtig.
http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0" onclick="window.open(this.href);return false;
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 10 jun 2012 21:31

Deze vind ik nog steeds leuk! Van m'n zus! Als er in de Bijbel stond dat de profeet Jona door een haring was opgeslokt, dan geloofde ik dat ook! Het staat in de Bijbel, tenslotte! Dus is het waar! Haha! :D
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick » 10 jun 2012 22:07

'De beschaving van een volk leest men af aan de omgang met dieren'
Ghandi

hoe beter de omgang met dieren dus hoe beter de beschaving is
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 11 jun 2012 12:31

"De wereld kent twee soorten mensen - intelligente mensen zonder religie en religieuze mensen zonder intelligentie"
They all err—Moslems, Jews,
Christians, and Zoroastrians:
Humanity follows two world-wide sects:
One, man intelligent without religion,
The second, religious without intellect.

Abu Ala Al-Maarri (973-1057, Syrië)
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 11 jun 2012 14:12

Mijn eigen onderschrijfsel :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck » 11 jun 2012 15:50

Wie in alle ernst meent dat er ooit bovennatuurlijke wezens hebben bestaan die ons mensen opheldering hebben gegeven over het bestaan en doel van onszelf en de wereld, die is eigenlijk nog een groot kind. Er bestaat geen ander ideeengoed dan dat van wijze mannen. Toch zijn de mensen in regel zo zwak dat ze liever vertrouwen op mensen die voorgeven over bovennatuurlijke bronnen te beschikken dan op hun eigen verstandelijke vermogens.
Het is een onmiskenbaar feit dat de volkeren langzamerhand aanstalten maken om het juk van het geloof af te schudden; de symptomen daarvan zijn overal te zien, zij het in elk land weer anders. De oorzaak hiervan is dat er te veel kennis onder mensen is gekomen. (...) De mensheid groeit uit de godsdienst als een kind uit zijn kleren; er is geen houden meer aan: eens zal zij eruit barsten.
Schopenhauer in parerga en paralipomena over godsdienst.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 jun 2012 21:06

Eli Asser: "we benne op de wereld om mekaar om mekaar om mekaar om mekaar
Te hellepe niewaar"
Ik wens u alle goeds

JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT » 17 jun 2012 01:34

that wich can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence - Christopher Hitchens
(Wat wordt verondersteld zonder bewijs, kan worden verworpen zonder bewijs. Maar Engels heeft meer kracht)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 jun 2012 08:17

Een land is zo rijk als zijn armste inwoner.
(eigen hersenspinsel)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 17 jun 2012 08:38

Deze zit in mijn herinnering als één van de meest foute uitspraken.
.
Roken op het werk? Samen lossen we dat op!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Plaats reactie