Roken tijdens de zwangerschap

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

Roken tijdens de zwangerschap

Bericht door sytze »

Het is beangstigend wat een kind er allemaal aan kan overhouden als de moeder rookt tijdens de zwangerschap. Roken is de meest voorkomende oorzaak van sterfte van het kind rond de zwangerschap. Het verdubbelt de kans op wiegendood. Een moeder die rookt verhoogt de kans op vroeggeboorte, verlaagt het geboortegewicht, remt de hersenontwikkeling van het kind, verstoort zijn slaappatronen, verhoogt de kans op vetzucht later, verlaagt zijn schoolprestaties en verandert de schildklierfunctie van zowel moeder als kind. Het kind heeft meer kans op ADHD, agressief gedrag, impulsiviteit, problemen met spraak en/of aandacht, en bij jongetjes is er een effect op de testis-ontwikkeling en zijn er meer voortplantingsstoornissen. Nog steeds rookt zo'n 12% van de vrouwen tijdens de zwangerschap, en stoppen er maar weinigen. Stoppen met behulp van nicotinepleisters is bovendien ook gevaarlijk voor het kind, want uit dierexperimenten is gebleken dat nicotine vele schadelijke effecten heeft op de hersenontwikkeling. Het zijn dus niet alleen alle stoffen in de rook, maar het is ook de nicotine zelf die al die hersenontwikkelingsstoornissen veroorzaakt. Als alle nederlanders zwangere vrouwen zouden stoppen met roken zouden er 30% minder kinderen extreem vroeg geboren worden, zou de geboorte van te lichte kinderen met 17% afnemen, en zouden de kosten voor de gezondheidszorg met 26 miljoen omlaaggaan. Dat zou men toch voor het kind over moeten hebben?

Bron: "wij zijn ons brein" boek van: DIck Swaab.

zouden ze dat moeten? moet een zwangere vrouw stoppen met roken als ze aan een kind wil beginnen?

MIjn mening is dat dit zou moeten. Anders is er zo'n grote kans dat je het leven van een kind al voor dat het geboren is op het spel zet. En dat vind ik niet kunnen. net zoals dat je kinderen niet besmeurd met religie doe je ze het ook niet aan om tijdens de zwangerschap te roken. En ik vind dat je hier niet voor moet kunnen kiezen maar dat je echt niet meer mag roken en dat dit (als dit mogelijk is) gecontroleerd word bij de controle die zwangere vrouwen moeten ondergaan. Mijn mening staat nog niet vast en ik laat me graag over halen!

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Fish
Ontoombaar

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Bericht door Fish »

sytze schreef:MIjn mening is dat dit zou moeten. Anders is er zo'n grote kans dat je het leven van een kind al voor dat het geboren is op het spel zet. En dat vind ik niet kunnen. net zoals dat je kinderen niet besmeurd met religie doe je ze het ook niet aan om tijdens de zwangerschap te roken. En ik vind dat je hier niet voor moet kunnen kiezen maar dat je echt niet meer mag roken en dat dit (als dit mogelijk is) gecontroleerd word bij de controle die zwangere vrouwen moeten ondergaan. Mijn mening staat nog niet vast en ik laat me graag over halen!

Groet, Sytze
Moeilijk Sytze, want wat dan met abortus? Ik vind wel dat er op gehamerd moet worden dat roken slecht is voor de foetus.
Je kan ook tegen de moeder zeggen dat het kind dat door het roken gezondheids problemen ondervind, de moeder dat later wel eens kwalijk kan gaan nemen.
Maar dat is eigenlijk chantage. :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Ja wat is erger: het kind de kans laten lopen op al deze beperkingen of de moeder vertellen dat ze moet stoppen met roken voordat ze aan het kind begint. Mensen die op de hoogte zijn van de risico's en toch blijven roken tijdens een zwangerschap vind ik de zwangerschap niet waard. Maar nou komen we ook op de discussie of we mensen het recht kunnen ontnemen een kind te krijgen.

Groet, sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het liefst zou ik roken tijdens de zwangerschap verbieden, maar hoe handhaaf je dat verbod?
Je kunt het wel bij elk consult weer benadrukken hoe ernstig de schade is, die aangebracht wordt.
Ze zullen je wel een zeur vinden. Maar dan moet iedere verloskundige/arts dat doen. Anders gaan rokers lopen naar niet 'zeurende' hulpverleners.

Hetzelfde geldt voor roken in bijzijn van kinderen. Ook bekend, dat die kinderen vaker last van de luchtwegen hebben, gevoeliger zijn voor infecties daarvan.

Ook daarover zal je moeten blijven 'zeuren'. Met het gevaar, dat ze je een zeur gaan vinden.

Er was/is ook een discussie of je (ernstig) verslaafden verplicht anticonceptie moet opdringen. Ook al zo'n moeilijke zaak. Hoe dwing je dat af?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het liefst zou ik zwangerschap bij bepaalde niet rokers ook verbieden. Wilde,gisteren bij een bezoek in een ziekenhuis een heel gezin waarschuwen niet naar buiten te gaan, omdat de zon nog niet onder was. Ze zijn waarschijnlijk in steen veranderd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
caprys
Forum fan

Bericht door caprys »

Een goede voorlichting is het enige wat mogelijk is. Wat kan je anders doen als een zwangere vrouw rookt?
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Een emmer water over haar heen gooien! :roll: :roll:
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Hahahahaha!
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

sytze schreef:Ja wat is erger: het kind de kans laten lopen op al deze beperkingen of de moeder vertellen dat ze moet stoppen met roken voordat ze aan het kind begint. Mensen die op de hoogte zijn van de risico's en toch blijven roken tijdens een zwangerschap vind ik de zwangerschap niet waard. Maar nou komen we ook op de discussie of we mensen het recht kunnen ontnemen een kind te krijgen.

Groet, sytze
Sytze,

Wat is erger voor wie allemaal?
En hoe wil jij jezelf het recht toekennen alle rokende zwangere vrouwen op te bergen tot ze zijn bevallen?
Hoeveel en welke mensen vind jij nog meer iets niet waard? Is dat een bruikbare maatstaf?
http://www.youtube.com/watch?v=BkKWApOAG2g" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Heeck
Nu is het wel zo dat heden ten dage de tabacsjunks met handschoentjes aangepakt willen worden. Dat terwijl ik regelmatig van deze tabacsjunks hoor dat andere junks niet deugen en tot een ander soort behoren.

Ik zet dit bewust heel hard neer overigens. Er is natuurlijk nog wel nuance nodig. Maar laten we vooral de vrouwen waar het hier om gaat blijven zien als ernstig verslaafd. De niet-ernstig verslaafden zullen makkelijker (tijdelijk) stoppen tijdens de zwangerschap.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bob,

Je harde duidelijkheid is helemaal niet misplaatst.
Alleen, brengt dat dichterbij een te veronderstellen oplossing, die bijna altijd zal wijzen in de richting van het zwaar beïnvloeden van anderen?

Ben benieuwd wat Sytze als OP-er vindt.

Roeland
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Wat is erger voor wie allemaal?
En hoe wil jij jezelf het recht toekennen alle rokende zwangere vrouwen op te bergen tot ze zijn bevallen?
Hoeveel en welke mensen vind jij nog meer iets niet waard? Is dat een bruikbare maatstaf?
http://www.youtube.com/watch?v=BkKWApOAG2g" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Ik heb de link nog niet bekeken. maar even op je vragen ingaand:

*wat is erger voor wie allemaal?

Ik ben van mening dat het voor het kind erger is om een kans te hebben op beperkingen dan dat de moeder moet stoppen met roken.

*En hoe wil jij jezelf het recht toekennen alle rokende zwangere vrouwen op te bergen totdat ze zijn bevallen?

hoe wil je alle drugskoeriers opbergen zodat je zeker weet dat ze geen drugs verkopen aan kleine kinderen? toch is het verboden.

En inderdaad, waarde is geen goede maat-staaf. Maar ik ben wel van mening dat het kind in deze beschermd moet worden.

Groet, Sytze
Getses
Forum fan

Bericht door Getses »

Rooksters hebben over het algemeen een makkelijker bevalling dan niet-rooksters. Het kind is meest van tijd kleiner.

En na een paar dagen huilen is het kind wel afgekickt.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

@ getses,

Sarcasme?

Groet, Sytze
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

OK Sytze,
Je lijkt vastbesloten dat er iets aan moet worden gedaan en roken is daarbij zo een belangrijke reden voor afwijkingen bij de boreling dat jij een wetsvoorstel maakt. Inclusief handhavingsmethoden.

Ben benieuwd naar iets dat een kamerlid zou kunnen oppakken.

Roeland
Plaats reactie