the Hunger Games

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Demosthenes
Forum fan

Re: the Hunger Games

Bericht door Demosthenes »

Marinus schreef: De premisse doet een beetje denken aan "De marathon" (The Long Walk) van Stephen King (onder pseudoniem Richard Bachman)
Ja, erg goed boek, zeker aan te raden. Vooral het einde, kippenvel.
Peter van Velzen schreef:
Demosthenes schreef:Democratie is niet dat je wordt opgepakt en met je rug tegen de muur wordt gezet. (integendeel)
Democratie is dat je de machthebber - bij verkiezingen - zijn macht kunt ontnemen.

Als de kiezers dat straks niet wensen te doen, dan is dat niet ondemocratisch
ondemocratisch is als jij of ik dat op eigen houtje zouden proberen (via een staatsgreep bijvoorbeeld).
Dat wij veel beter weten hoe het moet dan wie dan ook, is daarbij irrelevant.
Nee, hier ben ik het zo vreselijk niet mee eens. Democratie, ja, dat is de mogelijkheid de machthebber zijn macht te kunnen ontnemen. Maar niet alleen bij een verkiezing. In een democratie hoort de machthebber de kiezer te vragen en naar de kiezer te luisteren, maar daar ontbreekt het aan in dit land. En ongetwijfeld willen de kiezers wel de machthebbers de macht ontnemen, maar daar wens ik ze dan veel succes mee omdat het niet lukt. Verkiezingsprogramma's worden dezer dagen zo eenvoudig omgegooid, voormalige breekpunten zijn ineens geen issue meer, referenda lijken uit den boze enzovoorts. Met die zin over de DDR bedoelde ik niet dat zij zo democratisch waren, ik ben niet gek, maar daar werd je stem gehoord, met als gevolg dat je voor een vuurpeloton kwam te staan. Hier wordt je stem niet of maar half gehoord, en dat is niet democratisch. Democratie stopt/hoort niet te stoppen bij verkiezingen alleen.
Donec eris sospes, multos numerabis amicos. Tempora si fuerint nubila, solus eris.
Show me a sane man and I will cure for you-C.G. Jung
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Demosthenes schreef: Democratie stopt/hoort niet te stoppen bij verkiezingen alleen.
Ongetwijfeld waar. Maar - zoals je zelf in je essay aangaf - het is ook niet verstandig om alles maar bij plebiciet te laten bepalen. Dan stemt het volk haar land ongetwijfeld naar het bankroet. (zie Californië)
Je zult sommige zaken aan deskundigen moeten overlaten(Socrates), en kunt vaak niets beters doen, dan iemand uit te kiezen die je vertrouwt, om daaraan leiding te geven(Popper). Die kan wellicht wat beter luisteren, maar kan er natuurlijk ook niet altijd naar handelen.

Ik ben zelf voorstander van meer scheiding tussen regering en parlement. Laten we net als in de verenigde staten, de regeringsleider apart kiezen (maar dan wel het parlement het recht laten om die met een motie van wantrouwen weer te wippen met vervroegde verkiezing als gevolg). Dan hoeven de partijen in het parlement zich niet te laten muilkorfen door een regeer(of gedoog)akkoord. en niet zoveel verkiezingsbeloften te breken.

Een andere gedachte is doorlopenende verkiezingen via een streng beveilgd internetsysteem, waarbij iedereen het recht heeft of éénmaal per 4 jaar te stemmen op de ouderwetse manier (met rood potlood, of met blauwe pen mij maakt het niet uit), of – als dat zijn of haar voorkeur heeft – haar of zijn stem per DigiId persoonlijk vast te leggen met het recht om die dan ook elke dag naar believen te veranderen.
Alle kandidaten die aan het begin van de 4-jaarlijkse periode minimaal 5000 stemmen hadden mogen in het parlement de op hun uitgebrachte stemmen uitbrengen (digitaal, anders moet je –om practische redenen - een hoger minimum eisen). Maar alleen de 20 die de vorige middag 12.00 uur de meeste stemmen hadden krijgen bij het agenderen van een onderwerp spreektijd toegewezen. De kiezer heeft dan de mogelijkheid elke dag invloed uit te oefenen, als hij of zij vindt dat dat nodig is. Bovendien wordt zijn stem dan ook echt vertolkt door de vrouw of man van zijn of haar keuze, en niet door andere 30 personen van de lijst, waar zij of hij nooit op gestemd heeft.
(In dit systeem zou de motie van wantrouwen ook – direct of indirect - door de kiezer kunnen worden ingedient)

Betere voorstellen zijn welkom. Maar onthoudt dat elke munt drie kanten heeft.
Ik wens u alle goeds
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Goede samenvatting, bedankt @Demosthenes :)
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

a.r. schreef:ik ga vanavond vermoedelijk maar eens naar de bios.
En... gelukt? ;)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
a.r.

Bericht door a.r. »

Yep! Ik vond de film tegenvallen. Misschien ben ik te oud om die snel heen- en weer flistende beelden en cameraposities te kunnen volgen en heb ik al te veel in real life gezien en meegemaakt om deze film te kunnen waarderen. De hoeveelheid lichamelijk geweld die zo expliciet in beeld gebracht kon ik niet waarderen en de film had mi meer diepgang gehad wanneer de psychische gevolgen voor de slachtoffers veel meer uitgediept waren. Ik vond overigens de beelden van die hysterisch gillende en bizar gekleedde mensenmassa, de presentator en de Leider wel zeer indrukwekkend, alsmede de emotieloze gezichten van de agenten. Maar goed ik ben geen filmliefhebber en lees liever, zodat ik er over kan fantaseren. :)
Geen spijt, maar niet mijn ding.
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Ik denk dat ik de boeken ook maar ga lezen, al heb ik nu al heel veel boeken liggen (gister nog 5 gekocht, voor een euro per stuk bij een rode kruis-benefiet verkoop). En een andere titel die voorbij kwam in dit topic, Fahrenheid 451 ken ik ook nog niet. Wat is daar de visie van, als ik zo vrij mag zijn even een zijspoortje in te slaan?
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Think schreef:Fahrenheid 451 ken ik ook nog niet. Wat is daar de visie van, als ik zo vrij mag zijn even een zijspoortje in te slaan?
Brandend papier.
Ik heb het boek gelezen en de film gezien. Iets van 40 jaar geleden. Beiden zijn in mijn geheugen opgeslagen. Een tweede keer het boek lezen of de film zien hoeft niet voor mij. Wel een aanrader voor degenen die Fahrenheid 451 nog niet kennen, ik zou wel eerst het boek lezen en dan pas de film (1966) kijken.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Cluny schreef:
Think schreef:Fahrenheid 451 ken ik ook nog niet. Wat is daar de visie van, als ik zo vrij mag zijn even een zijspoortje in te slaan?
Brandend papier.
"Het verhaal speelt in de 24e eeuw in een land waar niemand meer boeken leest omdat het leven snel geleefd moet worden. Er is geen tijd meer voor lezen. De ideeën in boeken worden aangezien als verketterend en boeken worden dan ook verbrand op het moment dat ze worden ontdekt."

Ai, afgezien van het verbranden klinkt dat akelig actueel in deze tijd van internet, smartphones, thuisbioscoop en wat dies meer zij.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Jinny

Bericht door Jinny »

In plaats van 'death tree paper' heb ik tegenwoordig een ereader. :D
Je kunt er alleen zo slecht vliegen mee doodslaan.........
Het leest daarna niet meer. :(
Demosthenes
Forum fan

Think schreef: "Het verhaal speelt in de 24e eeuw in een land waar niemand meer boeken leest omdat het leven snel geleefd moet worden. Er is geen tijd meer voor lezen. De ideeën in boeken worden aangezien als verketterend en boeken worden dan ook verbrand op het moment dat ze worden ontdekt."

Ai, afgezien van het verbranden klinkt dat akelig actueel in deze tijd van internet, smartphones, thuisbioscoop en wat dies meer zij.
Het is leuk want dat boek is eigenlijk ook een herinnering aan het verleden (bibliotheek van Alexandrië, nazi's en hun boeken enzovoorts). Heel mooi, want wie zijn verleden niet kent is gedoemd het te herhalen. Een boek als fahrenheid 451 zou dus uiteindelijk veel meer kunnen zijn dan enkel een boek over een dystopie.
Donec eris sospes, multos numerabis amicos. Tempora si fuerint nubila, solus eris.
Judge-Holden

Bericht door Judge-Holden »

a.r. schreef:. De hoeveelheid lichamelijk geweld die zo expliciet in beeld gebracht kon ik niet waarderen en de film had mi meer diepgang gehad wanneer de psychische gevolgen voor de slachtoffers veel meer uitgediept waren.
Wat betreft het geweld, ik vond net dat er veel te weinig werd getoond, het leek allemaal wat te triviaal. De film zou m.i. veel sterker geweest zijn als het geweld uitdrukkelijker was geweest (zoals in de opening van irreversible).

Wat je zegt over de diepgang is inderdaad waar, de film was te oppervlakkig. Helaas bestaat het doelpubliek vooral uit tieners (de PG 13 rating gaf dat al een klein beetje aan), en aangezien de film ongelooflijk veel geld opbracht, denk ik niet dat we meer diepgang mogen verwachten in de volgende delen.
Existence is struggle, resistance is futile. Meanwhile we now possess the power of ten suns.
Demosthenes
Forum fan

Ik had ook wel meer geweld gewild inderdaad.

Wat betreft de diepgang, ben ik het ook mee eens. De film is vooral een succes wanneer je het ziet als een verdieping op de boeken.. maar die moet je dan wel eerst gelezen hebben.
siger

Bericht door siger »

Judge-Holden schreef:...Wat betreft het geweld, ik vond net dat er veel te weinig werd getoond [...] de film was te oppervlakkig....
Is dit nu de stem van het vok waar men het altijd over heeft?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Demosthenes schreef:Een boek als fahrenheid 451 zou dus uiteindelijk veel meer kunnen zijn dan enkel een boek over een dystopie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit_451

Fahrenheit 451 is een boek van de bekende Amerikaanse SF-schrijver Ray Bradbury. Ik heb het hier ergens in mijn boekenkast staan. Er zitten duidelijke overeenkomsten in met andere dystopieen (zoals bijvoorbeeld Brave New World van Huxley). Een van de indrukwekkendste ideeen uit het boek is die van de "lopende bibliotheken": mensen die belangrijke boeken uit hun hoofd leren, omdat boeken verboden zijn.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

The Prophet schreef:Een van de indrukwekkendste ideeen uit het boek is die van de "lopende bibliotheken": mensen die belangrijke boeken uit hun hoofd leren, omdat boeken verboden zijn.
Inderdaad, en ook een oude gedachte:

Uit het Perzische Book of Nativities:
Then when they returned to their homes after the death of Alexander they put into writing those parts that they had memorized.
Plaats reactie