Naar aanleiding van: o.a. Almacht

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: Naar aanleiding van: o.a. Almacht

Bericht door Vilaine »

19 En de HEERE was met Juda, dat hij de inwoners van het gebergte verdreef; maar hij ging niet voort36) om de inwoners des dals te verdrijven, omdat zij ijzeren wagenen hadden.37)

De kanttekening bij de tekst volgens de Statenvertaling:

37) omdat zij ijzeren wagenen hadden.
Hoewel de Heere met Juda geweest was in het innemen van het gebergte, zo was hij evenwel niet moedig genoeg om de rest te vervolgen, door menselijke vrees, die hier bij hem meer vermocht dan het bevel en de beloften Gods; Joz. 13:6, en Joz. 17:18. Van de ijzeren wagens in dien tijd in het strijden gebruikelijk, zie Joz. 17:18.

Dus de angst van Juda was groter dan zijn vertrouwen in de (almacht van de) Heere.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

En de HEERE was met Juda, dat hij de inwoners van het gebergte verdreef; maar juda ging niet voort om de inwoners des dals te verdrijven, omdat zij ijzeren wagenen hadden.

ah Juda is de bangerik, niet de HEERE.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Fish schreef:
Stanhope schreef:In(o.a. Richteren 1:19 En de HEERE was met Juda, dat hij de inwoners van het gebergte verdreef; maar hij ging niet voort om de inwoners des dals te verdrijven, omdat zij ijzeren wagenen hadden).

Ajuus,

Stan
Stan, hebben ze dat er nu uitgehaald of zoek ik op de verkeerde plaats?

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=ri ... 0&lang=nlR" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Fish,

Mogelijk heb je het al ontdekt, maar het staat hier:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Re ... t=10&pos=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Re ... t=10&pos=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Jim schreef:Stan, we blijven elkaar netjes benaderen.

Dag Mariakat,

Het spijt me dat ik je onjuist heb benaderd.

Ajuus,

Stan
-*There* yuh go!
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Vilaine schreef:19 En de HEERE was met Juda, dat hij de inwoners van het gebergte verdreef; maar hij ging niet voort36) om de inwoners des dals te verdrijven, omdat zij ijzeren wagenen hadden.37)

De kanttekening bij de tekst volgens de Statenvertaling:

37) omdat zij ijzeren wagenen hadden.
Hoewel de Heere met Juda geweest was in het innemen van het gebergte, zo was hij evenwel niet moedig genoeg om de rest te vervolgen, door menselijke vrees, die hier bij hem meer vermocht dan het bevel en de beloften Gods; Joz. 13:6, en Joz. 17:18. Van de ijzeren wagens in dien tijd in het strijden gebruikelijk, zie Joz. 17:18.

Dus de angst van Juda was groter dan zijn vertrouwen in de (almacht van de) Heere.
Ja die kanttekeningen ken ik. Ooit ook bedoeld om de gereformeerde leer en dogma’s middels inlegkunde veilig te stellen.
Welnee. Ik lees helemaal niets over angst in de onderhavige tekst, je verzint het.

Trouwens, is het nou zo erg dat God niet almachtig is?
-*There* yuh go!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Stanhope schreef:Trouwens, is het nou zo erg dat God niet almachtig is?
Kan een niet almachtige god de kosmos met al wat er in is scheppen?
Dat is zo'n vraag die niet te beantwoorden is lijkt mij.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
putter
Forum fan

Bericht door putter »

Wat hebben we dan aan zo’n god die niet almachtig is.
Als ik zo nu en dan op dit forum lees en gekweel aanhoor op de zondagochtend op allerlei kanalen op de televisie. Waar ze dan massaal om vergeving vragen voor hun misdaden. Hij die één of ander figuur zijn zoon aan op wilde offeren en weer een ander figuur over de zeebodem liet wandelen en het water netjes aan de kant liet wachten.

Nou ja, ik heb nooit iets begrepen van de die god, maar nu ik zo af en toe mee lees en zelfs af en toe schrijf begrijp ik helemaal niets meer van die zogenaamde onzichtbare Superman.
Wat door sommige van de schrijvers op het forum deze verschijning (of liever gezegd niet verschijning) allemaal aan macht toeschrijven is m.i. ondenkbaar. En als je dan vraagt aan deze schrijvers hoe deze ellende op de wereld dan mogelijk is wordt het verdedigt met de menselijke eigenverantwoording.
Nou, als dan toch zelf verantwoordelijk ben hoef ik ook niet elke zondagochtend bij mooi weer zo’n kille kerk binnen te gaan en vragen om vergiffenis voor alle wandaden die ik heb begaan.
En dat zijn er elke week niet weinig. Ik zal waarschijnlijk niet in die onzichtbare hemel terecht komen. :twisted:
Als de nood het hoogst is, is god altijd op vakantie
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Fish schreef:Kan een niet almachtige god de kosmos met al wat er in is scheppen?
Dat is zo'n vraag die niet te beantwoorden is lijkt mij.
Ik zou haast zeggen van wel want ondanks alle vaste wetmatigheden in het heelal, ontdekt of niet, lijkt het tegelijkertijd één grote nutteloze chaos van explosies, wanorde en zwerfpuin. Die wetmatigheid houdt in ieder geval geen enkele rekening met al het leven op aarde of waar dan ook. Zo af en toe om de paar miljoen jaar gaat er wel weer eens iets grandioos 'fout' met deze planeet. Komeetje, ijstijdje,

En wat te denken van Gods uitvinding:

De carnivoor .....

Uit boosheid geschapen toen Adam en Eva het waagden van de vrucht te eten. Wat een wreed 'bedenksel' is dat!

'God' kan of 'wil' er weinig aan doen zo lijkt het. En het geeft ook eigenlijk niet.

I do not think that stars move in their courses and can be moved to pity by the sufferings of my fellow creatures. They don't know we're here; evolution doesn't know we're here. And it won't notice when we've gone. (Christopher Hitchens)

Ik vind het wel redelijk. Niemand kan er ook maar iets aan doen. Niet zeuren of klagen dus wanneer we worden weggevaagd door een komeet met een doorsnede van een kilometer. :D
Laatst gewijzigd door Destinesia op 31 mar 2012 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
putter
Forum fan

Bericht door putter »

Ik vind het wel redelijk. Niemand kan er ook maar iets aan doen. Niet zeuren of klagen dus wanneer we worden weggevaagd door een komeet met een doorsnede van een kilometer.
Ik beloof je dat dan niemand meer zal zeuren of klagen :) .
Als de nood het hoogst is, is god altijd op vakantie
Plaats reactie